Bij DofN: Bacch in tha house!

Gestart door DofN, augustus 13, 2013, 21:32:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

addesmo

Ja sorry, kom misschien wat cru over, maar er is al tig x nu aangehaald dat Lyngdorf zelf aangeeft de speakers tegen de wand te plaatsen. Als er dan weer allerlei theorieën en metingen bij gehaald worden om het tegendeel te beweren dan denk ik dus dat iemand zijn gelijk wil halen. Mij best hoor en ik laat het hier verder bij, maar mijn ervaring is dat wandplaatsing prima werkt dus.

Robbo

Maar de natuurwetten blijven uiteraard wel bestaan, wat Lyngdorf dan ook beweert te kunnen  ;)

addesmo


Kwabbernoot

Alles is flexibel behalve Addesmo's geloof in Lyndorf. :laugh:

addesmo

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 24, 2021, 15:34:27
Alles is flexibel behalve Addesmo's geloof in Lyndorf. :laugh:
Als atheist heb ik geen geloof en zeker niet in Lyngdorf😇

DofN

Citaat van: PassieTabby op augustus 24, 2021, 14:34:37
Jammer dat je het zo benaderd. Het is ook mijn ervaring dat diepe smalbandige dalen door geen enkel correctiesysteem eruitgehaald kunnen worden behalve als deze door fase worden veroorzaakt. Daarmee is niet gezegd dat RoomPerfect niet goed is, wel dat het niet al je ruimte/opstellingsproblemen kan oplossen.

Het adagium blijft, begin met een zo goed mogelijk opgestelde set in zo akoestisch aangepaste ruimte als mogelijk is (meestal WAF afhankelijk :P) en laat er dan eventueel dat soort systemen op los.

Smalbandige dalen zijn gehoormatig ook niet boeiend. De truc is om de pieken zo efficiënt mogelijk te voorkomen. Kortom, beter een smalbandig dalletje accepteren, dan extra correctie op pieken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Citaat van: addesmo op augustus 24, 2021, 13:54:56
Lekker koppig he. Kom maar luisteren dan zul je horen waar room perfect toe in staat is.
Weet niet wie hier koppig is maar qua akoestiek heb ik Floyd Toole hoger zitten  dan jou en Lyngdorf.
Overigens zeg ik nergens dat het niet kan klinken, ieder het zijne.

Citaat van: DofN op augustus 24, 2021, 15:50:08
Smalbandige dalen zijn gehoormatig ook niet boeiend. De truc is om de pieken zo efficiënt mogelijk te voorkomen. Kortom, beter een smalbandig dalletje accepteren, dan extra correctie op pieken.
Als jij van 150Hz tot 350Hz smalbladig vind waar een groot deel van de energie zit dan laat ik het er maar bij, verdere discussie heeft dan weinig zin.

Rob


Ohm Ivo

Apart hoor die tegenstrijdige ervaringen. De reden om mijn speakers tegen de muur te zetten was juist om een dal te laten verdwijnen. Ik had last van een soms nogal storend dal bij 60hz. Ik weet niet meer waar ik het las, misschien wel op de website van Lyngdorf, maar er werd aangeraden om de speakers tegen de muur te zetten ipv in de kamer. Dit heb ik gedaan, en vervolgens is de storende dip grotendeels verdwenen, zonder dat er storende nadelen voor terugkwamen. Ik heb wel opnieuw ingemeten en de roomcorrection opnieuw ingesteld, maar het resultaat is nog beter dan toen mijn speakers verder van de muur stonden. Onderstaand 2 oude metingen; respectievelijk "in de kamer" en "tegen de wand".

Groet van Evert

Contour

Even los van de 60hz dip, hoorde je nog verschillen qua diepte in het geluidsbeeld?

Tabcam

Citaat van: DofN op augustus 24, 2021, 15:50:08
Smalbandige dalen zijn gehoormatig ook niet boeiend. De truc is om de pieken zo efficiënt mogelijk te voorkomen. Kortom, beter een smalbandig dalletje accepteren, dan extra correctie op pieken.
Behalve in het basbereik, en daar zitten juist de moeilijkst te corrigeren dips. Ik bekijk het ook vrijwel altijd met Psycho-acoustic smoothening van REW. Daar zie je in het basbereik nog steeds relatief smalbandige dalen. Ik zou eerder gaan om de dalen zoveel mogelijk te voorkomen, pieken voor lief te nemen en afhakken met ruimtecorrectie.

Citaat van: Ohm Ivo op augustus 24, 2021, 16:50:26
Apart hoor die tegenstrijdige ervaringen. De reden om mijn speakers tegen de muur te zetten was juist om een dal te laten verdwijnen. Ik had last van een soms nogal storend dal bij 60hz. Ik weet niet meer waar ik het las, misschien wel op de website van Lyngdorf, maar er werd aangeraden om de speakers tegen de muur te zetten ipv in de kamer. Dit heb ik gedaan, en vervolgens is de storende dip grotendeels verdwenen, zonder dat er storende nadelen voor terugkwamen. Ik heb wel opnieuw ingemeten en de roomcorrection opnieuw ingesteld, maar het resultaat is nog beter dan toen mijn speakers verder van de muur stonden. Onderstaand 2 oude metingen; respectievelijk "in de kamer" en "tegen de wand".

Groet van Evert
Tja, elke luidspreker en elke kamer is anders. De mijne staan, door de stand, altijd minimaal 20 cm van de muur af. Heb nu met zo'n 75 cm een ok afstand voor mijn huiskamer gevonden. Zou het optimum wel eerns willen inmeten maar dat lijkt me best veel werk :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Dag evert,

Alle metingen onder de 500Hz zijn niet echt betrouwbaar.
Gebruik maar eens bijv de 5 cycle FDW zonder smooting of 1/48 (FDW = Frequentie depended window)

Meten is niet weten in alle gevallen soms meet het wat minder maar klinkt het toch goed en visa versa.
Mijn ervaring is dat hoe meer ademruimte een speaker heeft hoe beter en 3 dimensionale het stereo beeld is.
Dat heeft te maken met de eerste reflecties die niet te snel na het direct geluid moeten komen >5ms of meer is beter.
Roomprefect of Dirac of welke andere DSP kunnen die reflecties niet weghalen alleen de extra energie van de reflectie bovenop het directe geluid weghalen.
Dus dan kan het inderdaad mooi meten maar het schiet mijn inziens het doel voorbij.
Als je het dan goed wil doen bouw ze in de muur.

Rob

Deleted User

Wanneer gaan we weer terug naar het Topic??????

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe luidsprekers....

Ohm Ivo

#1562
Citaat van: Contour op augustus 24, 2021, 17:04:49
Even los van de 60hz dip, hoorde je nog verschillen qua diepte in het geluidsbeeld?

Nee hoor. Tis natuurlijk zo dat de muur visueel inwerkt waardoor je wellicht denkt dat het geluid platter wordt, maar zoals eerder gezegd viel dat probleem 's avonds weg. Daardoor wist ik dat het alleen in mijn geest was. Het geluid is niet platter, maar ruimtelijk geluid is gewoon vaker "achter' de wand. Inmiddels ben ik er al lang aan gewend. Vooral omdat het soms bloedeloze geluid in bepaalde klassiek muziek (als gevolg van die duidelijk hoorbare dip bij 60hz) nu verleden tijd is.

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 24, 2021, 17:41:34
Dag evert,

Alle metingen onder de 500Hz zijn niet echt betrouwbaar.
Gebruik maar eens bijv de 5 cycle FDW zonder smooting of 1/48 (FDW = Frequentie depended window)

Meten is niet weten in alle gevallen soms meet het wat minder maar klinkt het toch goed en visa versa.
Mijn ervaring is dat hoe meer ademruimte een speaker heeft hoe beter en 3 dimensionale het stereo beeld is.
Dat heeft te maken met de eerste reflecties die niet te snel na het direct geluid moeten komen >5ms of meer is beter.
Roomprefect of Dirac of welke andere DSP kunnen die reflecties niet weghalen alleen de extra energie van de reflectie bovenop het directe geluid weghalen.
Dus dan kan het inderdaad mooi meten maar het schiet mijn inziens het doel voorbij.
Als je het dan goed wil doen bouw ze in de muur.

Rob


Tja Rob, ik had last van een dip in de weergave en de mogelijkheden om daar wat aan te doen zijn nogal beperkt in de huiskamer. Vervolgens las ik op t net dat plaatsing tegen de muur weleens zou kunnen helpen. Er stond een uitleg bij (wat betreft het verminderen van bepaalde dalen) die me wel redelijk voorkwam. Dus: ik heb het geprobeerd. De basversterking die plaatsing tegen de muur nu eenmaal opwekt heb ik via een digitale eq gecompenseerd. En het werkt. Dat INbouwen nog beter is zal vast wel, maar dat is hier geen optie, want mijn bijna manshoge speakers zijn niet in te bouwen, en reken maar dat ik geen andere speakers wil. Dus dan maar "the next best thing": zo dicht mogelijk bij de muur. Bovendien meet het in mijn geval niet alleen beter, het klinkt ook beter. Behalve meten doe ik namelijk ook luisteren. ;)

De twee grafiekjes die ik postte zijn de enige die ik nog had. Ik heb in het verleden veel meer metingen gedaan, ook op 1/48e of geheel zonder smoothing. En ach, mijn speakers zijn 54cm diep, dus echt tegen de muur is het toch ook niet.

Groet van Evert :)

Edit: sorry Jazzman voor de topicvervuiling idd. Laten we het hebben over de nieuwe speakers van DofN. Eventuele vervolgvragen beantwoord ik wel in mijn eigen showtopic...

Deleted User

En gewoon door blijven gaan met dit geneuzel... (in andermans topic)

Als je tijdens een concert naar MUZIEK luistert, lopen jullie dan ook zo te neuzelen...? (Concert/Muziek... wat is dat.. >:D)



@Dofn... Ik ben benieuwd naar de verschillen die JIJ ervaart tov de D&D 8c

Excuus... maar dit kan ik even niet laten..

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 24, 2021, 16:08:11

Als jij van 150Hz tot 350Hz smalbladig vind waar een groot deel van de energie zit dan laat ik het er maar bij, verdere discussie heeft dan weinig zin.

Rob

Waarom denk je dat ik het tegen jou had?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: PassieTabby op augustus 24, 2021, 17:13:10
Behalve in het basbereik, en daar zitten juist de moeilijkst te corrigeren dips. Ik bekijk het ook vrijwel altijd met Psycho-acoustic smoothening van REW. Daar zie je in het basbereik nog steeds relatief smalbandige dalen. Ik zou eerder gaan om de dalen zoveel mogelijk te voorkomen, pieken voor lief te nemen en afhakken met ruimtecorrectie.
Tja, elke luidspreker en elke kamer is anders. De mijne staan, door de stand, altijd minimaal 20 cm van de muur af. Heb nu met zo'n 75 cm een ok afstand voor mijn huiskamer gevonden. Zou het optimum wel eerns willen inmeten maar dat lijkt me best veel werk :angel:

Dips moet je niet willen pushen met DSP. Dips los je bij voorkeur op met plaatsing, de luisterpositie of absorbers. Ik push nooit dips en vlak wel pieken weg. Maar hoe minder je hoeft weg te vlakken hoe beter. Een eventueel smalbandige dip door plaatsing zou ik voor lief nemen als ik daarmee minder hoef te corrigeren op de pieken. Breedbandige dips wil natuurlijk niemand. 
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: Jazzman op augustus 24, 2021, 18:44:11
En gewoon door blijven gaan met dit geneuzel... (in andermans topic)

Als je tijdens een concert naar MUZIEK luistert, lopen jullie dan ook zo te neuzelen...? (Concert/Muziek... wat is dat.. >:D)



@Dofn... Ik ben benieuwd naar de verschillen die JIJ ervaart tov de D&D 8c

Excuus... maar dit kan ik even niet laten..

Ik ga daar nog wel een keer op verder :) Met de tijd.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: DofN op augustus 24, 2021, 18:52:58
Waarom denk je dat ik het tegen jou had?

Ikke meester, ikke ? Mag ik het zeggen ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot


DofN

Misschien komt Rob er zelf nog achter :) We geven hem een kans.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

#1570
Citaat van: DofN op augustus 24, 2021, 18:52:58
Waarom denk je dat ik het tegen jou had?
Dat maakt verder niet uit ook op een algemene opmerking kan ik inhaken zeker als het onzin is.

Rob

chansig

He mensen: sfeer boven inhoud. Zeker in een showcase topic.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 24, 2021, 16:08:11

Als jij van 150Hz tot 350Hz smalbladig vind waar een groot deel van de energie zit dan laat ik het er maar bij, verdere discussie heeft dan weinig zin.

Rob

Ik heb dat niet gezegd Rob, ik snap je drukte niet. Ik zou het wel prettig vinden als je je fatsoen een beetje houdt in mijn topic.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Contour

Maak je niet te druk Rob, veel meer dan de mensen wijzen op hun fout kun je niet doen. Als mensen daarna besluiten te willen luisteren naar een suboptimale opstelling maar daar wel heel tevreden mee zijn dan is dat zo, wel enigzins storend dat andere leden foutieve info als voor waar kunnen aanzien.

Groetjes Walter

chansig

Blijft toch grappig om te lezen dat de ene keer het rokje die kant op waait om vervolgens compleet de andere kant op te waaien. Daarom gaat het spreektwoord/gezegde ws ook over een rokje want in beginsel draagt een vrouw dat. En wij mannen weten wat een vrouw logisch vindt.

Maar in deze tijd is het dragen van een rokje niet alleen meer voorgehouden aan een vrouw. Dat blijkt.

Zow....grapje voor de sfeer.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.