hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2008, 12:49:52
of niet strak genoeg zitten en gaan bobbelen of golven.
Tip: research opdoen bij een kunstschilder attributen firma, daar eens een frame kopen voor een schilderij en kijken hoe deze dat met een zogenaamd spie-raam doen.
Die doeken gaan nl over de tijd ook een beetje lubberen en dan kun je met de spie de boel weer in notime opspannen. Zoiets moet er in aluminium frames toch ook te vinden of bouwen zijn.

Wat betreft je aansturing, gebruik je nu de zoom-mode van de H79? Ik heb daar zelf mijn twijfels over of deze dit kwalitatief wel goed genoeg doet, of gebruik je een externe scaler? Ben benieuwd naar je ervaring op gebied van scherpte (original pixel to display pixel mapping).

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 26, 2008, 13:14:07
Wat betreft je aansturing, gebruik je nu de zoom-mode van de H79? Ik heb daar zelf mijn twijfels over of deze dit kwalitatief wel goed genoeg doet, of gebruik je een externe scaler? Ben benieuwd naar je ervaring op gebied van scherpte (original pixel to display pixel mapping).
Yep, de digitale zoom optie inderdaad, oftewel de interne scaler. De interne scaler van de H79 is erg goed (ook volgens reviews), voor ik de lens kocht heb ik gecheckt of ik rare dingen zag door het stretchen maar niet dus, ook nu met lens merk ik geen enkel negatief bijverschijnsel, het gaat niet schokken en er zijn ook geen zichtbare artefacten..

bmateijsen

Je hebt helemaal gelijk.., maar de essentie kwam toch over ;).

Citaat van: garmtz op oktober 26, 2008, 12:41:22
De correcte uitdrukking is "kant noch wal raken"...

hifiman

Citaat van: bmateijsen op oktober 26, 2008, 13:32:07
Je hebt helemaal gelijk.., maar de essentie kwam toch over ;).

Nou niet helemaal eigenlijk, kan iemand het nog even samenvatten voor me  ^-^

bmateijsen

Heeft de H79 geen v-stretch? Dan vind ik het gek dat je de keuze hebt gemaakt voor een anamorphic lens. ::)
Immers met zoom gebruik je nog steeds niet het hele paneel.

Citaat van: Kjelt op oktober 26, 2008, 13:14:07
Wat betreft je aansturing, gebruik je nu de zoom-mode van de H79? Ik heb daar zelf mijn twijfels over of deze dit kwalitatief wel goed genoeg doet, of gebruik je een externe scaler? Ben benieuwd naar je ervaring op gebied van scherpte (original pixel to display pixel mapping).

celerontje

Dat heeft ie wel, dat heeft Ronald persoonlijk uitgezocht.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Citaat van: bmateijsen op oktober 26, 2008, 13:37:30
Heeft de H79 geen v-stretch? Dan vind ik het gek dat je de keuze hebt gemaakt voor een anamorphic lens. ::)
Immers met zoom gebruik je nog steeds niet het hele paneel.  
Ik begrijp dat jij liever een afwijking van de beeldverhouding wilt zoals bij de moderne lcd televisies die alle zwarte balken weg zoomen en je van die amerikaanse (dik kort en breed) mannetjes krijgt?  ;D
De meeste klassieke anamorphic lenzen (Isco e.d.) hebben een vaste schaal factor, je wilt dan ook altijd die factor stretchen.
Dat houdt dan in dat je inderdaad niet bij iedere mogelijke filmverhouding het volledige paneel benut voor de beeldinformatie.

hifiman

Citaat van: celerontje op oktober 26, 2008, 14:22:01
Dat heeft ie wel, dat heeft Ronald persoonlijk uitgezocht.
Haha, uitgezocht is een groot woord zolang je de menu knop van de projector op je AB maar weet te vinden  ;D
Uiteraard had ik inderdaad die lens niet aangeschaft als tie die stretch mogelijkheid niet had gehad :P

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2008, 14:26:26
Haha, uitgezocht is een groot woord zolang je de menu knop van de projector op je AB maar weet te vinden  ;D
Maar uiteraard heeft tie dat Bjorn, anders had ik inderdaad die lens niet aangeschaft :P
Wil je daarmee zeggen dat de projector een onbekend % stretched? Ik dacht dat dit altijd 33% was, wat dus inhoud dat je zelfs dan bij sommige films kleine zwarte balken in beeld houdt?

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 26, 2008, 14:25:31
Ik begrijp dat jij liever een afwijking van de beeldverhouding wilt zoals bij de moderne lcd televisies die alle zwarte balken weg zoomen en je van die amerikaanse (dik kort en breed) mannetjes krijgt?  ;D
De meeste klassieke anamorphic lenzen (Isco e.d.) hebben een vaste schaal factor, je wilt dan ook altijd die factor stretchen.
Dat houdt dan in dat je inderdaad niet bij iedere mogelijke filmverhouding het volledige paneel benut voor de beeldinformatie.

Ik ga er even vanuit dat Bjorn hiermee specifiek op het cinemascope formaat doelde..

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 26, 2008, 14:28:30
Wil je daarmee zeggen dat de projector een onbekend % stretched? Ik dacht dat dit altijd 33% was, wat dus inhoud dat je zelfs dan bij sommige films kleine zwarte balken in beeld houdt?
Nee niet onbekend, 33%. Ik heb dit in eerste instantie simpelweg proefondervindelijk uitgeprobeerd, vervolgens op avsforum gekeken, waar veel foto's staan van anamorphic lenzen op H79's en daarnaast de handleiding erbij gepakt die bevestigt dat het om een 33% stretch gaat.  ^-^

hifiman

Even van de hak op de tak :P

Ik heb een aantal dagen geleden overigens dit boek besteld n.a.v. een advertentie in de Stereophile  :)

Lijkt me leuk leesvoer en wie weet haal ik er nog wat voor mij bruikbare praktische tips uit  8)

Kjelt

Precies en zo hoort het ook anders heb je kans op vervorming van de originele beeldverhouding  ;)
Wat ook inhoud dat je bij sommige films nog steeds zwarte balkjes hebt.

garmtz

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2008, 12:44:02
Lijkt wel een kabel discussie  :-X  ;)

Overigens trekt de anamorphe lens het beeld horizontaal 33% uit elkaar (itt het weer vertikaal in elkaar drukken zoals ik het uit Garmt's post lees..)

Exact, mijn fout... :)

ajbeefde

Citaat van: Audioloog op oktober 26, 2008, 14:36:51

Lijkt me leuk leesvoer en wie weet haal ik er nog wat voor mij bruikbare praktische tips uit  8)

Met betrekking tot kabels.... :)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

hifiman

Even wat foto's van de huidige situatie m.b.t. mijn projectie scherm in het kader van before and after zullen we maar zeggen  8)

Het huidige scherm heeft een effectieve kijk maat van 180x103 cm (1:1.74) , deze wat rare verhouding is ooit gekozen op basis van de werkelijke projectie verhouding van mijn eerste projector (Optoma H30).

Na een dagje wikken en wegen en overleg met de wederhelft hebben we ervoor gekozen het maken van het scherm uit te besteden aan GTDesign  :) Dit scheelt mij een hoop gedoe en ook een stuk stress (ben niet zo handig met hout en heb een hekel aan doek spannen :P) en garandeert een kwalitatief hoogwaardig eindresultaat  8)

Het nieuwe scherm zal een effectieve kijk maat krijgen van 250x105.5 cm. (1:2.37), een mooi compromis tussen 1:2.35 en 1:2.40  ^-^ Na maskering wordt dit 188x105.5 (1:1.78). De maskering voor het kijken van 16:9 materiaal zal geschieden door middel van maskeringspanelen die GTDesign tegelijk met het scherm zal maken voor ons  ^-^

Aan de hand van de foto's wordt duidelijk waarom we qua schermmaat niet in de hoogte kunnen groeien. Aan de onderkant worden we beperkt door de LCD TV (is nu al krap zoals je ziet) en de hoogte van de speakers die nu weliswaar nog geen botteneck vormen maar met het bredere scherm straks wel! Aan de bovenkant zitten we al aardig dicht richting het plafond hetgeen al lastig is als het gaat om voorkomen van trapezium vervorming.  Daarnaast kijken we ook nog wel eens liggend op de bank en wil je ook nog net het volle beeld kunnen zien.

Deze zaken en het feit dat ik niet teveel aan lichtsterkte wil inboeten (ik vind de H79 toch al aardig "dim" met de lens ervoor, dat is dan wel in economy mode dus ik kan altijd nog naar bright mode) hebben meegespeeld bij de bepaling van de maten van het nieuwe scherm.

searcher

Geweldig  :D

Ge levert klasse werk ,ik ben benieuwd ;)

                                                          Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op oktober 27, 2008, 11:26:50
Geweldig  :D

Ge levert klasse werk ,ik ben benieuwd ;)

                                                          Gr Searcher
Ik ook  ;D (heb er het volste vertrouwen in)

Kjelt

Goede keuze om voor Ge te gaan audioloog  O0

Ik wil even nog wel er bij zeggen dat er mijns inziens nog wel mogelijkheden zijn om qua hoogte te winnen en ook qua WAF.
Ik snap heel goed dat je kwa lichtsterkte van de H79 dit even niet zult gebruiken maar ik zou het jammer vinden om dat voor alleen die projector nu te beslissen. Een goed scherm gaat tenslotte een leven mee en een projector zo'n 3 a 4 jaar (afhankelijk van de technologische innovaties en prijszakkingen en budget etc) en projectoren krijgen ook met dezelfde beeldkwaliteit steeds meer lumens.

mijn snelle ideeen:
1)Als je het kastje ongeveer 25cm van de muur afzet en de lcd lift uit de powerbuy koopt (plusminus300 euro) dan kun je de lcd (en toekomstige grotere lcd's) laten wegzakken.  8)
OF
2)Als je gaat voor een rolscherm (tensioned) dan kun je deze VOOR je lcd laten zakken als je het scherm iets naar voren laat komen.
   De keuze voor een vast scherm versus rol-tensioned scherm (hogere WAF) is budget gerelateerd?

Succes met het project ik ga het zeker volgen  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
Ik wil even nog wel er bij zeggen dat er mijns inziens nog wel mogelijkheden zijn om qua hoogte te winnen en ook qua WAF.
Ideeen zijn welkom en worden gewaardeerd  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
Ik snap heel goed dat je kwa lichtsterkte van de H79 dit even niet zult gebruiken maar ik zou het jammer vinden om dat voor alleen die projector nu te beslissen. Een goed scherm gaat tenslotte een leven mee en een projector zo'n 3 a 4 jaar (afhankelijk van de technologische innovaties en prijszakkingen en budget etc) en projectoren krijgen ook met dezelfde beeldkwaliteit steeds meer lumens.
Tsja bij mijn vorige projector (H57) moest ik zowat een zonnebril op en bij de H79 had het van mij wel wat meer gemogen. Ik heb nou niet het idee dat er een stijgende lijn in zit bij nieuwere generaties qua lichtoutput. Los daarvan neemt de hoeveelheid licht uit zo'n lampje naarmate de uurtjes vorderen gestaag af dus ik ben voor mijzelf tot de conclusie gekomen dat ik om die reden niet groter wil. 240 cm breed vind ik overigens al heel wat voor in een huiskamertje  ;D

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
mijn snelle ideeen:
1)Als je het kastje ongeveer 25cm van de muur afzet en de lcd lift uit de powerbuy koopt (plusminus300 euro) dan kun je de lcd (en toekomstige grotere lcd's) laten wegzakken.  8)
OF
Heb ik ook al eens overwogen, maar de speakers zijn net zo hoog en vormen dan de bottleneck voor mensen die aan de zijkant zitten te kijken. (er kijkt regelmatig visite mee). Verder prima idee natuurlijk!  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
2)Als je gaat voor een rolscherm (tensioned) dan kun je deze VOOR je lcd laten zakken als je het scherm iets naar voren laat komen.
Ik heb een rolscherm gehad en was er snel van genezen (golven in je doek).

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
De keuze voor een vast scherm versus rol-tensioned scherm (hogere WAF) is budget gerelateerd?
Nee dus, we vinden een vast scherm beter (geen gegolf) en ook mooier staan, neemt niet weg dat je een zeer goed punt hebt natuurlijk voor wat betreft het voor de TV laten zakken  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 13:26:41
Succes met het project ik ga het zeker volgen  ;)
Ja ach projekt, de ene dag hangt het oude scherm er en de andere dag het nieuwe  ;D

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober 27, 2008, 15:59:55
Tsja bij mijn vorige projector (H57) moest ik zowat een zonnebril op en bij de H79 had het van mij wel wat meer gemogen. Ik heb nou niet het idee dat er een stijgende lijn in zit bij nieuwere generaties qua lichtoutput.
De H79 is destijds vooral op zwartwaarde (contrast) ontworpen, het was dan ook na de Marantz S4 op dat gebied de beste 720p DLP projector  8)
Als je nu naar de H80 kijkt dan moet je weer die zonnebril met nog donkerdere glazen op  ;D
Echter als je dan weer naar de JVC 100 kijkt dan is de lichtopbrengst weer aan de magere kant maar hebben ze juist gekozen voor een optimaal contrast. Oftewel je zult gericht moeten shoppen maar over het algemeen vind ik dat je kunt stellen dat nieuwere generaties projectoren bij een vergelijkbaar contrast een hogere lichtopbrengst hebben.

Maar ik snap dat je niet breder als 2.40 wilt dat is me ook nogal een lap  ;D En bij 2,40 heb je volgens mij eigenlijk ook wel meer licht nodig dan de H79 biedt tenzij je weer op zwartwaarde wilt inleveren. Ik projecteer zelf op 2.10 en mopper al soms over de lichtopbrengst.

CitaatIk heb een rolscherm gehad en was er snel van genezen (golven in je doek).
Mijn eerste rolscherm (tensioned) had dit ook, het doek was te dik en het golfde alle kanten op. Ik heb die firma toen de optie gegeven geld terug of een goed scherm en ze hebben me toen een goedkoper dunner tensioned scherm geleverd (nog steeds behoorlijk prijzig) maar deze heb ik nu 3,5 jaar en geen golf te zien (als er tenminste geen wind in de kamer waait  ;D ) Ik ben er zeer tevreden over dus ook hier geld weer, goed shoppen en bij andere HT forummers gaan kijken en advies in winnen.

CitaatNee dus, we vinden het ook mooier staan
Ok dan heb je een hele hele bijzondere vrouw, zorg maar goed voor haar want zo iemand is zeldzaam  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
De H79 is destijds vooral op zwartwaarde (contrast) ontworpen, het was dan ook na de Marantz S4 op dat gebied de beste 720p DLP projector  8)
Ik ben er ook nog steeds erg tevreden mee  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
Als je nu naar de H80 kijkt dan moet je weer die zonnebril met nog donkerdere glazen op  ;D
Ok.. Helaas vallen de HD80 en HD81 af als opvolger (in de toekomst) voor mijn H79 vanwege de veel hogere throw ratio.

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
Echter als je dan weer naar de JVC 100 kijkt dan is de lichtopbrengst weer aan de magere kant maar hebben ze juist gekozen voor een optimaal contrast. Oftewel je zult gericht moeten shoppen maar over het algemeen vind ik dat je kunt stellen dat nieuwere generaties projectoren bij een vergelijkbaar contrast een hogere lichtopbrengst hebben.
Helder. Feit blijft helaas ook dat je na 600 uur alweer de helft van je licht kwijt bent :P

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
Maar ik snap dat je niet breder als 2.40 wilt dat is me ook nogal een lap  ;D En bij 2,40 heb je volgens mij eigenlijk ook wel meer licht nodig dan de H79 biedt tenzij je weer op zwartwaarde wilt inleveren. Ik projecteer zelf op 2.10 en mopper al soms over de lichtopbrengst.
Het scheelt natuurlijk dat het hele paneel gebruikt wordt bij CIH en dit "extra" licht verdeeld wordt over die 60 cm extra die ik nu erbij krijg in de breedte. Een doek met hogere gain zal denk ik uiteindelijk zorgen voor een helderheid die goed te doen is  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
Mijn eerste rolscherm (tensioned) had dit ook, het doek was te dik en het golfde alle kanten op. Ik heb die firma toen de optie gegeven geld terug of een goed scherm en ze hebben me toen een goedkoper dunner tensioned scherm geleverd (nog steeds behoorlijk prijzig) maar deze heb ik nu 3,5 jaar en geen golf te zien (als er tenminste geen wind in de kamer waait  ;D ) Ik ben er zeer tevreden over dus ook hier geld weer, goed shoppen en bij andere HT forummers gaan kijken en advies in winnen.
Er zullen best goede rolschermen zijn, maar vinden het wel prima met een vaste opstelling  :)

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2008, 17:28:44
Ok dan heb je een hele hele bijzondere vrouw, zorg maar goed voor haar want zo iemand is zeldzaam  ;)
Sterker nog, zij was het die op de VAD show riep dat zij ook zo'n groot scherm wilde  ;D  :D

)p(

Citaat van: Audioloog op oktober 25, 2008, 09:27:14
Zo, de buit is binnen  ;D

Gisteravond in een notendop: Een endje rijden, een gastvrije ontvangst, een hele mooi demo  :o , weer terugrijden, lekker een soeppie eten en toen naar bed :P

De Prismasonic H-FE700M staat nu bij ons thuis en het is mijn intentie om deze dit weekend te gaan monteren voor de projector.



Ben je een paar weken weg en Ronald is al weer een nieuwe weg ingeslagen.  ;D
Feli!  8)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op oktober 28, 2008, 12:41:53
Ben je een paar weken weg en Ronald is al weer een nieuwe weg ingeslagen.  ;D
Geinspireerd door de wederhelft ditmaal  ;D Daarnaast is het ook wel een verademing eerlijk gezegd om weer eens lekker met het HT gebeuren bezig te zijn ipv achter mijn eigen staart aan te rennen met de stereo setup  ;)

Ik ben ook nog van plan de surround speakers anders te gaan plaatsen (hoog aan de muur) zodat ze ongeveer per speakers een meter verder van de sweetpot verwijderd zijn en wellicht ook voor een wat diffuser geluidsbeeld.

hifiman

Na in de praktijk al projecterend een aantal schermmaten gesimuleerd/uitgeprobeerd te hebben, hebben we besloten de eerder aangekondigde maat nog iets aan te passen, het wordt nu uiteindelijk 250 cm breed en 105.5 cm hoog, dat is een aspect ratio van 1:2.37 hetgeen een mooi compromis is tussen de 2 veel voorkomende cinemascope formaten (1:2.35 en 1:2.40).  8)