hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zee

Hoe pas je die dingen toe Ronald?  In serie of parallel met iets (ja, wat eigenlijk?).

Ik kom binnenkort maar weer eens jou kant op. Er is veel veranderd zo te lezen!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

hifiman

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 09:33:21
Hoe pas je die dingen toe Ronald?  In serie of parallel met iets (ja, wat eigenlijk?).
In serie! Met de 220, het analoge en/of digitale signaal en/of in serie met je speaker units. Overal dus eigenlijk  :laugh:
Ik heb ze alleen in aktie gehoord in serie met de 220V en dat is in eerste instantie ook hoe ik ze ga "testen".

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 09:33:21
Ik kom binnenkort maar weer eens jou kant op. Er is veel veranderd zo te lezen!
Lijkt me leuk! Het klinkt nu echt zo heel anders als de laatste keer dat je bij ons was, ik ben benieuwd wat je er nu van vind.
PM me maar als je eens af wilt spreken.

Kjelt

Ik weet het niet Ronald, als ik naar die website kijk krijg ik de indruk dat je beter een spiritueel genezeres kunt inhuren om je installatie te dequantummagnetizen dan zo'n luxe weerstand  ;D Aan de andere kant als jij het verschil kunt horen in een blindtest dan zal het wel werken  :thumbs-up:

S@m

Quantum purifier

Een ding dat pretendeert bepaalde ruis uit het audio signaal te kunnen filteren bij je luidspreker. De naam van ene Jack Bybee is eraan verbonden.
Het wordt aan de man gebracht met een bijeen gegrabbeld technisch verhaal dat verder niets uitlegt. Geen wonder, want het is principieel onmogelijk om een signaal dat met ruis behept is daar achteraf van te ontdoen, zonder ook het signaal zelf aan te tasten.(en dat is het laatste dat we willen)
Let wel: Er zijn mogelijkheden om een audio signaal te transporteren / op te slaan via een ruisend kanaal of op een ruisend medium en daarvan niet al te veel last te hebben. Denk aan ruisonderdrukkings systemen zoals bij de Compact Casette. Dit is echter een totaal andere situatie, want daar worden er al vóór de ruisbron maatregelen genomen.
Kortom: Lartiekoek en boerenbedrog.
http://www.breem.nl/fldbgr/bgrq.htm

S@m


hifiman

Citaat van: Kjelt op juni 30, 2009, 09:46:45
Ik weet het niet Ronald, als ik naar die website kijk krijg ik de indruk dat je beter een spiritueel genezeres kunt inhuren om je installatie te dequantummagnetizen dan zo'n luxe weerstand  ;D Aan de andere kant als jij het verschil kunt horen in een blindtest dan zal het wel werken  :thumbs-up:
Ik kreeg diezelfde indruk Wicher, daarom ben ik er ook bij iemand thuis naar gaan luisteren (met en zonder) en ik kon maar 1 ding concluderen en dat is dat het echt werkt. Waarom weet ik niet maar dat is voor mij tegenwoordig minder relevant. In hoeverre ik thuis hetzelfde effect behaal is uiteraard nog even de vraag!

Ik zal ze in eerste instantie in een kastje bouwen (als netfilter zeg maar), het leuke is dat ik er dan eventueel een keer mee langs kan komen om andere forumleden zelf te laten beoordelen of het werkt of niet.   :)

hifiman

Citaat van: S@m op juni 30, 2009, 09:47:02
Kortom: Lartiekoek en boerenbedrog.
Beetje kort door de bocht als je er niet zelf eerst naar geluisterd hebt!

scrutinizer

Citaat van: S@m op juni 30, 2009, 09:47:02
Quantum purifier

Een ding dat pretendeert bepaalde ruis uit het audio signaal te kunnen filteren bij je luidspreker. De naam van ene Jack Bybee is eraan verbonden.
Het wordt aan de man gebracht met een bijeen gegrabbeld technisch verhaal dat verder niets uitlegt. Geen wonder, want het is principieel onmogelijk om een signaal dat met ruis behept is daar achteraf van te ontdoen, zonder ook het signaal zelf aan te tasten.(en dat is het laatste dat we willen)
Let wel: Er zijn mogelijkheden om een audio signaal te transporteren / op te slaan via een ruisend kanaal of op een ruisend medium en daarvan niet al te veel last te hebben. Denk aan ruisonderdrukkings systemen zoals bij de Compact Casette. Dit is echter een totaal andere situatie, want daar worden er al vóór de ruisbron maatregelen genomen.
Kortom: Lartiekoek en boerenbedrog.
http://www.breem.nl/fldbgr/bgrq.htm

Zo zijn, en worden heden te dage nog hele volksstammen in het donker gehouden, ....dat alleen door niet eens 'zelf' op onderzoek uit te gaan.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Wat is eigenlijk lartiekoek? Een smakelijk fortune cookie? ;D

Het lijkt alsof Breem de enige is die niet weet hoe je dat moet schrijven. Dat geeft te denken... in hoeverre zou hij weten waar hij over praat? :hehe:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

S@m

Citaat van: Audiofiel op juni 30, 2009, 10:38:53
Dat geeft te denken... in hoeverre zou hij weten waar hij over praat? :hehe:

Breem is wel grappig... :sigh:

R


Zee

Citaat van: scrutinizer op juni 30, 2009, 10:21:53
Zo zijn, en worden heden te dage nog hele volksstammen in het donker gehouden, ....dat alleen door niet eens 'zelf' op onderzoek uit te gaan.

Anton.


Door 'onderzoek' is er inderdaad na, pak 'm beet, de 16e eeuw enorm veel vooruitgang geboekt t.o.v. hoe men dat daarvoor deed (namelijk trail and error zonder te willen verklaren waarom iets uiteindelijk werkte). Dit kwam vooral omdat men het onderzoek gestructureerd ging aanpakken en resultaten ging vertalen in wetmatigheden. Dus: als er iets werd waargenomen dan ging men proberen te verklaren wat hiervoor de reden was en hoe dit viel te verklaren middels de geldende natuurwetten. En wanneer het niet viel te verklaren dan werd het onderzoek doorgezet totdat de wetmatigheden konden worden verfijnd.
Als ik deze vorm van onderzoek vertaal naar die Bybee dingen die jullie toepassen dan zou ik van jullie toch verwachten dat je die dingen doormeet, ze open maakt om te kijken wat er in zit en vervolgens probeert te verklaren wat de invloed van dit component is op het audiosignaal.


- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

oud_account_1

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 11:24:50
...dan zou ik van jullie toch verwachten dat je die dingen doormeet, ze open maakt om te kijken wat er in zit en vervolgens probeert te verklaren wat de invloed van dit component is op het audiosignaal.

Volkomen terecht, iedereen heeft tenslotte de spullen in huis om die dingen te analyseren.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

celerontje

Niets houdt jou tegen om zo'n ding te kopen, te testen/meten en open te slopen, Zee!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Het enige wat ik ervan begrijp is dat bybee een geleider heeft gemaakt van keramische materialen en dat is best knap. Is waarschijnlijk een bijproduct van het zoeken naar hoge temperatuur supergeleiders. De weerstand is dan wel niet 0 maar ook niet erg groot. In een gewone weerstand wordt altijd ruis opgewekt evenredig met de temperatuur. Ik heb ooit aan een weerstand in vloeibaar stikstof mogen meten en dan is de ruis inderdaad kleiner. Dus ik wil wel mee in het idee dat de ruis kleiner zou kunnen zijn maar hoe het de ruis filtert is me nog een te grote stap maar ik sta er voor open :)

hifiman

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 11:24:50
ze open maakt om te kijken wat er in zit
Als ze geen 95 euro per stuk waren dan had ik dat zeker gedaan  ;)

Overigens verwacht ik niet veel te kunnen zien, laat staan te kunnen verklaren wat het op quantum nivo doet  :whatsthat:

De verklaring is voor mij ondergeschikt aan wat het gehoormatig doet. Ben wel nieuwsgierig hoe het precies werkt uiteraard.

hifiman

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2009, 08:59:32
De versterker moet trouwens nog een keer open kwam ik gisteravond achter  :-X Ik laat jullie eerst even raden naar de reden  :devil:
Wordt er nog geraden, of hoe zit dat  :P

hifiman

En voor degenen die vinden dat ik niet met beide benen op de grond sta (t.a.v. kabels en bybees en dergelijke):

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15805.0

Volgens mij spoor ik nog redelijk ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2009, 12:48:47
En voor degenen die vinden dat ik niet met beide benen op de grond sta (t.a.v. kabels en bybees en dergelijke):

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15805.0

Volgens mij spoor ik nog redelijk ;)

Goh dat is weer iets anders dan die kurk met olie ;)

Overigens heb ik wel eens een foto gezien van zo'n opengemaakte bybee...draad met een soort witte buis eromheen dacht ik met wat wikkelingen er om heen...heb zojuist geprobeerd te googlen maar kon het niet meer vinden...wellicht door een of andere demon van het internet geplukt ;)

Serieus bij mijn weten heb ik slechts 1 maal een set met een bybee gehoord. Ze zaten op de speaker terminals, maar er is toen niet gewisseld met zonder...dus ik heb geen idee of die dingen iets doen...

peter

Zee

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2009, 12:48:47
En voor degenen die vinden dat ik niet met beide benen op de grond sta (t.a.v. kabels en bybees en dergelijke):

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15805.0

Volgens mij spoor ik nog redelijk ;)



Je spoort nog meer dan redelijk hoor Ronald!
Bij dat draadje dat je quote lijkt er inderdaad wel wat mis te gaan.....


- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

scrutinizer

Citaat van: scrutinizer op juni 30, 2009, 10:21:53
Zo zijn, en worden heden te dage nog hele volksstammen in het donker gehouden, ....dat alleen door niet eens 'zelf' op onderzoek uit te gaan.

Anton.

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 11:24:50
Door 'onderzoek' is er inderdaad na, pak 'm beet, de 16e eeuw enorm veel vooruitgang geboekt t.o.v. hoe men dat daarvoor deed (namelijk trail and error zonder te willen verklaren waarom iets uiteindelijk werkte). Dit kwam vooral omdat men het onderzoek gestructureerd ging aanpakken en resultaten ging vertalen in wetmatigheden. Dus: als er iets werd waargenomen dan ging men proberen te verklaren wat hiervoor de reden was en hoe dit viel te verklaren middels de geldende natuurwetten. En wanneer het niet viel te verklaren dan werd het onderzoek doorgezet totdat de wetmatigheden konden worden verfijnd.
Als ik deze vorm van onderzoek vertaal naar die Bybee dingen die jullie toepassen dan zou ik van jullie toch verwachten dat je die dingen doormeet, ze open maakt om te kijken wat er in zit en vervolgens probeert te verklaren wat de invloed van dit component is op het audiosignaal.

Zee, mijn uitspraak was niet zo smalbandig bedoeld. Er zullen namelijk altijd 2 kampen bestaan, maar het tussen de regels door 'leren' lezen en het 'grijze' gebied verkennen maakt voor 'mij' het leven en zo ook deze hobby een stuk aangenamer in zijn belevingsvorm.

;)

Anton.    
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 11:24:50
Door 'onderzoek' is er inderdaad na, pak 'm beet, de 16e eeuw enorm veel vooruitgang geboekt t.o.v. hoe men dat daarvoor deed (namelijk trail and error zonder te willen verklaren waarom iets uiteindelijk werkte). Dit kwam vooral omdat men het onderzoek gestructureerd ging aanpakken en resultaten ging vertalen in wetmatigheden. Dus: als er iets werd waargenomen dan ging men proberen te verklaren wat hiervoor de reden was en hoe dit viel te verklaren middels de geldende natuurwetten. En wanneer het niet viel te verklaren dan werd het onderzoek doorgezet totdat de wetmatigheden konden worden verfijnd.
Als ik deze vorm van onderzoek vertaal naar die Bybee dingen die jullie toepassen dan zou ik van jullie toch verwachten dat je die dingen doormeet, ze open maakt om te kijken wat er in zit en vervolgens probeert te verklaren wat de invloed van dit component is op het audiosignaal.


Je draait de ZAAK om ZEE......als de gebruiker tevreden is maar een nay-sayer/nieuwsgierige wil een statement maken dan is het AAN HEM om zo een "weerstand" grondig te onderzoeken alvorens hij alles  "op gevoel" neer wil sabelen...

Voor wat dollars kun je je naam in de Hall of Fame plaatsen  maar dat zal wel niet want er is nog NOOIT een voorganger geweest....liever discuseren ze pagina's lang over de vermoedelijke nepperij en de vermoedelijke gebruikte materialen en de vermoedelijke effecten en waarom het vermoedelijk niets kan doen.... :dry:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ivo1986

Citaat van: Zee op juni 30, 2009, 13:42:22

Je spoort nog meer dan redelijk hoor Ronald!


Maar het gaat wel de verkeerde kant op Ronald / demonoloog  ;D ;).

scrutinizer

Citaat van: Icarus314 op juni 30, 2009, 11:41:26
Het enige wat ik ervan begrijp is dat bybee een geleider heeft gemaakt van keramische materialen en dat is best knap. Is waarschijnlijk een bijproduct van het zoeken naar hoge temperatuur supergeleiders. De weerstand is dan wel niet 0 maar ook niet erg groot. In een gewone weerstand wordt altijd ruis opgewekt evenredig met de temperatuur. Ik heb ooit aan een weerstand in vloeibaar stikstof mogen meten en dan is de ruis inderdaad kleiner. Dus ik wil wel mee in het idee dat de ruis kleiner zou kunnen zijn maar hoe het de ruis filtert is me nog een te grote stap maar ik sta er voor open :)

.... lezen, verstandig analyseren .....met de deur op een kier. :clapping:

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Audioloog op juni 30, 2009, 12:46:15
Wordt er nog geraden, of hoe zit dat  :P
Afijn, deze vraag wordt geloof ik wat overschaduwd door andere zaken, dus ik zal het antwoord maar geven.

Tijdens het film kijken blijkt als het echt donker wordt (hetgeen nu pas na 22:30 het geval is maar straks weer de "gehele" avond blijkt de powerled van de versterker wel erg fel te zijn.  :-X Dusdanig fel dat deze toch een keer "disabled" gaat worden vrees ik. Of, als ik in een goede bui ben slechts "verzwakt" in intensiteit.