hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

OEFF!!! ...just giving my opinion, Harry HT... en deze was algemeen van content. ;)
Voor wat betreft het 'voorop lopen', Ronald....zal je m.i. kwalitatief een 'veer' moeten laten. ::)

Anton.

@ Erik,

;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op september  9, 2008, 11:15:31
Ik vind een 78 toerenplaat en luisteren naar Enrico Caruso met een cognacje na een goede maaltijd bij kaarslicht meer een "Bourgondische"  levenstijl.
Tsja en ik hou niet van cognac maar heb liever een glaasje cola... Smaken verschillen en toch kunnen we beiden bourgondiers zijn  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op september  9, 2008, 11:15:31
Muziekstreamen (zoals ik het om me heen hoor) is voor mij meer ..uhhh....hamsteren onder een TL-balk...dus gelijk aan "Fast Food"   >:D
We zijn het er denk ik over eens dat een streaming oplossing kwalitatief een cd transport heel dicht moet kunnen benaderen alvorens het voor ons audiofielen echt interessant wordt. Gelukkig voor mij is mijn referentie geen Wadia (of Pitbull) want anders had ik ook een probleem  ;D

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:17:14
Voor wat betreft het 'voorop lopen', Ronald....zal je m.i. kwalitatief een 'veer' moeten laten. ::)
Dat is dus iets wat ik aan het onderzoeken ben  ^-^ Referentie daarbij is voor mij de Squeezebox EN mijn TEAC cd transport. Als een streaming produkt kwalitatief een stuk beter blijkt dan de Squeezebox en maar ietsje minder dan de TEAC dan is het voor mij persoonlijk een produkt dat het overwegen (van een aanschaf) waard is. Prijs speelt daarbij uiteraard een rol. De Linn is daarbij ook gelijk wel "the limit" wat mijn budget betreft dat ik (er voor) over heb voor een goede streaming bron.

Natuurlijk zou ik ook een dure Wadia als referentie kunnen nemen maar dat zou mijns inziens geen realistisch doel zijn. Wat mij betreft hebben we het hier ook niet over een "upgrade" maar meer over een "migratie" dan wel "side grade".

Daarnaast komen er natuurlijk nog steeds nieuwe produkten uit, dus wat er vandaag niet is kan morgen opeens bestaan  :)

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september  9, 2008, 11:23:57
Dat is dus iets wat ik aan het onderzoeken ben  ^-^ Referentie daarbij is voor mij de Squeezebox EN mijn TEAC cd transport. Als een streaming produkt kwalitatief een stuk beter blijkt dan de Squeezebox en maar ietsje minder dan de TEAC dan is het voor mij persoonlijk een produkt dat het overwegen (van een aanschaf) waard is.

Helder!! Ik dacht even 'met voorop lopen' dat je op zoek was naar de "Holy Grail".

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Harry HT

Hi,
Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:17:14
OEFF!!! ...just giving my opinion, Harry HT... en deze was algemeen van content. ;)
I know, was ook mijn bedoeling, heb het antwoord aangepast. :-*  :)

@ audioloog: ik leer hier veel over ieders audio gevoel en beleving  8)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:26:29
Helder!! Ik dacht even 'met voorop lopen' dat je op zoek was naar de "Holy Grail".
Dat als doel stellen terwijl je een "beperkt" budget hebt lijkt me niet realistisch noch zinvol  ^-^

Met voorop lopen doelde ik met name op "technologische vernieuwing", hetgeen zoals we weten lang niet altijd ook een betere kwaliteit betekent  :-\

hifiman

Citaat van: Harry HT op september  9, 2008, 11:27:45
@ audioloog: ik leer hier veel over ieders audio gevoel en beleving  8)
Ik ook  :) Verder werkt het erover praten op deze manier goed als een spiegel voor jezelf om zo (nog) duidelijker te krijgen waar je nu eigenlijk zelf naar streeft  8)


scrutinizer

Citaat van: Audioloog op september  9, 2008, 11:28:37
Dat als doel stellen terwijl je een "beperkt" budget hebt lijkt me niet realistisch noch zinvol  ^-^

Met voorop lopen doelde ik met name op "technologische vernieuwing", hetgeen zoals we weten lang niet altijd ook een betere kwaliteit betekent  :-\

Wat ook kan betekenen ... dat de "technologische vernieuwingen van weleer" in het budget kunnen gaan passen.... met een van te voren ;) verkregen rapportcijfer. ;D

Anton.

P.S. Ronald, gewoon een vraag die ik al even koester en nu op de man af vraag .... Is het nu zo dat jouw hobby meer het verzamelen van muziek inhoud dan het zo optimaal mogenlijk weergeven ervan?........(en voordat ik weer genomen wordt zonder cond**m)
Waaruit concludeer jij dat?...Fijn dat je het vraagt, Ronald. ;D
Omdat je mij tijdens gesprekken en mails meerdere malen aangegeven hebt dat je het leuk vind om CD's te draaien als er "audiofiele" visite is.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:46:40
Wat ook kan betekenen ... dat de "technologische vernieuwingen van weleer" in het budget kunnen gaan passen.... met een van te voren ;) verkregen rapportcijfer. ;D
Ik snap je opmerking, eigenlijk is dit indirekt een verzoek om mij tot (nog) dieper graven in mijn grijze cellen aan te zetten met als doel te achterhalen wat het precies is dat ik de streaming "methode" zo aantrekkelijk vind.  ::) Ik zal de Sjofel tevoorschijn halen!  ;)

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:46:40
P.S. Ronald, gewoon een vraag die ik al even koester en nu op de man af vraag .... Is het nu zo dat jouw hobby meer het verzamelen van muziek inhoud dan het zo optimaal mogenlijk weergeven ervan?........(en voordat ik weer genomen wordt zonder cond**m)
Nee absoluut niet! Sterker nog, ik betrap mijzelf erop dat elke keer als ik er serieus voor ga zitten ik steeds weer cd's opzet die ik al had lang voor het streaming gebeuren ook maar bestond.

Met computer software had ik dat vroeger wel, mijn kast stond er op een gegeven moment vol mee en en ik gebruikte er 0,01% van. Ook dat doe ik dus al vele jaren niet meer. Met muziek is het wel fijn om er steeds meer van te hebben simpelweg omdat het je keuze vergroot en om het leren kennen van nieuwe muziek. Maar nogmaals absoluut geen doel op zich voor mij! Als je mij vraagt (en die verzin ik nu even terplekke) of ik bereid ben de helft van mijn muziek collectie (wel naar eigen keuze) weg te gooien in ruil voor meer kwaliteit dan zou ik dat doen!

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 11:46:40
Waaruit concludeer jij dat?...Fijn dat je het vraagt, Ronald. ;D
Omdat je mij tijdens gesprekken en mails meerdere malen aangegeven hebt dat je het leuk vind om CD's te draaien als er "audiofiele" visite is.
Dan zal ik dit misverstand gelijk even de wereld uithelpen door deze zin iets anders weer te geven:
Ik vind het leuk om CD's te KUNNEN draaien als er audiofiele visite is.

Daarmee dus niet bedoelende dat ik LIEVER cd's draai (met of zonder audiofiele visite) maar simpelweg om backwards compatibel te kunnen zijn als er mensen op bezoek komen die het vorige eeuwse medium cd bij zich hebben. Eigenlijk ben ik gewoon erg sociaal dus  ;D

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.


scrutinizer

Gelukkig!! Na deze verduidelijkte uiteenzetting ... heb ik weer wat grijze cellen ter beschikking om mijn eerste generatie "wasrollen" te kunnen beoordelen. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op september  9, 2008, 12:36:55
Gelukkig!! Na deze verduidelijkte uiteenzetting ... heb ik weer wat grijze cellen ter beschikking om mijn eerste generatie "wasrollen" te kunnen beoordelen. ;)
:D

Erik van Voorst (in memoriam)

Net weer terug van de Mediamarkt.. :-X.

