Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

S@m

#2125
Citaat van: raindog op mei 22, 2013, 21:01:07
Zojuist heb ik de Rel aangesloten, het was wel even zoeken naar een geschikte plek. Ik ben nog wat aan het pielen met cross-over en volume maar de eerste indruk is best positief. Inderdaad meer ruimtelijkheid en lucht. Het klink groter maar nog niet direct meer energetisch. Ik merk wel dat de het laag van de sub minder snel is dan van de Harbeth.

Zou me niet verbazen dat als je een meter naar binnen schuift de beleving veel intenser wordt (zonder sub).




Cyreg

#2126
Citaat van: raindog op mei 22, 2013, 21:01:07
Zojuist heb ik de Rel aangesloten, het was wel even zoeken naar een geschikte plek. Ik ben nog wat aan het pielen met cross-over en volume maar de eerste indruk is best positief. Inderdaad meer ruimtelijkheid en lucht. Het klink groter maar nog niet direct meer energetisch. Ik merk wel dat de het laag van de sub minder snel is dan van de Harbeth.

Toch wel Hi-Level aangesloten, dus op de luidsprekeruitgangen (en niet op RCA connectors)?
Hi-Level is de manier om REL in stereo te gebruiken en zo prima te integreren.
Zelf jarenlang 'n REL StormIII gehad samen met Dynaudio's met eerdergenoemde prima resultaat.
Ook hier weer goed uitkijken mbt juist aansluiten vh netsnoer (fase/live en neutral) Succes!
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > Black-Cable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), Black-Cable Ruhr18 (8SE)

garmtz

Citaat van: raindog op mei 22, 2013, 21:01:07
Inderdaad meer ruimtelijkheid en lucht. Het klink groter maar nog niet direct meer energetisch. Ik merk wel dat de het laag van de sub minder snel is dan van de Harbeth. 

Denk dat het misschien tijd wordt een Velodyne of vergelijkbare snellere en krachtigere gesloten subwoofer uit te proberen... Een aantal zaken maken een subwoofer 'snel':
- Stevige behuizing zonder resonanties
- Krachtige versterker met hoge dempingsfactor
- Weinig vervorming
- Gesloten behuizing
- Plaatsing! Liefst equidistant t.o.v. de luidsprekers van de luisteraar af en niet op een plek die staande golven teveel aanslingert
- Juiste fase-instelling
- Juiste crossover instelling (te hoog en het wordt dik --> geluid lijkt trager)
- Juiste volume --> te hard = traag

Het is niet makkelijk om een subwoofer echt goed te integreren, maar eenmaal goed, zou hij nooit op moeten vallen.

garmtz

Alan Shaw beveelt overigens een luisterafstand aan van 1,5x de afstand tussen de luidsprekers. Ik veel gevallen geeft dit in mijn ervaring met Harbeth een prima resultaat. E.e.a. hangt ook af van smaak, maar de gelijkzijdige driehoek KAN zeker prima met Harbeths.

Martijn M

Citaat van: garmtz op mei 22, 2013, 23:18:17
Denk dat het misschien tijd wordt een Velodyne of vergelijkbare snellere en krachtigere gesloten subwoofer uit te proberen... Een aantal zaken maken een subwoofer 'snel':
- Stevige behuizing zonder resonanties
- Krachtige versterker met hoge dempingsfactor
- Weinig vervorming
- Gesloten behuizing
- Plaatsing! Liefst equidistant t.o.v. de luidsprekers van de luisteraar af en niet op een plek die staande golven teveel aanslingert
- Juiste fase-instelling
- Juiste crossover instelling (te hoog en het wordt dik --> geluid lijkt trager)
- Juiste volume --> te hard = traag

Het is niet makkelijk om een subwoofer echt goed te integreren, maar eenmaal goed, zou hij nooit op moeten vallen.

