gezocht netfilter / stekkerdoos

Gestart door Abracadaver, augustus 19, 2007, 13:30:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abracadaver

Dit is de setup,

HTPC
Off-ramp turbo 2
paradisea tube dac
simaudio moon I-3 versterker
philips 9830 lcd tv

De eerste 2 componenten, de pc en de off-ramp veroorzaken veel storing op het lichtnet. Ik zie dit sterk terug in het beeld van somige kanalen op de tv, verticale lijnen etc.
Ik zoek dus een stekkerdoos / netfilter waar de componenten goed gescheiden zijn van elkaar en met filtering voor de digitale componenten en geen filter voor de versterker.
Vooral de scheiding tussen de componenten lijkt me van belang i.v.b. met de vervuiling.

Enige suggesties?


DA BoSS

#1
....je antwoord zal je grotendeels in je budget moeten zoeken >:D.
en ga je voor tweedehands, of wil je liever nieuw?

en al eens geinformeerd bij de dealer van je simaudio versterker, wat zij aanraden?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Abracadaver

Citaat van: DA BoSS op augustus 19, 2007, 18:35:23
....je antwoord zal je grotendeels in je budget moeten zoeken >:D.
en ga je voor tweedehands, of wil je liever nieuw?

en al eens geinformeerd bij de dealer van je simaudio versterker, wat zij aanraden?

Daar ligt weinig in het "tussen" segment, het gaat toch direct van een eenvoudig supra stekkerblok naar isotek achtige grote dozen.
Ik hoopte op wat suggesties en eigen ervaringen van mensen op dit gebied. Vooral met apparaten die goed filteren tussen de diverse componenten onderling.

DA BoSS

Citaat van: Abracadaver op augustus 19, 2007, 13:30:23
De eerste 2 componenten, de pc en de off-ramp veroorzaken veel storing op het lichtnet. Ik zie dit sterk terug in het beeld van somige kanalen op de tv, verticale lijnen etc.

je zou er natuurlijk voor kunnen zorgen dat die twee bovenstaande componenten stroom krijgen van een andere stroomgroep, kost niks 8)
(dus op een andere wandcontactdoos, die ook daadwerkelijk uitkomt op een andere groep in je stoppenkast)

alternatief gezien zou je natuurlijk ook voor je audio-video apparatuur een nieuwe groep kunnen trekken vanaf je stoppenkast...
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Kingpin

Of afgeschermde stroomkabels gebruiken (mits je randaarde hebt aangesloten).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Abracadaver

Citaat van: Kingpin op augustus 19, 2007, 21:41:41
Of afgeschermde stroomkabels gebruiken (mits je randaarde hebt aangesloten).

Nu gebruik ik supra lorad's die zijn afgeschermd volgens mij, hoe weet ik of ik de randaarde heb aangesloten?
Ik ben nogal een leek als het op stroom aankomt...

Kingpin

Citaat van: Abracadaver op augustus 20, 2007, 09:22:40
Nu gebruik ik supra lorad's die zijn afgeschermd volgens mij, hoe weet ik of ik de randaarde heb aangesloten?
Ik ben nogal een leek als het op stroom aankomt...

Even het deksel van je wandkontaktdoos open schroeven en kijken of de aarde draad is aangesloten (geel/groene draad).
Anders even door iemand laten doen als je het niet aandurft, voordat je onder stroom komt te staan (op zich niets ernstig als de aardlek maar werkt  ;D).

De Lorad's zijn inderdaad een hele mooie kabel, maar niet aan te raden als je geen randaarde hebt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

roosmcd

Citaat van: Kingpin op augustus 20, 2007, 20:49:38
Even het deksel van je wandkontaktdoos open schroeven en kijken of de aarde draad is aangesloten (geel/groene draad).
Anders even door iemand laten doen als je het niet aandurft, voordat je onder stroom komt te staan (op zich niets ernstig als de aardlek maar werkt  ;D).

Misschien is het handiger om eerst de spanning eraf te halen vanuit de meterkast voordat je een stopcontact openschroeft? Het stopcontact openschroeven om te kijken of er een geel/groene draad naartoe gaat, lijkt mij trouwens vrij nietszeggend. Er zit dan wel een draad aan, maar hoe weet je waar die draad naartoe gaat? Als je installatie van dusdanige aard is dat je twijfelt of er wel een aardedraad op is aangesloten, kan iemand natuurlijk ook de aardedraad hebben doorverbonden met de nul of verwarming een eindje verderop.

Kingpin

Citaat van: roosmcd op augustus 20, 2007, 22:19:17
Misschien is het handiger om eerst de spanning eraf te halen vanuit de meterkast voordat je een stopcontact openschroeft? Het stopcontact openschroeven om te kijken of er een geel/groene draad naartoe gaat, lijkt mij trouwens vrij nietszeggend. Er zit dan wel een draad aan, maar hoe weet je waar die draad naartoe gaat? Als je installatie van dusdanige aard is dat je twijfelt of er wel een aardedraad op is aangesloten, kan iemand natuurlijk ook de aardedraad hebben doorverbonden met de nul of verwarming een eindje verderop.

Aarde draad doorverbonden met nul .. jaja ... ik weet niet welke hobbiebob dat is geweest :-X ;)
En onder spanning werk ik het best, houd namelijk wel van een beetje spanning  ;D

Met een multimeter kun je aardig vaststellen of je aarde werkt.
Normaal staat er tussen Fase en Nul 220V
Meet tussen Fase en Aarde, deze zou nagenoeg ongeveer gelijk moeten zijn.
Tussen Nul en Aarde zit een kleine spanning.
Als je dit zo hebt kun je ongeveer vaststellen dat je aarde intakt is.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

reMC

#9
Mijn advies is in ieder geval: NIET afschermen, als je de afscherming aan beide kanten aan aarde aansluit krijg je alleen maar rommel van je randaarde in je apparatuur(behuizing). Aan één kant (stopcontact) aansluiten is al beter, maar alsnog meestal slechter dan niet afschermen.

Je kunt beginnen met een nieuwe groep voor je HTPC en en de Offramp, maar ik vraag me af of dat de problemen oplost (het zal wel een verbetering zijn).

Citaat van: Abracadaver op augustus 19, 2007, 13:30:23
Ik zoek dus een stekkerdoos / netfilter waar de componenten goed gescheiden zijn van elkaar en met filtering voor de digitale componenten en geen filter voor de versterker.

Als je per sé wilt filteren zou je de Furutech e-TP80E (onderaan) kunnen proberen. Deze bevat vier gefilterde en vier niet-gefilterde uitgangen. Wel goed luisteren of het filteren je bevalt en daarnaast is de vraag of dit je lichtnetstoringen oplost (je mag 'm proberen hoor). Het liefst natuurlijk alsnog proberen om je storende apparatuur op een andere groep te zetten!

Kjelt

Storing in beeld kan ook komen van een aardlus, ik heb gisteravond dit bij een buurman ook opgelost:
zijn setup en probleem

42"lcd tv, dvd speler en av set, kpn dig. tv kastje. Klacht: lopende horizontale balken.

Probleem:

kpn kastje was met scartkabel aan tv aangesloten en met de audio aan de dvd/av set.
dvd/av set was ook met scartkabel aan tv aangesloten.
Je krijgt dan een aardlus, denk maar aan een driehoek waarbij de bovenste hoek de tv is dan lopen er dus 3 verbindingen tussen alle apparaten die een aardlus veroorzaken. Oplossing: audio vervangen door optische toslink en probleem was opgelost, nou net niet helemaal want het kpn doosje was me een baggerbak (wat ontstoring betreft , vies beeld gewoon, maar de strepen waren nu (bijna) helemaal weg.
Oftewel denk goed na hoe je bekabeling loopt, scheidt netspanningssnoeren zoveel mogelijk van interlinks en zorg voor een sterpunt waar alle interlinks samen komen (bijv de av versterker en verbind alleen die av versterker met de beeldweergever.

Abracadaver

Citaat van: Kingpin op augustus 20, 2007, 20:49:38
Even het deksel van je wandkontaktdoos open schroeven en kijken of de aarde draad is aangesloten (geel/groene draad).
Anders even door iemand laten doen als je het niet aandurft, voordat je onder stroom komt te staan (op zich niets ernstig als de aardlek maar werkt  ;D).

De Lorad's zijn inderdaad een hele mooie kabel, maar niet aan te raden als je geen randaarde hebt.

Ok dat klinkt simpel, dat gaat nog wel lukken zonder blijvende schade.
Maar ik heb inderdaad niet zoveel vertrouwen in de hele installatie hier, het is huur en ik ken de klusjesmannen die hier aan de slag zijn geweest. De hadden overal een beetje verstand...
Zal evengoed toch eens kijken.

Ik denk niet dat het probleem een aardlus is, zelfs als ik alle kabels naar de tv vanaf htpc ontkoppel, de tv heeft dus alleen verbinding met een stroomkabel en coaxkabel, en deelt dus in principe alleen spanning met de rest van de componenten, blijf ik de storing houden.

De aparte groep is een idee, aangezien ik volgende maand ga verhuizen naar een eigen huis. We zullen het meenemen in de verbouwingsplannen.

Kjelt

CitaatIk denk niet dat het probleem een aardlus is
coax eruit en op je tv een normale dvd speler aansluiten met alleen een videokabel, dan moet alles weg zijn.