Wat ben ik toch een "Sucker" voor die zilverlingen.... ;D

Met een heerlijk gevoel in "mijn handen" loop ik met de remastered Avalon (HDCD B. Ludwig) van Roxy Music en met de kartonnen dubbelaar "The Final Concert Recording"  van Stan Getz naar buiten.... 8)

Volledig off-topic maar wel...uhh....Bourgondisch Babbelen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

)p(

Citaat van: Audioloog op september  9, 2008, 12:06:40
Met muziek is het wel fijn om er steeds meer van te hebben simpelweg omdat het je keuze vergroot en om het leren kennen van nieuwe muziek.

Nabije toekomst is denk ik een abbo op een rhapsody achtige on-demand service waardoor je direct kan streamen uit een enorme back catalogus...lijkt mij ideaal...zelfs als het nog 256kbs mp'3's zijn of iets dergelijks...audio kwaliteit is voor mij duidelijk een stuk minder belangrijk dan voor jullie ;)

peter

)p(

Citaat van: Erik van Voorst op september  9, 2008, 13:12:58
Net weer terug van de Mediamarkt.. :-X.


Volledig off-topic maar wel...uhh....Bourgondisch Babbelen... ;)

Na die TL-balken overkill in de mediamarkt ben je denk ik nu wel aan een wijntje toe  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op september  9, 2008, 13:14:44
Nabije toekomst is denk ik een abbo op een rhapsody achtige on-demand service waardoor je direct kan streamen uit een enorme back catalogus...lijkt mij ideaal...zelfs als het nog 256kbs mp'3's zijn of iets dergelijks...audio kwaliteit is voor mij duidelijk een stuk minder belangrijk dan voor jullie ;)
Afgezien van wel of niet minder kwaliteit lijkt dat me dan weer niks.. Ik wil graag onafhankelijk van (het beschikbaar zijn van) een 3de partij mijn muziek kunnen spelen , cq het graag zelf willen "bezitten" al is het "maar" op een harde schijf :P

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op september  9, 2008, 13:12:58
Net weer terug van de Mediamarkt.. :-X.

Wat ben ik toch een "Sucker" voor die zilverlingen.... ;D

Met een heerlijk gevoel in "mijn handen" loop ik met de remastered Avalon (HDCD B. Ludwig) van Roxy Music en met de kartonnen dubbelaar "The Final Concert Recording"  van Stan Getz naar buiten.... 8)

Volledig off-topic maar wel...uhh....Bourgondisch Babbelen... ;)
Nu nog even rippen onder het genot van een cognacje  ;D

hifiman

Even proberen wat misverstanden cq vooroordelen mbt muziek streaming en jitter uit de wereld te helpen.

Ok daar gaan we dan, een wav (of flac) bestand (geript van een cd) op een harde schijf bevat GEEN jitter!

Jitter is immers een functie van de klok die de data van punt A naar punt B klokt. Anders gezegd jitter is iets wat bestaat tijdens het transport van data en ophoud te bestaan zodra deze data in ruste is (bestand op de harde schijf).

Denk even aan een grafiekje waarbij op de X as de gesampelde waarde weergeven wordt en op de Y as de tijd. De waarden op de X-as zijn in ons WAV bestand opgeslagen, de waarden op de Y as NIET! Er staat in het wav bestand GEEN tijdsinformatie opgeslagen. Het enige wat er (naast de sample waarden) instaat is een header die ons vertelt met welke snelheid (klok) de data eruit gehaald dient te worden.

Jitter is een "vervorming" van de tijds (Y)-as en bestaat dus alleen tijdens het transport van die data. Er is uiteraard 1 uitzondering en dat is wanneer tijdens transport de jitter zo extreem groot (in de orde van de tijdsduur van 1 bit) dat de waarde van de samples er door beinvloed gaat worden, er vallen bitjes "om".. Dit is iets waar iedereen het over eens zal zijn dat dit in de praktijk normaliter nooit voorkomt, zelfs niet in de kruidvat "klasse" apparatuur  ;D Als ik het over jitter heb dan bedoel ik dus niet dit soort (destructieve) jitter.

Ok, ik hoop dat het duidelijk is, tijdens transport van data naar een bestand op de harde schijf is er WEL sprake van jitter, echter deze wordt niet mee-opgeslagen IN het bestand noch zal het de inhoud van het bestand veranderen. Pas op het moment dat we wat gaan doen met het bestand (streamen bijvoorbeeld) ontstaat er weer jitter.

Zolang we ons in het digitale domein bevinden is de jitter overigens nog geen punt, immers de inhoud van de data wijzigt er niet door. Als we dus een muziekbestand over het internet downloaden dan komt er dus niet "meer" jitter bij dan als we het direkt van onze eigen cd geript zouden hebben. Hierbij ga ik wel even uit van 2 gelijkwaardige rip methoden want tijdens het rippen kunnen er WEL bitjes omvallen afhankelijk van de gebruikte cd (vies?) , de cdrom lezer en de gebruikte software.

Jitter wordt pas hoorbaar op het scheidingvlak tussen digitaal en analoog, oftewel in de DA converter, op dat moment is de timing namelijk opeens wel van het grootste belang, immers de juiste noot op het verkeerde moment is de verkeerde noot! Wel is het zo dat de jitter die aankomt in de DAC een soort optelsom is van de jitter onstaan alle voorgaande transport processen, ik ben het zelf niet eens met de mensen die zeggen dat alleen de laatste (transport) stap telt.
Immers zoals onze grote vriend de heer Tent ooit uitlegde, een digitale gate is tevens een ANALOGE verzwakker. Kortom jitter sijpelt er altijd in meer of mindere mate doorheen!

Tot zover mijn (puur theoretische) zienswijze op jitter en streaming, correct me if (you think  ;D ) I am wrong!

Wat wil ik hier nu allemaal mee zeggen? Wel, met name dat streaming niet persee inherent slechter is (qua jitter!) dan het afspelen van een cd, sterker nog de methode is zelfs potentieel in het voordeel! Nu de praktijk nog...  ::)


advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman


advr

Citaat van: Audioloog op september  9, 2008, 14:03:32
En jouw mening hierover  ???  ;D

ik denk dat wij aardig op 1 lijn zitten. voor "het gemak" heb ik ook een NAS en TVix om moeiteloos muziek te draaien met bijna de kwaliteit van mijn dac/loopwerk.  8)
maar die kwaliteit ga ik misschien halen als ik een betere Toslink verbinding met met North Star Dac kan maken. De voeding van de Tvix is lastiger aan te passen maar er hangt via een verloopstukje wel een goed geaard netsnoer aan.  ;D

ik heb inderdaad soms ook het gevoel dat via de harddisk het schoner klinkt dan via mijn North Star loopwerk. Maar cd's via het loopwerk klinken nog wel analoger.  :o

als ik echt helemaal los wil gaan met luisteren dan prefereer ik de LP12 8)
daar kan bij mij geen streaming of loopwerk tegenop :o maar de prijsklasse is beduidend anders.

als ik de pegels heb dan komt er een keer een Linn Akurate DS, daarna zal mijn cd loopwerk werkeloos worden denk ik.

het is zeker het gemak en in een later stadium ook de kwaliteit die gaat komen.
het is de toekomst. leuk dat dat streamen nu al goed werkt.

perfectie in huis krijg je toch niet, dat streven heb ik allang losgelaten. ik geniet van de muziek O0

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Joris1971

Citaat van: advr op september  9, 2008, 14:15:32

perfectie in huis krijg je toch niet, dat streven heb ik allang losgelaten. ik geniet van de muziek O0

Ad.

misschien dat Audioloog dat ook eens zou moeten doen.  :-X ;) ;D

hifiman

Citaat van: Joris1971 op september  9, 2008, 14:20:48
misschien dat Audioloog dat ook eens zou moeten doen.  :-X ;) ;D
Dat lukt tegenwoordig al best aardig!  ;)

Het volledig loslaten van het streven naar perfectie heb ik nog steeds wat moeite mee..

Joris1971

Citaat van: Audioloog op september  9, 2008, 14:24:39
Het volledig loslaten van het streven naar perfectie heb ik nog steeds wat moeite mee..

Ja, dat merken we met alle tweaks etc...wordt je daar zelf niet onrustig van?