Je hebt het niet over een het relatieve belang van de verschillende punten op je lijstje. De onderste vier punten (m.b.t. afregeling en plaatsing) zijn naar mijn mening veruit het meest belangrijk. Een gesloten behuizing is een veilige keuze omdat er weinig mee mis kan gaan, maar is geen vereiste. Dempingsfactor is een doorgaans schromelijk overschatte eigenschap van een versterker - hij is al gauw hoog genoeg - temeer daar de effecten van een relatief lage dempingsfactor (zeg bijvoorbeeld minder dan 10) compleet verwaarloosbaar zijn als je de effecten van de kamer in ogenschouw neemt. Het belang van een voldoende stevige behuizing is er ook zo een: subwoofers zijn al gauw stevig genoeg. Mijn meest recente subs heb ik (tegendraads als ik soms zijn kan) gebouwd van 8 mm dik MDF zonder bracing en de eerste paneelresonanties liggen al ver boven het weergavegebied van de subs. De eerlijkheid gebiedt mij te melden dat de kasten maar maar 30 cm in het vierkant zijn. De eis van weinig vervorming deel ik echter wel. Om die reden maak ik zelf ook gebruik van woofers met een zeer lage vervorming, ook bij grote excursies. Bij lage excursies vervormen bijna alle woofers weinig, dus wat dat betreft is een overbemeten sub aan te raden, zodat de excursie nooit te hoog wordt. Of natuurlijk meerdere subs - eigenlijk een nog veel beter idee ;) .
Dutch & Dutch

garmtz

Ik zeg niet dat bovengenoemde punten allemaal even belangrijk zijn, maar alle punten opgeteld, geven een veel beter  eindresultaat.

S@m

Citaat van: garmtz op mei 22, 2013, 23:21:05
Alan Shaw beveelt overigens een luisterafstand aan van 1,5x de afstand tussen de luidsprekers.

Dat klopt dan toch ook met de luisterdriehoek?



Als vriend Pythagoras nog had geleefd was het vast een HTforummer geweest.




garmtz

Citaat van: S@m op mei 23, 2013, 09:13:09
Dat klopt dan toch ook met de luisterdriehoek?



Als vriend Pythagoras nog had geleefd was het vast een HTforummer geweest.

Nee, een gelijkzijdige driehoek geeft een luisterhoek van 60 graden, een luisterafstand van 1,5x de afstand tussen de speakers een luisterhoek van 36 of 38 graden (net of je de afstand van luisteraar als loodlijn tot de lijn van de speakers neemt of de werkelijke afstand van luisteraar tot speaker).

S@m

#2133
Citaat van: garmtz op mei 23, 2013, 10:06:59
Nee, een gelijkzijdige driehoek geeft een luisterhoek van 60 graden, een luisterafstand van 1,5x de afstand tussen de speakers een luisterhoek van 36 of 38 graden (net of je de afstand van luisteraar als loodlijn tot de lijn van de speakers neemt of de werkelijke afstand van luisteraar tot speaker).

Zo bekeken is het idd niet de SvP... ;)

garmtz


S@m

Stelling van Piet paardegras  ;D

garmtz

Citaat van: S@m op mei 23, 2013, 14:49:49
Stelling van Piet paardegras  ;D

Aha... :)  De stelling van Pythogoras gaat op voor alle rechthoekige driehoeken hoor... :)  Alleen C is in dit geval niet gelijk aan 2A... ;)

raindog

Citaat van: garmtz op mei 22, 2013, 23:18:17
Denk dat het misschien tijd wordt een Velodyne of vergelijkbare snellere en krachtigere gesloten subwoofer uit te proberen...

Ja, ik ben er wel uit dat een sub in mijn ruimte/set een flinke meerwaarde heeft. Maar die Velodyne DD-serie is me echt te duur. Ik denk dan eerder aan de Velodyne Ultra-serie maar ook die zijn nog erg pittig geprijsd. Dat wordt weer sparen...  :confused:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Bas Akkerman

Citaat van: raindog op mei 23, 2013, 19:43:32
Ja, ik ben er wel uit dat een sub in mijn ruimte/set een flinke meerwaarde heeft. Maar die Velodyne DD-serie is me echt te duur. Ik denk dan eerder aan de Velodyne Ultra-serie maar ook die zijn nog erg pittig geprijsd. Dat wordt weer sparen...  :confused:
Ik zal niet zeggen dat ik enorm veel ervaring heb met subwoofers, maar ik merk wel dat een snelle subwoofer enorm belangrijk is voor de muziekbeleving. Of dat dan ook een Velodyne moet zijn, is een tweede, maar beknibbel niet op een subwoofer die net niet goed aan kan sluiten bij je luidsprekers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dr.Bedlo

Any thoughts on Focal subs?
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: raindog op mei 23, 2013, 19:43:32
Ja, ik ben er wel uit dat een sub in mijn ruimte/set een flinke meerwaarde heeft. Maar die Velodyne DD-serie is me echt te duur. Ik denk dan eerder aan de Velodyne Ultra-serie maar ook die zijn nog erg pittig geprijsd. Dat wordt weer sparen...  :confused:

DD is ook niet strikt noodzakelijk. SPL-Ultra gaat ook heel goed met een Harbeth. Vraag maar aan Martin!!!.... :)

Cyreg

#2141
Citaat van: Cyreg op mei 22, 2013, 22:00:14
Toch wel Hi-Level aangesloten, dus op de luidsprekeruitgangen (en niet op RCA connectors)?
Hi-Level is de manier om REL in stereo te gebruiken en zo prima te integreren.
Zelf jarenlang 'n REL StormIII gehad samen met Dynaudio's met eerdergenoemde prima resultaat.
Ook hier weer goed uitkijken mbt juist aansluiten vh netsnoer (fase/live en neutral) Succes!

@Raindog > kan je nog even reageren op bovenstaande aub, ben benieuwd  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > Black-Cable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), Black-Cable Ruhr18 (8SE)

Martin!!!

Citaat van: garmtz op mei 24, 2013, 11:14:08
DD is ook niet strikt noodzakelijk. SPL-Ultra gaat ook heel goed met een Harbeth. Vraag maar aan Martin!!!.... :)

:popcorn:
mainly British stuff

HuubF

#2143
Dit weekend ben ik bezig geweest met custom stands voor mijn M30's. Vóórdat ik dure stands aanschaf wilde ik daar eerst zelf mee experimenteren.

Wat volkomen onverwacht het best klonk: de m30's vastgeplakt op het meubel zélf. Die variant heeft het echter niet gehaald omdat ik het laag niet goed kon krijgen. Maar de emoties gierden door de huiskamer. Geen idee hoe dat komt. Het is een eenvoudig Ikea meubel van voornamelijk karton, een dun laagje hardboard en een nog dunner laagje fineer. Waarschijnlijk trilde het gewoon mee.  :)

Dus toch maar een gewone stand. Na wat gezaag ben ik geëindigd met een eenvoudige maar zeer sterke constructie. De speaker staat op een reepje (rondom) van 12 mm berken multiplex, vastgeplakt met een blue tac vervanger. Zo'n smal randje leek me me de ultieme manier om de onderkant vrij te houden. De multiplex reepjes maken de constructie ook enorm stijf. Ze staan op 3 stuivers. In vergelijking met mijn Partington Dreadnougts, die het tot nu toe bij elke monitor prima deden, een groot verschil.

Edit: iets heeft besloten de foto te draaien maar het is zo duidelijk zat. Hij staat gewoon recht.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

J.S.

#2144
Ik ben ook de weer geweest met stands voor mijn C7's. Op de foto zie je mijn bouwsel dat ik gemaakt heb toen ik de speakers net had en me nog wilde oriënteren op stands. Nu ik een aantal verschillende stands op proef heb gehad, vind ik mijn eigen stands eigenlijk nog steeds het meest aangenaam (of: ben er zo aan gewend dat al het andere 'minder' lijkt). Combinatie van berkenmultiplex (top en bodem) en grenen balkjes (vrouw ook blij dat er een vaasje met bloem onder kan):

EDIT: spelfout...

HuubF

Misschien maakt de vaas het verschil.  ;D

Maar... je gebruikt een plaat multiplex? Dan is de bodem niet vrij. Hoeft dat bij die C7 niet?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

J.S.

Die vaas kan ik weer tunen: water, zand, rijst, toermalijn... ;D

De bodem is inderdaad niet vrij: ik heb met klussen met een schuin oog naar Skylan gekeken en die zijn ook 'dicht'. Neemt niet weg dat ik, afhankelijk van hoe de fish-tank stands die bijna af zijn bevallen, dezelfde constructie maar dan met 'open' bovenkant ga proberen.

HuubF

Die constructie is trouwens wel het ei van Columbus. Laagproblemen lijken foetsie en er zit meer leven in de muziek.

De Partington stands waren wel erg zwaar maar er zat toch nog beweging in. En de M30's zaten vastgeplakt op een onwrikbaar metalen plateau. Nu is de stand licht maar super stevig (er zit totaal geen beweging in de speakers) en de onderkant staat op een randje van 12 mm multiplex, helemaal aan de buitenrand. Wel 15 cm lager omdat 60 cm te hoog was.

I'm amazed.  :xmas:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

tompj

Als ik het goed heb heeft Alan Shaw zelf ze op Ikea krukjes staan thuis....

Misschien toch mooi spul dat geperste hout van Ikea.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2. Analoog
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Cyreg

Ik gebruik al 'n paar jaar Ikea Oddvar krukjes voor m'n C7ES3's > klinkt m.i. prima  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > Black-Cable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), Black-Cable Ruhr18 (8SE)