hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

williams

Ik heb de pro maar ik lees op het avs dat ook de expres het moet doen ,het zijn dezelfde meters alleen andere software .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op juli  9, 2016, 22:37:12
Ik heb de pro maar ik lees op het avs dat ook de expres het moet doen ,het zijn dezelfde meters alleen andere software .
Dat is ook mijn conclusie. Zelf heb ik de spyder 4 omdat de nieuwere jvc autocal software wel de spyder 5 ondersteund maar niet de X500  :nopompom:

Volgens JVC had ik de elite of de pro moeten kopen, ik heb echter de goedkopere hdtv versie gekocht. Zoals William zegt, het model doet er niet toe, ze zijn allemaal hetzelfde op de meegeleverde software na, die je toch niet gebruikt (alleen de driver).

hifiman

#9702
Wat screenshots.

Het is in werkelijkheid scherper dan het hier lijkt, maar even om de kleuren te laten zien. Alhoewel je dan wel je monitor gecalibreerd moet hebben  :tounge2:

hifiman

En nog twee.

Maikel_audionerd

Ziet er waanzinnig uit idd
Overigens staat op de website van de leverancier dat de spyder 5 niet geschikt is voor projectoren (even voor de meelezende HT-ers)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Citaat van: Maikel_audionerd op juli 10, 2016, 05:52:02
Ziet er waanzinnig uit idd
Overigens staat op de website van de leverancier dat de spyder 5 niet geschikt is voor projectoren (even voor de meelezende HT-ers)
Dat zou software gerelateerd kunnen zijn...

Maikel_audionerd

Ooh interssant! Dus fysiek zou t wel moeten kunnen dus?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

hifiman

Citaat van: Maikel_audionerd op juli 10, 2016, 18:05:39
Ooh interssant! Dus fysiek zou t wel moeten kunnen dus?
Lijkt mij wel, immers jvc vereist in de meest recente autocal software versie de spyder 5. Daarnaast heb ik hier afgelopen week de spyder 5 met de i1 display pro vergeleken (met hfcr) en de verschillen waren klein.

kermit

Citaat van: Audioloog op juli  6, 2016, 14:56:15
Ik heb gisteren even wat stukjes film gekeken en het eerste wat mij opvalt is:

  • Meer licht dan de X35
  • Stillere ventilator
  • Een analoger plaatje
  • Zwarter zwart
  • Pans zijn vloeiender (CMD op low)
  • Mooiere kleuren

Al met al genoeg verbeteringen om blij te zijn met deze upgrade  :clapping: :pompom:

Het calibreren is nog niet helemaal naar mijn zin gelukt (binnenkort voor de herkansing met de combi autocal/handmatige finetuning), maar goed genoeg om nu eerst maar eens echt een filmpje te gaan kijken :P

Hey Audioloog, nu ik gezien heb hoe mooi de X500 gecalibreerd is wil ik het terug hebben. Ik kom het straks ophalen met een bananenvlaai.  :D

hifiman

Citaat van: kermit op juli 10, 2016, 18:44:37
Hey Audioloog, nu ik gezien heb hoe mooi de X500 gecalibreerd is wil ik het terug hebben. Ik kom het straks ophalen met een bananenvlaai.  :D
Zet die vlaai maar voor de deur want ik doe mooi niet open   :D

kermit


hifiman

#9711
Reminder voor mijzelf:

HDTV - REC 709:
Red primary: x=0.640 / y=0.330 / Y=21.26%
Green primary: x=0.300 / y=0.600 / Y=71.52%
Blue primary: x=0.150 / y=0.060 / Y=7.22%
Yellow secondary: x=0.419 / y=0.505 / Y=92.78%
Cyan secondary: x=0.225 / y=0.329 / Y=78.74%
Magenta secondary: x=0.321 / y=0.154 / Y=28.48%

Skip to the 100% Red window pattern by selecting "100% Saturated Colors" -> "100% Red window".
Adjust the CMS 'Hue' and 'Saturation' control on your display for Red until the x/y values are as close to possible to the reference values listed above.

Repeat these two steps for all of the other primary and secondary colours listed in the following order: Green, Blue, Yellow, Cyan, and Magenta.

While making the adjustments that affect x/y, pay attention to the Y (Luminance) value as well. While only the x/y values should be changing, some displays have poorly implemented colour management systems that also affect the Y value. You may end up getting the correct x/y value and a CIE chart that looks right, but the light output may be completely incorrect which ends up making things worse than before you started! If the Y value starts changing dramatically, go back to whatever settings keep the Y values consistent.

hifiman

#9712
Nog even wat CMS gerelateerde info voor mezelf  ;)

De CMS setting per kleur in de JVC X500:
Axis Position = ??
Hue = de hoek t.o.v. het white point 
Saturation = de afstand van het white point
Brightness = Luminance = Y = de intensiteit van een kleur (niet weergegeven in het color gamut diagram)

xyY
xy geeft aan waar een punt zich in de driehoek bevind
Y is de luminantie en is niet in dit diagram terug te zien

hifiman

#9713
En nog even de resultaten van de laatste handmatige calibratie (11 juli 2016), waarbij ik ook bezig geweest ben om de luminantie van het CMS per kleur zo goed mogelijk te krijgen.


hifiman

De greyscale:

hifiman


hifiman

Vanavond ook de crispen edges en de detail enhancement in madvr (zowel voor als na de chroma upsampling) teruggebracht van 0,6 naar 0,3. Ik vond het er te digitaal uit gaan zien. De grap is dat ik dat met de X30 niet vond, ik denk dat het komt omdat de X500 van zichzelf al scherper is waardoor het allemaal wat too much werd.

hifiman

#9717
Dan is er nog iets anders, m.b.t. de X500. De environmental settings gaan steeds vanzelf op "on". Dat is mega irritant want de kleuren zijn gelijk heel anders, zeg maar gerust dat het beeld wat verneukt wordt  :P Met de hand zet ik het dan weer uit en is het weer goed. Ik had op AVSforum al gelezen dat dit issue bestond en het is niet helemaal duidelijk of dit pas na een autocal het geval is of ook vanuit de doos. Voorzover ik nu kan beoordelen gaat het niet tijdens film kijken aan maar alleen na een power off en weer power on, maar dat weet ik niet zeker. Iets wat nog even nader onderzoekt vergt, klinkt mij in de oren als een sofware bugje. Een oplossing zou kunnen zijn om het bewust aan te laten staan en daarop te calibreren.

hifiman

Mijn DAC projectje schiet lekker op  :notify: De superregulatoren zijn bijna af, het wachten is nog op een zestal bestelde weerstanden van afwijkende waarden.


Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

williams

Zojuist Audioloog zijn panelen gemonteerd en deze zijn nu klaar voor montage bij hem aan zijn platfond.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman


hifiman

#9722
De twee 15V regulatoren doen het prima, de 3,3 volt daarentegen is wat eigenwijs, er komt 16V uit :P Dat zal ik dus nog even moeten onderzoeken  :D

Kjelt

Maak je die 3,3V uit een 16v ingangsspanning?

Kingpin

De reg niet verkeerd om aangesloten, dus ingang<>uitgang?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack