4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: fgroen op september 15, 2006, 14:05:14
Mijn vriendin (die heeft een veel beter oog voor kleur dan ik) zei gister toen ze het kleurverschil met het Lignaflex zag, dat het massieve fineer veel rossiger is, terwijl het Lignaflex zo goed als wit is. En dat het niet bij elkaar staat.

Jouw vriendin heeft helemaal gelijk. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Fgroen ik zou wat willen vragen..... :-[

Zou jij voor mij ook 2 grote blikken Danish oil mee willen nemen...dan zeg ik dat je speakers er prachtig uit zien...(ik meen het  8))

Dat scheelt een boel rijden voor mij... ;)

Dat kleurverschil dat valt eigenlijk straks weer weg...het heeft puur te maken met ...daglicht krijgen en wel of niet geschuurd...maar goed...better safe than sorry......ik had het nl. ook een beetje (weet natuurlijk niet of ik het minder had dan jij)... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

#403
Cool. Kom ik ze wel langs brengen met een paar CD-tjes onder mijn arm...  ;D 8)

Hoeveel liter heb je nodig?

<Edit>: Hopelijk ben ik niet te vrijpostig, Erik. Maar het lijkt me geweldig om jouw speakers eens in het echt te kunnen bewonderen. Ik moet zeggen dat jouw projekt een enorme inspiratie is geweest voor waar ik nu mee bezig ben.  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat is prima geregeld...ik PM mijn adres wel...

Ik heb geen haast (heb nog 1 blik) dus kijk zelf maar wanneer...

2 blikken van 500 ml is perfect  8)

Wil je geloven dat ik er al VIER doorheen gejaagd heb  ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Citaat van: Erik van Voorst op september 15, 2006, 17:03:21
Dat is prima geregeld...ik PM mijn adres wel...

Ik heb geen haast (heb nog 1 blik) dus kijk zelf maar wanneer...

2 blikken van 500 ml is perfect  8)

Wil je geloven dat ik er al VIER doorheen gejaagd heb  ;D



Komt voor elkaar. Zie je PM tegemoet. Ik denk dat ik volgende week een middagje op en neer scheur.

Ik heb zelf zitten rekenen: Ik dacht aan een laag of 6, het gecombineerde oppervlak van mijn speakers is 4,21 m2.
Volgens Baptist kun je tussen de 12 en 14 m2 per liter bestrijken, dus dan zou ik tussen de 1.804 en 2.105 liter nodig hebben.

Ik geloof graag dat je al 4 blikken versleten hebt. Als dat blikken van 500ml waren, vind ik het zelfs weinig. Jouw speakers zijn een stuk groter dan die van mij. Jij had toch 14 lagen op je speakers zitten? Ik zou dan eerder verwachten, dat je 20 blikken op je speakers gesmeerd hebt..  8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

franks

Ik heb op mijn vox-cremona's 10 lagen danish-oil aangebracht, de eerste 4 lagen heb ik lekker vet met een doek opgebracht en meteen na een paar minuten met een andere drogere doek weer verwijderd.
De volgende 3 lagen heb ik opgebracht met schuurpapier p1200, en daarna weer met een doek het overtollige verwijderd.
tussen door heb ik 1 keer de olie opgebracht weer met het schuurpapier en hierna niks verwijderd, maar dit vond ik geen succes omdat er een paar kleine zakkertjes zichtbaar waren :'(.
De laatste 3 lagen heb ik weer met een doek opgebracht nadat ik de gehele kast eerst heb gepolijst met P1200, het overtollige heb ik dan steeds verwijderd met een flink, vol met olie zittende doek.
Het resultaat hiervan ziet er schitterend uit, een prachtige eiglans en het is superglad

Groet Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

#407
Hoe dunner hoe beter..... ;)   (als we het over Danish Oil hebben  :P)

Je maakt een klein denkfoutje....kijk... in het begin absorbeert het hout de olie maar na een 3e laag zal je merken dat je al over een spiegel glijdt met je olie-lapje... ;)

Laag na laag zal je dan de overige porieen kunnen vullen....veel geduld en veel lagen...

De berekening van Baptist is waarschijnlijk op basis van blank hout...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Helder.

Ik heb inderdaad een denkfout gemaakt daarmee. Dan zal ik aan een liter wel genoeg hebben denk ik...  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog even een relaas van dit week-end.

Mijn vriendin was in Berlijn, dus ik had mijn handen vrij.  ;D
Ik heb dus flink door kunnen werken. Ben ook nog even langs Speaker en Co geweest om dingen als doek, naaldvilt, plakvilt en andere afwerkingsmaterialen te halen. Peter maakte gekscherend de opmerking dat hij het idee had in een stoffenwinkel te werken.   ;D

De tweede kast is nu op hetzelfde peil als de eerste kast. Ik kon het niet laten om ze even neer te zetten waar ze uiteindelijk komen te staan. Was wel even schrikken. Het zijn toch best wel joekels...   :o :o



Ik denk dat als de frontjes zwart zijn en de facetten gefineerd dat ze dan iets minder lomp zullen ogen. En anders zal ik er maar gewoon aan moeten wennen.  :D

To-do list bestaat nu nog uit:

  • Facetten fineren
  • Speakergaten frezen
  • Fineer glad schuren
  • Plinten zwart maken en monteren
  • De dames in de zonnebrand (aka Danish oil) zetten
  • Speakerunits erin
  • Speakerkabels maken
  • Afregelen en inspelen / luisteren
  • Frontjes zwart schilderen
  • Frontjes bekleden
  • ;D

Het is allemaal te overzien. Gewoon lekker doorklussen en ze zijn binnenkort af.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Prachtige set zo,

Ben benieuwd naar het spannen van speakerdoek, dat zit er voor mij ook aan te komen...

Je kasten zien er zo wel erg groot uit idd, weet je wat ze wegen?

PS: Gaat dat apparaatje bovenop je rack toevallig nog in de uitverkoop  ;)



advr

flinke jongens inderdaad, maar het ziet er prachtog uit ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik van Voorst (in memoriam)

Toen ik mijn stof voor de xXx kocht in een duitse audio-winkel vroegen ze of ik een "Anzug" (=pak) ging maken.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Citaat van: FFF op september 18, 2006, 11:04:10
Je kasten zien er zo wel erg groot uit idd, weet je wat ze wegen?

Voordat de facetten eraf gingen wogen ze 85 kg. Dus ik denk dat er nu nog dik 80 kg over is...


Citaat van: FFF op september 18, 2006, 11:04:10
Ben benieuwd naar het spannen van speakerdoek, dat zit er voor mij ook aan te komen...

Dat is makkelijker dan je denkt. Wat heel goed werkt is de "tacker", je weet wel, zo'n nietpistool. Van die nietjes zie je uiteraard niets meer. Ik wilde wel even gaan experimenteren met Hot melt, zoals Ruud2 het ook gedaan heeft met zijn Sentinels. Volgens hem verneuk je daarmee niet je strijkbout... (anders is het een goede reden om weer eens een nieuw strijkijzer te kopen).  :D

Citaat van: FFF op september 18, 2006, 11:04:10

PS: Gaat dat apparaatje bovenop je rack toevallig nog in de uitverkoop  ;)


Bedoel je die CD-speler of de pre-amp?

De CD-speler alleen als ik een bevredigend alternatief heb (een 861 of zo, en dat zit voorlopig nog niet in de pipeline / budgettering) en de pre-amp niet.  ;D De 28 is echt een aanrader, in mijn set werkt hij tenminste erg goed. Ten opzichte van de Wadia pre-amp optie komt er een stuk meer lucht en ruimte in het geluidsbeeld. Als je een 28 wilt kopen, gewoon doen.  ;)
Hier staat er o.a. nog een te koop. (een met MC-input board en een zonder)

Ook op hifi.nl staat nog het een en ander.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

FFF

Bedankt voor je link, bedoelde idd de ML.
Heb je hem ooit gehoord naast een 380 ofzo?

Euh verder on topic:

Doe je verder nog wat onder het doek? Ik dacht zelf aan frontjes zwart verven, doekje spannen en klaar?

bassmotion

Wow :o zijn inderdaad echt brede jongens, komt ook een beetje door m'n breedbeeld. Maar wel errug mooi hoor, ik ben echt benieuwd naar het eind resultaat.

fgroen

Citaat van: FFF op september 18, 2006, 14:17:43
Heb je hem ooit gehoord naast een 380 ofzo?

Nee, ik heb wel een keer een 380 gehoord in een compleet andere set (Wadia, 380, Classe CA400 en B&W N801) en de 38 icm met dezelfde CA400 (was puur toeval) en acoustat speakers. Ik kan er derhalve weinig over zeggen in vergelijking met de 28.  :-\

Citaat van: FFF op september 18, 2006, 14:17:43
Doe je verder nog wat onder het doek? Ik dacht zelf aan frontjes zwart verven, doekje spannen en klaar?

Inderdaad, de frontjes worden zwart geverfd, en ik heb naaldvilt om de ruimte rond de tweeter te dempen. Daarmee zal ik eerst spelen alvorens het af te maken.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

WMC

Nette speakers, hoe breed zijn ze nu eigenlijk, ik heb namelijk het idee dat andere avalons wat minder breed zijn ten opzichte van de hoogte.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

fgroen

Citaat van: WMC op september 21, 2006, 17:43:59
Nette speakers, hoe breed zijn ze nu eigenlijk, ik heb namelijk het idee dat andere avalons wat minder breed zijn ten opzichte van de hoogte.

Inderdaad. Dit zijn dikke Bertha's vergeleken met overeenkomende modellen van Avalon (Opus, Eidolon).  ;D

Dat komt, omdat ik een 12" woofer toepas ipv de 10" die in de Eidolon zit.

Mijn kast is derhalve 366mm breed, terwijl de Eidolon 305mm breed is. De hoogte van de Eidolon is 1105mm, en mijn kasten zijn 1060mm hoog.

Kijkend naar de Isis (daarin zit 2x mijn woofer): die is 368mm breed (een volle 2mm breder dan mijn speakers!  ;)), maar 1524mm hoog. Die ogen dus ook een stuk slanker door hun hoogte.  8)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Gisternamiddag naar Arnhem geweest en een uurtje op hun fineerzolder rondgesnuffeld. Tevens ben ik uit de kunst geholpen door Theo, een van de enthousiaste medewerkers aldaar.

Ik had zoals gezegd al fineer voor de facetten, maar vond dat erg donker t.o.v. het Lignaflex.

Nu lag er een hele berg genoest Esdoorn op die zolder, van heel rossig, grijs tot lichtgelig. Het lichtste was echter nog steeds in dezelfde kleurtoon als het fineer dat ik al had, en een weekje in de zon maakt dat het dan net zo verkleurt als het spul dat ik al heb. De kleurtoon was duidelijk hetzelfde.

Het is dus hopen, dat het Lignaflex ook gaat bijkleuren, anders blijft er hoe dan ook een kleurverschil bestaan.

Ik denk, dat ik daarom het fineer dat ik reeds heb op de facetten ga aanbrengen, en er het beste van ga hopen.  ;D
Theo heeft me hierin prima van advies voorzien.  ;)

In het ergste geval moet de bandschuurmachine erop en een nieuwe laag echt fineer op alle vlakken erop.  :-X
Ik kan wel zeggen dat dat alleen gebeurt als het er ècht niet uitziet....  ;D

Ik heb wel fineer meegenomen voor twee projekten die hierna op stapel staan. Die worden dus 100% met echt fineer gedaan.  8)

Tevens nog even langs Baptist gegaan en een blik Danish oil gehaald (en voor Erik natuurlijk..  ;D) en een stapel korrel 1200 en 2000 schuupapier.

Er staat niets meer in de weg om ze af te maken!
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke,

Fineer is en blijft een natuurlijk materiaal, zelfs vellen van dezelfde boom, maar bv. van verschillende schil diepte kunnen afwijken. Ik probeer altijd zoveel mogelijk vellen te gebruiken die iig. wat patroon en tekening betreft erg op elkaar lijken, de beste garantie dat ze van dezelfde boom zijn, want voor de rest valt er weinig over te zeggen, twee vellen die op 't ook kwa kleur gelijk zijn kunnen na een week in de zon wel volledig anders opkleuren. Kortom, niet te lang over dubben, je kan altijd met een laag extra lak of oil e.e.a. bijkleuren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

fgroen

Thanks Sander.

Ik denk dat ik dit week-end wel een paar facetjes erop ga strijkijzeren.  >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

#422
Nog een hart onder de riem...vergeet ook niet dat straks het licht weer anders op de facetten valt dan op de zij en voorkanten.... ;)

Alvast bedankt voor de olie.....ik zal alvast wat nieuwe cd's aanschaffen om aan mijn visite te laten horen.... :P

Ik heb trouwens ook nog wel wat esdoorn fineer liggen als je blijft twijfelen kun je komen kijken.....no problem... ;)

Geef dan wel even precies op wat je nodig hebt...dan kan ik even goed voor je kijken (kan er nu even moeilijk bijkomen)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Over lichtinval gesproken...  ;D

Ik heb nu een speaker compleet gefineerd, en op de sokkel staan. Ik heb tussen de sokkel en de kast nog een laag naaldvilt zitten, en vervolgens de sokkel met 8 dikke schroeven aan de kast bevestigd. Dat zit muurvast. 3

Hier een fotootje. Met flits is het kleurverschil echt schokkend, terwijl met gewoon licht er nauwelijks een verschil waar te nemen is.
:o


Zonder flits:


Zonder frontjes:



Ik moet zeggen dat het echte fineer echt een stuk mooier is dan het Lignaflex. Het verwerken is wel een suk lastiger, omdat Lignaflex door de papieren rug en veel dunnere houtlaag makkelijker langs de kanten te trimmen is. Met echt fineer moet je veel meer oppassen hoe de nerf loopt, ander verdwijnt je Stanley-mes echt je werkstuk in...  8)
Met genoest Esdoorn loopt de nerf echt alle kanten op, dus zeker met kanten die in dezelfde richting liggen als de hoofdrichting van de nerven, is het echt oppassen geblazen.

Toekomstige projekten worden alleen nog maar met echt fineer gedaan. (de komende twee wel in ieder geval, daarvoor heb ik het fineer al liggen...  :D ;D

de tweede kast (nummer I  :-\) moet nu ook afgefineerd worden en besokkeld worden. Dat gaat komende week plaatsvinden.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

advr

#424

zeer gaaf gefineerd!!

worden hele mooie boxen zo, alleen het ernaar kijken is al fascinerend ;D ;D

succes met nummer 1 :D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster