Showcase Keyser Olympus systeem

Gestart door Martijn M, november 3, 2011, 01:01:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn M

#225
Citaat van: AbZ op januari 31, 2012, 14:19:24
Ok deze punten (eigenlijk twee 'versies' van hetzelfde denk ik) had ik idd ff uit het oog verloren.

Dat zijn eigenlijk wel twee verschillende zaken. De afval gaat richting 12 dB per octaaf. Dat is met één piekfilter te compenseren.

Het zeer vlak maken van de frequentieresponse komt neer op het doen van een flink aantal kleine correcties. Dit is het soort correcties waar nagenoeg alle luidsprekers baat bij zouden hebben. Het gaat dan om correcties waarvan de meeste betrekkelijk smalbandig zijn en welke slechts een kleine gain hebben. Zou ik deze correcties allemaal ineens uitzetten, dan valt het helemaal niet onmiddellijk op, maar als je geconcentreerd luistert merk je dat het met correcties net wat schoner en ongekleurder klinkt. Subtiel, maar de moeite waard als je het onderste uit de kan wilt halen.
Dutch & Dutch

AbZ

Citaat van: keyser op januari 31, 2012, 14:33:29Dat zijn eigenlijk wel twee verschillende zaken.
Ik snapte wel waarom je het afzonderlijk noemde hoor (laag afval volgt evident meer uit het concept dan het andere) maar het valt allebei onder de noemer van correcties in freq respons; zodoende.

Veel plezier zaterdag.  Gaat mij niet lukken ivm lokatie (wel plezier maar niet daarzo)

VlisChris

Even een ouwetje omhooghalen ;)

Keyser, ik vond het gezellig om je te ontmoeten, en ik zou zeggen hartelijk dank (ook aan je vriendin) voor de gastvrijheid, het eten, en het helpen tillen bij de Ikea hahahaha.
Je hebt je set leuk voor elkaar, en die speakers van je klinken goed. Ben je nog aan het pielen geweest met je EQ?
Mocht je toevallig een keer richting het Zeeuwse afreizen moet je maar eens een pm sturen; dan ben je van harte welkom :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Martijn M

Hey Christiaan!

Was inderdaad gezellig vorige week  :) . Dit topic heb ik al lang niet meer geüpdatet. Inmiddels ben ik verhuisd en is het systeem zoals in dit topic beschreven ontmanteld. Helaas heb ik dus geen speciale audioruimte meer. Mijn set staat nu in de woonkamer. De luidsprekers die ik nu gebruik zijn een zelfbouwluidspreker gebaseerd op het CBT-principe van Don Keele. Het principe werkt zeer goed! De versie die ik heb is opgebouwd met 28 goedkope breedbandertjes per kant. Er is flink wat DSP nodig, maar dan klinkt het naar mijn mening toch wel erg goed. Dit systeem heb ik nu uit nieuwsgierigheid naar het concept. Op korte termijn komt er waarschijnlijk weer een luidspreker voor in de plaats die vergelijkbaar is met mijn Olympus, maar dan kleiner en wat verfijnder. De ontwikkeling van dit systeem is in volle gang :D .

Om je vraag te beantwoorden: ja, ik ben nog weer bezig geweest met de EQ. Uiteindelijk heb ik maar heel weinig aangepast. Naar mijn idee was de afstemming wel redelijk neutraal. In het middengebied heb ik 'm nu marginaal meer gegeven (1,5 dB tussen 500 hz en 1 khz).

Misschien open ik binnenkort nog wel een showcase-topic.
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Binnenkort kom ik zeker eens luisteren! Geinig toch al die projectjen van je!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Het afgelopen jaar heb ik (zoals gebruikelijk  ;D ) een hoop verschillende luidsprekers gehad. Zojuist heb ik de Olympus weer eens aangesloten. Toch wel leuk om deze speaker na lange tijd weer eens te beluisteren. Ze waren ruim een jaar geleden eigenlijk al verkocht, maar de overdracht heeft nooit plaats gevonden. Het lijkt er niet op dat dat nog gaat gebeuren, dus ik denk dat ik de Olympus voorlopig maar zelf houd.

Binnenkort wil ik de compressiedriver voor het hoog vervangen door een ander exemplaar. Er zit nu een Selenium D220Ti driver met een schroefverbinding (screw-on) op. Dat houdt in dat er een stukje buis met schroefdraad voor de compressiedriver zit, waarmee deze aan de waveguide bevestigd kan worden. Dit stukje buis leidt tot een beduidend grilliger frequentieverloop. De Olympus kon derhalve alleen goed klinken door er flink wat digitale EQ overheen te gooien, om al die smalbandige resonanties te corrigeren.

De Synergy Acoustics Monitor is in feite een doorontwikkeling van de Olympus. De Synergy Acoustics Monitor heeft een betere waveguide en we gebruiken een dometweeter voor het hoog. Daardoor heeft deze luidspreker van zichzelf al een heel gelijkmatige frequentieresponse, wat betekent dat de monitor geen EQ nodig heeft. Het lijkt me een uitdaging om de respons van de Olympus ook zo mooi gelijkmatig te maken. Omdat het wisselfilter rond 1 khz zou moeten komen te liggen, behoort een dometweeter niet tot de mogelijkheden. Ik heb echter nog een setje mooie 'bolt-on' compressiedrivers van BMS liggen.

Deze drivers zijn een stuk beter dan de Selenium en komen qua klank meer in de buurt van een dometweeter op een waveguide. Ik ben van plan deze BMS drivers binnenkort toe te passen in de Olympus. Een bijkomend voordeel van het toepassen van deze compressiedriver zou zijn dat de akoestische centra van de midwoofer en de compressiedriver in de diepterichting van de luidspreker dichter bij elkaar komen te liggen (het stukje buis heeft tot gevolg dat het akoestisch centrum van de D220Ti te ver naar achteren zit), waardoor de luidspreker als geheel beter 'time-aligned' zal zijn. Ik ben benieuwd hoeveel rek er nog zit in de prestaties op basis van het Olympus-platform!

Plaatje van de screw-on en bolt-on versies van de D220Ti:


Dutch & Dutch

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

Dutch & Dutch

twani


Martijn M

Opdat u het maar goed moge kunnen zien, Theo  :pompom: .
Dutch & Dutch

Deleted member

Hi Martijn,

Ik heb zojuist een groot deel van deze thread doorgelezen. Globaal komt het erop neer dat het Olympus systeem zoals je dat in 2012 hebt laten horen best wel heel prima presteerde en dat de zwakke schakel eigenlijk in de apparatuur zat die je aan de luidsprekers gekoppeld had. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je daar ondertussen al wat in hebt aangepast / vervangen?

Moet eerlijk bekennen dat ik helemaal niet op de hoogte ben van wat je aan apparatuur hebt staan eigenlijk (afgezien van het Behringer toverdoosje...).
Stereo-fan for life!

Former member 78

Als je het zelfde hebt gehoord als ik bij hem, dan heb je niks bijzonders qua spullen gehoord.
NAD versterker en een (wel een mooie) Sony cd speler.

Maar het klonk bijzonder goed vond ik.

Deleted member

Ik schaam me diep...  :embarassed: Martijn is al wel twee keer bij mij over de vloer geweest, maar ik nog nooit bij hem...
Stereo-fan for life!

Former member 78

Oeh, dan ben je te laat :P
In Twente had hij een erg mooie ruimte namelijk :)


Deleted member

Damn... Ik hou me aanbevolen als er weer eens een luisterdagje komt!  :worship:
Stereo-fan for life!

Martijn M

#240
Je bent van harte welkom, Paco!

De apparatuur die destijds in Almelo had is verkocht om plaats te maken voor een volledig Synergy Acoustics systeem. De primaire bron wordt hoogstwaarschijnlijk een HT-PC.  Op dit moment heb ik simpele apparatuur ter overbrugging.
Dutch & Dutch

DofN

Eigenlijk kan ik maar één puntje van kritiek noteren en dat is bij harde opnames het Olympus systeem wat scherp kan klinken en dit op den duur wat vermoeiend zou kunnen worden. De balans vond ik tegenstrijdig/apart/opvallend: zo klonken vrouwenstemmen soms wat koel en hoorde ik af en toe meer warmte in geluiden (en stemmen) dan ik gewend ben. Dat is smaak, geen kwaliteitsoordeel. De resolutie/details zijn geweldig. Het laag bij Martijn is voor mij absoluut een referentie. En dan hoe stemmen nadrukkelijk en "gezaghebbend"  in het midden tussen de luidsprekers kunnen staan, zonder versmering.. Al dat directe geluid zonder reflecties.. Ja dat vind ik geweldig. Ik wilde dat ik dit thuis wat strakker kreeg.  En als ik dan de kosten (studie- en leergeld niet meegerekend) afzet tegen het resultaat.. En als ze iets minder fanatiek in het hoog waren geweest.. Als, als.. Daar hebben we niets aan. Wel aan de luisterervaring. Super.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

twani

#242
Citaat van: doorofnight op februari  4, 2014, 10:34:43
En dan hoe stemmen nadrukkelijk en "gezaghebbend"  in het midden tussen de luidsprekers kunnen staan
Dat vind ik een erg mooie omschrijving van een meestentijds "gewénst audiofiel fenomeen".

Fraai stukje tekst D.O.N.  :worship:

Martijn M

Bedankt voor je commentaar, Abel! Je bent een zeer scherpe, technische luisteraar. Daarom vind ik je enthousiasme een mooi compliment. De incidentele scherpte bij minder goede opnames is bekend. Dat komt hoogstwaarschijnlijk door de compressiedriver, al denk ik dat het met een paar aanpassingen aan de DSP nog wel iets verbeterd zou kunnen worden. Afgezien daarvan ben ik tevreden met de klank :) . Het was zoals altijd weer gezellig, tot gauw  :coffee:.
Dutch & Dutch

DofN

Oeps beetje laat, je moet het allemaal maar bijhouden:

@Twani, dank je wel :)
@Keyser, ik vond het ook gezellig en ben benieuwd naar je volgende luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robiwan

Citaat van: doorofnight op februari  4, 2014, 10:34:43
Eigenlijk kan ik maar één puntje van kritiek noteren en dat is bij harde opnames het Olympus systeem wat scherp kan klinken en dit op den duur wat vermoeiend zou kunnen worden. De balans vond ik tegenstrijdig/apart/opvallend: zo klonken vrouwenstemmen soms wat koel en hoorde ik af en toe meer warmte in geluiden (en stemmen) dan ik gewend ben. Dat is smaak, geen kwaliteitsoordeel. De resolutie/details zijn geweldig. Het laag bij Martijn is voor mij absoluut een referentie. En dan hoe stemmen nadrukkelijk en "gezaghebbend"  in het midden tussen de luidsprekers kunnen staan, zonder versmering.. Al dat directe geluid zonder reflecties.. Ja dat vind ik geweldig. Ik wilde dat ik dit thuis wat strakker kreeg.  En als ik dan de kosten (studie- en leergeld niet meegerekend) afzet tegen het resultaat.. En als ze iets minder fanatiek in het hoog waren geweest.. Als, als.. Daar hebben we niets aan. Wel aan de luisterervaring. Super.

scherpe afbeelding van stemmen in het midden is gewoon een kwestie van de speakers goed "uitlijnen" en "waterpas" zetten!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

DofN

#246
Ik dacht dat de volgende factoren ook meespelen:

- afstraalgedrag van de luidspreker zelf in combinatie met de akoestische situatie van de luisterruimte
- plaatsing van de luidspreker tot achterwand en zijwanden
- de luisterpositie zelf ("vrij", in een soort tent, wel of geen (absorberende) wand achter)


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Robiwan

Citaat van: doorofnight op februari 22, 2014, 10:46:18
Ik dacht dat de volgende factoren ook meespelen:

- afstraalgedrag van de luidspreker zelf in combinatie met de akoestische situatie van de luisterruimte
- plaatsing van de luidspreker tot achterwand en zijwanden
- de luisterpositie zelf ("vrij", in een soort tent, wel of geen (absorberende) wand achter)

klopt, maar als je in het directe geluidsveld gaat staan (dus dicht op/tussen de speakers) en ze staan goed opgesteld zit de stem mooi centraal in het midden, mits de opname dat niet toelaat natuurlijk. Ook zijn sommige FM radiozenders niet goed uitgebalanceerd waardoor het beeld naar links of rechts trekt.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

DofN

Dat mooi in het midden gaat idd vaak wel goed, maar je hebt heeel erg mooi in het midden, mooi in het midden en dat het wel goed gaat. Ik hoor daar gradaties in. En dan spelen eerdergenoemde factoren een rol.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software