Beste DAC chip (en karakteristieken) TOPIC maar SLUITEN (veel off topic)???

Gestart door Vhond, maart 28, 2020, 09:31:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

katwax

Citaat van: RandyAdam op mei 16, 2020, 11:05:52
Het vinden van zo een apparaat, audiofiele streamer voor een normale prijs, is verdomde moeilijk!
Define audiofiele streamer? Ben niet helemaal mee wat een streamer nu volgens jouw wel of niet audiofiel maakt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RandyAdam

Citaat van: katwax op mei 16, 2020, 11:17:08
Define audiofiele streamer? Ben niet helemaal mee wat een streamer nu volgens jouw wel of niet audiofiel maakt.

Wat zou je mij aanraden als je leest wat ik zoek. Vergeet het audiofiele... Dus ik zoek een streamer waar ik alle formaten mee kan afspelen (behalve mqa, tidal of Qobuz ga ik toch niet gebruiken) middels een harde schijf en de streamer wil ik kunnen bedienen met een app. Zoals de Auralic Aries Mini, prijsklasse tussen 400 en 500 euro. De Auralic Aries Mini is helaas niet meer te koop.

Tabcam

Citaat van: RandyAdam op mei 16, 2020, 11:32:07
Wat zou je mij aanraden als je leest wat ik zoek. Vergeet het audiofiele... Dus ik zoek een streamer waar ik alle formaten mee kan afspelen (behalve mqa, tidal of Qobuz ga ik toch niet gebruiken) middels een harde schijf en de streamer wil ik kunnen bedienen met een app. Zoals de Auralic Aries Mini, prijsklasse tussen 400 en 500 euro. De Auralic Aries Mini is helaas niet meer te koop.
De Bluesound Node 2i is iets duurder, de Paradigm Link kan als je een aparte dac hebt. Iets lastiger om aan te bevelen is de Metrum Baby Ambre, bedrijf lijkt failliet maar is Raspberry Pi gebaseerd.

Raspberry Pi diy kan ook heel goed, geen solderen alleen in elkaar klikken zoals de Audiophonics RaspDAC. Heb je er ook een display en zelfs een goede dac bij en is een stukje goedkoper.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

#78
Citaat van: doorofnight op mei 16, 2020, 10:53:22
Toch fijn om even bij te lezen in dit draadje over PWM versterkers. Ik weet dat er op dit moment een purify rage is, maar ik vermoed nog steeds dat PWM versterkers iets beter klinken. Maar goed, de proof is in de pudding
Purifi is ook een PWM versterker.

Citaat van: katwax op mei 16, 2020, 11:02:57
Zoals ik zeg geen fan van beide eigenlijk, bij Roon heb je teminste nog de rock wat op zich een customised Linux OS is.
Zowel Mac als Windows zit je met allerlei overbodige zaken die mee draaien etc.
Updates vind ik dan weer slecht argument, als er geen updates uikomen wil zeggen dat er geen verbeteringen worden aangebracht, dus hoeveel support is er dan nog.

Toen ik met de Mac mini draaide was die headless met alleen een ethernet kabel en usb kabel naar de DAC en bediende het met de iPad of iPhone.
Zie daar totaal geen verschil met een streamer.
Ik gebruikte een Mac mini uit 2010 met SSD opslag kost niet veel en is beter als de Rpi oplossingen en ook als veel andere merk streamers.

Rob

kermy

Citaat van: RandyAdam op mei 16, 2020, 11:05:52
Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit. Helaas kan ik de Aries Mini nergens meer vinden. Andere stand alone streamers die leuk geprijsd zijn vind ik niet audiofiel, neem bv de Arylic S50... Dat trekt me totaal niet.

Of je vervalt meteen in dure streamers. En dat vind ik gewoon niet in verhouding staan. Ik had gister een luistersessie met een naim dac streamer in één met Tidal en Qobuz. Voor het eerst één op één vergeleken met mijn Moon Nova cd speler. Ik ben erg geschrokken van de kwaliteit van Tidal en Qobuz ivm mijn oude cd speler die echt vele malen beter klonk. Echt een wereld van verschil. Ik vond het eigenlijk zo teleurstellend dat ik Tidal en Qobuz niet ga gebruiken.

Dus wat ik zoek voor een nog aan te schaffen DAC is een apparaat waar ik een harde schijf aan kan hangen om gedownloade muziek op mijn DAC te kunnen afspelen in alle formaten (dsd, flac tot 32 bit enz) en welke ik middels een app kan bedienen. Roon, Tidal en Qobuz ga ik niet gebruiken. Ik heb nog geen bibliotheek van honderden nummers, sterker nog ik moet nog beginnen met het aanleggen van eigen voorraad muziek. cd's heb ik wel maar deze blijf ik via mijn cd speler afspelen. Het vinden van zo een apparaat, audiofiele streamer voor een normale prijs, is verdomde moeilijk!



Recent nog een voor een buitenlandse vriend van mij gekocht op de MP voor 250 euro. Heeft hij als starter een mooi begin mee zou ik zo denken.



Met vriendelijke groet,


Kermy

Tabcam

Citaat van: kermy op mei 16, 2020, 13:18:17
Recent nog een voor een buitenlandse vriend van mij gekocht op de MP voor 250 euro. Heeft hij als starter een mooi begin mee zou ik zo denken.

Met vriendelijke groet,
Kermy
Hou me aanbevolen voor een Aurelic mini. Vind het best een fijne app. Dat is mijns inziens het belangrijkste van een transport/streamer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Citaat van: TabCam op mei 16, 2020, 15:48:30
Hou me aanbevolen voor een Aurelic mini. Vind het best een fijne app. Dat is mijns inziens het belangrijkste van een transport/streamer.

Zo staat er niets op MP, en zo staan er 3 te koop. Wel variëren de prijzen van heel reëel zoals die ik voor mijn maat kocht, tot wat een gek er voor geeft.

Maar als je er een wilt hebben, houdt de MP in de gaten voor een leuke streamer. Ik bedien hem hier trouwens met BubbleDS op mijn telefoon.

Een week of 6 geleden die voeding van Ifi gekocht voor de Mini, gaf gelijk een verbetering, en dat voor 60 euro. Dat is in deze hobby geen geld toch.


Met vriendelijke groet,

Kermy


brt

#82
Qua streamer onder de 1000,- vind ik de Innuos Zen Mini erg goed, en ook de Lindemann Limetree Bridge (je hebt uit die serie ook eentje met geintegreerde dac). Krijgen goede reviews en met een goede dac (de RME Adi-2) hoorde ik en de medewerker van de audiowinkel niet tot nauwelijks verschil met streamers rond de 2k zoals Lumin en de Aries G1.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

frank2

Cambridge cxn V2 kan alles. De ingebouwde dac is ongeveer van het nivo van rond de 1000€, bijv die dac.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Is wel grappig, deze hobby, @RandyAdam vraagt om een streamer tussen €400 en €500 en al snel is het dubbele het budget :worship: :worship:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RandyAdam

#85
Citaat van: TabCam op mei 16, 2020, 20:26:46
Is wel grappig, deze hobby, @RandyAdam vraagt om een streamer tussen €400 en €500 en al snel is het dubbele het budget :worship: :worship:.
Haha ja en het blijft raar... Ik zoek een streamer waar ik puur een harde schijf aan kan hangen en kan bedienen met mijn telefoon. Streamer zonder DAC want ik heb een losse DAC. Wel met een app zodat ik de streamer kan bedienen vanaf mijn telefoon. En een streamer die alle formaten kan afspelen tot 32 bit en dsd.

Wat ik al zei, gister Naim dac/streamer gehoord icm Tidal en Qobuz, vond het gewoon niet goed. Eigenlijk slecht in vergelijking met mijn Moon Nova cd speler. Dus ik zal puur muziek vanaf een harde via de streamer naar de DAC sturen.

Streamen, of in mijn geval gedownloade muziek afspelen, is gewoon een dure bron soort. Neem de Innuos Mini.... 1.000,00 en om het goed te benutten moet je er een voeding bij kopen van 500,00. De DAC in de Innuos is ook niet erg goed dus hop 500,00 tot 1.000,00 erbij voor een DAC. Dan zit je al gauw op de 2.500,00.

