Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

garmtz

Ik heb die test op Stereophile meerdere keren gelezen, alsmede het commentaar... Heb je de M40 zelf wel eens gemeten? In onze demoruimte in Hilversum heb ik de bult die ze bij Stereophile hebben gemeten namelijk nooit kunnen reproduceren (met de speakers uiteraard ver van alle wanden, zoals wij altijd full-range speakers plaatsen).

In iedere normale woonkamer (dat is onze demoruimte dus niet), zul je zoals ik zei inderdaad teveel laag hebben. Maarja, dat HOEFT niet gelijk een ramp te zijn. Wanneer is 'teveel' echt 'teveel'? Hangt ook af van smaak. Vandaar mijn aanbeveling voor M30+sub(s).

vippo

Nog even nawauwelen over die 40,1. Ik ga er gewoon voor om deze te laten werken in mijn woonkamer. We zien wel waar het eindigt

Ik heb een advies van soundscapes besteld, enkel Toine is op vakantie !! Akoestiek was sowieso iets wat ik door een derde wilde laten bekijken/opmeten.
Dan de stands !! Oorspronkelijk had ik ze op 35cm hoge oude Wharfdale monitors gezet. Ja , je moet werken met wat je hebt. Dit week-end heb ik ze op ladekasten van 40 cm hoog gezet. Ander klankbeeld vond ik. Vreemd vond ik het ook. Daarna bedacht ik me dat die speakers op een dusdanige hoogte gezet moeten worden dat de tweeter ongeveer op gehoorhoogte zit. Had ik ergens gelezen. Meten dus. Gehoorhoogte was 82 cm , de tweeterhoogte is 66cm. Theoretische "juiste " hoogte van de stands zou dus 16cm ! Ik bedacht me toen ook dat de vorige eigenaar ze ook heel laag had staan, vond dat vreemd maar nu niet meer.
Internet op om over stands voor de 40,1 te lezen. Moeilijk iets eenduidigs te vinden. Alle officiele stands zijn ook ongeveer 40cm hoog. Het ontwerp verschilt, gebruikte materialen ook. De meeste die ik gezien heb hadden een open ontwerp. Soms van hout andere van metaal. Ervaringen lopen ook uiteen.
Wat te doen als de hoogte niet "juist" is van de officiele stands . Daar ga ik geen kapitalen in steken. Ik wil dus een meubelmaker iets laten maken van maar ik weet niet zo goed wat ! Als het maar 16 cm hoog wordt heeft een open ontwerp niet zoveel zin, denk ik . Wat voor soort ontwerp zou zin hebben , ook met in het achterhoofd dat alles wat de bas maar wat strakker zal maken meegenomen is. Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen ?

Alvast Bedankt,

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

garmtz

Licht en stijf moet de stand zijn. Ik weet niet hoeveel je er aan uit wilt geven, maar als 595 Euro voor een Custom Design stand teveel is voor je, kan ik je aanraden toch een open frame stand te laten maken van hout of staal. Hoeft niet exotisch te zijn, tweeter op oorhoogte krijgen is het belangrijkste en zal vele malen minder uitmaken dan de kamerakoestiek en plaatsing van de speakers in de kamer.

Thanatos

Citaat van: vippo op september 11, 2013, 21:14:10
Nog even nawauwelen over die 40,1. Ik ga er gewoon voor om deze te laten werken in mijn woonkamer. We zien wel waar het eindigt

Ik heb een advies van soundscapes besteld, enkel Toine is op vakantie !! Akoestiek was sowieso iets wat ik door een derde wilde laten bekijken/opmeten.
Dan de stands !! Oorspronkelijk had ik ze op 35cm hoge oude Wharfdale monitors gezet. Ja , je moet werken met wat je hebt. Dit week-end heb ik ze op ladekasten van 40 cm hoog gezet. Ander klankbeeld vond ik. Vreemd vond ik het ook. Daarna bedacht ik me dat die speakers op een dusdanige hoogte gezet moeten worden dat de tweeter ongeveer op gehoorhoogte zit. Had ik ergens gelezen. Meten dus. Gehoorhoogte was 82 cm , de tweeterhoogte is 66cm. Theoretische "juiste " hoogte van de stands zou dus 16cm ! Ik bedacht me toen ook dat de vorige eigenaar ze ook heel laag had staan, vond dat vreemd maar nu niet meer.
Internet op om over stands voor de 40,1 te lezen. Moeilijk iets eenduidigs te vinden. Alle officiele stands zijn ook ongeveer 40cm hoog. Het ontwerp verschilt, gebruikte materialen ook. De meeste die ik gezien heb hadden een open ontwerp. Soms van hout andere van metaal. Ervaringen lopen ook uiteen.
Wat te doen als de hoogte niet "juist" is van de officiele stands . Daar ga ik geen kapitalen in steken. Ik wil dus een meubelmaker iets laten maken van maar ik weet niet zo goed wat ! Als het maar 16 cm hoog wordt heeft een open ontwerp niet zoveel zin, denk ik . Wat voor soort ontwerp zou zin hebben , ook met in het achterhoofd dat alles wat de bas maar wat strakker zal maken meegenomen is. Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen ?

Alvast Bedankt,

Vippo

Plaatsing op een holle kast is niet ideaal. Dat ga je inderdaad in het laag merken.

Ik heb goede ervaringen met betonnen u elementen. Kosten weinig en zeer inert.

Voorbeeld van kleintjes. Goedkoop en makkelijk mee te experimenteren. http://www.budget-bestrating.nl/palissaden-muurelementen/u-en-l-elementen/u-element-zwart-15x20x30cm/

De stand die garmtz oppert zijn erg mooi.

chansig

Citaat van: garmtz op september  9, 2013, 09:36:39
Wanneer is 'teveel' echt 'teveel'?

Als het kwalitatief gewoon niet goed is ?

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

garmtz


Citaat van: chansig op september 12, 2013, 07:41:14
Als het kwalitatief gewoon niet goed is ?

Gr Hans

Als het stoort... Goed laag valt niet op....

Lion of Judah

Citaat van: garmtz op september 12, 2013, 09:51:31
Als het stoort... Goed laag valt niet op....

Ik heb andere criteria: Goed laag valt wel op maar stoort niet
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Martijn M

Citaat van: garmtz op september  9, 2013, 09:36:39
Ik heb die test op Stereophile meerdere keren gelezen, alsmede het commentaar... Heb je de M40 zelf wel eens gemeten? In onze demoruimte in Hilversum heb ik de bult die ze bij Stereophile hebben gemeten namelijk nooit kunnen reproduceren (met de speakers uiteraard ver van alle wanden, zoals wij altijd full-range speakers plaatsen).

In iedere normale woonkamer (dat is onze demoruimte dus niet), zul je zoals ik zei inderdaad teveel laag hebben. Maarja, dat HOEFT niet gelijk een ramp te zijn. Wanneer is 'teveel' echt 'teveel'? Hangt ook af van smaak. Vandaar mijn aanbeveling voor M30+sub(s).

Nee, ik heb de M40 niet zelf gemeten. Ik moet afgaan op wat ik lees op het internet in het algemeen, en op de site van Stereophile in het bijzonder. John Atkinson heeft verstand van zaken, dus ik neig er naar hem te geloven. Jij weet echter ook waar je mee bezig bent, dus wellicht is er bij John Atkinson (of het paartje M40.1's dat hij had) iets mis gegaan.
Dutch & Dutch

AbZ

#3233
Citaat van: keyser op september 12, 2013, 17:28:11wellicht is er bij John Atkinson (of het paartje M40.1's dat hij had) iets mis gegaan.
Ik zie geen discrepantie tussen de bult van JA en de stelling van Garmt dat het mee kan vallen?
Ze zeggen beiden dat het met de ruimte samenhangt.  AS trouwens ook.  Lijkt me geen verrassing.

vippo

Garmtz en Thanatos bedankt voor jullie reactie.  Kan ik wel wat mee. Maar even informeren wat mijn meubelmakertje rekent. Internet is overigens vergeven met open houten stands, allemaal ongeveer dezelfde bouw. Duidelijk dat voor open moet gaan.

Keyser mag wat mij betreft bulten komen meten bij mij thuis als hij wil. Woon ook in Rotterdam  Het zal intussen wel duidelijk zijn dat deze discussie absoluut boven mijn pet gaat  ;).

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

Idefix

Ben jammer genoeg niet geraakt op de X-fi show in Veldhoven.

Met welke versterker werd er gespeeld op de M30.1?

Mvg
IF

garmtz

Citaat van: Idefix op september 16, 2013, 12:20:29
Ben jammer genoeg niet geraakt op de X-fi show in Veldhoven.

Met welke versterker werd er gespeeld op de M30.1?

Mvg
IF

Linn Akurate DSM + Linn Akurate 2200...

Etiennevh

Toch apart, ik had ze nooit eerder gehoord maar wat een sound kwam er van die Harbeth's af. Ik vond het helemaal geweldig, droeg bij aan de beleving van één van de betere sets op de X-fi.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Dr.Bedlo

Vind dat ik het toch wel getroffen heb met mijn stands.
Quad vintage.

garmtz

Vrolijke boel op de TV...

Martin!!!

Citaat van: fred19633 op september 19, 2013, 12:50:19
Vind dat ik het toch wel getroffen heb met mijn stands.

Staan ze er los op Fred?
mainly British stuff

Dr.Bedlo

Quad vintage.

gast2018

Ik was afgelopen weekend ook in Veldhoven. Ik ben wel 3 maal teruggeweest naar de ruimte waar de Harbeth's stonden. Het klonk heerlijk moet ik bekennen. Ik had ze nooit eerder gehoord maar het was een aangename verrassing.

Wat ik me echter afvraag is of de m30 ook eventueel in hoogglans te krijgen is?

bmateijsen

Leuk om te horen Erge!

M30.1 is zeker in hoogglans te krijgen! We hebben ze in hoog glans zwart op voorraad, maar tevens ook in 'gun grey'.

Groet,

Bjorn

Martin!!!

mainly British stuff

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

#3247
nou dat valt wel mee. De Betjes zijn van zich zelf al vrij zwaar en ze staan ook niet rechtstreeks op het hout, maar er zitten nog spikes onder.
Quad vintage.

MarkD

Onder het motto "hoe zat het ook al weer?" even de vraag of het nu wel of niet verstandig is om de luidsprekerstands onder Harbeths te verzwaren met kanariezand of iets als inert filler? In mijn geval gaat het om de Custom Design Fish Tank stands onder Harbeth Monitor 30.1's.

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz


Citaat van: MarkD op oktober  2, 2013, 14:05:26
Onder het motto "hoe zat het ook al weer?" even de vraag of het nu wel of niet verstandig is om de luidsprekerstands onder Harbeths te verzwaren met kanariezand of iets als inert filler? In mijn geval gaat het om de Custom Design Fish Tank stands onder Harbeth Monitor 30.1's.

Inert filler is een goed idee. Een zakje per stand.