hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Who needs colorfacts  :devil:

Ik ga vanavond deze gratis software eens aan de tand voelen  :colgate:

Joris1971

Citaat van: riwi op februari 23, 2009, 16:25:39
Ik vind bij de Hulk dat de HD350 hem nogal groenig weer geeft. Ik snap er niks van...  :-X
;D

Als ik huidstinten wil checken dan pak ik DVE de DVD of de BD schijf.

DVE welke film is dat???

bmateijsen

Citaat van: Joris1971 op februari 23, 2009, 17:03:15
DVE welke film is dat???

DVE HD Basics... geen film maar afstel Blu-Ray.
DVE staat voor Digital Video Essentials.

tiptop

Citaat van: Joris1971 op februari 23, 2009, 14:53:35
Hier zie je goed wat ik met dat gelig bedoel.
Kan ook nog te maken hebben met hoe de film is geschoten, de make-up, belichting.
Hier lijkt het redelijk natuurlijk, wanneer ze bruingetint is van de zon en ook wat make-up op heeft.

Zie er verder niks verkeerds in.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Bijvoorbeeld Transformers, waar we zaterdag mee getest hebben.
Deze heeft een heel gelig en fel beeld, waardoor die clipping je meteen opviel.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Krijg nou wat, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... Even wat films waarbij ik de huidskleurtinten oververzadigd vond op de TV afgespeeld en jawel zelfde mate van oververzadiging. Met andere woorden hetgeen waar ik mij aan stoorde heeft dus blijkbaar toch meer met de films in kwestie dan met de HD350 te maken  ;D

hifiman

Citaat van: bmateijsen op februari 23, 2009, 11:13:22
Dat is 20% minder... dus ga eens kijken wat voor effecten het allemaal heeft op andere elementen...
Net nog even mee gespeeld, die 20% is inderdaad veel te veel, maar een paar tandjes (dus < 10%) lijkt wel een positief effect te hebben  :lookaround:

celerontje

Wat zie je als je door een 3-kleurenfilter kijkt met een REC709 patroontje?
Zijn de saturatieverhoudingen ver te zoeken, of valt het wel mee?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: celerontje op februari 23, 2009, 21:44:08
Wat zie je als je door een 3-kleurenfilter kijkt met een REC709 patroontje?
Zijn de saturatieverhoudingen ver te zoeken, of valt het wel mee?

Je test dan vooral de luminantie van blauw t.o.v. het wit. Een zeer beperkte test voor kleurverzadiging. Je kunt beter kijken naar het beste compromis en dat doe je door alle kleuren te meten (liefst met een color analyzer) en de juiste beslissingen te nemen.

celerontje

Tuurlijk, mar daar heeft Ronald niet echt de juiste spullen voor.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 21:21:17
Krijg nou wat, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... Even wat films waarbij ik de huidskleurtinten oververzadigd vond op de TV afgespeeld en jawel zelfde mate van oververzadiging. Met andere woorden hetgeen waar ik mij aan stoorde heeft dus blijkbaar toch meer met de films in kwestie dan met de HD350 te maken  ;D

Dus niet langer pielen...gewoon films kijken!

peter

hifiman


garmtz

Citaat van: celerontje op februari 23, 2009, 22:24:20
Tuurlijk, mar daar heeft Ronald niet echt de juiste spullen voor.

Dan is het enige goede alternatief: goed kijken! ;)

Joris1971

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 16:39:17
Who needs colorfacts  :devil:

Ik ga vanavond deze gratis software eens aan de tand voelen  :colgate:

Ik snap jou niet... je laat door Garmt je projector calibreren en nu ga je er zelf aan prutsen?  ???

hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 24, 2009, 11:08:25
Ik snap jou niet... je laat door Garmt je projector calibreren en nu ga je er zelf aan prutsen?  ???
Dat zie je niet helemaal correct. Garmt heeft mijn projector prima gecalibreerd en ik ga dus helemaal niet aan de huidige instellingen prutsen. Wel ben ik op zoek naar een goede maar betaalbare oplossing om het de volgende keer weer zelf te kunnen. Dat kan ik het beste NU gelijk regelen/uitzoeken nu ik nog een goede calibratie als referentie heb. Niks raars aan toch?


Joris1971

Citaat van: Audioloog op februari 24, 2009, 11:13:10
Dat zie je niet helemaal correct. Garmt heeft mijn projector prima gecalibreerd en ik ga dus helemaal niet aan de huidige instellingen prutsen. Wel ben ik op zoek naar een goede maar betaalbare oplossing om het de volgende keer weer zelf te kunnen. Dat kan ik het beste NU gelijk regelen/uitzoeken nu ik nog een goede calibratie als referentie heb. Niks raars aan toch?



ik snap je, maar wanneer laat je zo een projector nu caliberen? Na 200 uur en na zoveel duizend uur... dan vallen de kosten toch wel mee.

hifiman

Citaat van: Joris1971 op februari 24, 2009, 11:22:59
ik snap je, maar wanneer laat je zo een projector nu caliberen? Na 200 uur en na zoveel duizend uur... dan vallen de kosten toch wel mee.
Het gaat niet zozeer om de kosten, het gaat om het gemak (hoef niet meer met de projector te zeulen naar een ander) en de leut van het zelfstandig kunnen doen. Bijkomend voordeel is dan je dan wat vaker calibreert als dat je zou doen als het zou laten doen  ;)

celerontje

Ronald is handig genoeg om het zelf te doen.
Bovendien is de grayscale bijstelllen een fluitje van een cent, mits je weet hoe de verschillende parameters op elkaar reageren.
Alleen heb je wel een goede analyzer en software nodig...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2009, 21:30:58
Net nog even mee gespeeld, die 20% is inderdaad veel te veel, maar een paar tandjes (dus < 10%) lijkt wel een positief effect te hebben  :lookaround:
Ik ben voorlopig even gesetteld voor 46% saturation op de PCH, dat is dus -8%. Voor de zekerheid even met de lichtmeter gemeten of dit met een IRE100 window invloed had op de luminantie, dit was niet meetbaar (dus minder dan 1 lux verschil in dit geval).  ;)

garmtz

Citaat van: Audioloog op februari 25, 2009, 18:59:22
Ik ben voorlopig even gesetteld voor 46% saturation op de PCH, dat is dus -8%. Voor de zekerheid even met de lichtmeter gemeten of dit met een IRE100 window invloed had op de luminantie, dit was niet meetbaar (dus minder dan 1 lux verschil in dit geval).  ;)

Duik nog even in de theorie zou ik zeggen... ;)  Als je in de JVC de saturation verlaagd, zal de luminantie van de PRIMARIES en SECUNDARIES afnemen en tegelijkertijd (in meer of mindere mate, vooral mindere... ;)) ook de verzadiging. Echter, de luminantie van wit zal amper veranderen, omdat het aanpassen van de kleurverzadiging geen (of zou niet moeten) invloed heeft op grijstinten (dus ook wit). Je verkleint feitelijk het gamut, maar laat het wit onaangetast.

De kleurverzadiging terugdraaien in de PCH zal weinig invloed hebben op de luminantie van wit (theoretisch heeft dit zelfs 0,0 effect), maar zal dus wel de kleurendriehoek verkleinen. Waarschijnlijk heeft het aanpassen van de kleurverzadiging in de PCH ook een ander effect dan het aanpassen in de JVC. Wellicht is de saturation in de PCH wel een muur 'pure' saturation aanpassing dan in de JVC, maar dat moet je nameten met je color analyzer.

hifiman

Citaat van: garmtz op februari 25, 2009, 22:31:37
Duik nog even in de theorie zou ik zeggen... ;) 
Ik zal mijn duikpak nog even opzoeken  ;)

Citaat van: garmtz op februari 25, 2009, 22:31:37
Als je in de JVC de saturation verlaagd, zal de luminantie van de PRIMARIES en SECUNDARIES afnemen en tegelijkertijd (in meer of mindere mate, vooral mindere... ;)) ook de verzadiging. Echter, de luminantie van wit zal amper veranderen, omdat het aanpassen van de kleurverzadiging geen (of zou niet moeten) invloed heeft op grijstinten (dus ook wit). Je verkleint feitelijk het gamut, maar laat het wit onaangetast.
Toch heb ik er nog even moeite mee te begrijpen, als de luminantie van je basiskleuren (de primaries) afneemt, dan zul je dit toch ook terug moeten zijn in de luminantie waarde van de mix van die drie kleuren (wit!) lijkt mij    :wacko:

Citaat van: garmtz op februari 25, 2009, 22:31:37
De kleurverzadiging terugdraaien in de PCH zal weinig invloed hebben op de luminantie van wit (theoretisch heeft dit zelfs 0,0 effect), maar zal dus wel de kleurendriehoek verkleinen. Waarschijnlijk heeft het aanpassen van de kleurverzadiging in de PCH ook een ander effect dan het aanpassen in de JVC. Wellicht is de saturation in de PCH wel een muur 'pure' saturation aanpassing dan in de JVC, maar dat moet je nameten met je color analyzer.
Ik ga zaterdag een Eye One Display 2 halen dus dan kan ik weer naar hartelust gaan meten  :)

celerontje

Nooit gedacht dat ik jou iets zou gaan uitleggen over kalibratie, maar we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? ;D
De Luminantie van het wit veranderd niet als het goed is, dat is heel simpel te verklaren:
Neem een CIE diagram, het D65 witpunt ligt in het midden.
Wat gebeurd er als je de saturation/kleurluminantie aanpast?
Bij het omlaagdraaien van de ''color'' krimp eigenlijk de CIE diagram als het ware als de verzadiging en/of de kleurluminantie omlaag gaat, je verkleint/verzwakt de KLEURruimte, maar wit ligt altijd in het midden, dat krimpt dus niet, dus daarom ook geen luminantieverlaging.
Je wit veranderd theoretisch gezien alleen als je in de extremen gaat, omdat je dan ook bij het wit komt, maar dit hoort niet te gebeuren.

In één zin uitgelegd:
Je veranderd alleen het kader om het wit heen, maar niet het wit zelf.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Citaat van: Audioloog op februari 26, 2009, 11:27:25
Ik ga zaterdag een Eye One Display 2 halen dus dan kan ik weer naar hartelust gaan meten  :)
Goede keus, die kan je ook gebruiken voor colorprofiling op de PC, of om je Samsung LCD te kalibreren.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 26, 2009, 13:31:43
Nooit gedacht dat ik jou iets zou gaan uitleggen over kalibratie, maar we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar? ;D
De Luminantie van het wit veranderd niet als het goed is, dat is heel simpel te verklaren:
Neem een CIE diagram, het D65 witpunt ligt in het midden.
Wat gebeurd er als je de saturation/kleurluminantie aanpast?
Bij het omlaagdraaien van de ''color'' krimp eigenlijk de CIE diagram als het ware als de verzadiging en/of de kleurluminantie omlaag gaat, je verkleint/verzwakt de KLEURruimte, maar wit ligt altijd in het midden, dat krimpt dus niet, dus daarom ook geen luminantieverlaging.
Je wit veranderd theoretisch gezien alleen als je in de extremen gaat, omdat je dan ook bij het wit komt, maar dit hoort niet te gebeuren.

In één zin uitgelegd:
Je veranderd alleen het kader om het wit heen, maar niet het wit zelf.
Toch moet ik nog even eigenwijs doen  ;D Ja de driehoek krimpt, maar je hebt het dan over de xy coordinaten van het platte vlak, terwijl ik het over de derde coordinaat (de Y=luminantie) heb, deze blijft zowiezo altijd op dezelfde plek in het platte vlak terwijl zijn waarde toch kan varieren.

U bent weer aan zet  ;D

hifiman

Citaat van: celerontje op februari 26, 2009, 13:37:34
Goede keus, die kan je ook gebruiken voor colorprofiling op de PC, of om je Samsung LCD te kalibreren.
Precies!  :) Ik had bijna een Eye One Pro 2de hands gekocht, totdat ik las (uit meerdere bronnen!) dat de Eye One Display een stuk beter (lees gevoeliger) is als het gaat om de lagere IRE waarden.

De SMART-III (die dus een week geleden gehercalibreerd is en dus weer nauwkeurig is) gaat dus waarschijnlijk na komend weekend in de verkoop, niks voor jou?  :tounge2: