Keuze streamingdienst

Gestart door mmuetst, oktober 17, 2023, 22:01:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mmuetst

Ik kwam Dit artikel tegen en vroeg me af of forum leden deze cijfers mee nemen in hun beslissing om voor een streamingdienst te kiezen. Natuurlijk is kwaliteit, aanbod en prijs belangrijk. Maar is het bedrag wat de artiest krijgt ook een onderdeel van je keuze?
Uiteindelijk moet een artiest geld verdienen om muziek te kunnen maken. Of is dit bijzaak en moeten ze het van live optredens hebben? Ben benieuwd naar uw mening.

PS gebruik zelf Tidal.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

P_j_V

Voor mij is dat geen onderdeel.
Zij bieden hun muziek daar aan, dan weten ze wat ze krijgen.
Ik koop mijn media liever, als CD of via BandCamp.
Ik gebruik alleen Spotify, en zie dat als vervanger van radio.

Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

katwax

Nee, ik hou er weinig rekening mee. Zonder de artiesten, geen muziek, dus het is wel belangrijk dat ze inkomsten hebben.
Voor mij is het gebruiksgemak en beschikbaarheid het belangrijkste en uiteindelijk heeft elke artiest hier ook baat bij.
Staat je album of nummer niet op de dienst dan ga je niets verdienen
Vecht de eindgebruiken met het gebruik van de dienst, gaat deze minder gebruikt worden en dus spelen ze minder je nummer

Zelf gebruik ik Spotify en Amazon Music, als Spotify eindelijk doorzet met lossless mogelijk enkel nog Spotify in toekomst  :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Streaming is sowieso killing voor de artiest. Een zeer groot deel van hun verdienmodel is daarmee weggevallen.

Het klopt dat de artiest zelf een contract aangaat bij bijv Spotify, maar het alternatief (wegblijven)is niet echt beter. Verdien je misschien meer per stream of album, maar hoeveel doen er dat nog?

Ik stream zowel TIDAL als Qobuz en de kids Spotify. Koop al 11 jaar geen cd's meer. Nu zijn wij als consument ook jaren een poot uitgedraaid met die belachelijke prijzen voor vinyl en cd, dus streaming is wat mij betreft een fantastische ontwikkeling voor de luisteraars, maar de artiesten komen er bekaaid af, dat voelt nooit 100% fijn, als ik erover nadenk.

Ga ik daarom weer cd's kopen? Nee, dat nou ook weer niet.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Hannibal_

Ik vind qobuz fijn werken en goed klinken.
Ik vind ook de meeste muziek wel die ik wil horen.

Goed dus.

De artiesten? Ik denk dat streaming diensten artiesten nodig hebben en verwacht dat het eigenlijk nog wel goed gaat komen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

katwax

Citaat van: brt op oktober 18, 2023, 09:40:36Streaming is sowieso killing voor de artiest. Een zeer groot deel van hun verdienmodel is daarmee weggevallen.

Het klopt dat de artiest zelf een contract aangaat bij bijv Spotify, maar het alternatief (wegblijven)is niet echt beter. Verdien je misschien meer per stream of album, maar hoeveel doen er dat nog?

Ik stream zowel TIDAL als Qobuz en de kids Spotify. Koop al 11 jaar geen cd's meer. Nu zijn wij als consument ook jaren een poot uitgedraaid met die belachelijke prijzen voor vinyl en cd, dus streaming is wat mij betreft een fantastische ontwikkeling voor de luisteraars, maar de artiesten komen er bekaaid af, dat voelt nooit 100% fijn, als ik erover nadenk.

Ga ik daarom weer cd's kopen? Nee, dat nou ook weer niet.
We mogen niet vergeten dat voor de opkomst van deze diensten er zeer veel muziek werd bekomen via downloads. Hieraan verdiende de artiesten niets, Metalica vs Napster was daar een hoogtepunt van.
Er is ook minder overhead voor de artiest, de zogenaamde Indie artisten kunnen nu veel makkelijker een groot publiek bereiken.
Ik ga hiermee niet beweren dat het beter of slechter is, zijn genoeg verhalen te vinden hoe men vroeger bedrogen werd door de platenbazen en dat de artiesten daar weinig aan verdiende.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Dat er eerst veel muziek werd gejat - want dat is illegaal downloaden - is natuurlijk geen legitimatie om ze daarna onder te betalen.

De vraag is natuurlijk ook wat een goede, eerlijke prijs is per stream, die in de buurt komt van de opbrengsten van een cd.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Het is geen monopolie (meer), dus als artiest heb je ondertussen wel keuzes waarbij je zelf bepaald welke streaming dienst je muziek mag aanbieden. Dus ik volg Hannibal hier wel in dat het wel zal goedkomen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

gerard1

Vraag 1: geen onderdeel van keuze.
Vraag 2: Bijzaak, meer live optreden en graag voor normale prijzen.


mmuetst

Zouden concertkaartjes dan qua prijs naar beneden kunnen als men aan de andere kant meer kan verdienen aan streaming? Maar of dit in de praktijk ook zo is, denk het niet. Vaak zijn het de artiesten die al een gevestigde naam hebben die veel geld vragen voor concerten (of de organisaties die de concerten regelen).
Bedragen worden steeds gekker, maar men betaald, dus gaat het ook niet naar beneden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: katwax op oktober 18, 2023, 10:30:43Het is geen monopolie (meer), dus als artiest heb je ondertussen wel keuzes waarbij je zelf bepaald welke streaming dienst je muziek mag aanbieden. Dus ik volg Hannibal hier wel in dat het wel zal goedkomen.

Ik help het je hopen @katwax, zou mooi zijn.

Een band als Exit North, die ik echt heel goed vind, heeft zijn nieuwe album nog steeds niet als streaming aangeboden. Merk dan ook dat ik toch wel weer te lui ben en het te veel gedoe vind om het dan digitaal te gaan kopen. Daar zal ik ongetwijfeld de enige niet in zijn. Ik zet het oude album dan weer op.

Je kan als artiest eigenlijk niet meer om streaming heen, en volgens mij zijn de artiesten wat betreft albuminkomsten er per definitie niet op vooruit gegaan. Dus ja, ze zullen dat moeten compenseren met bijv. merchandise of ticketprijzen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

gerard1


jahtari

Citaat van: mmuetst op oktober 18, 2023, 12:46:55Zouden concertkaartjes dan qua prijs naar beneden kunnen als men aan de andere kant meer kan verdienen aan streaming? Maar of dit in de praktijk ook zo is, denk het niet. Vaak zijn het de artiesten die al een gevestigde naam hebben die veel geld vragen voor concerten (of de organisaties die de concerten regelen).
Bedragen worden steeds gekker, maar men betaald, dus gaat het ook niet naar beneden.

Dag pinkpop met de kids 540 euro entree en daarna wordt me nog het vel over de oren getrokken voor drank en eten, nee bedankt.

Er wordt gegraaid wat ze maar kunnen. Zeker de gearriveerde artiesten verdienen belachelijk veel, terwijl juist het nieuwe talent er in het begin van moet kunnen leven.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mmuetst

#13
Ik ga zelf eigelijk nooit meer naar grote concerten. Mijn laatste concert waar ik kaartjes voor had gekregen was De Raggende Manne toen Bob nog leefde in de helling in Utrecht. Ga nu vooral naar kleine optreden in kroegjes.
Voor de beginnende artiest is het fijn dat er via verschillende bronnen, dus ook streaming diensten, inkomsten binnen komen. Ook om uiteindelijk mensen naar hun concerten te krijgen door bekendheid.
Er zitten leuke bandjes bij zoals Wildman uit Deventer.
Om zo'n band te steunen koop ik dan tijdens een concert wel een LP, altijd goed voor een regenachtige zondag met een goed glas bier.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Struis

Mja, ik liever ook. Ik luister via streaming, maar koop vervolgens de CD/LP als ik het leuk vind. Als ik er tenminste dan geld voor heb uiteraard. Liever gewoon meteen maximale uitbetaling voor de artiest.

Ook vraag ik me af hoe Qobuz het doet....

Citaat van: P_j_V op oktober 18, 2023, 09:25:37Voor mij is dat geen onderdeel.
Zij bieden hun muziek daar aan, dan weten ze wat ze krijgen.
Ik koop mijn media liever, als CD of via BandCamp.
Ik gebruik alleen Spotify, en zie dat als vervanger van radio.


Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Mja, al waren er bijzonder veel aanwijzingen dat het een stuk genuanceerder lag. Janice Ian was daar een spokes person voor. Zij zei dat alleen bij hele bekende artiesten (die al meer dan voldoende verdienen aan hun muziek) een verlies op treedt. Bij alle anderen, inclusief oudere artiesten was dat ofwel nauwelijks zo, ofwel het gaf een boost.

Want ja, geen streaming really, dus als mensen het leuk vonden kochten ze de fysieke media.

Dat is nu een beetje anders. Want mensen gebruiken fysieke media niet veel, dus komen niet op het idee om de artiesten werkelijk te sponsoren door de media te kopen... Streaming is ZO makkelijk..

Ongetwijfeld was het genuanceerder, maar ik weet nog wel van mensen van Buma Stemra (die de claims van de RIAA en Metallica en Prince bekeken) het bijzonder overtrokken vonden en eerder puur misleidend. Dat zou een belangrijke reden zijn waarom Nederland weinig behoefte had om achter particulieren die gewoon wat downloaden aan te gaan. Dat was natuurlijk anders voor de grootschalige piraten.

Was dat waar? Of een mooi verhaal? Who knows. Ik ben wel benieuwd.

Maar ik voelde me ECHT niet schuldig tov Metallica of Prince. Ik ben na een hoop gezaag zelfs compleet gestopt met het kopen van hun muziek. Oke, nu koop ik de CD's voor 50 cent in de kringloop :)

Citaat van: katwax op oktober 18, 2023, 10:18:38We mogen niet vergeten dat voor de opkomst van deze diensten er zeer veel muziek werd bekomen via downloads. Hieraan verdiende de artiesten niets, Metalica vs Napster was daar een hoogtepunt van.
Er is ook minder overhead voor de artiest, de zogenaamde Indie artisten kunnen nu veel makkelijker een groot publiek bereiken.
Ik ga hiermee niet beweren dat het beter of slechter is, zijn genoeg verhalen te vinden hoe men vroeger bedrogen werd door de platenbazen en dat de artiesten daar weinig aan verdiende.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.