Opties om een DAC met een laptop aan te sturen wordt me afgeraden omdat dit teveel vuil meestuurt naar de DAC. Daarnaast weiger ik om voor een programma zoals ROON maandelijks te betalen. Ik heb nog geen gedownloade muziek dus zo een programma is voor mij niet nodig. En in de toekomst scrollen door een map vind ik ook niet erg. Maar je betaalt wel voor al die functies die op zo een streamer zitten.

Streamen kan leuk zijn, maar als ik het van een vergelijkbare kwaliteit wil hebben als mijn cd speler dan ben ik minimaal 2.500,00 verder. En voor dat bedrag kan ik weer heel wat cd's scoren. Hoe meer ik me verdiep in streamen hoe minder aantrekkelijk het wordt.

brt

De Lindemann Limetree Bridge kost 695,- dacht ik. Daar kun je een usb schijf aanhangen.
Ik begrijp dat je al een dac hebt, dus dan zou je voor 695,- klaar zijn. Extra voeding daarop is niet nodig.

Hier staan nog wat streamers besproken, ook een paar onder de 500,-
https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-zeven-excellente-audio-streamers/9/
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op mei 16, 2020, 13:09:13
Purifi is ook een PWM versterker.
Toen ik met de Mac mini draaide was die headless met alleen een ethernet kabel en usb kabel naar de DAC en bediende het met de iPad of iPhone.
Zie daar totaal geen verschil met een streamer.
Ik gebruikte een Mac mini uit 2010 met SSD opslag kost niet veel en is beter als de Rpi oplossingen en ook als veel andere merk streamers.

Rob
Het feit is dat je met Mac OS blijft spelen, wat beperkingen meebrengt en tevens vaak kosten voor de software.
Daphile, volumio etc zijn Linux OS distro's die het minimale onboard hebben om te zorgen voor muziek, niets meer of minder. Dit kan zowel op een pc draaien als vaak ook op een rpi (Daphile bv enkel op i386 of x64 systeem gewone pc dus)
Zeg niet dat dit beter klinkt dan een Mac, maar je bent wel van het hele OS gedoe af.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Citaat van: brt op mei 16, 2020, 23:16:49
De Lindemann Limetree Bridge kost 695,- dacht ik. Daar kun je een usb schijf aanhangen.
Ik begrijp dat je al een dac hebt, dus dan zou je voor 695,- klaar zijn. Extra voeding daarop is niet nodig.

Hier staan nog wat streamers besproken, ook een paar onder de 500,-
https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-zeven-excellente-audio-streamers/9/
Welke dac en welke luidsprekers heb je? En waar staan momenteel je muziekbestanden? Op de Denon X4500 zit HEOS en kan je streamen met Spotify, Amazon Music, Soundcloud en tegenwoordig schijnbaar ook Tidal. Hoe het met lokale muziek zit weet ik niet want ik heb nog nooit met HEOS gewerkt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

#89
Citaat van: Rob_Dingen op mei 16, 2020, 13:09:13
Purifi is ook een PWM versterker.


Dat wist ik niet. Ik merk dat ik een paar foutieve aannames had over "class d" amps. Ze hebben een goed idee hergebruikt :). Dat is alleen maar mooi.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: TabCam op mei 15, 2020, 16:18:46
Bruno Putzeys zegt in dit interview grofweg halverwege dat het niet echt beter was in zijn beleving

Heeft hij het daar niet (weer) over de 20 jaar oude Tact Millenium? Waarin nog wat feedback problemen zaten?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Citaat van: doorofnight op mei 17, 2020, 08:02:38
Heeft hij het daar niet (weer) over de 20 jaar oude Tact Millenium? Waarin nog wat feedback problemen zaten?
Je ne sais pas. Ik gok echter dat Bruno  dat hij bij die ontwikkeling betrokken was. Peter Lyngdorf zeker en het wereldje is klein als je nu naar de Purifioprichters kijkt :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ik heb het interview doorgenomen, dat wereldje is heel klein. Dit is wat leesbaarder over de Eigentakt:

https://www.diyaudio.com/forums/class-d/333672-ncore-design-refinement-3.html
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Vhond

Gaat dit topic nu over DAC's, Klasse D versterkers of streamers??? Niet meer over de karakteristieken (klankmatig en technisch) van een specifieke DAC chip?

Tabcam

Citaat van: Vhond op mei 17, 2020, 09:48:04
Gaat dit topic nu over DAC's, Klasse D versterkers of streamers??? Niet meer over de karakteristieken (klankmatig en technisch) van een specifieke DAC chip?
Het was een milde afdwaling naar een klasse d versterker die tegelijkertijd ook dac is ;).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Misschien kan een mod een aantal purify en PWM amp gerelateerde berichten verplaatsen naar het purify draadje?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op mei 16, 2020, 23:19:18
Het feit is dat je met Mac OS blijft spelen, wat beperkingen meebrengt en tevens vaak kosten voor de software.
Daphile, volumio etc zijn Linux OS distro's die het minimale onboard hebben om te zorgen voor muziek, niets meer of minder. Dit kan zowel op een pc draaien als vaak ook op een rpi (Daphile bv enkel op i386 of x64 systeem gewone pc dus)
Zeg niet dat dit beter klinkt dan een Mac, maar je bent wel van het hele OS gedoe af.
Snap niet waar je hiermee naar toe wil.
Op alles wat je noemt zit een OS.
Ook is het niet meer gedoe als de software die je noemt.
En het gaat helemaal niet om het middel maar om het resultaat.
Bij een Mac mini hoef je alleen maar Bitperfect aan te schaffen €10,- en verder helemaal niets.
Als je een oude Mac mini koopt van 2010 komt er High siërra op wat al jaren hetzelfde is, en bij mij heeft het zeker 3 jaar aan gestaan zonder een probleem.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op mei 17, 2020, 15:30:14
Snap niet waar je hiermee naar toe wil.
Op alles wat je noemt zit een OS.
Ook is het niet meer gedoe als de software die je noemt.
En het gaat helemaal niet om het middel maar om het resultaat.
Bij een Mac mini hoef je alleen maar Bitperfect aan te schaffen €10,- en verder helemaal niets.
Als je een oude Mac mini koopt van 2010 komt er High siërra op wat al jaren hetzelfde is, en bij mij heeft het zeker 3 jaar aan gestaan zonder een probleem.

Rob
Nog 1 poging en dan geef ik het op.
Mac OS is gemaakt voor allerlei zaken te kunnen runnen, games, grafische programma's, office, ... en aansturen van allerlei hardware (printers, usb toestellen, iphone, ....)
OS zoals Daphile runt enkel wat er nodig is om te zorgen dat er muziek kan binnen komen en buiten gaan, je kan er geen games op runnen etc

Het verschil is dus dat er veel meer "brol" draait in mem etc op de Mac dan op een OS build met enkel 1 doel. Is dit hoorbaar dunno, maar als je alles doet om jitter etc zo min mogelijk te hebben dan zie je direct dat de overhead van MacOs toch veel meer jitter kan veroorzaken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

gizmo2



Citaat van: Rob_Dingen op mei 16, 2020, 13:09:13
Purifi is ook een PWM versterker.
Toen ik met de Mac mini draaide was die headless met alleen een ethernet kabel en usb kabel naar de DAC en bediende het met de iPad of iPhone.
Zie daar totaal geen verschil met een streamer.
Ik gebruikte een Mac mini uit 2010 met SSD opslag kost niet veel en is beter als de Rpi oplossingen en ook als veel andere merk streamers.

Rob

Als je het goed aanpakt dan is een raspberry pi stukken beter als een Mac Mini.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Lazybird

Citaat van: gizmo2 op mei 17, 2020, 17:52:34

Als je het goed aanpakt dan is een raspberry pi stukken beter als een Mac Mini.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Ik laat mij graag verrassen maar ik geloof niet dat je verschil hoort, mits je een DAC hebt die goed zijn werk doet.
Laat ik het anders verwoorden ik hoor geen verschil tussen een Mac mini, Sonore of SotM.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |