Microsoft dwingt Windows 7 en 8-pc's nu te upgraden naar Windows 10

Gestart door Erik, oktober 16, 2015, 00:17:08

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Raphie

Je wordt niet gedwongen, je kan gewoon nee klikken.
Zoals al eerder gezegd gratis upgraden duurt nog een paar weken en dan vraagt ie niks meer, moet je betalen wanneer je wilt upgraden.
JBL PRX Power!

frits marantz

Volgens Henrie kan het kennelijk toch, maar ik zie wel. Ik ben er gelukkig niet meer van afhankelijk.

Raphie

Citaat van: frits marantz op april  9, 2016, 07:36:44
Volgens Henrie kan het kennelijk toch, maar ik zie wel. Ik ben er gelukkig niet meer van afhankelijk.
beter lezen  ;)

Afhankelijk? Nee jij prefereert Linux, maar draait het er toch naast  :dozingoff:
JBL PRX Power!

Henrie

Citaat van: Raphie op april  9, 2016, 07:20:03
Dus je klikt OK en vind het raar dat hij doet wat je vraagt :D
Nee, ik heb NIET op OK geklikt. Ik heb op 'sluiten' geklikt. Dat lijkt me toch niet hetzelfde als 'ga maar updaten' toch, of wel? Ik vond het echt heel raar...

Zojuist trouwens weer een bericht dat hij over een uurtje wil gaan updaten. Nu toch maar wat verder gekeken dan alleen de knop 'sluiten' en toen kwam ik uiteindelijk een knop tegen 'geplande update annuleren'. Hopelijk houdt Windows nu op te zeuren...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Henrie

Citaat van: frits marantz op april  9, 2016, 07:36:44
Volgens Henrie kan het kennelijk toch, maar ik zie wel. Ik ben er gelukkig niet meer van afhankelijk.
Mijn computer ging gisteren inderdaad wel degelijk uit zichzelf, zonder dat ik ergens toestemming voor heb gegeven, updaten naar Windows 10. Ik vind dat ook echt niet kunnen. Zoals in mijn vorige post vermeld, probeerde hij dat zojuist weer. Hopelijk heb ik nu wél een oplossing gevonden...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

dennism

Citaat van: Henrie op april  9, 2016, 12:56:23
Mijn computer ging gisteren inderdaad wel degelijk uit zichzelf, zonder dat ik ergens toestemming voor heb gegeven, updaten naar Windows 10. Ik vind dat ook echt niet kunnen. Zoals in mijn vorige post vermeld, probeerde hij dat zojuist weer. Hopelijk heb ik nu wél een oplossing gevonden...

Heb / had je volledig automatische updates aan staan voor je systeem waarbij ook recommended updates worden meegenomen? Dan heb je namelijk al toestemming gegeven, als nog krijg je dan een pop up krijgen waarbij je nog een uur de tijd hebt om de installatie af te breken of op een ander tijdstip uit te voeren.

Als je de upgrade niet wil uitvoeren, in dit KB legt MS keurig uit hoe je dit kan voorkomen: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3080351

Kjelt

Beetje krom van MS dat een toestemming voor aut. Updates hetzelfde zou zijn als een aut. Upgrade.
Twee totaal verschillende zaken toch?
Ik heb bij mijn Win7 gelukkig nog nooit een upgrade verzoek gehad, wat mij betreft houden zo.

dennism

Citaat van: Kjelt op april 10, 2016, 09:42:42
Beetje krom van MS dat een toestemming voor aut. Updates hetzelfde zou zijn als een aut. Upgrade.
Twee totaal verschillende zaken toch?
Ik heb bij mijn Win7 gelukkig nog nooit een upgrade verzoek gehad, wat mij betreft houden zo.

Opzich ben ik het wel met ze eens dat dit een goede methode is, zeker om een 2de Windows XP fiasco te voorkomen waar niemand baat bij heeft (behalve internet criminelen), waarbij een groot deel van de gebruikers op een totaal verouderd OS draait dat technisch niet meer bij de tijd is, Windows 7 gaat namelijk ook hard die kant op nu de general support cycle is afgelopen en de extended cycle ingegaan.

Voor een gemiddelde gebruiker is het namelijk zeer verstandig te upgraden al is het alleen maar om de flink verbeterde zaken onder de motorkap ten behoeve van snelheid, (internet) beveiliging (denk ook bijv. Bitlocker in vrijwel iedere versie) en support voor eventuele nieuwe hardware die ze in huis halen (o.a. alle DX12 hardware van de laatste 2-3 jaar zal onder Windows 7 niet optimaal werken omdat deze geen DX12 heeft zodra de eerste DX12 games uitkomen, maar denk ook bijv. aan nieuwe Intel CPU features waarvoor Windows 7 geen kernel support meer gaat krijgen). Verder zal er voor de gemiddelde gebruiker weinig reden zijn om niet te upgraden, incompatible software zullen ze vaak niet hebben, zelfs op oudere hardware is Windows 10 vaak sneller dan Windows 7 (door o.a. verbeterd geheugen beheer).

Voor de gebruiker die om specifieke redenen niet wil / kan upgraden zijn er de methodes door MS zelf aangegeven om de upgrade te voorkomen. 

Als je systeem trouwens onder 1 van de volgende zaken valt zal je nooit een upgrade aanbod krijgen:

De computer of het apparaat is onderdeel van een domein.
De computer wordt beheerd via MDM.
Op de computer draait een van de volgende systemen die zijn uitgesloten van dit reserveringsaanbod:
Windows 8.1 Enterprise of Windows 8 Enterprise
Windows RT 8.1 of Windows RT
Windows Embedded 8.1 Pro
Windows Embedded 8 Standard
Windows Embedded 8.1 Industry of Windows Embedded 8 Industry
Windows 7 Enterprise
Windows 7 voor ingesloten systemen
Windows Embedded Standard 7
Windows Embedded POSReady 7

Kjelt

Wat is
CitaatWindows 7 voor ingesloten systemen
?
Ik heb zover als ik weet Win7 HomePremium OEM (onder system en de activation code) bij de laptop gekregen, bedoel je dat met ingesloten systeem?

dennism

Nee, die zou in principe wel een upgrade mogen ontvangen.

Ingesloten systemen is een beetje een brakke vertaling voor alle Windows Embedded versie's, die bijv. in Kassa's, pin automaten, thinclients en industriele machines e.d. gebruikt worden. Zal wel een foutje zijn in de automatische vertaling van de website.

Henrie

Citaat van: dennism op april  9, 2016, 22:52:28
Heb / had je volledig automatische updates aan staan voor je systeem waarbij ook recommended updates worden meegenomen? Dan heb je namelijk al toestemming gegeven, als nog krijg je dan een pop up krijgen waarbij je nog een uur de tijd hebt om de installatie af te breken of op een ander tijdstip uit te voeren.

Als je de upgrade niet wil uitvoeren, in dit KB legt MS keurig uit hoe je dit kan voorkomen: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/3080351
Wat Kjelt al zei, een update is toch even wat anders dan een upgrade. Die pop-up kreeg ik ook wel. Maar die is niet echt duidelijk in hoe je de upgrade moet afwijzen. Je kunt namelijk in eerste instantie 3 dingen doen: meteen upgraden (wilde ik niet), de upgrade uitstellen met maximaal 8 uur (leek me niet echt iets oplossen), of het venster sluiten. Dat laatste heb ik gedaan, waarbij ik er dan vanuit ga dat de upgrade niet doorgaat. Immers, als je in een programma op sluiten klikt, gaat ie ook niet ineens uit zichzelf updates uitvoeren of een nieuw document openen of zo...

Pas als je verder kijkt, wat ik de tweede keer dus heb gedaan, dan kom je er achter dat je bij het uitstellen van de upgrade, ook een nieuwe datum kan kiezen. En pas als je dáár op klikt, dan pas krijg je ook een knop 'upgrade annuleren'. Die heb ik de tweede keer dus aangeklikt en nu lijkt het ook klaar te zijn. Tot nu toe geen upgrade pop-ups meer gehad in ieder geval...

Overigens, dat ook ik in de toekomst wel een keer naar Windows 10 zal moeten upgraden, snap ik ook wel. Op een gegeven moment wordt 7 niet meer ondersteund en dan zal je voor je eigen internetveiligheid moeten overstappen. Maar dat moment bepaal ik graag zelf, daar ben ik namelijk prima toe in staat. Dat Windows het met een automatische update meestuurt, vind ik ronduit schandalig. Ik voel me bovendien als een klein kind behandeld. Ik zou er bijna voor overstappen op een ander systeem, maar ach, Apple is natuurlijk geen haar beter. Bovendien ben ik geen hipster... ;)
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

dennism

Dat het meesturen van de update schandalig is ben ik niet met je eens, het is hoogstwaarschijnlijk het enige middel om "het grote publiek" zover te krijgen te upgraden, die gaan namelijk niet zomaar upgraden downloaden en installeren. Als ze vanaf dat 1 dit gedaan hadden was ik het mogelijk met je eens geweest, echter was al voordat de upgrade uit kwam bekend hoe je deze kon uitsluiten, was deze de eerste paar weken enkel handmatig te installeren en kwam deze pas na enkele weken als optionele update mee via Windows update, dat deze nu als recommended update mee komt is pas iets van uit mijn hoofd +- 6 maand na het beschikbaar worden van de upgrade. Wat dat betreft meer dan genoeg tijd om wanneer je de upgrade (nog) niet wil installeren de nodige stappen preventief te ondernemen. Het is ook niet zo dat er weinig media aandacht aan gegeven is waardoor het beschikbaar zijn van deze upgrade koud op je dak zou vallen.

advr

Na lang aarzelen gisteren de stap genomen en de upgrade uitgevoerd op mijn toch redelijk gedateerde Dell Latitude notebook..
Het ging vlekkeloos moet ik zeggen.

Het ging allemaal veel sneller dan ik dacht en alles functioneert goed. :-)

Ben ik een uitzondering?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

SpeedyAndré

Geen uitzondering, dat ben ik met m`n crashende update  :D :D
Op m`n oude Dell Lattitude lukte het wel maar een Asus N76 met ssd heeft blijkbaar iets dat niet standaard is.
Ik vermoed dat het de inrichting is met een aantal verborgen (recover) partities.

Andrè  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

dennism

Citaat van: SpeedyAndré op april 10, 2016, 13:45:57
Geen uitzondering, dat ben ik met m`n crashende update  :D :D
Op m`n oude Dell Lattitude lukte het wel maar een Asus N76 met ssd heeft blijkbaar iets dat niet standaard is.
Ik vermoed dat het de inrichting is met een aantal verborgen (recover) partities.

Andrè  8)

Krijg je een bepaalde melding? Daar valt vaak al veel uit te halen.

SpeedyAndré

Ik heb een keer  C1900101-20017 genoteerd, die komt redelijk vaak voor en ik vind geen eenduidige oplossing ...

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Henrie

Citaat van: dennism op april 10, 2016, 13:26:30
Dat het meesturen van de update schandalig is ben ik niet met je eens, het is hoogstwaarschijnlijk het enige middel om "het grote publiek" zover te krijgen te upgraden, die gaan namelijk niet zomaar upgraden downloaden en installeren. Als ze vanaf dat 1 dit gedaan hadden was ik het mogelijk met je eens geweest, echter was al voordat de upgrade uit kwam bekend hoe je deze kon uitsluiten
Is mij niks van bekend. Ik heb nooit van Windows een instructie gezien hoe ik die automatische update uit kon zetten...

Citaatwas deze de eerste paar weken enkel handmatig te installeren en kwam deze pas na enkele weken als optionele update mee via Windows update, dat deze nu als recommended update mee komt is pas iets van uit mijn hoofd +- 6 maand na het beschikbaar worden van de upgrade.
Ja, hij was er eerst inderdaad alleen als handmatige upgrade (niet een update!). Prima, kun je zelf kiezen wanneer het jou schikt om te gaan upgraden (of juist niet!). Dat het daarna meekomt als 'recommended' vind ik ook nog wel prima, zo lang je nog steeds maar zelf de keuze hebt. Maar dat het daarna ongevraagd(!) als automatische update wordt aangeleverd, nota bene terwijl ik gewoon aan het werk ben (alles werd botweg, zonder aankondiging afgesloten en de upgrade ging draaien), dat vind ik toch wel tamelijk arrogant van Microsoft...

CitaatWat dat betreft meer dan genoeg tijd om wanneer je de upgrade (nog) niet wil installeren de nodige stappen preventief te ondernemen.
Nogmaals, ik heb van Windows nooit de mogelijkheid gezien om de upgrade uit te zetten.

CitaatHet is ook niet zo dat er weinig media aandacht aan gegeven is waardoor het beschikbaar zijn van deze upgrade koud op je dak zou vallen.
Ik volg de computermedia niet. Maar in andere media (kranten, tv, nieuwssites, enz.) heb ik nooit iets gelezen over het feit dat de upgrade op een gegeven moment automatisch zou komen, laat staan de mogelijkheid om dat te voorkomen. Bovendien vind het de taak van Microsoft zélf om de achteloze consument (want dat ben ik als het op computers aankomt) hierover te informeren, niet de media...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Raphie

Citaat van: Henrie op april 10, 2016, 17:17:39
Is mij niks van bekend. Ik heb nooit van Windows een instructie gezien hoe ik die automatische update uit kon zetten...
Ja, hij was er eerst inderdaad alleen als handmatige upgrade (niet een update!). Prima, kun je zelf kiezen wanneer het jou schikt om te gaan upgraden (of juist niet!). Dat het daarna meekomt als 'recommended' vind ik ook nog wel prima, zo lang je nog steeds maar zelf de keuze hebt. Maar dat het daarna ongevraagd(!) als automatische update wordt aangeleverd, nota bene terwijl ik gewoon aan het werk ben (alles werd botweg, zonder aankondiging afgesloten en de upgrade ging draaien), dat vind ik toch wel tamelijk arrogant van Microsoft...
Nogmaals, ik heb van Windows nooit de mogelijkheid gezien om de upgrade uit te zetten.
Ik volg de computermedia niet. Maar in andere media (kranten, tv, nieuwssites, enz.) heb ik nooit iets gelezen over het feit dat de upgrade op een gegeven moment automatisch zou komen, laat staan de mogelijkheid om dat te voorkomen. Bovendien vind het de taak van Microsoft zélf om de achteloze consument (want dat ben ik als het op computers aankomt) hierover te informeren, niet de media...
hij komt ook niet automatisch, nogmaals je hebt er zelf mee ingestemd. dat je dit, niet gehinderd door enige kennis, zelf niet doorhad, is natuurlijk een ander verhaal.
JBL PRX Power!

KillerbeeNL

Citaat van: Raphie op april 10, 2016, 17:42:11
hij komt ook niet automatisch, nogmaals je hebt er zelf mee ingestemd. dat je dit, niet gehinderd door enige kennis, zelf niet doorhad, is natuurlijk een ander verhaal.

Wat een getrek en geduw weer hier , het gaat erom dat de gemiddelde gebruiker de updates (zoals aanbevolen door MS) willen blijven installeren omdat er b.v. ook bankzaken etc. op de pc/laptop worden gedaan.

Dat wil dan nog niet zeggen dat ze een update naar win10 willen uitvoeren maar met het installeren van de updates een veilig systeem willen.

Met die laatste 2 regels zit je zoals altijd de grens weer op te zoeken.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Raphie

Nee, niet de zaken omdraaien, windows zegt, ik ga straks upgraden, wanneer je dat niet wilt mort je hier klikken...
De persoon klikt dan niet en vindt het raar dat windows uitvoert wat hij aankondigt.
JBL PRX Power!

Henrie

Citaat van: Raphie op april 10, 2016, 20:39:22
Nee, niet de zaken omdraaien, windows zegt, ik ga straks upgraden, wanneer je dat niet wilt mort je hier klikken...
De persoon klikt dan niet en vindt het raar dat windows uitvoert wat hij aankondigt.
Sjongejonge, jij leest ook alleen maar wat je wilt lezen he? De melding dat Windows wilde gaan upgraden heb ik inderdaad gekregen, maar, nogmaals, daar stond dus NIET bij dat als je dat niet wilt, dat je dan 'hier' moet klikken. Je kon 3 dingen doen: óf meteen upgraden, óf later upgraden, óf het scherm afsluiten. En nogmaals, als ik een scherm afsluit, ga ik er van uit dat hij dan niet op de achtergrond gewoon doorgaat met upgraden. Als je een programma (Word of zo) afsluit ga je er toch ook niet van uit dat hij doodleuk op de achtergrond blijft draaien?

De enige manier om alsnog onder die upgrade vandaan te komen, was door op 'uitstellen' te klikken, dan door te klikken, zodat je een nieuwe datum kon selecteren, en pas dán kon je de upgrade werkelijk annuleren (wat ik dus de tweede keer gedaan heb). Nou heb ik een prima stel hersens, dus ik ben daar, uiteindelijk, nog wel achter gekomen. Ik denk echter dat de gemiddelde Windows-gebruiker er nooit achter komt. Het komt op mij ook over als een poging van Microsoft om het annuleren te voorkomen, door het ergens ver in een menuutje weg te stoppen...

En dan nog, zelfs als de boel dan automatisch wordt geüpgraded, waarom wordt dan botweg alles afgesloten, zonder eerst een melding te geven in de trant van 'ik wil nu gaan upgraden, sluit eerst even alles netjes af, zodat je geen informatie kwijtraakt'. Dat vind ik pas echt helemaal van de zotte...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

KillerbeeNL

Citaat van: Raphie op april 10, 2016, 20:39:22
Nee, niet de zaken omdraaien, windows zegt, ik ga straks upgraden, wanneer je dat niet wilt mort je hier klikken...
De persoon klikt dan niet en vindt het raar dat windows uitvoert wat hij aankondigt.

Weet je Raphie , lees nou eens wat Henrie hier boven schrijft en ga dan nog eens zeggen dat het zijn eigen stomme schuld is dat er ineens win10 op je pc of laptop staat.

Dat is namelijk de toon die je zet.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Henrie

Citaat van: KillerbeeNL op april 10, 2016, 21:43:00
Weet je Raphie , lees nou eens wat Henrie hier boven schrijft en ga dan nog eens zeggen dat het zijn eigen stomme schuld is dat er ineens win10 op je pc of laptop staat.

Dat is namelijk de toon die je zet.
Ik denk dat Raphie nu komt met 'ja dan had je maar niet op sluiten moeten klikken, want daarmee sluit je alleen het schermpje af, dus het is inderdaad je eigen stomme schuld dat Windows ging upgraden', of iets in die trant. Zo, hebben we dat ook weer gehad, hoeft Raphie het zelf niet meer te doen, en hoef ik verder niet meer op zijn onnozele berichten te reageren... :nowink:
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Als een techneut als jij Henrie het zo al doet, zal 75% van de mensen dit zo doen, oftewel ik vind dit gewoon een user interface fout van MS.
Ik zou ook op sluiten hebben gedrukt, opzouten met die update <klik>.
Henk en Ingrid moeten het ook kunnen begrijpen en uitvoeren.

Henrie

Citaat van: Kjelt op april 10, 2016, 21:50:19
Ik zou ook op sluiten hebben gedrukt, opzouten met die update <klik>.
Ja, dat is precies wat ik bedoel. Ik had op dat moment ook geen zin om er al te veel aandacht aan te besteden. Gewoon wegklikken en verder met waar ik mee bezig was...

Trouwens, nog iets: in die pop-up stond dus dat hij over een uur zou gaan upgraden (wat ie dus uiteindelijk ook heeft gedaan). Ik zit ook wel eens een uur niet achter de pc, terwijl ie wel aan staat. Dus als ie dat dan zou hebben gedaan, dan zou ik dus daarna er ineens achter gekomen zijn dat ik Windows 10 op m'n pc heb staan. Leg dan nog maar eens met droge ogen uit dat ik daar toestemming voor heb gegeven...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C