nieuwe pc

Gestart door SV..S, februari 16, 2021, 15:00:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SV..S

hoihoi,
afgelopen weekend dikke problemen met de pc, data disk is niet meer leesbaar, word nog een uitdaging om mijn data terug te krijgen.

maar daar gaat mijn vraag niet over.

nu ik toch problemen heb met mijn pc wil ik maar direct voor een nieuwe gaan, kan ik verder werken terwijl ik de tijd heb om de data terug te halen.

waar vind ik betrouwbaar en duidelijke info voor een nieuwe pc samen te stelen, hoe doen jullie dat?

het hoeft voor mij geen 1000,- te kosten, maar ik ga ook niet op een paar 10tjes kijken.

geen zware programma's, beetje internet en excel, word en zo.

moet wel stil en snel zijn, en een goed beeld, mijn huidige i5 heeft een geintregreerde videochip maar dat vind ik niet geweldig, dus daar heb ik een grafische kaart bij gezet.

bvd!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jon81

Ik kijk zelf altijd op tweakers

Aan de hand van zo'n best buy guide en het forum daar heb ik mijn pc ook samengesteld een klein jaar geleden.
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Hanky Panky

Citaat van: jon81 op februari 16, 2021, 15:56:21
Ik kijk zelf altijd op tweakers

Aan de hand van zo'n best buy guide en het forum daar heb ik mijn pc ook samengesteld een klein jaar geleden.

Is een prima startpunt. Die hebben voor elk budget een mooie oplossing  :)

Let op dat videokaarten op dit moment nogal aan de prijs zijn door schaarste van chipsets, misschien even wachten met de grafische kaart?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

jazzy

Hier ook een stem voor Tweakers, denk dat dit een mooie basis is voor niet te veel geld: https://tweakers.net/reviews/8534/2/desktop-best-buy-guide-januari-2021-office-thuiswerksysteem-en-accessoires.html Niet alleen nieuwe videokaarten zijn schaars, zelfs tweedehands stijgen de prijzen snel. Wie weet bevalt de geïntegreerde videochip van de nieuwste i3 je wel zo goed dat je geen extra videokaart meer nodig hebt, lijkt me in ieder geval een prima optie om mee te starten.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

efsix

Als je verder gewoon een goed scherm hebt en muis etc. Kan je ook een Macmini M1 overwegen.
Prijstechnisch zeer interessant.
Top prestaties!

Sjaak_Banaan

Misschien een stomme vraag, maar hoe bevalt het beeld van die geïntegreerde videochip niet?
Wat mis je dan t.o.v. een videokaart?
Voor mij is videokaart vooral sneller en leuk voor games en/of hardwareacceleratie, nooit gemerkt dat het beeld kwalitatief beter was. Of keek je toen via een gammel vga-kabeltje o.i.d.?

Zelf bouw ik regelmatig, ook gewoon vanuit de tweakers pricewatch.
Meestal kwam ik dan bij Megekko uit, goedkoop en snel, tot op heden nooit problemen mee gehad.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

angelo41

megekko, azerty, alternate. [emoji106][emoji106]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


SV..S

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 16, 2021, 16:51:09
Misschien een stomme vraag, maar hoe bevalt het beeld van die geïntegreerde videochip niet?
Wat mis je dan t.o.v. een videokaart?
Voor mij is videokaart vooral sneller en leuk voor games en/of hardwareacceleratie, nooit gemerkt dat het beeld kwalitatief beter was. Of keek je toen via een gammel vga-kabeltje o.i.d.?
als ik me goed herinner was dat gewoon het stilstaande beeld wat ik niet ''scherp'' vond





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

bedankt voor de tips, ik zal eens in Tweakers duiken!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Hanky Panky

Citaat van: SV..S op februari 16, 2021, 18:57:15
als ik me goed herinner was dat gewoon het stilstaande beeld wat ik niet ''scherp'' vond

Ligt dat niet aan het scherm of de kabel? Ik ben ook een antfucker wat dat aangaat maar sinds ik de betere Dell ultrasharp schermen gebruik is dat opgelost. Gewoon met de onboard videokaart van een i5  icm een U3419W.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

SV..S

Scherm of kabel zou ook kunnen natuurlijk, durf dat  iet meet te zeggen. Maar gewoon beginnen zonder videokaart dan denk ik, zeker gezien de schaarste! Goede tip!




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

GH

#11
Citaat van: Hanky Panky op februari 16, 2021, 20:57:43
Ligt dat niet aan het scherm of de kabel? Ik ben ook een antfucker wat dat aangaat maar sinds ik de betere Dell ultrasharp schermen gebruik is dat opgelost. Gewoon met de onboard videokaart van een i5  icm een U3419W.

Kwalitatief is er niets mis met onboard video, de oorzaak moet dus inerdaad ergens anders zitten. Hooguit koop je een separate kaart als je behoefte hebt aan hogere resoluties en/of hogere refresh rates.

Maar koop je bijvoorbeeld een AMD Ryzen dan is er ook de optie voor een best snelle onboard GPU. Zeker als je voor iets als de 4650G gaat, en anders zijn de 3200G en 3400G ook prima (alles is wel lastig te krijgen op dit moment). Samen met iets als een Deskmini heb je dan een heel behoorlijk systeempje.

Hannibal_

Megekko is al genoemd, cdromland vind ik ook erg goed qua service en prijs.

Ik heb net een nieuwe pc ook en gekozen voor de eerste x voor amd, ryzen 5.
Waanzinnig snel!
Heb een redelijke videokaart er in gezet omdat ik 2 HDMI 4K schermen wilde koppelen.
Werkt ook super

Ik weet niet of je nog voor Intel moet gaan, lopen momenteel een beetje achter de feiten aan.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

SV..S

de laatste pc die we samengeteld hebben (eind 2017) was voor het gebruik van crypto mining. de onderdelen kwamen van Megekko, ook bij alternate en informatique koop ik regelmatig.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

StefaanD

Citaat van: Kingpin op februari 17, 2021, 20:58:52
https://store.hp.com/NetherlandsStore/Merch/List.aspx?sel=DTP&ctrl=f&fc_seg_home=1
Eigenlijk best wel duur en een stuk trager dan een Apple MacMini M1 die efsix hier ook aanraadt en voor dezelfde prijs te krijgen als de tweede HP uit je link met een AMD Ryzen™ 5 3500.

Kingpin

Zelfbouwen is nog goedkoper. Wil geen vergelijk maken tussen mac/windows, weet alleen dat de HP's degelijk gebouwd zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Citaat van: Kingpin op februari 17, 2021, 22:24:53
Zelfbouwen is nog goedkoper. Wil geen vergelijk maken tussen mac/windows, weet alleen dat de HP's degelijk gebouwd zijn.

Heb zelf de cdromland eigen lijn genomen, workline oid?
Supersolide....
En volledig te customisen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

StefaanD

Citaat van: Kingpin op februari 17, 2021, 22:24:53
Zelfbouwen is nog goedkoper. Wil geen vergelijk maken tussen mac/windows, weet alleen dat de HP's degelijk gebouwd zijn.
Absoluut akkoord wat zelfbouw betreft, en gewoon dikke fun om zelf je machine samen te stellen en effectief te bouwen. Zelf ook gedaan voor een unRAID server vorig jaar en nog altijd dik tevreden van.

donaldk

Citaat van: Hannibal_ op februari 17, 2021, 10:33:36
Megekko is al genoemd, cdromland vind ik ook erg goed qua service en prijs.

Ik heb net een nieuwe pc ook en gekozen voor de eerste x voor amd, ryzen 5.
Waanzinnig snel!
Heb een redelijke videokaart er in gezet omdat ik 2 HDMI 4K schermen wilde koppelen.
Werkt ook super

Ik weet niet of je nog voor Intel moet gaan, lopen momenteel een beetje achter de feiten aan.

Hogere idle verbruik volgens de gelinkte budget office pc link naar tweakers. Daarom kiezen ze daar nog voor i3, meeste office/internet pc's doen veelal niets of weinig.

donaldk

Citaat van: SV..S op februari 17, 2021, 19:33:49
de laatste pc die we samengeteld hebben (eind 2017) was voor het gebruik van crypto mining. de onderdelen kwamen van Megekko, ook bij alternate en informatique koop ik regelmatig.

Kan dat in NL nog uit? Zit je boven de 10K KWh,met lagere belasting/tarieven? Informatique had altijd duurdere spullen, was ook nooit goedkoopste. Alternate nooit gekocht,non-pc spul (meeste van wat in de mails staat, is meestal niet goedkoop. Laatse laptop was een Lenovo van outlet Paradigit. Model serie met betere IPS 17,3" was net uit assortiment en uitverkocht, eigenlijk alleen nog eentje bij Paradigit outlet. Met wat moeite gratis naar W10 geupgrade (kwamen ook al uit winkel met W10, dus dat durfde ik wel aan).

Als je helemaal stil en low power wilt een single board computer met ChromeOS/linux. Arduino 4+ zit nu in een keyboard als moderne Commodore en andere ouwe personalcomputers. Maar dan moet je niet denken dta je tig vensters/tabs open kunt hebben zoals zo'n i3/5/ryzen met 16 gig ram.

SV..S

Citaat van: jon81 op februari 16, 2021, 15:56:21
Ik kijk zelf altijd op tweakers

Aan de hand van zo'n best buy guide en het forum daar heb ik mijn pc ook samengesteld een klein jaar geleden.
goede tip, net jammer dat de 3 systemen nogal uit elkaar liggen qua prijs.
ik had zo'n €700,- in gedachten.

En had een opstelling als hieronder in gedachten:

Sdd Kingston a 2000 of de Samsung 970 evo 500Gb
Een cooler master of be quiet voeding
Een stille kast, bv van Cooler master
2 x 8 Gb geheugen bv van Kingston
Ik weet nog niet wat ik beter kan kiezen een Ryzen of een Intel I-5
En het moederbord vind ik ook lastig

https://www.megekko.nl/product/5093/266799/SSD-M-2/Kingston-A2000-500GB-M-2-SSD
https://www.megekko.nl/product/4186/1117439/PC-Voedingen-PSU-/Cooler-Master-MWE-Bronze-230V-V2-450-PSU-PC-voeding
https://www.megekko.nl/product/2013/952169/Midi-Tower-Behuizingen/Cooler-Master-Silencio-452-Midi-Tower-Behuizing
https://www.megekko.nl/product/2046/1076890/DDR4-Geheugen/Kingston-DDR4-HyperX-FURY-2x8GB-3200-Geheugenmodule







Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

jazzy

Citaat van: SV..S op februari 18, 2021, 20:57:18
goede tip, net jammer dat de 3 systemen nogal uit elkaar liggen qua prijs.
ik had zo'n €700,- in gedachten.
Dan bouw je toch gewoon dat basissysteem? Dat kost je 510 euro (https://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/2583940) en doet alles wat je wilt. De 200 euro die je overhoudt kun je dan weer aan HT spulletjes uitgeven. :)
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

SV..S

misschien zo'n gek idee nog niet!
beetje raar idee omdat ik nu een i-5 heb (oke,is al wat ouder dan de huidige generatie, 6400, 2,7 Ghz).




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

John Wx

Citaat van: SV..S op februari 18, 2021, 21:44:33
misschien zo'n gek idee nog niet!
beetje raar idee omdat ik nu een i-5 heb (oke,is al wat ouder dan de huidige generatie, 6400, 2,7 Ghz).

Dus nu heb je deze i5 wat ga je er eigenlijk mee doen, met de gewone dingen ga je niks merken versus een i5 10400

Zwiften kan ook op minder  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.