Tips gevraagd voor modificatie Klipsch Tangent 40 (met foto's)

Gestart door Douma, oktober 15, 2007, 16:42:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Douma

Modificatie Klipsch Tangent 40

Ik heb vorige week voor een mooi bedrag een stel Klipsch Tangent 40 luidsprekers op de kop getikt.
Toen, na aansluiting, de eerste klanken tot mij kwamen was ik toch wel lichtelijk verbaasd. Deze luidsprekers klinken best goed, en voor het bedrag klinken ze zelfs fantastisch.  ;D

Omdat ik altijd met grote interesse modificatie topics lees, wilde ik dit keer zelf eens een stap in die richting zetten. En deze Klipsch-en lijken mij daar de juiste kandidaten voor.
Ik ben gezegend met twee rechterhanden, maar de inhoudelijke technische achtergrond voor filters en akoestiek mis ik. Vandaar dat ik graag wat tips zou willen omtrent aanpassingen aan het filter, vervangen van de interne bedrading en eventuele demping en bracing van de kast. Uiteindelijk zal ook het uiterlijk aangepakt worden, maar ik wil me eerst richten op de techniek.

Op dit moment stuur ik de luidsprekers aan met een NAD 317, maar zit er sterk aan te denken om de TA-10 van Trends Audio aan te schaffen. Na het lezen van de voornamelijk positieve reviews en testen ben ik erg nieuwsgierig geworden naar dit versterkertje.

Een budget voor de modificaties vind ik lastig te zeggen. Dit hangt er sterk van af in hoeverre er verbetering zal optreden. En natuurlijk aan het plezier wat ik er van heb.  ;D

Tips voor methoden, technieken, componenten, enz. zijn zeer welkom.

Een link naar de specificaties van de Klipsch-en staat hier: http://www.klipsch.com/products/discontinued/details/tangent-40.aspx

Ik heb hieronder een aantal foto's staan van de luidsprekers.















"Nothing lasts, but nothing is lost."

fgroen

Er is al behoorlijk wat info beschikbaar zou ik zeggen.

Ik weet niet hoe stevig de kast is, maar gezien de constructie staat-ie stevig mee te zingen. Lood bitumen en een verbinding tussen de tegenover liggende panelen maakt er geheid een veel stijvere speaker van. De klank zal daardoor ook stevig veranderen. Of je dat wilt, is aan jou. Verdere versteviging van de kast kan dmv loodbitumen. Dat maakt de panelen een stuk zwaarder en doder.

Wat sowieso kan is die matrassenwinkel eruit en Pritex erin, misschien aangevuld met een beetje BAF (kun je gehoormatig optimaliseren).

Bedrading is een optie, hoewel je daarmee verhoudingsgewijs marginale resultaten zult behalen.

Grootste winstpunt zit hem in die seriecondensatoren voor het hoog. Dat lijken wel een soort tantaal elco's. Gooi daar maar eens een paar behoorlijke MKP's in, en je weet niet wat je meemaakt (wèl in laten spelen). Die spoel in het laag ziet er behoorlijk uit en zou ik laten zitten. Eventueel parallel aan de woofers de elco vervangen voor een MKt met een kleine serieweerstand (ong. 1 Ohm). De spoel in het hoogfilter is voor zover ik kan zien een nette luchtspoel, dus ook daaraan hoeft niets te gebeuren.

Elke ingreep heeft zijn kostenplaatje, waarbij het filter de grootste kosten met zich meebrengt, maar ook de grootste impact heeft denk ik.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Douma

Allereerst bedankt voor de info.

Citaat
Er is al behoorlijk wat info beschikbaar zou ik zeggen.

Klopt.  ;D Ik heb vanacht nog wat andere modificatie topics doorgespit. Misschien moet ik eens beginnen met relevante informatie uit die topics halen.

De demping zal ik inderdaad als eerste gaan aanpakken samen met het toevoegen van loodbitumen. Wat is eigenlijk het verschil(klankmatig) van BAF en Long Hair?

CitaatWat sowieso kan is die matrassenwinkel eruit en Pritex erin

In de kast zit nog een extra paneel gemonteerd. Moet ik de ruimte tussen dat paneel en de zijkant dan ook bekleden met pritex?

Om te testen met bracing zou ik een stuk hout, van een bezemsteel ofzo, kunnen klemmen tussen de overliggende panelen. Of moet dit echt bevestigd worden?

Citaat
Grootste winstpunt zit hem in die seriecondensatoren voor het hoog. Dat lijken wel een soort tantaal elco's. Gooi daar maar eens een paar behoorlijke MKP's in, en je weet niet wat je meemaakt (wèl in laten spelen). Die spoel in het laag ziet er behoorlijk uit en zou ik laten zitten. Eventueel parallel aan de woofers de elco vervangen voor een MKt met een kleine serieweerstand (ong. 1 Ohm). De spoel in het hoogfilter is voor zover ik kan zien een nette luchtspoel, dus ook daaraan hoeft niets te gebeuren.

Het filter zal ik me eerst nog even verder in gaan verdiepen, voordat ik dingen ga aanschaffen. Waar is de kleine serieweerstand voor bij de MKT?


"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Kan iemand mij vertellen wat het klankmatige verschil is tussen BAF en Bailey's Long Hair?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

dove

Zelf heb ik een Klipsch RB-81 gemodificeerd.

Voor mij was het doel ervaring opdoen met speaker-bouw, en ik kon de bouw van de kasten samen doen met een vriend van me die hiermee ervaring heeft (zelf beschouwde ik me als te onervaren hiervoor, zeker aan het begin van 't project). Hij heeft ook het filter aangepakt en de baspoort herberekend, iets waar ik me absoluut niet aan zou wagen (kan niet eens solderen, en heb moeite schemaatjes te lezen   :(). Er is veel nadruk komen te liggen op het experimenteren met verschillende kastmaterialen (de kast was van grof 12 en 18mm chipboard, wij hebben gebouwd met spaanplaat 3/4", okoumé multiplex 3/4", Nida-Core H8PP 5/4" honeycomb, high-density polyethylene (HDPE) 1" en MDF 3/4" (allen met/zonder MDF of vurenhout 2/4" achterwand of baffle) en verschillende dempingsmaterialen (wol, Sonofil, Pritex, zelfklevende loodbitumen, Duocel-60ppi en Ultrafoam-10ppi alu-foam, silicone coating, Deflex panelen, glaswol). Na +/- 15 maanden rondklooien (het was echt een ongecontroleerd, domweg 'doen', gebeuren ...) is dit eruit gekomen:

- kast van 3/4" okoume multiplex, met een achterwand uit geimpregneerd 2/4" Fins vurenhout
- twee horizontale en een verticale bracing toegevoegd (zo ontworpen dat horizontale beide magneten vastklemmen en verticale zorgt voor extra 'kracht' hierbij)
- herontworpen en gedimensioneerde bas-port (heb de details niet in m'n hoofd)
- Tractrix-hoorn volledig ingekleed in twee layers Dynamat Xtreme (flexibel butyl/aluminium laminaat deken)
- binnenkant kast all-over voorzien van drie layers EasiSeal silicone coating
- dempingsmaterial is een sandwich van  1" Duocel-60ppi + 3/8" Ultrafoam 10ppi (resp. volume-kant/wand-kant): geen andere demping is toegepast
- screw-on plastic front is gedempd op de kast geplaatst nu: doorgezaagd tussen woofer en hoorn, two extra schroeven in bovenste deel (dus 4 in totaal) en herplaatst met een 2mm plaatje medium-density silicone-foam tussen hoorn/kast en 2mm plaatje high-density cardboard tussen woofer-gedeelte/kast
- outer-edge hoorn 'mond' voorzien van dik, 1/2" breed katoen bandage-tape
- een draad-gaasje in de hoorn 'throat' (om vuil tegen te houden?) bleek zeer resonant en is verwijderd (vernam van de importeur dat fabriek-af deze er ook vaak al uit is)
- crossover met 'betere' onderdelen herbouwd en enigszins veranderd (optimised voor een meer uniforme impedance; verder geen details bij mij blijven hangen...)
- dubbel, op elkaar gelijmd DNM solid-core internal bedrading (gekozen uit DNM/ vdHul/ Naim/ Supra/ ViaBlue/ Oehlbach/ Cardas/ Isolda/ koper HitachiCable/ andere?; Phy kabel, een los stukje meegekregen na 't modden van m'n cinema set's ATC speakers en voldoende voor precies 1 paar Klipsch, is iets zachter/muzikaler maar vergelijkbaar)
- een Enacom over de HF driver
- Cardas 'HCBP L'  binding posts (geen bewuste keuze, maar via vriend direct voorhanden)
- door locale garage liefdevol spray-painted (in Mercedes 'chromite black')
- ViaBlue QTC spikes, solide en handig om de kasten enigszins van het terrace, waar ze staan, op te tillen (geen bewuste keuze, maar simpelweg makkelijk verkrijgbaar)

Zo op het oog is er niets aan zo'n kast veranderd (ander kleurtje en een pleister rond de hoorn (zoals het hier thuis genoemd wordt), maar qua opbouw is er behalve de drivers niets meer origineel. Naar mijn idee is het een soort 'reviving its potential', voornamelijk door het algehele mechanische 'sausje' uit te bannen, het hebben verwijderd van het opgeblazen/ongecontroleerde in het (mid)laag en het simpelweg leven inblazen in het stemmengebied / bevrijden van de voorheen harsh klinkende overtonen. De speakers zijn MI nu meer vibrant en rhythmical, en tegelijkertijd veel meer civilised. Kortom musikaler.


Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Douma

Zozo, dat is een aardig project geweest. Ik zal het niet zo rigoreus aanpakken. En ook niet alles in een keer. Beetje bij beetje om zo te horen wat de verschillen nou zijn.

Op dit moment heb ik de standaard demping in de kast vervangen door pritex en een beetje BAF. Dit heeft al een groter verschil gemaakt dan ik van te voren had verwacht. Door de "slechte" standaard demping klonken de luidsprekers een beetje als dozen. Stemmen hadden iets nasaals. Dit is nu voor een groot gedeelte verdwenen. Verdere verschillen zou ik zo niet kunnen noemen. Ben geen ster in het benoemen van auditieve eigenschappen enz. Het klinkt gewoon een stuk beter. ;D


"Nothing lasts, but nothing is lost."

dove

"Het klinkt gewoon een stuk beter" is toch een belangrijke auditieve eigenschap  ;D

congrats !!

misschien is het isoleren/dempen van de hoorn een efficiënte tweede stap in upgraden?



Petter
Dynaco ST35 & A-25XL / Sony TA-E88 & TA-N88 / Revox B226 Sig & Revox B790 / Tandberg TPT-3001A & 3014A / Tice Power Block mk1 & Infinite Speed / Rogers LS3~5a & JR149 & db101 / Wilson WATT Sr2 / Leak TL~12 / MF A-1 mk1 / Lectron JH50 / Philips CD100 / Sony CDP-101 / Luxman MQ-36 / Celestion Sys 6000

Douma

Citaat"Het klinkt gewoon een stuk beter" is toch een belangrijke auditieve eigenschap  ;D

Haha. Een hele belangrijke inderdaad. :)

CitaatMisschien is het isoleren/dempen van de hoorn een efficiënte tweede stap in upgraden?

Dat zou het zeker kunnen zijn. Niet al te moeilijk uit te voeren. Het filter laat ik nog even rusten. Daar wil ik me toch eens in gaan verdiepen, want ik wil als het kan er ook wat van leren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."