Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brt

Citaat van: mmuetst op mei  3, 2024, 22:11:33Nee hoor, geen discussie. Het is heel simpel: hoe meer een buizenversterker global feedback toepast hoe minder je de karakteristiek van de buis naar voren zal komen. Dat gezegd hebben, het hangt dus af hoeveel dat wordt toegepast wordt in je versterker. Dus is het zeker mogelijk dat de fabrikant van jou versterker beperkt global feedback toepast.
Daarvoor zou je het schema moeten zien.
Ik snap dat je niet met techniek bezig houdt. Maar hou dat wel in je achterhoofd als je wil gaan investeren in buizen.

Aha, ik snap em. Goede tip, thanks!

Volgens mij is bij mijn beide versterkers de feedback laag. Melody laat er dacht ik niets over uit, die van de 219 is (ook) slechts een paar db. Daar zit een switch op, tussen meer en minder feedback, ik dacht dat dat tussen de 3 en 6 is als ik dat goed onthouden heb. minder feedback vind ik vaak beter klinken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

The sky is the limit met 300b. De oude Western Electric gaan voor belachelijke prijzen. Zie als voorbeeld de link hieronder. Voordeel van een 300b is in het algemeen zoals ik begrijp wel dat ze lang meegaan.

https://www.tubedepot.com/products/nos-western-electric-engraved-base-300b-black-plate-late-1930-s-matched-pair


Laan

Citaat van: Mediator op mei  3, 2024, 22:56:46The sky is the limit met 300b. De oude Western Electric gaan voor belachelijke prijzen. Zie als voorbeeld de link hieronder. Voordeel van een 300b is in het algemeen zoals ik begrijp wel dat ze lang meegaan.

https://www.tubedepot.com/products/nos-western-electric-engraved-base-300b-black-plate-late-1930-s-matched-pair



Ja mooi. Bij een 300b, als het je ding is, zou ik gaan uitkijken naar een lekkere hoorn of dipool speaker. Rendement van 99 db + en geen impedantie issues. Een Focal is gevoelsmatig geen match. Althans, ik zou die combi nooit maken. Maar ja, its me..:)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Spijkie

Citaat van: Mediator op mei  3, 2024, 22:56:46The sky is the limit met 300b. De oude Western Electric gaan voor belachelijke prijzen. Zie als voorbeeld de link hieronder. Voordeel van een 300b is in het algemeen zoals ik begrijp wel dat ze lang meegaan.

https://www.tubedepot.com/products/nos-western-electric-engraved-base-300b-black-plate-late-1930-s-matched-pair



Wow  :sadlike: , wat een prijzen. Nooit geweten.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Rob_Dingen

Ik blijf twijfelen of de Focal wel jou speaker is(ik vind ze overigens mooi klinken).
Je bent er nu echt al een hele tijd mee bezig en blijft zoeken.
Een paar dingen die een goede set heeft zijn bijvoorbeeld dat het goed blijft klinken bij laag volume en je niet de neiging hebt om het harder te zetten omdat je anders te weinig laag hebt, dus te dun klinken.
Muziek die je mooi vind maar een mindere opname is moeten luisterbaar zijn.

Rob

Sopper

Citaat van: Rob_Dingen op mei  7, 2024, 20:46:07Ik blijf twijfelen of de Focal wel jou speaker is(ik vind ze overigens mooi klinken).
Je bent er nu echt al een hele tijd mee bezig en blijft zoeken.
Een paar dingen die een goede set heeft zijn bijvoorbeeld dat het goed blijft klinken bij laag volume en je niet de neiging hebt om het harder te zetten omdat je anders te weinig laag hebt, dus te dun klinken.
Muziek die je mooi vind maar een mindere opname is moeten luisterbaar zijn.

Rob

Je beschrijft precies wat ik ook altijd een beetje voel als ik Bart's reis lees en volg  :blush:
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Tabcam

Even ter herinnering, lijkt als of vergeten is.

Citaat van: brt op mei  1, 2024, 09:13:17Goedemorgen Xander32, er is geen zoektocht, alleen een heel leuk en interessant pad van ontdekken. Ik ben enorm tevreden met hoe het klinkt, maar ook nieuwsgierig naar wat nog meer kan, of het nóg beter kan. Niet uit ontevredenheid, maar uit nieuwsgierigheid. Maar ik val in herhaling inmiddels.

Er is dus ook geen probleem, enkel nieuwsgierigheid.
Dat lijkt soms lastig geaccepteerd te worden op dit forum als je nieuwe dingen probeert, wat voor mij gewoon onderdeel van de hobby is!

Mbt compressie: ik vind bepaalde muziek sowieso (snel) vermoeiend, en bepaalde volle, plat gecompreste mixes ook. Dat vind ik in de auto, op mijn stereo, via mijn telefoon en ook in de supermarkt. En ik ERVAAR niet te veel compressie, die IS er. De bekende war on loudness welteverstaan...

Je meedenken is goed bedoeld hoor, maar probeer me svp geen probleem aan te praten dat er niet is. Ik deel gewoon mijn ontdekkingen, that's it :)
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

#2107
Citaat van: Rob_Dingen op mei  7, 2024, 20:46:07Ik blijf twijfelen of de Focal wel jou speaker is(ik vind ze overigens mooi klinken).
Je bent er nu echt al een hele tijd mee bezig en blijft zoeken.
Een paar dingen die een goede set heeft zijn bijvoorbeeld dat het goed blijft klinken bij laag volume en je niet de neiging hebt om het harder te zetten omdat je anders te weinig laag hebt, dus te dun klinken.
Muziek die je mooi vind maar een mindere opname is moeten luisterbaar zijn.

Rob

Hoi Rob,

zie hierboven nog even de toelichting die ik eerder gaf en die @Tabcam nog even in herinnering bracht. Daar licht ik toe hoe ik mijn ontdekkingstocht beleef en hoe ik er in sta.

Jij bent ook al vele jaren bezig met hifi, betekent het dat je al die jaren ontevreden was over iets in je set?

Wél is het de uitdaging bij deze Focals ze van de juiste (rand)apparatuur te voorzien. Met de LM219 is me dat gelukt en zoals je kunt teruglezen speel ik daarmee naar volle tevredenheid.
Met de uit nieuwsgierigheid gekochte 300b van Melody is dat niet meteen een optimale match en is het dus de vraag of ik nog verder daarin wil duiken of dat ik het bij mijn single-ended met 845 eindbuizen houd. Daar neig ik op dit moment wel naar. Maar ik heb gelukkig geen haast met beslissen. Fijn uitgangspunt toch! Lekker hobbyen dus  ::)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#2108
Mijn Full Music 300b's waren aan het opraken. De bias moest ik steeds vaker bijstellen, er kwam steeds vaker een lichte brom in het geluid en ook plopjes. Het bleken de 300b's te zijn.

In het verleden heb ik eens KR Audio 300b's gehad, dus ik wist dat ze goed klinken. Stond er een setje op Marktplaats dus deze week ff naar Friesland gereden om ze op te halen. Ik wilde ze graag eerst horen en testen en ze bleken gewoon nog helemaal goed te zijn. Van de eerste eigenaar en volgens hem hadden ze zo'n 300, maximaal 400 uur gebrand. Het bleken ook de XLS versies te zijn, die nieuw nu 1700,- kosten. Ik heb ze voor een fractie van die prijs en ze pakken erg goed uit hier.

Ik hoor op een hele plezante manier meer informatie, het klinkt iets natuurlijker en het laag gaat gewoon dieper dan met de Full Musics. Het klinkt dus wéér een stukje beter hier. 25%? Nee, dat niet  :tounge2:
Maar het is wel weer een puntje op de i, de natuurlijkheid en body die het geeft zijn gewoon erg mooi.

En ik lees dat ze zo'n 40.000 uur meegaan, nou, dat zou toch wel heel erg fijn zijn  :inlove:



Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: brt op mei  9, 2024, 21:07:58Hoi Rob,

zie hierboven nog even de toelichting die ik eerder gaf en die @Tabcam nog even in herinnering bracht. Daar licht ik toe hoe ik mijn ontdekkingstocht beleef en hoe ik er in sta.

Jij bent ook al vele jaren bezig met hifi, betekent het dat je al die jaren ontevreden was over iets in je set?

Wél is het de uitdaging bij deze Focals ze van de juiste (rand)apparatuur te voorzien. Met de LM219 is me dat gelukt en zoals je kunt teruglezen speel ik daarmee naar volle tevredenheid.
Met de uit nieuwsgierigheid gekochte 300b van Melody is dat niet meteen een optimale match en is het dus de vraag of ik nog verder daarin wil duiken of dat ik het bij mijn single-ended met 845 eindbuizen houd. Daar neig ik op dit moment wel naar. Maar ik heb gelukkig geen haast met beslissen. Fijn uitgangspunt toch! Lekker hobbyen dus  ::)
Klopt al meer dan 40 jaar en er verandert ook steeds iets.
Ik maak de opmerking omdat je het altijd over hetzelfde gebied hebt als teveel.
En dat je daar gevoelig voor bent.
Dat lees je ook met verschillende versterkers.
Dus daarom mijn opmerking.

Rob

brt

#2110
Citaat van: Rob_Dingen op mei 10, 2024, 09:01:14Klopt al meer dan 40 jaar en er verandert ook steeds iets.
Ik maak de opmerking omdat je het altijd over hetzelfde gebied hebt als teveel.
En dat je daar gevoelig voor bent.
Dat lees je ook met verschillende versterkers.
Dus daarom mijn opmerking.

Rob

Ah zo, ik vat em :)

Ja datzelfde gebied, klopt. Het komt behoorlijk precies met deze Focals, @Laan heeft ook Focals met dezelfde tweeter en herkent dat ook. Maar het is inderdaad ook een gevoeligheid van mij, anderen die hier geluisterd hebben vinden het veel minder snel upfront klinken dan ik, ook / zelfs met de 300b van Melody. Die hebben totaal geen last waarvan ik last heb als de match niet optimaal is. Met de LM219 heb ik dat nu wel en dan is het echt een feestje om naar deze Focals te luisteren.

Dus de speaker is wel de juiste in mijn set en voor mijn smaak, maar het heeft wat tijd geduurd om hem optimaal te krijgen. En met een andere versterker eraan merk ik dat het tunen / samenstellen dan weer opnieuw begint, precies vanwege het 'bekende' gebied inderdaad. En mijn smaak is echt wel veranderd afgelopen jaren: wil meer rust in de weergave tov 5 jaar geleden, zonder aan resolutie en exitement in te boeten. Ook dat is gelukt met de stappen die ik het laatste jaar genomen heb.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Hannibal_

Het gaat uiteindelijk om jou, toch?
Ik begrijp het wel hoor. Ben zelf ook gevoelig voor vanalles.

Mijn phono pre die ik heb gekocht omdat het interne kaartje overleden was heeft nieuwe buisjes gekregen van iemand die ik tot in het diepst van mijn hart waardeer. Maar krijg mijn ziel er niet omheen, zeg maar.

Uiteindelijk gaat het om wat jij ervan vindt, man
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

brt

Citaat van: Hannibal_ op mei 11, 2024, 18:27:52Het gaat uiteindelijk om jou, toch?
Ik begrijp het wel hoor. Ben zelf ook gevoelig voor vanalles.

Mijn phono pre die ik heb gekocht omdat het interne kaartje overleden was heeft nieuwe buisjes gekregen van iemand die ik tot in het diepst van mijn hart waardeer. Maar krijg mijn ziel er niet omheen, zeg maar.

Uiteindelijk gaat het om wat jij ervan vindt, man

Je bedoelt dat het je niet pakt?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#2113
Ik heb de knoop doorgehakt en behoud mijn LM219. Zeker met de nieuwe KR buizen erin klinkt het gewoon grandioos en precies zoals ik het hebben wil.

Ik gaf al aan dat de lat hoog lag voor de Melody ☺️

Ik laat mogelijk veel potentieel lopen maar ben té tevreden om zin te maken om dat pad ook nog weer te gaan verkennen.

Samen met de TEAC een wat mij betreft geniaal duo om de Sopra's aan te sturen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Richi

Citaat van: brt op mei 11, 2024, 22:46:47Ik heb de knoop doorgehakt en behoud mijn LM219. Zeker met de nieuwe KR buizen erin klinkt het gewoon grandioos en precies zoals ik het hebben wil.

Ik gaf al aan dat de lat hoog lag voor de Melody ☺️

Ik laat mogelijk veel potentieel lopen maar ben té tevreden om zin te maken om dat pad ook nog weer te gaan verkennen.

Samen met de TEAC een wat mij betreft geniaal duo om de Sopra's aan te sturen.
Goed nieuws! Ik kom t.z.t. graag weer eens jouw kant uit om te horen hoe het nu klinkt met de TEAC. :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

Citaat van: Richi op mei 11, 2024, 23:15:27Goed nieuws! Ik kom t.z.t. graag weer eens jouw kant uit om te horen hoe het nu klinkt met de TEAC. :thumbs-up:

Altijd welkom, dat weet je. Gezellig!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Spijkie

Citaat van: brt op mei 11, 2024, 22:46:47Ik heb de knoop doorgehakt en behoud mijn LM219. Zeker met de nieuwe KR buizen erin klinkt het gewoon grandioos en precies zoals ik het hebben wil.

Ik gaf al aan dat de lat hoog lag voor de Melody ☺️

Ik laat mogelijk veel potentieel lopen maar ben té tevreden om zin te maken om dat pad ook nog weer te gaan verkennen.

Samen met de TEAC een wat mij betreft geniaal duo om de Sopra's aan te sturen.

Heel gaaf, geen verstand van buizen maar mooi dat t zo uitpakt! Je hebt gewoon een heel mooie set.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.