hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Eindelijk (na nog eens vragen) een antwoord gekregen van Symphonic Line op de vraag hoe de gain te verlagen van mijn Symphonic Line RG9 MK IV versterker.

De weerstanden waar de pijltjes naar wijzen dienen ongeveer in waarde gehalveerd te worden (6 dB verzwakking of beter gezegd: minder versterking).

In eerste instantie vond ik de foto wat verwarrend maar na er een kwartier naar gestaard te hebben viel ik in slaap werd er een en ander duidelijk. Zo te zien wijst de rechterpijl naar een weerstand met een waarde van 4K7 (voor zover ik vanaf de foto de kleuren goed kan herkennen). Dat klopt denk ik wel want SL stelt voor een weerstand van 5K6 hieraan parallel te zetten. Ik ga de weerstand gewoon vervangen, dat vind ik netter  ^-^

De linkerpijl wekte bij mij verwarring, ik dacht eerst dat deze naar een weerstand met een andere waarde wees, maar toen viel het kwartje, hij wijst volgens mij naar de blauwe trimpotmeter (welke als zodanig uitgevoerd  zal zijn om de gain van beide kanalen exact gelijk te kunnen af te regelen).

Ik kan een en ander pas checken als ik de boel opengeschroefd voor mij heb liggen, maar volgens mij gaat het allemaal goedkomen. Liefst zou ik er gelijk aan beginnen vanavond, maar ja ik zal toch even moeten wachten tot de vrouw niet aanwezig is want een avond zonder TV/muziek/film levert vrees ik een acute echtscheiding op  :D

De eerder verwijderde 22 pF compensation caps gaan dan wel weer terug (polystyreen ipv ceramisch) omdat de gain van de opamp stage nu onder de 3 gaat duiken en met de gedachte in het achterhoofd dat er wellicht binnenkort ge-experimenteerd gaat worden met een buizen output stage in een DAC waarbij er geen hoogfrequent filter toegepast zal worden.

Het zal een verademing zijn om een wat "relaxter" volume regelings bereik te hebben, weliswaar is de output van de transporter al een tijdje terug omlaag gebracht maar zelfs nu ervaar ik het volume regelen nog als "onprettig", daarnaast is de gain voor de andere bronnen (sat ontvanger) ook te hoog.

De eerste foto is afkomstig van Symphonic Line, de tweede is van mijn eigen exemplaar  ^-^

BuSpu

Citaat van: Audioloog op augustus 12, 2009, 14:49:54
maar na er een kwartier naar gestaard te hebben viel ik in slaap werd er een en ander duidelijk.
:D

hifiman

En als ik dan (binnenkort) toch bezig ben dan wordt gelijk de felle groene led (power-on) vervangen door een (gedimde) rode  :notify:
Dit ivm met film kijken waarbij ik mij erger aan de led in kwestie, in het donker lijkt het wel een schijnwerper  :-X

hifiman

Ik had toestemming van de vrouw  :D dus de klus is alweer geklaard  :happy: De weerstand van 4K7 vervangen door eentje van 2K2 en het andere kanaal middels de blauwe trimpotmeter m.b.v. de scope hierop aangepast. De gain van de versterker is hiermee met ongeveer 6 dB (gemeten) teruggebracht en de groene LED flink gedempt  :)

Eindelijk kan ik nu 100% van mijn "nieuwe" versterker gaan genieten nu deze 2 zaken zijn "opgelost"  :pompom:

solitaire

phuw, dat lucht op ;) :-* :-X :coffee: ;)


note to self: leer jezelf dit nou ook eens ! :unhappy:




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op augustus 12, 2009, 22:07:23
Ik had toestemming van de vrouw  :D dus de klus is alweer geklaard  :happy: De weerstand van 4K7 vervangen door eentje van 2K2 en het andere kanaal middels de blauwe trimpotmeter m.b.v. de scope hierop aangepast. De gain van de versterker is hiermee met ongeveer 6 dB (gemeten) teruggebracht en de groene LED flink gedempt  :)

Eindelijk kan ik nu 100% van mijn "nieuwe" versterker gaan genieten nu deze 2 zaken zijn "opgelost"  :pompom:
??? ... As we encounter the next episode ........
         Where we hear dokter Bob say ... :unsure:

:coffee:

Anton.

Ps. Nu je 'toch' deze stap ondernomen hebt, waarom niet gelijk die meerslagspot eruit, en vervangen ( E-96 reeks) door een vaste weerstand.  
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op augustus 13, 2009, 12:05:53
??? ... As we encounter the next episode ........
         Where we here dokter Bob say ... :unsure:
:D

Citaat van: scrutinizer op augustus 13, 2009, 12:05:53
Ps. Nu je 'toch' deze stap ondernomen hebt, waarom niet gelijk die meerslagspot eruit, en vervangen ( E-96 reeks) door een vaste weerstand.  
Tsja das een hele goede vraag. Ik was om te beginnen al zeer verbaasd dat er in 1 kanaal een trimpot gebruikt werd.

Je vraagt je af wat nauwkeuriger is, die ene procent afwijking tussen 2 weerstanden voor lief nemen of op het zicht op een scope de kanalen gelijktrekken.  :-X

Ik heb er voor gekozen om het op dat moment maar zo te laten, denkende dat SL er wel een goede reden voor gehad zal hebben, echter zelfs na een nachtje onrustig woelen kan ik er ook geen bedenken  :P Bij nader inzien had ik inderdaad liever gedaan wat je hier voorstelt. Afijn, wat niet is kan nog komen, even wachten tot er wellicht nog een reden is om de versterker weer eens open te schroeven  :D

Ronald.

hifiman

Jongens, ik zit hier heerlijk muziek te luisteren en te genieten  :)

De laatste modificatie aan de transporter en het plaatsen van bybees in de speakers beginnen nu toch echt hun vruchten af te werpen  :clapping:  :pompom:  ;D

Ik wacht overigens nog steeds op de vishay weerstanden (voor in de transporter), maar zo als het nu klinkt kan ik er ook prima mee leven  :coffee:

hifiman

Ik zie toevallig net dat Rock Solid, van wie ik de Avalon Monitors ooit heb gekocht meeleest. Het heeft even geduurd Rock Solid, maar uiteindelijk toch zeer blij en tevreden met deze speakers  :wub:

Rock Solid

He ... sorry voor mijn zeer late reactie  :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: ... ik ben nu zelf even helemaal de kluts kwijt op audiovlak  :crazy:
Ik ben blij dat je het helemaal hebt gevonden met de Avalon Monitor  :pompom:
... ik vraag me alleen af, hoe lang het gaat duren voordat je het filter gaat pimpen  ;) met condensators enzo

hifiman

Citaat van: Rock Solid op augustus 21, 2009, 18:21:12
ik ben nu zelf even helemaal de kluts kwijt op audiovlak  :crazy:
O joh, hoezo dat?

Citaat van: Rock Solid op augustus 21, 2009, 18:21:12
Ik ben blij dat je het helemaal hebt gevonden met de Avalon Monitor  :pompom:
:)

Citaat van: Rock Solid op augustus 21, 2009, 18:21:12
... ik vraag me alleen af, hoe lang het gaat duren voordat je het filter gaat pimpen  ;) met condensators enzo
Haha, maak je geen zorgen dat zal niet gaan gebeuren. Om drie redenen:
1. Dan was het al lang gebeurd  ;)
2. Ik heb van vorige filtermods geleerd dat domweg componenten vervangen niet persee een verbetering is (peper en zout zoals bedoeld door de kok).
3. Ik heb niet de illusie dat ik het filter, dat reeds van goede kwaliteit componenten gebruik maakt, eventjes kan verbeteren  ^-^

Groetjes,

Ronald

Rock Solid

Citaat van: Audioloog op augustus 21, 2009, 18:27:12
O joh, hoezo dat?

Ach, mijn hoofdset met de fronthoorns kan ik nog niet opstellen omdat ik de luisterruimte nog niet klaar heb.
Mijn 2weg zelfbouw luidspreker is nog in Belgie om een nieuw filter te laten bepalen ... al meer dan 1 jaar  :-\
Ondertussen een open baffle gebouwd als 2e setje (maar nu even de honneurs waarneemt van de hoofdset) , die nog niet optimaal speelt ... ga ik nu hier op duiken om dit geluid te verbeteren ? Zo ja, ander (iets duurdere) compressie driver tweeter nemen, of een ander filter kopen, of een hele mooie compressie driver en die doorschuiven naar de hoofdset ... of niks doen  :wacko: :crazy: :sleepy:
Conclusie is wel ... in meerdere audiosets omrommelen, wordt je gemoedsrust niet beter  :omg:
Het zal allemaal wel weer goed komen.

Citaat van: Audioloog op augustus 21, 2009, 18:27:12
Haha, maak je geen zorgen dat zal niet gaan gebeuren. Om drie redenen:
1. Dan was het al lang gebeurd  ;)
2. Ik heb van vorige filtermods geleerd dat domweg componenten vervangen niet persee een verbetering is (peper en zout zoals bedoeld door de kok).
3. Ik heb niet de illusie dat ik het filter, dat reeds van goede kwaliteit componenten gebruik maakt, eventjes kan verbeteren  ^-^

Groetjes,

Ronald

Goed idee, laten zo ! ... kan ik nog iets van leren  ;)

hifiman

Citaat van: Rock Solid op augustus 21, 2009, 19:25:54
Ach, mijn hoofdset met de fronthoorns kan ik nog niet opstellen omdat ik de luisterruimte nog niet klaar heb.
Mijn 2weg zelfbouw luidspreker is nog in Belgie om een nieuw filter te laten bepalen ... al meer dan 1 jaar  :-\
Ondertussen een open baffle gebouwd als 2e setje (maar nu even de honneurs waarneemt van de hoofdset) , die nog niet optimaal speelt ... ga ik nu hier op duiken om dit geluid te verbeteren ? Zo ja, ander (iets duurdere) compressie driver tweeter nemen, of een ander filter kopen, of een hele mooie compressie driver en die doorschuiven naar de hoofdset ... of niks doen  :wacko: :crazy: :sleepy:
Conclusie is wel ... in meerdere audiosets omrommelen, wordt je gemoedsrust niet beter  :omg:
Het zal allemaal wel weer goed komen.
Ehhhh, ik weet niet of ik in deze enig recht van spreken heb, maar wellicht iets teveel veranderingen tegelijk?  :wacko:

Edit: En waarom moet zoiets een jaar duren? Dan had ik ze denk ik al lang teruggehaald  :P

Rock Solid

Citaat van: Audioloog op augustus 21, 2009, 19:30:44
Ehhhh, ik weet niet of ik in deze enig recht van spreken heb, maar wellicht iets teveel veranderingen tegelijk?  :wacko:

Edit: En waarom moet zoiets een jaar duren? Dan had ik ze denk ik al lang teruggehaald  :P

Maar natuurlijk heb je recht van spreken; zeker als je het bij het rechte eind hebt  ;D

Ik zal je topic niet verder vervuilen ...

hifiman

Er is iets nieuws (2de hands) onderweg naar huize Audioloog, ik laat jullie nog even in het ongewisse waar het om gaat maar het was een koopje voor iets wat weer net even een (subtiele?) upgrade zou moeten gaan zijn in de stereo keten. En bevalt het niet dan gaat het weer net zo hard de deur uit, dat is het grote voordeel van 2de hands kopen/verkopen  :thumbs-up:

Overigens (om het nog even vager te maken) heb ik er in eerste instantie nog niks aan, maar gezien andere plannen gaat dat uiteindelijk goed komen  :D

Binnenkort zal ik wat duidelijker zijn (plus foto's), als nu eerst eens die parts connexions eens een keertje opschiet met mijn bestelling want daar zit iets bij wat de oplossing is voor bovenstaande :notify:

Overigens klinkt het momenteel erg naar mijn zin, genoemde upgrade is dan ook meer dat ik er tegenaanliep en niet vanuit een gevoel van onvrede of iets dergelijks  ^-^

Zo en dan nu naar een verjaardag waar ik mij weer even lekker vol ga eten aan Laotiaanse gerechten  :)

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

kermit


hifiman

Ik zal het dan maar alvast onthullen  :D

Een setje 2x 2,40m Cardas Hexlink 5 luidsprekerkabel afgemonteerd met spades voor een heel zacht prijsje. Deze zullen dan in principe mijn huidige Cardas Crosslink luidsprekerkabels gaan vervangen.

Praktisch probleempje daarbij is dat mijn Avalon monitoren alleen bare wire of 6 mm spades slikken, echter ik had voor ik deze kabel tegenkwam al besloten om hier wat aan te gaan doen. Ik heb Cardas binding posts besteld welke in de speakers gemonteerd zullen gaan worden  ^-^

solitaire

Citaat van: Audioloog op augustus 24, 2009, 19:44:55
Een setje 2x 2,40m Cardas Hexlink 5 luidsprekerkabel afgemonteerd met spades voor een heel zacht prijsje. Deze zullen dan in principe mijn huidige Cardas Crosslink luidsprekerkabels gaan vervangen.

gerichte keus ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

hifiman


solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

searcher

Citaat van: Audioloog op augustus 24, 2009, 19:44:55

Ik zal het dan maar alvast onthullen  :D


Dat wordt weer happen,babbelen en vooral luisteren  :smile:

                                                                               Gr Searcher



hifiman

De set Cardas Hexlink speakerkabels is vandaag gearriveerd  :) Echter, eer ik ze kan aansluiten zullen dus eerst de luidsprekerterminals nog verbouwd dienen te worden. Kortom, to be continued soon  ;)