"de tegel" onder speakers???

Gestart door Pb, april 2, 2003, 23:51:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pb

Hallo allemaal

Ik las net weer iets over vibra pods enz......
Nu mijn vraag over "de tegel" onder speakers.

Is dit nodig?

Hoe zwaar moet de tegel zijn? ( ik heb iets gelezen over  2x zo zwaar als de speaker maar dan wordt dat in sommige gevallen toch wel erg zwaar ???
bij mij zou 1 tegel dan al snel 50 kg wegen)

En als je dit goed koop wil houden kan je dan gewoon tegels gebruiken die je ook in de tuin hebt liggen?

En hoe moet je stapelen voor het beste resultaad.
         - speaker - spikes - tegel - rubber mat
         - speaker - rubber mat - tegel -  spikes

PS Is het het geld waard om tegels te kopen???

dank voor jullie reackties,


Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

PM

Ik zou i.p.v. een rubber mat gewoon losse rubber speaker voetjes nemen. Verder speaker-spikes-tegel-rubber. De speaker koppel je zo aan de tegel en die ontkoppel je met de rubber voetjes.
Tuintegels kunnen ook voldoen denk ik.. maar zien er meestal iets minder fraai uit..
Groeten, Peter

MOHTFAN

- speaker - spikes - tegel - rubber mat
         
spikes ontlasten de speaker van storende/vervuilende vibraties, deze komen in de tegel terecht, en deze word dan losgekoppelt van de vloer om te zorgen dat deze niet andere onderdelen in het huis gaan storen welke weer geluidspolutie veroorzaken en natuurlijk de buren zoveel mogenlijk ontlasten.
Marantz av8801 | Marantz sr9300 | Sony s4100 | BDP-S5000ES |  panasonic 424 | Anthem Statement a2 | B&W n803 | B&W htm1 | B&W cwm663 | Velodyne SPL-1200 Ultra | Naca 5 | Blue heaven | Audioquest carbon & Vodka| Monster 1000HD | Klotz m5n10 | Seec | Sony HW10 | 82Nu8000 | GIK

patrick_vdb

Hoi,

Je moet je vantevoren even bekijken in welke situatie je je bevind, een tegel is namelijk niet altijd nodig ;)

Het gebruik van spikes is bijna altijd aan te raden, dmv de kegelvorm worden transversale trillingen van de luidspreker afgevoerd (ipv in de behuizing te blijven hangen met alle negatieve invloeden vandien) aan de ondergrond. Ook zal het gebruik van drie spikes de stabiliteit van de luidspreker zoals geplaatst op de ondergrond verhogen.

Het is dus afhankelijk van de ondergrond en het doel of een tegel wel of niet gebruikt gaat worden.

In het geval van bv houten vloeren waarbij het afvoeren van de trillingen voor ongewenste neven-effecten kan zorgen (resonanties bv) of wanneer je in een flat woont (en onderburen hebt) is het gebruik van een tegel (inderdaad 2x zo zwaar zodat de massa voldoende absorptievermogen heeft om de trillingen op te nemen) aan te raden. De tegel wordt dmv rubbers (zoals de vibrapods) ontkoppelt waardoor trillingen niet verder worden doorgegeven aan de omgeving (geen resonanties, onderburen minder last).

Wanneeer je echter gewoon in een huis woont met betonnen vloeren waarop de spikes direct gekoppelt kunnen worden behoeft een tegel vaak niet toegepast te worden (tenzij de constructie van de vloeren dusdanig is dat resonanties nog steeds optreden).

Dus altijd van te voren even bepalen of spikes voldoen of dat er inderdaad met een steen-constructie gewerkt moet worden.

Mvrgr

Patrick

Pb

Hallo

Ik woon in een studenten huis en mijn huisgenoten hebben nog wel eens last van mij. Hoe dat kan weet ik ook niet ik luister allen maar goede miziek en kijk goed films  ;)  ;D .
De vloeren zijn van hout dus ik denk dat ik voor een tegel moet gaan. Wat bij mij nu het belangrijkste is is dat het budget is. Ik koop im Mei namenlijk ook een tv en wij studenten hebben niet zo veel centjes. Het hoeft niet mooi te zijn ik maak er wel wat om heen. Maar wat ik dus wilde vragen is => Ik kan elke steen geruiken die ik uit de tuin of straat trek??


Pb
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

Marcel W

Zelf heb ik ook voor de low budget methode gekozen.
De 4 zuilspeakers staan op spikes, vervolgens op een gewone vierkante stoeptegel van 30x30 cm, en daaronder heb ik twee laagjes rubber geplakt. Onder de sub een dikkere tuintegel van 50x50 cm met daaronder 3 laagjes rubber.
Nadere uitleg over "rubber": bij de doe-het-zelf handel verkopen ze kleine velletjes wit "polijst"-rubber van ongeveer 8x12 cm, 0.5 cm dik. Te vinden in de buurt van het schuurpapier en de verfkwasten enzo. Zo'n velletje kost ongeveer 60 cent (!). Ik heb er 3 gekocht, die in blokjes van ongeveer 2x2cm geknipt, op elkaar gelijmd en vervolgens onder de gladste kant van de stoeptegel in de 4 hoeken gelijmd.
Werkt prima!
Al met al was ik dus klaar voor nog geen 2 euro. De spikes zijn wat duurder, ongeveer 4 euro per stuk. Maar zelfs met mijn relatief eenvoudige apparatuur kan ik toch duidelijk horen dat het een verbetering is geweest.

En door de ontkoppeling van de vloer d.m.v. die rubbertjes kan ik mijn volume wat verder opendraaien zonder dat de onderburen daar iets van merken. Tenminste, ik heb ze uitdrukkelijk gevraagd om het me meteen te laten weten als ze ook maar enigszins last van me hebben, en tot op heden is dat nog nooit voorgekomen. Nou moet ik zeggen dat ik toch al nooit in termen als "harder = beter" heb gedacht: ik hou het graag beschaafd en zet het volume liever wat zachter.

Donald Duck had vroeger al een fraaie spreuk in zijn huiskamer hangen: "Een goede buur is beter dan een verre vriend".  En daar sluit ik me volledig bij aan.

Pb

hoi  :D

Ok ik moet dus gewoon 4 stoeptegels uit de straat gaan rukken.  :-\
Dat gaat wel lukken. Maar nu heb ik een vraag over dat rubber onder de tegel.
Ik dacht ik ga naar de doe het zelf winkel en ik koop een rubber deurmat (die van 2 a 3 cm dik met van die gaten er in) en ik knip die in tweeen en leg 1 helft onder de tegel.

Is het dus beter om een mat onder de tegel te leggen of om 4 blokjes er onder te leggen?

PB
Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801

patrick_vdb

Citaat van: Pb op april  3, 2003, 22:13:28Is het dus beter om een mat onder de tegel te leggen of om 4 blokjes er onder te leggen?

Als het maar ontkoppelt ;) Wanneer je vier kleinere blokjes zou gebruiken wordt de druk natuurlijk groter, de blokjes moeten ertegen bestand zijn en niet tezeer in elkaar worden gedrukt (effect vermindert dan).

Een andere goede budget-oplossing is om mbv siliconenkit ijsblokvormpjes te vullen, hiermee krijg je op een gemakkelijke en goedkope manier prima dempers ;)

Mvrgr

Patrick

ps, vet het ijsblokvormpje vantevoren een beetje in met zeep, zo hecht de siliconen zich niet aan de vorm ;)

Marcel W

Citaat van: Pb op april  3, 2003, 22:13:28

Ok ik moet dus gewoon 4 stoeptegels uit de straat gaan rukken.  :-
Ik denk niet dat het geheel legitiem is om zomaar wat tegels uit de straat te gaan plukken...
Zelf had ik het geluk, dat er ergens bij me in de buurt een grote tuin werd verbouwd, en er stapels met tegels, zowel grote als kleine, in een bouwcontainer terecht kwamen.
In deze tijd van het jaar is er altijd wel ergens wel iemand te vinden die zijn tuin aan het verbouwen is, dus met een beetje geluk mag je zijn "afval" gratis hebben.

take5

Ik heb wel gewoon tegels uit de stoep geleend. Ach, je moet het zo bekijken, als je de tegels er met je handen uit kunt pakken, zit hij er ook niet al te best in. zo heb jij je tegeltje, en voorkom je ook nog dat een bejaarde over het randje struikelt. Dit lijkt mij een duidelijke win-win situatie.

take5

jeroen_B

Zo voorkom je ook dat die bejaarden die zicht toch de hele dag vervelen die tegels uit de straat rukken en er ramen mee gaan ingooien.

;D

Pb

Stereo: Devialet, Marten
HT: Front loos, 99.25MKII, Focal SIB, Marantz 8801