CD authoring & jitter

Gestart door ub4b, juli 12, 2003, 02:17:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ub4b

Op hifi.nl vond ik een redelijk interessante link

http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_2000_02.html

over de perikelen die Steely Dan ondervond tijdens het laten maken van een test CD pressing. Misschien eerst doorlezen, want zeer interessant wat soort post-processing ze default toepassen na het materiaal reeds afgemixed is.







SPOILER



















Het hele verhaal is te reduceren tot een jitter issue : een goedkope glass mastering heeft een negatief resultaat op de kwaliteit van de playback. Dat er verschillen zitten in CD-R's wisten we reeds, maar van een 20 EUR CD verwacht je normaal toch een goede glass mastering. Blijbaar dus niet.

Leuke side note aan het verhaal is iets wat ik zelf al meegemaakt heb en eigenlijk reeds lang wist. Alhoewel jitter met de meeste consumer standalone producten heel moeilijk op te kuisen is, zeker als het door een SP/DIF link gaat (geen nieuwe discussie hierover gewenst  ;D), kan je het wel bij de bron opkuisen : een slechte pressing (of neem een te snel geburnde no-brand CD-R) met veel jitter kan volledig opgekuist worden door de CD-R op de juiste manier te branden. Een crappy CD speler zal daaraan wel z'n eigen jitter toevoegen.

Ondanks de enorme jitter verschillen resulteren de twee CD's binair na het extracten van de CD-AUDIO op de PC in exact dezelfde files zonder enig binair verschil.

Thuis heb ik reeds enkele slecht klinkende CD-R's opgelapt door ze bit per bit (geen processing) te kopieren op een lagere snelheid (x4) op een kwaliteits CD (meestal TDK, soms Platinum, nooit no-brands voor audio).

De eigen bevindingen en die van Steely Dan tonen aan dat jitter eigenlijk wel uit de wereld kan geholpen worden mits een beetje goed wil.

Nu nog de fabrikanten ...