Netstekker polariteit - hoe en wat

Gestart door cinepaulis, januari 23, 2002, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankB

Citaat van: Christiaan Sauer op augustus  4, 2004, 12:37:07
Dus stekkerblok maakt allemaal niets uit? Dat is rustig :)
Nu eerst even vandaag lekker bbq'en, en dan morgen wellicht nameten.

Je checked gewoon met de stekker in de ene positie, vervolgens draai je de stekker om en check je weer. Het laagste voltage en de stekker is in fase ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Kerstmanno

Maar als je de aansluiting van je stekkerdoos in het stopcontact verandert, is het natuurlijk weer andersom.

FrankB

Citaat van: Menno op augustus  4, 2004, 13:47:51
Maar als je de aansluiting van je stekkerdoos in het stopcontact verandert, is het natuurlijk weer andersom.

Lijkt me appeltje - eitje ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MickeyMan

Citaat van: FrenkB op augustus  4, 2004, 13:29:36


Je checked gewoon met de stekker in de ene positie, vervolgens draai je de stekker om en check je weer. Het laagste voltage en de stekker is in fase ;)

Maar wat zat iedereen moeillijk te doen over twee stekkerdozen al dan niet geaard en in verschillende volgordes en stickeren etc etc.? Ik was na het lezen van deze thread aardig in de war van de (soms misschien ietwat tegenstrijdige) adviezen. Nu ik bovenstaande lees begrijp ik het ook weer :)

Ik weet dat iedereen het goed bedoelt maar om de een of andere reden kun je enorm in de war raken van de verschillende manieren waarop iedereen iets opschrijft.

Wat mij brengt tot een voor mij resterende vraag. Ik wil het op het gehoor gaan doen. Om het geval even te simplificeren gaan we uit van 1 ge-integreerde versterker en 1 input bron (laten we zeggen een cd speler).

Beide stekkers kunnen er op 2 manieren in. Dit levert 4 mogelijke combinaties op. Is het nu zo dat er van deze 4 combinaties 2 combinaties even goed zijn? Of, om dezelfde vraag anders te stellen: stel je hebt beide stekkers er goed in zitten en je draait ze allebei om, levert dit dan hetzelfde resultaat?

Of is slechts 1 van de vier combinaties ok? En als dit het geval is, hoe bepaal je dan of de versterker goed zit (als meten geen optie zou zijn)? Zou dit bijvoorbeeld kunnen met de ingebouwde tuner (ik kan me voorstellen dat het radiosignaal niet goed genoeg is)?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

FrankB

Citaat van: MickeyMan op augustus  4, 2004, 16:51:54
Of is slechts 1 van de vier combinaties ok? En als dit het geval is, hoe bepaal je dan of de versterker goed zit (als meten geen optie zou zijn)? Zou dit bijvoorbeeld kunnen met de ingebouwde tuner (ik kan me voorstellen dat het radiosignaal niet goed genoeg is)?

Bingo! Ik zou een cd nemen, dat geluid is het zuiverst en je kent het als het goed is. Bij onbekende muziek is het altijd een stukje moeilijker zeker als je geen ervaring hebt erin (heb ik ook niet) en de tuner is inderdaad kwalitatief niet altijd even goed en stabiel.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Spacebass

Citaatstekkerdozen al dan niet geaard
Het heeft nl geen zin om te meten als het apparaat geaard is...  :)

FrankB

Citaat van: Spacebass op augustus  4, 2004, 18:26:23
Het heeft nl geen zin om te meten als het apparaat geaard is...  :)

Dat zegt iedereen, maar bij mij maakt het niet uit of de aarding er wel of niet opzit. Ik begrijp de theorie wel waarom ie niet geaard mag zijn. Maar bv gisteren m'n amp gechecked, en die gaf uit fase 220v op de uitgang en in fase 12v. Gewoon in een geaard stopcontact. Die waarden zijn exact gelijk aan een test met een andere powercord een paar maanden geleden, toen ik wel de aarding had verbroken. En ja, de aarde functioneert prima ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

MickeyMan

Citaat van: FrenkB op augustus  4, 2004, 17:19:57


Bingo! Ik zou een cd nemen, dat geluid is het zuiverst en je kent het als het goed is. Bij onbekende muziek is het altijd een stukje moeilijker zeker als je geen ervaring hebt erin (heb ik ook niet) en de tuner is inderdaad kwalitatief niet altijd even goed en stabiel.

Mooi dan is dat vast duidelijk! Maar dan blijven de andere vragen open: hoe weet ik dan of de versterker goed zit (zonder meten)? En zijn er 2 of is er slechts 1 van de 4 combinaties te beschouwen als 'goed' (zie boven)?
Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

FrankB

Citaat van: MickeyMan op augustus  5, 2004, 14:25:22
Mooi dan is dat vast duidelijk! Maar dan blijven de andere vragen open: hoe weet ik dan of de versterker goed zit (zonder meten)? En zijn er 2 of is er slechts 1 van de 4 combinaties te beschouwen als 'goed' (zie boven)?

Beide stekkers moeten in fase staan in principe, dus er is maar 1 beste optie. Hoe je het kan horen, dat is oefenen. Bij mij was toen met de voorversterker de dynamiek een stuk minder. Geluid klonk ook veel platter. Maar hoe jou set reageert op het in of uit fase staan ....

Overigens KAN het zo zijn dat als de twee apparaten in fase nog heel veel schelen qua restspanning klinkt het beter als de ene uit fase staat om zo de restspanning zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

VlisChris

Heeeellluupppp
Ik zou niet weten welke waardes ik nodig heb....
De volgende keuzes kan ik maken:
Wisselspanning:
200m
2000m
20 V
200 V
300 V

Gelijkspanning:
300 V
200 V

Gelijk en Wisselspanning
200pico A (dat is dat dat vreemde "u"tje?)
2000pico A
20m
200 m
10 A
hFE
En dan nog impedance maar daar heb ik niets mee te maken.
Maar welke optie moet ik hebben?
Als ik voor een optie bij wisselspanning kies krijg ik extreem wisselende waardes. Lopend van 0 tot 63..... (dan let ik even niet op de koma's ed ;))
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

#85
Citaat van: garmtz op augustus  3, 2004, 08:48:56


Het kan ook zijn dat de lekspanning in beide gevallen exact op vrijwel exact gelijk is, je hoort dan (bijna) geen verschil. Is dat ook op BEIDE apparaten (oftewel, probeer het ook eens bij je Marantz DVD-speler).
Vandaag eindelijk een nieuwe poging gedaan met de Maranzt, na eerst 50 uur inspelen.

Helaas kan ik niet zeggen dat ik verschil hoor. Wat het voor mij moeilijk zoniet onmogelijk maakt (Ik snap eigenlijk niet dat ik jullie daar nooit over hoor). Ik kan geen goede a/b vergelijking doen.
Tegen de tijd dat ik de stekker heb omgedraaid, de TAG weer aan is en de kanalen vrij gegeven, de cd weer naar hetzelfde nummer. Ben ik weer een paar minuten verder en allang weer vergeten hoe de vorige sessie klonk.

Vind het allebei wel klinken, maar om nou te zeggen dat ik verschil hoor, laat staan welke beter klinkt.   ???
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Ook geen verschil als je wat langer zit te luisteren? Dat je dingen begint op te merken?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Tja wat is langer luisteren. Misschien als ik eerst 200 keer een bepaald nummer afdraai dat ik hem dan wel uit mijn hoofd ken. En daarna verschillen kan ontdekken. Maar dat gaat me iets te ver ;D

Ik heb het met ongeveer een 1/3 cd geporbeerd en toen heb ik het maar opgeven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DrBoom

#88
Ik zal maar eens ff verduidelijken wat die standen op je multimeter zijn zeker Christiaan voor er ongelukken gebeuren ? :)

Je hebt uiteraard een spanningsmeting (volt) bij zowel wisselspanning (AC) als gelijkspanning (DC).
Verder heb je stroommeting (Ampere), ook voor AC en DC.
HFe met de versterkingsfactor van transistors, niet van toepassing dus ;)
En dat µ teken = micro, niet pico.
De volgorde gaat milli - micro - nano - pico, telkens een factor 1000 verschil, dus 1 microampere is 1.000.000 picoampere. :)
Uiteraard nooit spanningen meten met je meter in de ampere stand, geeft kortsluiting.
Stroom meten met de meter in spannings-stand kan geen kwaad, werkt niet maar doet ook niks stuk :)
Wat je nodig hebt om de juiste fase te bepalen van je stekkers is de VAC stand, dus wisselspanning.
Het bereik zal je moeten proberen, begin met het hoogste, en bouw af tot je een goede uitlezing hebt.
De spanning op de cinchbussen kan varieren tussen 200V en 2V om het zo maar te zeggen, dus uitproberen.

Kerstmanno

Citaat van: Erik op augustus  7, 2004, 22:30:17

Vind het allebei wel klinken, maar om nou te zeggen dat ik verschil hoor, laat staan welke beter klinkt.   ???

Same here, kon ook geen verschil horen. Maar bij mij zaten de spanningen heel dicht bij elkaar.
Kan jij wel goed de verschillen tussen kabels e.d. horen?

Erik

#90
CitaatSame here, kon ook geen verschil horen. Maar bij mij zaten de spanningen heel dicht bij elkaar.
Kan jij wel goed de verschillen tussen kabels e.d. horen?
Toen ik van luidspreker dropveter naar een Monster (dikke koper kabel) ging wel, met een silver idem (was wel op yamaha dspa1000 en magnat luidsprkers.

Toen ik op mijn huidge set Qed installeerde was ik twee uur bezig met als resultaat blaren op mijn handen, daarna dacht ik nooit meer aankomen. Beter ..... geen idee, laten we het hopen. Anders is het zonde van het geld en de moeite geweest.

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

KHunt-er

Citaat van: Erik op augustus  8, 2004, 18:00:30

Toen ik op deze set Qed installeerde was ik twee uur bezig met als resultaat blaren op mijn handen

;D Werd je zo opgewonden van het geluid dan ? >:D

Gr,

KHunt-er
Pioneer VSX-919AH-K | Denon DVD-1920 | Pioneer DVR-530H-S |  Mission M53 | Mission M5C | Mission M51 op Mission Stance | Tannoy TS8 Sub | Sony KDL-40W4500 | Apple iPad2 16Gb Wifi | Playstation 3 Slim 160GB| Popbox V8 | Amino M540 HD Settopbox | Epson TW-10 | Onkyo DX-C390S| Apogee | Oehlbach | Harmony One

Erik

;D nee het plastic omhulsel is volgens mij gemaakt van kevlar en gewapend koolvezel versmolten met het interne metaalkabel, tenminste zo voelde het toen ik 1cm bescherming moest verwijderen van alle uiteinden
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MickeyMan

Heart: Denon 3805 (Silver)
Source: Denon 2200 (Silver)
Source: Project Debut III (White)
Destination: Pioneer DVR-530H-S Fronts: TMA Premium 905 Center: TMA Premium 900c Surr: TMA Premium 901

Harry HT

#94
Hoi,
Citaat van: DrBoom op augustus  7, 2004, 23:59:42
Ik zal maar eens ff verduidelijken wat die standen op je multimeter zijn zeker Christiaan voor er ongelukken gebeuren ? :)

Je hebt uiteraard een spanningsmeting (volt) bij zowel wisselspanning (AC) als gelijkspanning (DC).
Verder heb je stroommeting (Ampere), ook voor AC en DC.
HFe met de versterkingsfactor van transistors, niet van toepassing dus ;)
En dat µ teken = micro, niet pico.
De volgorde gaat milli - micro - nano - pico, telkens een factor 1000 verschil, dus 1 microampere is 1.000.000 picoampere. :)
Uiteraard nooit spanningen meten met je meter in de ampere stand, geeft kortsluiting.
Stroom meten met de meter in spannings-stand kan geen kwaad, werkt niet maar doet ook niks stuk :)
Wat je nodig hebt om de juiste fase te bepalen van je stekkers is de VAC stand, dus wisselspanning.
Het bereik zal je moeten proberen, begin met het hoogste, en bouw af tot je een goede uitlezing hebt.
De spanning op de cinchbussen kan varieren tussen 200V en 2V om het zo maar te zeggen, dus uitproberen.

Kwam toevallig vanavond een multimeter tegen, hierover heb ik nog een paar vraagjes.

"Hmmm.... toch even tussendoor maar wat geprobeerd, een grote vonk uit stopkontact en rooklucht, gevolg: stop door  >:( "

In welke gaatjes moeten de rode en zwarte stekers in en op welke stand moet de draaiknop?


Gegroet,

Harry

edit: De multimeter maar even onder de scanner gelegd en de tekst verwijderd, is denk ik een stuk duidelijker.  :)

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

B.J.

Citaat van: Harry HT op augustus 17, 2004, 20:40:37
Hoi,


Hmmm.... toch even tussendoor maar wat geprobeerd, een grote vonk uit stopkontact en rooklucht, gevolg: stop door  >:(

Waar moeten de stekers in  en op welke stand moet de draaiknop?

Gegroet,

Harry


Ok das simpel. Waarschijnlijk op DC in je contactoos gedaan en die is AC  ;D

B.J.

In mijn geval zat er bij mijn dvd speler heel weinig verschil (80,6 en 80,7). Bij mijn receiver veel (8,1 en 50,8).

Hebben jullie ook deze hoge waarden?

DrBoom

Nope, je hebt je stekker in de A (ampere) aansluiting gestoken ofwel je meter op mA gezet, ipv in de V (volt).
Een amperemeter is gewoon een kortsluiting eigenlijk, die zet je normaal in serie met een belasting om de stroom te meten.
Dus als je die parallel over je stopcontact zet, maak je gewoon kortsluiting ;D

Om netspanning te meten, steek je de rode pen in de V aansluiting, en de zwarte in de Com (die moet daar altijd in trouwens).
Dan zet je de meter op het hoogste AC (V~) bereik, 600V~  bij jou dus.
Om spanning te meten NOOIT je meter op de A stand zetten, en helemaal niet in de 10A bus steken, dan maak je dus kortsluiting zoals je zelf ondervonden hebt.
Kan zelfs de meter vernielen.
Het mA bereik is gezekerd met een zekering van 200 mA die je kan vervangen als hij overbelast wordt, maar de 10A stand is niet gezekerd dus als die doorbrand is je meter rijp voor de vuilbak.

Andersom kan geen kwaad, dus als je ampere wil meten en hij staat per ongeluk op Volt, dat doet gewoon niks.
Het veiligste is om altijd als je gedaan hebt met meten je meter in de hoogste V stand te zetten.

En als hij op DC staat en je steekt'm in 't stopcontact, geeft hij ongeveer 0V aan, gezien het net wisselspanning is en geen gelijkspanning. ;)

DrBoom

Bas, die waarden zijn voor iedereen anders, hier was het rond de 60V altijd dacht ik.
Enkel de sub was wat groter verschil.
Wel opletten, het gaat er niet om het laagste potentiaal te kiezen, maar om het kleinste verschil tussen de toestellen te krijgen.
Dus je DVD zou op 80.6 komen dan, en voor je receiver kan je dan best de 50.8 stand nemen.
Dan is het verschil tussen de toestellen veel kleiner dan wanneer je de 8.1 stand neemt uiteraard, en daar gaat het net om.

Harry HT

#99
Citaat van: DrBoom op augustus 17, 2004, 21:18:06
Nope, je hebt je stekker in de A (ampere) aansluiting gestoken ofwel je meter op mA gezet, ipv in de V (volt).
Een amperemeter is gewoon een kortsluiting eigenlijk, die zet je normaal in serie met een belasting om de stroom te meten.
Dus als je die parallel over je stopcontact zet, maak je gewoon kortsluiting ;D

Om netspanning te meten, steek je de rode pen in de V aansluiting, en de zwarte in de Com (die moet daar altijd in trouwens).
Dan zet je de meter op het hoogste AC (V~) bereik, 600V~  bij jou dus.
Om spanning te meten NOOIT je meter op de A stand zetten, en helemaal niet in de 10A bus steken, dan maak je dus kortsluiting zoals je zelf ondervonden hebt.
Kan zelfs de meter vernielen.
Het mA bereik is gezekerd met een zekering van 200 mA die je kan vervangen als hij overbelast wordt, maar de 10A stand is niet gezekerd dus als die doorbrand is je meter rijp voor de vuilbak.

Andersom kan geen kwaad, dus als je ampere wil meten en hij staat per ongeluk op Volt, dat doet gewoon niks.
Het veiligste is om altijd als je gedaan hebt met meten je meter in de hoogste V stand te zetten.

En als hij op DC staat en je steekt'm in 't stopcontact, geeft hij ongeveer 0V aan, gezien het net wisselspanning is en geen gelijkspanning. ;)
De rode zat in 10ADC en de zwarte in V ohm m A  :-[ :-[

En toen boem  :( :'(

Wil je misschien nog een keer kijken naar de foto hierboven, je advies in de tekst heb ik volgens mij goed opgevolgd  :)

-  Nu heb ik zwart in het COM gaatje (onderste) (zie foto in post hierboven)
-  En rood in in V ohm m A gaatje (middelste)

Zo zou het zo kloppen?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."