UTP kabel en tv kijken via streaming, welke UTP cat ?

Gestart door Spijkie, oktober 14, 2022, 12:08:28

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spijkie

Ik denk dat ik het antwoord al weet maar voor de zekerheid even de vraag hier want ik ben een leek op dit gebied.

Situatie:

Glasvezel internet verbinding en vanuit modem met Cat5e naar internet poort in woonkamer. Nu heb ik begrepen dat er meerdere cat kabels zijn, 5e , 6 , 7, 8. Allemaal voldoende snelheid voor internet. Maar mijn vraag gaat over de bandbreedte. Ik heb me hier nooit in verdiept maar 5e is dus 100 mhz bandbreedte. 6a is 10.000mbit en Max 500mhz.

Heeft dit überhaupt invloed op je tv signaal of blijf je met 100mhz ruim binnen de marges? Wordt er bij 4K kijken bijvoorbeeld gedownscaled ofzo? Nogmaals , geen enkel idee hiervan en op internet wordt snel aangegeven minimaal 6a te nemen vandaar even de vraag.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Hanky Panky

Citaat van: Spijkie op oktober 14, 2022, 12:08:28
Ik denk dat ik het antwoord al weet maar voor de zekerheid even de vraag hier want ik ben een leek op dit gebied.

Situatie:

Glasvezel internet verbinding en vanuit modem met Cat5e naar internet poort in woonkamer. Nu heb ik begrepen dat er meerdere cat kabels zijn, 5e , 6 , 7, 8. Allemaal voldoende snelheid voor internet. Maar mijn vraag gaat over de bandbreedte. Ik heb me hier nooit in verdiept maar 5e is dus 100 mhz bandbreedte. 6a is 10.000mbit en Max 500mhz.

Heeft dit überhaupt invloed op je tv signaal of blijf je met 100mhz ruim binnen de marges? Wordt er bij 4K kijken bijvoorbeeld gedownscaled ofzo? Nogmaals , geen enkel idee hiervan en op internet wordt snel aangegeven minimaal 6a te nemen vandaar even de vraag.

Gr Spijkie

Als je de 1e 10 jaar goed wil zitten dan is 5E prima. Als je toekomst bestendig wil leggen dan is Cat 6A prima in de S/FTP uitvoering. Als je aan de laatste tekort komt woon je waarschijnlijk in een datacenter  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Spijkie

Citaat van: Hanky Panky op oktober 14, 2022, 12:31:59
Als je de 1e 10 jaar goed wil zitten dan is 5E prima. Als je toekomst bestendig wil leggen dan is Cat 6A prima in de S/FTP uitvoering. Als je aan de laatste tekort komt woon je waarschijnlijk in een datacenter  ;)

Neuh, geen datacenter gelukkig. Gewoon standaard woning maar in de toekomst zouden de kids nog weleens op hun eigen kamer tv willen kijken. Als er dan 3 tv's tegelijk aan staan dan kan dat dus invloed hebben tegen die tijd.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Hanky Panky

#3
Citaat van: Spijkie op oktober 14, 2022, 12:42:23
Neuh, geen datacenter gelukkig. Gewoon standaard woning maar in de toekomst zouden de kids nog weleens op hun eigen kamer tv willen kijken. Als er dan 3 tv's tegelijk aan staan dan kan dat dus invloed hebben tegen die tijd.

Gr Spijkie

Dat trekt 5E makkelijk tenzij iedereen full BD Rips van 60-80GB per stuk tegelijk wil kijken. Een TV stream of een Netflix stream is ongeveer 10 mbit en een 4K stream is 15 mbit. Als je 1.000 mbit hebt kun je wel uitrekenen wat je nodig hebt, zelfs als je met matige netwerk apparatuur maar 6-700 mbit haalt. En kids kijken toch vaak op de laptop, tablet of telefoon over wifi.

Als het nu werkt zou ik er geen geld in steken. Als je nu alles moet trekken en je wilt er lang blijven wonen zou je de duurdere optie kunnen kiezen. Op de rol kost 5E ongeveer € 19 voor 50 meter, 6A kost ongeveer € 60 per 50 meter.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

katwax

Nee ga je niet snel merken.
Weet ook dat de indicatie het minimum is waaraan kabel moet voldoen, niet het maximum.
Vaak lees je voor 10Gb heb je cat6 nodig, maar een goede cat5e kan ook best 10Gb doen, alleen is dat geen garantie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543


katwax

Citaat van: Jazzman op oktober 14, 2022, 18:26:05
De doorvoersnelheid is toch echt max....

https://www.internet-kabel.nl/kenniscentrum/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html
Toch niet, dat is het nu net.
Kijk toen er nog geen standaard was voor cat6 gebruikte men gewoon cat5e kabel voor 10Gb.

ep, official ratings will tell you otherwise, but if everything is terminated correctly and using solid strand pure copper, the following should be possible:

cable   1Gbps   10Gbps
cat5e   100m/328ft   45m/147ft
cat6   100m/328ft   55m/180ft
cat6a   100m/328ft   100m/328ft
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Deleted User


Spijkie

Ok maar hoe zit het dan met de bandbreedte waar over gesproken wordt? Het verschil tussen 100mhz en 500mhz klinkt nogal fors. Het komt op mij over dat dit los staat van de internet snelheid maar waar slaan die mhz dan wel op ?

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Hanky Panky

Citaat van: Spijkie op oktober 14, 2022, 21:06:52
Ok maar hoe zit het dan met de bandbreedte waar over gesproken wordt? Het verschil tussen 100mhz en 500mhz klinkt nogal fors. Het komt op mij over dat dit los staat van de internet snelheid maar waar slaan die mhz dan wel op ?

Gr Spijkie

Frequency

The frequency of ethernet cables is measured in Megahertz (MHz), which are the rate at which a signal can change states, and in networking refers to going from 1 to 0 and back. A 100 MHz network cable can support between 1 and 100 MHz, or up to 100,000,000 changes per second.

Niet zo heel belangrijk tenzij je in het eerdere datacentrum woont  ;)

Gewoon de nerd-speak even laten voor wat het is. 5E is voorlopig zat en de kids hebben tzt meer aan dikke vette wifi dan een kabel  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Littletycoon

5e is idd zat (alhoewel ik zelf 6a heb liggen).

Beperking zal uiteindelijk meer optreden in nic/harde schijf/processor. Mijn kodi kastje boven trekt b.v. geen hoge bitrates van geripte blurays (zeg vanaf 50mb/s), dat ligt niet aan de dat kabels of switches, mijn verdenking is dat de nic het niet kan handelen.

Spijkie

Het is toch ergens een geruststelling om te lezen dat het ok is, niks meer aan doen dus.

Thnx voor de antwoorden!

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

stevie1

Ik heb zelf ook doodgewoon cat 5 liggen en er gaat bij mij super veel data doorheen. Gelijktijdig iptv ps4 synology internetten enz. 
Wat mij steeds (structureler) gaat opvallen dat de goedkope switches vaker kapot gaan.  Misschien komt dat door grotere data doorstroom. Ook bij vrienden en familie. Dus bespaar niet op knoop punten (routers, switches, accesspoints etc)
Als je budget het toe laat altijd unify.  (Heb geen aandeel daar hoor, maar dat is klasse apart)

Spijkie

Citaat van: stevie1 op november 18, 2022, 17:58:34
Ik heb zelf ook doodgewoon cat 5 liggen en er gaat bij mij super veel data doorheen. Gelijktijdig iptv ps4 synology internetten enz. 
Wat mij steeds (structureler) gaat opvallen dat de goedkope switches vaker kapot gaan.  Misschien komt dat door grotere data doorstroom. Ook bij vrienden en familie. Dus bespaar niet op knoop punten (routers, switches, accesspoints etc)
Als je budget het toe laat altijd unify.  (Heb geen aandeel daar hoor, maar dat is klasse apart)

Hallo Stevie1, kun je voor een leek uitleggen waarom unify en welk budget je dan moet verwachten? Is het de bouw kwaliteit die veel beter is of de voeding?

Gr Spijkie 
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

stevie1

Citaat van: Spijkie op november 18, 2022, 18:32:24
Hallo Stevie1, kun je voor een leek uitleggen waarom unify en welk budget je dan moet verwachten? Is het de bouw kwaliteit die veel beter is of de voeding?

Gr Spijkie

Unify Ubiquity fabrikant in het top segment qua switches en routers accespoints etc.
Maar als leek zou ik daar dan niet aan beginnen, omdat daar best wat kennis voor nodig is.
Een switch is een knooppunt- verdeelpunt als bv een bedrade verbinding te splitsen in merrdere 4,8, 16 etc.
Mocht je zoiets overwegen of nodig hebben gebruik altijd een met een metalen behuizing.
Netgear of tplink bv hebben al hele goeie voor 25-30.  Die werken automatisch en hebben nooit storing. 
Ubiguity is best lastig voor iemand met beperkte (netwerk) kennis. 

Refie

Als je wat POE spullen in huis hebt zou je Cat.6 kunnen overwegen omdat deze normaliter wat meer koper heeft.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Hanky Panky

Citaat van: stevie1 op november 18, 2022, 17:58:34
Ik heb zelf ook doodgewoon cat 5 liggen en er gaat bij mij super veel data doorheen. Gelijktijdig iptv ps4 synology internetten enz. 
Wat mij steeds (structureler) gaat opvallen dat de goedkope switches vaker kapot gaan.  Misschien komt dat door grotere data doorstroom. Ook bij vrienden en familie. Dus bespaar niet op knoop punten (routers, switches, accesspoints etc)
Als je budget het toe laat altijd unify.  (Heb geen aandeel daar hoor, maar dat is klasse apart)

Mijn ervaring met switches is dat het veelal de voeding is die de geest geeft. In mijn vorige woning gaf een switch die ergens helemaal achter lag de geest. Nieuwe gehaald en in eerste instantie alleen de voeding vervangen en hoppa - daar gingen we weer.

Ik heb nu een mix van TP-link en Netgear en heb al een jaartje of 10 geen last van switches die de pijp aan Maarten geven.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Spijkie

#17
Even een vervolg vraag, ik lees nu net dat er verschil is in opbouwdoos voor cat kabels.er wordt gesteld dat een cat 5e opbouwdoos de snelheid bepaald voor de kabels die er in gaan. Dus ook al plaats ik een cat 7 kabel die 10.000 mbit aan kan Maar ik heb een opbouwdoos van cat 5 die 100mbit aan kan dan krijg ik alsnog 100 mbit.

Iemand hier van gehoord of een betere kijk op heeft ? Ik ben dus geen expert, verre van. En lees dit alleen op internet.

Beste, Dit is mogelijk, echter bepaalt de zwakste schakel in dit geval de te behalen snelheid, dus de cat5e opbouwdozen. Wij raden u wel aan om cat6 in- en of opbouwdozen te gebruiken. Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Baer DSIT


Gr Spijkie

Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

katwax

Ik heb geen idee welke ik hier heb, maar best mogelijk dat die het label cat5 hebben gezien de leeftijd.
Echter is mijn netwerk gewoon 1Gb.
Maar normen zijn natuurlijk iets hoger en die WCD voor cat6 heeft het label (garantie) dat die aan cat6 voldoet.
Volgens mij als je van zelfde merk er 2 naast elkaar legt zal dit er hetzelfde uitzien.
Belangrijk is wel om te kijken of je UTP of STP kabels gaat gebruiken, want hier zit wel verschil in de WCD.

Kan het echter niet met zekerheid zeggen voor cat6, heb hier geen 10Gb switch dus kan niet testen of dit werkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Marcel078

#19
De bandbreedte geeft aan hoeveel data er tegelijk over de lijn kan dat is bij 6a (500mhz) een stuk hoger dan bij 5e (100mhz) Ik heb zelf cat 6a SFTP aangelegd toen ik in ons huidige huis kwam wonen in 2015. