hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 21, 2010, 22:34:38
Zou je niet een opamp (buffer) achter de potmeter zetten?
Die zit er al (weliswaar met een lichte gain).  ^-^

BuSpu

en schakel je met het relais alleen de plus of ook de neutraal? Als je beide schakelt is de Marantz echt los als je hem niet gebruikt...

celerontje

Zonder de neutraal te schakelen los je het probleem niet op in dit geval. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

scrutinizer

Citaat van: scrutinizer op september 21, 2010, 11:08:05
???

Om een input d.m.v. een relais van zowel sig als sig.aarding te ontdoen?

Je kunt hoogstwaarschijnlijk gewoon het bestaande input relais gebruiken. Dat door deze te de-solderen, uit de print nemen en op de rug terug te monteren.Vervolgens, na het chassisdeel van massa te onderbreken, deze d.m.v. van korte bedrading en tussenkomst van het relais weer te voorzien.
Of wat printbaantjes mutileren natuurlijk. ;D

Anton.



;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Vandaag of morgen even een optocoupler scoren bij de lokale elektroboer en dan kan ik van het weekend helemaal los gaan  :D  ;)

Ik zal eerst de preciese huidige voorversterker schakeling in kaart gaan brengen en dan kijken hoe ik mijn plannen het best kan gaan implementeren  ^-^

BuSpu

Telefoon eruit, gordijnen dicht, kopje koffie en gaan  :clapping:

hifiman


hifiman

10...9...8...7...6...5...4....3....2.....1..... Ik ben begonnen  :D

Ik ga eerst wat gegevens inventariseren in de volgende post  ^-^

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman


hifiman

Allereerst de constatering dat mijn geheugen toch nog redelijk functioneert   :D , in de buffer stage inderdaad een OPA604 opamp en in de gain stage een NE5534 opamp.

Nog even nagemeten:
De gain van de buffer is 1 (duh).
De gain van de gainstage is precies 2. (deze was oorspronkelijk 10 dB hoger, maar heb de gain ooit flink teruggebracht van deze stage omdat de gain veel en veel te hoog was voor mijn digitale apparatuur).

Voor wat betreft de nieuw te maken surround ingang: het verschil in gain tussen het volume in de middenstand (zo speelde ik altijd in surround) en vol open is een factor 6 en dus 15,5 dB. De Marantz versterker stond dan (level pre out front outputs) op +10 dB. Zonder verdere aanpassing zou dit met de nieuwe surround uitgang dus betekenen dat deze terug moet (op de Marantz) naar ongeveer -6 dB.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 26, 2010, 14:39:23
Stand van zaken? ???
Het had wat voeten in aarde, maar de boel staat net weer te spelen  ;)

Het 12V trigger verhaal en de SSP ingang werken in elk geval uit de kunst  :inlove:

De rest kom ik later nog een keer op terug  ;)

hifiman

Hier alvast 2 foto's.  ;) De cd ingang is voor de stereo bron, de tuner ingang is de SSP ingang. Rechts van de cd ingang zie je de nieuwe 12V trigger input  ^-^

kermit


Kjelt


advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Dank heren.  ^-^

Nog even een toelichting wat er allemaal gedaan en gewijzigd is:


  • Het schakelen van de bestaande inputs disabled (zie losse connector op de foto naast de trafo  ;) )
  • Vier stuks nieuwe/betere RCA chassidelen geplaatst voor de twee (1x stereo en 1x surround) te gebruiken ingangen
  • MM/MC schakelaar vervangen door een connector die dienst doet als 12V trigger input
  • Phono stage ontkoppeld van de voeding
  • Koppeling tussen buffer stage en potmeter verbroken
  • Koppeling tussen potmeter en gain stage verbroken
  • Stereo input direkt aan de (10K) potmeter verbonden, hiermee dus de buffer stage ge-bypassed, waardoor een opamp minder in de signaalweg
  • Potmeter verbonden aan het nieuwe relais
  • Surround input buiten de potmeter om op het nieuwe relais verbonden middels een weerstandsdeling (6 dB verzwakking)
  • Output van het nieuwe relais direkt aan de gainstage verbonden
  • Tweede nieuw relais geplaatst om de massa van de Surround input te onderbreken wanneer deze niet gebruikt wordt
  • DC ontkoppel condensatoren voor de gain stage verwijderd (voor de EV zit namelijk ook nog DC ontkoppeling)
  • De NE5534 opamps van de gainstage vervangen door OPA627 opamps welke laser trimmed zijn v.w.b. DC output
  • 12V trigger schakeling ontworpen en (zweefbouw  :D , ga er waarschijnlijk nog een printje voor maken) geimplementeerd die de 2 nieuwe relais schakelen waarbij eerst de surround massa wordt gemaakt en dan 1 seconde later de surround signaalweg wordt geschakeld

Zoals jullie zien wat meer wijzigingen dan in eerste instantie het plan was, dit met dank aan Scrutinizer die mij hiermee goed op weg heeft geholpen  :thumbs-up: Er waren zelfs nog wat plannen (mbt verbetering geluidskwaliteit) maar ik wilde persee het weekend afsluiten met een weer werkende versterker dus heb er voor gekozen deze even in de ijskast te zetten. Daarnaast wilde ik eerst eens horen wat dit deed met het geluid want anders weet ik straks niet meer wat toe te schrijven is aan wat.

Dus nog even samengevat, functioneel is er het volgende aangepakt:

  • SSP input gecreeerd
  • Automatische omschakeling naar SSP mode m.b.v. 12V trigger

Qua klankverbetering zijn de volgende zaken gedaan:

  • Automatisch loskoppelen massa SSP input wanneer deze niet in gebruik is
  • Buffer stage gebypassed, stereo input direkt op de potmeter, uitgangs impedantie van mijn logitech transporter is zeer laag
  • DC koppel condenstatoren voor de gain stage verwijderd (dit kan mede dankzij lage gain van 2x)
  • Phono stage ontkoppeld van de voeding
  • NE5534 opamps gainstage vervangen door OPA627

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op september 27, 2010, 14:14:09
:pompom:

En hoe klinkt het?
Ik zat op deze vraag te wachten  :D

Mijn eerste indruk (eerste noten uit de net aangesloten versterker) was dat het beter klonk als voorheen. Na een aantal uurtjes met plezier muziek geluisterd te hebben bleef deze indruk overeind en werd ook duidelijk waarom:


  • ruimtelijker, in de zin van beter "de ruimte" horen van de opname
  • transparanter, het bekende gordijntje  ;)
  • betere plaatsing van instrumenten in de 3D ruimte
  • levendiger
  • homogener, analoger, muzikaler (take your pick)

Uiteraard hebben we het hier niet over extreme verschillen maar subtiele verbeteringen die wel de moeite waard zijn  :music:

De boel (o.a. nieuwe opamps!) moet nog inspelen dus ik moet wat voorzichtig zijn met mijn voorlopige conlusie, maar het is er mijns inziens niet vervelender op geworden  ;)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Citaat van: Audioloog op september 27, 2010, 14:08:10
De NE5534 opamps van de gainstage vervangen door OPA627 opamps welke laser trimmed zijn v.w.b. DC output
Ai, had ff contact opgenomen ik heb die nog enkele paartjes liggen van BB, maar goed tís al te laat  :(

Audiofiel

Ziet er heel goed uit, Ronald! O0

Citaat van: Kjelt op september 27, 2010, 16:09:40
Ai, had ff contact opgenomen ik heb die nog enkele paartjes liggen van BB, maar goed tís al te laat  :(

Ach, zo extreem duur zijn die burpburps nu ook weer niet. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op september 27, 2010, 16:11:52
Ziet er heel goed uit, Ronald! O0
Ach, zo extreem duur zijn die burpburps nu ook weer niet. ;D
Ligt eraan welke kwaliteit je ze neemt, die ik heb waren destijds al 60 gulden per stuk, nu bij Farnell zie ik ze voor 30+ euri staan van TI  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op september 27, 2010, 16:29:12
Ligt eraan welke kwaliteit je ze neemt, die ik heb waren destijds al 60 gulden per stuk, nu bij Farnell zie ik ze voor 30+ euri staan van TI  ;)
Heb 20 euro per stuk betaald voor de BB OPA627AP  ;) Maar dan wel uit Canada  ^-^