Zelbouw HT bijna af

Gestart door Eric, februari 25, 2002, 11:11:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric

Misschien een beetje vreemd dat ik dit onderwerp in dit subforum post, maar eigenlijk is heel mijn HT een groot Doe Het Zelf Project (zoals bij de meeste van ons).

Omdat mijn huis nogal gehorig is heb ik een kamer in een kamer gebouwt met zwevende muren, een zwevend plafond en een zwevende vloer.

Mijn scherm heb ik gemaakt door een deel van de muur met Super Wit laten van de Pr**is te verven, voorlopig doe ik het daar even mee.

Mijn Sony 1270 heb ik met een zelfgemaakte beugel opgehangen, niet alleen omdat dit goedkoper is dan een echte beugel, maar ook omdat ik de afstand tot het plafond zo klein mogelijk wilde houden. De afstand van de onderkant van de PJ tot het plafond is nu 4.2 cm.
Om de projector heb ik een hushbox gebouwd van 12 en 9 mm spaanplaat. In de binnenkant heb ik deze bekleed met acoustisch noppenschuim (bij elke bouwmarkt te koop) en aan de buitenkant met tapijt. Het resultaat is geweldig: Ipv 65 dB op mijn kijkplek is de projector nu nouwelijks nog hoorbaar. Mijn scherm is 1.15 x 1.95 m en ik projecteer in 1024x576 @ 75 Hz.

Voor de rest heb ik geen high-end spullen: Mijn drie voorspeakers zijn Magnat 1200's (de center gemodificeerd) en mijn achterspeakers zijn vier Infinity QPS-1 Quadripoles. Als decoder/versterker gebruik ik een Yamaha RX-V595A en een Philips Pro Logic versterker in 3-stereo modus (voor poor man's Surround EX).
De muur van het scherm heb ik overigens ook bekleed met dempend noppenschuim, dat leverde een enorme verbetering op: Het geluid is veel beter te plaatsen en klinkt strakker.

Kloppend hart van de installatie is een 1 GHz AMD Athlon systeem met een ATI Radeon AIW en een WinTV PVR kaart (DScaler). Momenteel gebruik ik nog een soundblaster Live 5.1 om het geluid via digitale coax naar mijn versterker te krijgen, ik ga nog experimenteren met een Game Theater XP van Hercules.

Voor geinteresseerden: Je kan MEGA-VEEL foto's van het project bekijken op: http://www.dvdzone.nl/kijkruimte

Als je vragen / opmerkingen of suggesties hebt, schiet maar raak!

Rob_Dingen

#1
Hoi Eric

Het ziet er super uit petje af
Ik ben wel bang dat je het teveel gedempt hebt je hebt de vloerbedekking hoog op de muur zitten in iedergeval hoger dan oorhoogte
Maar verder niks op aan te merken prachtig

Rob

Eric

#2
Rob,

Dank voor de complimenten. Die demping valt wel mee. Het is syntetisch tapijt met redelijk korte haren. Als je nu in je handen klapt hoor je nog een lichte na-klap, eerst klok de kamer gewoon erg hol. Vooral in een kleine kamer is het (naar mijn mening) erg prettig om de kamer wat doder te maken, dan zijn de surrounds veel beter te plaatsen.

Ik heb gisterenavond een RT60 meting gedaan en die was mooi vlak: Voor alle frequenties tussen de 0.2 en 0.4 seconden met een kleine dip op 160 Hz, daar zit de RT60 op ongeveer 0.15 seconde.

garmtz

#3
Dag Eric,

Welkom op het HTForum! Je ziet maar weinig mensen die zo dedicated met HT bezig zijn. Petje af! Verder ben ik onder de indruk van je kennis. Is een RT60 meting standaard bij de meeste RTA software? Toch eens aanschaffen...

Eric

#4
Garmt,

Ik gebruik voor deze meting het programma SpectraRTA, 30 dagen gratis te gebruiken. Ik gebruik mijn Conrad dB meter met een speciale .mic file waarin de afwijkingen van deze meter staan aangegeven. De software houdt dan rekening met deze afwijkingen.

De software is te vinden op: www.SoundTechnology.com

Rob_Dingen

#5
Hoi Eric

Dat is erg mooi die rt60 tijd dus ook buj hoge frequenties is de ruimte niet teveel gedempt
Die 160Hz is makkelijk verklaarbaar omdat je gipsplaten hebt gebruikt met een bepaalde ruimte erachter heb jee een zeer grote plaatabsorber gebouwd en gezien de dikte zou die daar wel eens kunnen zitten maar dat kun je niet meer veranderen

Rob

jaco

#6
Erik,

Ook mijn petje af voor jouw complete project tot nu toe.
Je hebt het heel grondig aangepakt, en ik hoop dan ook dat je er nog veel plezier aan gaat beleven met kijken (eindelijk ?)

Zo'n RTA meeting moet ik ook maar eens gaan uitvoeren. Ik zit in een woonkamer, althans daar lijkt het nog een klein beetje op, en zal dus wel wat vreemde pieken en dalen hebben.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

J.A.F._Doorhof

#7
RT-60 voor HT moet tussen de 200 en 600 ms zitten, maar is natuurlijk niet het enige dat je moet testen.

Vergeet bv niet je ITDG (Initial Time Delay Gap), deze is bv veel belangrijker dan je RT60.

Een mooie ITDG waarde voor HT zal rond de 25-30 ms liggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#8
Ik was je al een tijdje kwijt Eric...

Damn! It looks gooooood!!!

Smikkelsmeksmak!

Ben je te huur?  ;D

Heb jij nog een idee voor een hushbox in mijn situatie?

Ik heb namelijk de PJ aan een Meccanokraan hangen zoals je misschien weet... Ik heb geen mogelijkheid tot toevoer van koude lucht, maar door de hoogte die ik heb tot het plafond, denk ik dat daar genoeg warmte terecht kan zonder bij de PJ te blijven hangen...

Het wordt dan alleen wel een enorm blok box, vanaf het plafond tot onder de PJ...  :(

Nogmaals: Helemaal top, je zult wel trots zijn ofnie?

Wanneer kunnen we "Klussen met Eric" op een commercieele verwachten?

jeroen_B

#9
hoi sirround,
Heb je geen mogelijkheid om de warme lucht in de husjbox af te zuigen.Je kunt de afzuiger in je plafond zetten en de lucht dan in het plafond wegblazen.Een beetje hetzelfde effect als koude lucht aanvoeren.Warmte stijgt dus de ventilator in het plafond zetten is ideaal.Bovendien zit ie ook in de husjbox dus het evt geluid dat de ventilator maakt zal gedempd worden.
Ik ben zelf ook van plan om dat te gaan maken als ik een crt heb.


jeroen

J.A.F._Doorhof

#10
Je kunt ook gewoon een S principe maken.
Even in shorthand.

    I                              I
  I I                              I
  I                                I
  I                                I
  I--------------------------------/

De warme lucht gaat er via de achterkant uit, en het geluid wordt weerkaatst, en zal dus NIET de box verlaten.
Dit is hoe wij het hebben opgelost.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#11
Ja, de s-bocht ga ik ook toepassen denk ik...

Maar aangezien ik een hele lompe constructie heb hangen, kan ik net zo goed de hele boel inbouwen...

Ik kan evt wel naar het plafond afzuigen, het is een holle ruimte, ik heb daar zelf ook aan gedacht inderdaad...

Dus, misschien een s-bocht + actieve afzuiging?

De PJ zit zo goed als tegen de achtermuur aan, dus kan het leuk met een scharnier...

Dat wordt weer een klus...

 :-/

chendy

#12
Hi Eric!

Ik wacht gespannen af totdat alles "af" is. Als je daarvan kan spreken. Tot nu toe ben ik zéér onder de indruk!!! (op z´n zachtst uitgedrukt :-X )
Geef effe een seintje als ik een filmpie kan komen pakken.

Met vriendelijkr groet, Chendy.
p.s: jouw HT is een goed vb. van dat het niet de hoofdprijs hoeft te kosten, aan de andere kant "Patience is a virtue"
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker