hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op september 27, 2010, 16:58:07
Heb 20 euro per stuk betaald voor de BB OPA627AP  ;) Maar dan wel uit Canada  ^-^
Nette prijs waar ik nog wel onder had gekund hoor  :D wie weet voor een volgend project  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 27, 2010, 18:40:27
Nette prijs waar ik nog wel onder had gekund hoor  :D wie weet voor een volgend project  ;)
Meer opamps heb ik niet in de (stereo) apparatuur volgens mij  ;) , maar zal het onthouden  ;D

BuSpu

Citaat van: Audioloog op september 26, 2010, 17:33:34
Links van de cd ingang zie je de nieuwe 12V trigger input  ^-^

Voor de kijkers rechts, toch?  ;D

hifiman


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


celerontje

Gewoon lekker kwijlend naar jou soldeerwerken kijken, daarvoor is een forum, toch? :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ondertussen heb ik 4 Black Gate condenstatoren in bestelling staan die (super E cap configuratie) de twee DC decoupling caps (nu bipolaire elco's van een of ander onbekend merk) tussen voor en eindtrap gaan vervangen. Deze exercitie zal waarschijnlijk ergens eind deze maand plaatsvinden (lange levertijd)  ^-^

hifiman

Bij deze nog even het schema van de door mij toegepaste schakeling voor het laten schakelen van het signaal en het ground relais. De schakeling functioneert als volgt:

- Wanneer er 12V op de trigger ingang komt te staan schakelt eerst het ground relais de massaverbinding met de surround receiver in, een kleine seconde later schakelt het signaal relais de ingang om van stereo naar surround.

- Wanneer de 12V op de trigger ingang weer afschakelt (receiver uit) schakelt eerst het signaal relais weer om naar stereo stand, ongeveer een seconde later schakelt het ground relais de massaverbinding met de surround receiver af.

Dit werkt prima en bevalt in de praktijk helemaal super  :notify:


BuSpu

Bedenk je dit nou helemaal zelf  :blink: of heb je het uit een boekje  :P

Wel mooi gedaan!

celerontje

Ronald woont weliswaar klein, maar zijn geest is groot! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: BuSpu op oktober 13, 2010, 21:06:20
Bedenk je dit nou helemaal zelf  :blink: of heb je het uit een boekje  :P

Wel mooi gedaan!
Dat is 100% zelf bedacht  ;)

BuSpu


hifiman

Citaat van: BuSpu op oktober 14, 2010, 08:58:37
:worship:  :worship:  :worship:

Denkfouten heten modificaties  :D
Nieuw schema bedacht (en hierboven geplaatst), ditmaal zonder denkfout, getest en werkt prima  ;)

hifiman

Binnenkort gaat dit printje dus de versterker in om het oude (met ingebouwde denkfout) te vervangen  ;)

hifiman

Misschien kan ik een "Surround receiver 12V trigger input" inbouw service voor stereo versterkers gaan beginnen  :D

;)

Peerless Monster

Jeetje Ronald, was even al niet in je topic geweest.
Wat ongelofelijk lekker ga jij zeg!
Ik ga me weer eens inlezen hier.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

hifiman

O en by the way, was nog even vergeten te vertellen dat ik gisteren de bipolaire elco's tussen voor en eindtrap vervangen heb door non polaire black gates in super e-cap configuratie.  ;)

Eerst indruk: klankmatig veranderde er nauwelijks was, maar een verhoogde natuurlijkheid (belletjes en zo) en een beter laag vielen mij op. Black gates staan erom bekend een lange inspeeltijd te hebben dus nu is het voorlopig even wachten alvorens een eindoordeel te vellen.

celerontje

Als je dat printje nou gemaakt had voordat je überhaupt met je versterker aan de gang ging, had-ie minder lang open hoeven te liggen...  ;D

Ziet er keurig uit, Ronald.
Tijd voor een bezoekje aan jou, is 't niet? :)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Peerless Monster op oktober 15, 2010, 19:46:41
Jeetje Ronald, was even al niet in je topic geweest.
Wat ongelofelijk lekker ga jij zeg!
Ik ga me weer eens inlezen hier.
:D

En ik wacht met spanning op wat jouw nieuwe speakers gaan worden  ;)

Kjelt

Hi Ronald,
mooi ontwerp hoor alleen ontwerp ik zelf altijd met de emitter van een NPN tor zo strak mogelijk tegen de ground aan, oftewel ik zou zelf het relais in de collector tak hebben opgenomen. Ik weet alleen niet of dat kwaad kan maar goed dat is hoe ik het vroeger heb geleerd, PNP de + aan de collector zonder veel weerstand ertussen, bij NPN de emitter aan de ground zonder veel weerstand er tussen, maar waarschijnlijk mag dit ook  ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 15, 2010, 20:03:07
Tijd voor een bezoekje aan jou, is 't niet? :)
We spreken wel een keer wat af binnenkort  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 15, 2010, 20:48:43
Hi Ronald,
mooi ontwerp hoor alleen ontwerp ik zelf altijd met de emitter van een NPN tor zo strak mogelijk tegen de ground aan, oftewel ik zou zelf het relais in de collector tak hebben opgenomen. Ik weet alleen niet of dat kwaad kan maar goed dat is hoe ik het vroeger heb geleerd, PNP de + aan de collector zonder veel weerstand ertussen, bij NPN de emitter aan de ground zonder veel weerstand er tussen, maar waarschijnlijk mag dit ook  ;)
Hoi Wicher,

Opbouwende kritiek wordt uiteraard altijd gewaardeerd  :thumbs-up:

Alhoewel ik 500 jaar geleden ook elektronica heb gehad op school hebben we nooit echt les gehad in iets praktisch te ontwerpen (alleen het vele wiskunde geneuzel staat me nog bij eigenlijk  :-X ). Derhalve heb ik wat jij hier verteld dan ook nog nooit gehoord. Ik ben wel erg benieuwd waarom dat dan het beste zou zijn? Het lijkt me dat het in deze toepassing (relais aan en uit schakelen) waarschijnlijk allemaal niet zo heel spannend is, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Groetjes,

Ronald

Peerless Monster

Citaat van: Audioloog op oktober 15, 2010, 20:12:51
:D

En ik wacht met spanning op wat jouw nieuwe speakers gaan worden  ;)

Ik zit niet voor niets in jouw Topic Ronald ;D ;D LOL
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober 16, 2010, 09:53:20
Derhalve heb ik wat jij hier verteld dan ook nog nooit gehoord. Ik ben wel erg benieuwd waarom dat dan het beste zou zijn?
Moet ik ook nakijken maar het zit hem volgens mij gewoon in het standaard principe van de NPN transistor, deze geleid als de spanning op de basis > spanning op de emitter.
Als je de emitter dus relatief op een hoge spanning zet, zal je de basisspanning daar weer boven moeten verhogen. Het is voor mij ook alweer een tijd geleden  :D
Wellicht heeft het alleen met de schakelsnelheid te maken echter als je bv googled op bc547 relais dan hebben alle schema's van de eerste hits de emitter echt aan de ground liggen en het relais aan de collector.

Ook een (heel) klein aandachtspuntje is de schakeling van de C van 2200uF, als deze volledig ontladen is dan ontstaat er dus bij het inschakelen van de BC547 even een "kortsluiting" tussen Vcc en ground. Ik vermoed dat de BC547 dit niet leuk vind tenzij de voedingsspanning stroombegrensd is maar dat kan ik niet uit het schema opmaken. Overigens als experts als Anton een andere mening zijn toegedaan juich ik dat ook van harte toe, want ook ik wil graag leren  :)

Er valt me nog iets op je hebt een npn optocoupler en ook daar de emitter aan de voedingsspanning. Je wilt dus eigenlijk een pnp optocoupler met de emitter aan de voedingsspanning  ;)
Zie ook de datasheet van de 4n27 met de testschematic waar ze de emitter aan de ground hangen.

Overigens om positief te eindigen heb je netjes de vrijloop diode en snubber C'tje over het relais geplaatst zoals het hoort  ;)