Fostex full range speaker project

Gestart door Hi-man, mei 22, 2005, 23:40:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno P

Bij mij zit ook overal de EL84 in....voldoet goed het kleine broertje van de el34...en vooral zijn die buizen betaalbaar en redelijk goed te krijgen

fgroen

Met het gestelde budget lijkt het me moeilijk om een behoorlijke set samen te stellen. Ik kan me voorstellen dat een 3,5W buizenversterkertje zelfs voor jouw hoogrendements fullrange systemen een beetje aan de magere kant is.

Ik ben gister wezen luisteren naar wat Stoetkit buizenversterkers (ik ben zelf een transistor figuur, dus dat was al een hele stap....  >:D... Vooral de Stoetkit Junior trok mijn aandacht vanwege het hele schappelijke prijskaartje) en daar stonden de Stoetkit junior, de VI MK2 integrated en de II single ended mono eindbakken naast elkaar.

De 2x9Watt junior klonk wel leuk maar erg futloos, was inderdaad niet meer dan een leuk gimmick.
De 2x25Watt Stoetkit VI was al echt een versterker, maar miste magic.
De 9 Watt Stoetkit II monoblokken kwamen een heel eind, maar naar mijn bescheiden mening niet uit de verf binnen de omgeving waarin ze zich bevonden.

Ik denk dat je versteld zou staan als je eens een serieus stukje versterker op je speakers zou aansluiten. De valkuil is dat het daarna moeilijk is om terug te stappen.  8)

Wat betreft de cd speler: kijk eens uit naar een Marantz CD-10, of een TEAC VRDS-10, daar is tweedehands wel voor een redelijke prijs aan te komen. Duurder maar ook mooier is een TEAC VRDS-25 (liefst SE versie)

Ik heb zelf een hele tijd met een Proceed PCD-2 gespeeld, voordat ik op mijn huidige Wadia 16 overstapte. Was een hele mooie speler, die soms te koop wordt aangeboden. Zit een Philips CDM-9 pro loopwerk in, dus niet kapot te krijgen. Eigenlijk Mark-Levinson kwaliteit voor een bescheiden prijsje.
Een goede vriendin speelt nou met dat ding, dus ik heb gelukkig nog bezoekrecht...  ;D

In ieder geval: beknibbel niet teveel op de bron, want wat er niet uitkomt kun ej verderop in de keten niet meer bij verzinnen. O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Merijn

Lijkt me toch wel een mooi te combineren geheel! Misschien zou een Notchfilter nog een verbetering kunnen vormen omdat die de belasting voor de versterker wat vriendelijker maakt, kan je iig eenvoudig proberen.

Als cd speler ben ik erg fan van Meridian. Zijn ook nog wel 2e hands te vinden voor een beschaafde prijs (onder 800 euro). Klinkt zeer analoog en musicaal (bah, audiofiele termen hahaha :P)
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Merijn

En hoe bevallen de hoorntjes na een tijdje inspelen?
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Hi-man

Citaat van: Merijn op juni 15, 2005, 16:54:21
En hoe bevallen de hoorntjes na een tijdje inspelen?
Ik heb het nogal druk gehad de laatste tijd en ze hebben nog niet zolang gespeeld. Ik denk nu bij elkaar een 75 uur. I.v.m. de "kleine" kan ik ze ook niet continu laten spelen. Maar, ze klinken fantastisch!!! De veranderingen zijn met name in het hoog en in de plaatsing. Ik heb er inmiddels ook spikes ondergezet. Dit scheelde veel in de plaatsing en doordat de speaker nu 3 cm hoger staat, is het geluid ook beter op oorniveau.
Wat zijn jouw ervaringen met het inspelen??? Wordt de plaatsing en het hoog nog beter. Ik heb met sommige opnames nog een beetje het idee dat het geluid naar de speakers toetrekt. Maar dat kan ook de opstelling zijn. Ik wil ze eerst nog even laten inspelen en dan nog wat experimenteren met de opstelling. Hoe heb jij je speakers opgesteld ( hoever uitelkaar/ naar binnen of buiten gedraaid/ hoe ver zit je ervanaf/ hoever van de achterwand)??? Misschien heb je nog wat tips of ervaringen met het opstellen die ik kan gebruiken.
Ik moet wel zeggen dat iedereen die inmiddels geluisterd heeft naar de speaker, gigantisch onder de indruk is. Al helemaal vanwege het feit wat  voor groots geluidsbeeld er uit zo´n kleine unit komt. Maar op de eerste plaats wat voor een realistisch klankbeeld de speaker neerzet met echt het gevoel erbij aanwezig te zijn. De muziek komt echt tot leven.

Groeten,

Hi-man

bmateijsen

Citaat van: fgroen op juni  2, 2005, 16:14:43
Met het gestelde budget lijkt het me moeilijk om een behoorlijke set samen te stellen. Ik kan me voorstellen dat een 3,5W buizenversterkertje zelfs voor jouw hoogrendements fullrange systemen een beetje aan de magere kant is.

Ik ben gister wezen luisteren naar wat Stoetkit buizenversterkers (ik ben zelf een transistor figuur, dus dat was al een hele stap....  >:D... Vooral de Stoetkit Junior trok mijn aandacht vanwege het hele schappelijke prijskaartje) en daar stonden de Stoetkit junior, de VI MK2 integrated en de II single ended mono eindbakken naast elkaar.

De 2x9Watt junior klonk wel leuk maar erg futloos, was inderdaad niet meer dan een leuk gimmick.
De 2x25Watt Stoetkit VI was al echt een versterker, maar miste magic.
De 9 Watt Stoetkit II monoblokken kwamen een heel eind, maar naar mijn bescheiden mening niet uit de verf binnen de omgeving waarin ze zich bevonden.

Misschien een idee om de PrimaLuna No. 2. eens te proberen?? Doe maar eens een google search...

Groet Bjorn

Merijn

De hoorntjes heb ik recent verkocht, en staan nu helaas in Uppsala, Zweden, dus ik moet het uit het hoofd doen:

De speakers had ik als volgt staan:

Volledig ingedraaid zodat de assen ter plaatsen van de luisterpositie kruisen en dan steeds iets uitdraaien totdat je de plaatsing ok vind. Vooral verschuivingen in hoog te verwachten (boven de 10 kHz). Ik had ze op 60x60 cm uit de achter en zijwanden (hart unit) en die plekken (nog steeds) gemarkeerd op de vloer. 2,6 meter uit elkaar en ongeveer 3 meter van deze lijn was mijn luisterplek. Meer experimenteren liet mijn ruimte niet toe.

Mijn ervaringen met de hoorntjes was dat ze na de 100 speeluren minder ontwikkeling vertonen maar zelfs na een half jaar werd ik nog af en toe verrast. Mijn problemen waren vooral rond het middengebied. Stemmen hadden de neiging wat nasaal te worden en dat heb ik toen opgelost met een kleine pluk wol helemaal uitgetrokken in het begin van de hals en een stukkie vilt tegen de achterkant van de kamer achter de unit.

groet, Merijn
I Prefer Coffee For Mental Stability...

Ground 16v

even een tip.. vervang de softek el84's voor een philips miniwatt el84 en de ecc83 voor een jj ecc83..
Dan hoor je de aurexx op zijn best, beter als dit zal ie niet worden, maar dat hoeft ook niet met 4 watt..

(tegen net 3,5 met de softek)

Ben zelf nog steeds op zoek naar andere speakers... maar op mijn Klipsch RF5 doet ie het erg goed..
- Analogue Audio Puccini SE +Analogue Audio Meastro CD 24/96 (en tevens Dac voor de sony bravia blue ray speler)
-sony bravia blue ray- Sony Bravia kdl-40nx720f 
-Klipsch Rf7