Tevreden met mijn Klipsch'en, maar toch... [Tannoy Devon!]

Gestart door Douma, september 1, 2010, 12:57:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Douma

Sinds mei dit jaar draai ik tot grote tevredenheid met een stel Klipsch RF-3 II luidsprekers. Deze worden aangestuurd door een Roksan Caspian MK1 versterker. Als bron gebruik ik voor 75% een simpele pc die via een HotAudio USB DAC is aangesloten. De overige 25% wordt ingenomen door een gemodificeerde Philips CD104 met TDA1540 in NOS mode (dus 14-bit).
In de lente en zomer luister ik 75% naar elektronische muziek. Van stampende techno tot rustige ambient en drone, en alles wat daar tussen in ligt. Hiervoor gebruik ik mijn computer. De overige 25% is rustige akoestische muziek. Wat sing and songwriter en indie. Denk aan Fink, Scout Niblett, Charlotte Gainsbourg en Angus&Julia Stone. In de herfst en winter ligt de verhouding op ongever 50:50.

Nu de herfst er weer aan komt begin ik meer en meer akoestische muziek te luisteren en ben ik erachter gekomen dat ik toch niet helemaal tevreden ben. En als die jeuk eenmaal begonnen is... ;) Ik ben daarom aan het kijken naar mogelijkheden om mijn tevredenheid omhoog te krikken.

Pluspunten van mijn set-up:
- "In-your-face" geluid. De Klipsch'en weten een 'live' ervaring neer te zetten.
- Punch in het laag
- Strak geluid tot hoge geluidsniveaus (110dB)

Minpunten van mijn set-up:
- Vocalen hebben te weinig body, ze klinken 'kil'.
- Het hoog is niet zo gerafineerd, soms wat onrustig. Er is zeker niet te veel hoog aanwezig, wat Toe te schrijven is aan de eigenschappen van mijn Roksan en de flink gedempte ruimte.

Wat ik zou willen is een verbetering van de minpunten. Hierbij is het belangrijk dat de eventuele oplossing voldoet aan de volgende punten:

- Een 'directe' klank. Hoeft niet zo "in-your-face" te zijn als de Klipsch'en, maar een beetje is wel prettig.
- Punch in het laag
- Laag tot in ieder geval 40Hz.
- Vocalen met body
- Rustiger, gerafineerder hoog.
- In staat tot flinke geluidsniveaus. Het hoeft de Klipsch'en niet te evenaren (mijn oren geven het eerder op), maar ik hou soms van een stevig potje knallen.
- De versterker is een blijvertje.

Om even te generaliseren op basis van mijn ervaringen, voor wat klank betreft:

No-go: Dynaudio, Castle.
Go: Tannoy Dual Concentric, Klipsch, Emes coaxiaal.

Monitoren / Monitoren + subwoofer / Vloerstaanders, maakt me niet uit. Voor wat budget betreft zit ik aan 800 euro voor een complete oplossing te denken, tweedehands is geen probleem. Dit heb ik niet direct voorhanden, maar er zijn ook nog geen keuzes gemaakt. In het geval van een monitoren + subwoofer oplossing vind ik het geen probleem eerst monitoren van rond de 500 euro aan te schaffen en later pas een sub toe te voegen.
Ik sta open voor eventuele modificatie van de Klipsch'en.

Wie kan mij een richting geven waar ik aan zou kunnen gaan denken? Als er nog verdere vragen zijn dan hoor ik dat wel.

Extra eis: mocht het een vloerstaander worden dan mag deze niet hoger dan 90cm zijn ivm mijn projectiescherm.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

WickedGame

Heb laatst bij Peerless Monster zijn Usher Dancers beluisterd. En dat was een geweldige soundstage met een goed laag en heel vele body. Denk dat je zeker eens naar Usher kan luisteren. Ik vond het in iedergeval zelf heel erg mooi. En gezien je eisen voldoen ze naar mijn mening wel.

Enige navraag is misschien wel of alle ushers dit natuurlijk zo presenteren. Heb natuurlijk alleen ervaring met de Dancers nu.

JeKa

Gezien je (veelal elektronische) muzieksmaak weet ik dat mijn Dynaudio's niet bij je passen, maar is de Dynaudio sound op het gebied van akoestische muziek wel een beetje wat je zoekt?

Douma

Citaat van: WickedGame op september  1, 2010, 13:03:18
Heb laatst bij Peerless Monster zijn Usher Dancers beluisterd. En dat was een geweldige soundstage met een goed laag en heel vele body. Denk dat je zeker eens naar Usher kan luisteren. Ik vond het in iedergeval zelf heel erg mooi. En gezien je eisen voldoen ze naar mijn mening wel.

Enige navraag is misschien wel of alle ushers dit natuurlijk zo presenteren. Heb natuurlijk alleen ervaring met de Dancers nu.

Ik zal eens gaan kijken wat er binnen mijn budget past, al vrees ik dat dit weinig Usher zal zijn.

Citaat van: JeKa op september  1, 2010, 13:14:39
Gezien je (veelal elektronische) muzieksmaak weet ik dat mijn Dynaudio's niet bij je passen, maar is de Dynaudio sound op het gebied van akoestische muziek wel een beetje wat je zoekt?

Nee, de Dynaudio sound vind ik veel te rustig. Het klinkt wat 'verstopt' naar mijn mening. Even voor de anderen: ik heb ervaring met de Dynaudio Audience 40/52SE/122, Contour 1.1 en de Double 17's. Al vind ik de rust in het hoog wel mooi.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

yorkie13

ik draai nu met een paar XTZ 99.38, en dat icm met een buizenversterker.
Ze kunnen hard en gaan behoorlijk diep met de 25 cm Seas woofers.


solitaire

Triangle komt wel erg dicht bij de verdeling van prestatiegebieden zoals jij die steld imo.

In de loop van de tijd zijn hun producten langzaam meer gegroeid naar een meer gebalanceerd/mature geluid, waarbij de eerste series meer en de latere series iets minder naar het karakter van Klipsch nijgen.




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Citaat van: RA SUBS op september  1, 2010, 13:25:00
ik draai nu met een paar XTZ 99.38, en dat icm met een buizenversterker.
Ze kunnen hard en gaan behoorlijk diep met de 25 cm Seas woofers.

De nieuwprijs gaat alleen ver over mij budget heen, maar ik ben wel benieuwd naar de klank van XTZ. Misschien was ik niet duidelijk in mijn post. Ik zal dit even aanpassen.

Citaat van: solitaire op september  1, 2010, 13:36:40
Triangle komt wel erg dicht bij de verdeling van prestatiegebieden zoals jij die steld imo.

In de loop van de tijd zijn hun producten langzaam meer gegroeid naar een meer gebalanceerd/mature geluid, waarbij de eerste series meer en de latere series iets minder naar het karakter van Klipsch nijgen.




W.

Ik zal me eens gaan verdiepen in het assortiment en archief van Triangle. Heb je zo al enige types in je hoofd?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Vintage modellen schuw ik ook niet. WAF speelt bij mij nog geen rol.  :D

Zou PMC bij mijn wensen in de buurt komen? Bijvoorbeeld de DB1 of TB2, waar ik later een sub aan toe voeg. Ik neig denk ik meer naar een monitor + sub combinatie. Omdat ik de set ook gebruik voor film en series. Een diep doorlopend laag is dan wel fijn.

"Nothing lasts, but nothing is lost."

yorkie13

PMC heeft natuurlijk veel ervaring uit de studiowereld, en gebruikt erg mooie Vifa en Seas units
in genoemde luidsprekers.

Leuke mini TL

yorkie13

Ik gooi er wellicht toch mijn monitor audio RS8 er binnenkort uit, daar ik weer verder ga met een DIY project.
bij interesse even een PM.

Douma

Citaat van: RA SUBS op september  1, 2010, 14:04:52
Ik gooi er wellicht toch mijn monitor audio RS8 er binnenkort uit, daar ik weer verder ga met een DIY project.
bij interesse even een PM.

Monitor Audio is niet echt mijn ding, vrees ik. Ik heb een aantal modellen(weet niet meer welke) gehoord en de klank kon me niet boeien.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

yorkie13

Je zal denk ik toch meer richting studiomonitoren moeten gaan, PMC en Tannoy zijn dan
zeer zeker je ding.

Roger Black

Citaat van: Douma op september  1, 2010, 13:44:56
Vintage modellen schuw ik ook niet. WAF speelt bij mij nog geen rol.  :D

Zou PMC bij mijn wensen in de buurt komen? Bijvoorbeeld de DB1 of TB2, waar ik later een sub aan toe voeg. Ik neig denk ik meer naar een monitor + sub combinatie. Omdat ik de set ook gebruik voor film en series. Een diep doorlopend laag is dan wel fijn.



Toen ik je verhaal las dacht ik 3 letters: PMC

Ik heb ze meerdere malen beluisterd en vond de Ob1i het beste klinken, die is aardig aan de prijs (10 voudige van je budget) maar de "instappers" klinken ook zeker niet verkeerd, transmissielijn doet het bij mij altijd goed. Dus hier de tip om daar eens naar te gaan luisteren.

Douma

Ik zie dat er een setje PMC TB2s te koop staat voor 450 euro. Is dit goedkoop, duur, of gewoon marktconform?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

koosnaampje-audiofiel

Ik speel met Usher monitoren de 520 en rell sub.
Erg tevreden mee, akoestische muziek klinkt erg mooi, prachtig hoog.
Maar hoe deze het met elektronische muziek doen weet ik niet, ik weet wel dat usher in het hoog jou zeker ligt.
Kwa prijs heb je veel voor relatief weinig.

Succes met je zoek tocht.
Klipsch, Denon.

solitaire

Citaat van: Douma op september  1, 2010, 13:37:54

Ik zal me eens gaan verdiepen in het assortiment en archief van Triangle. Heb je zo al enige types in je hoofd?


Voorbeelden zijn bv. de Triangle (Esprit) Antal ES of EX, jaargang 2004/5, of, wellicht net in je pricebracket, een Triangle (Genese) Quartet, jaargang 2007/8.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Citaat van: solitaire op september  1, 2010, 16:06:23
Voorbeelden zijn bv. de Triangle (Esprit) Antal ES of EX, jaargang 2004/5, of, wellicht net in je pricebracket, een Triangle (Genese) Quartet, jaargang 2007/8.



W.

Poe, blijkbaar geen veel voorkomende luidsprekers. Tweedehands is er bar weinig te vinden, laat staan dat ik deze van te voren kan beluisteren.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marvin....

Tannoy DMT 12, die zou in dat budget moeten passen....
Wellicht iets er overheen. De DMT10 en 15 staan op MP.
De 12 vorige week ook nog, nu kan ik die helaas niet meer vinden...

solitaire

Da's natuurlijk vaker zo met 2ehands ... Wel zijn dit gangbare modellen geweest, die met wat geduld best te vinden zijn. NL is nogal behoudend als het aankomt op 'nieuwe' / niet trendy merken en ambachtelijke prijzen (;)), maar Dtsld. is daar bv. makkelijker mee, en daar is veel nieuw verkocht en constant uiteenlopende Triangle modellen 2ehands voorhanden (wat toegegeven wellicht niet direct het 'van te voren kunnen beluisteren' aspect oplost). Misschien heeft ergens een dealer een inruil set staan ?




W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Citaat van: Marvin.... op september  1, 2010, 16:30:44
Tannoy DMT 12, die zou in dat budget moeten passen....
Wellicht iets er overheen. De DMT10 en 15 staan op MP.
De 12 vorige week ook nog, nu kan ik die helaas niet meer vinden...

Die DMT 12 heb ik inderdaad zien staan. Volgensmij stonden ze voor 1200 euro te koop.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Marvin....

Oh, dat is wel gelijk een behoorlijke emmer geld erbij. Dacht dat hij ze voor minder had staan.
Die 10 lijkt me net even te 'licht' voor jouw wensen, maar met een sub erbij wellicht weer helemaal goed...  :)

Douma

Citaat van: Marvin.... op september  1, 2010, 16:42:57
Oh, dat is wel gelijk een behoorlijke emmer geld erbij. Dacht dat hij ze voor minder had staan.
Die 10 lijkt me net even te 'licht' voor jouw wensen, maar met een sub erbij wellicht weer helemaal goed...  :)

Die DMT 10 vertrouw ik alleen niet helemaal. Er is de laatste tijd een oplichter actief op Marktplaats met valse advertenties. De verkoper van de DMT 10 komt ineens uit het niets met meerdere sets luidsprekers. Ik sta daar wat wantrouwig tegenover.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

Citaat van: solitaire op september  1, 2010, 16:36:25
Da's natuurlijk vaker zo met 2ehands ... Wel zijn dit gangbare modellen geweest, die met wat geduld best te vinden zijn. NL is nogal behoudend als het aankomt op 'nieuwe' / niet trendy merken en ambachtelijke prijzen (;)), maar Dtsld. is daar bv. makkelijker mee, en daar is veel nieuw verkocht en constant uiteenlopende Triangle modellen 2ehands voorhanden (wat toegegeven wellicht niet direct het 'van te voren kunnen beluisteren' aspect oplost). Misschien heeft ergens een dealer een inruil set staan ?




W.

Ik zal de komende tijd de audiozaken in NL eens in de gaten houden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Alex Groningen

Kom anders eens een keer samen met Jeroen langs. Kan je hier luisteren of de Usher wel jouw sound is.

stone56

Voor modificatie van de Klipsch kun je contact opnemen met S B  Marantz.
It's only rock 'n roll (but I like it)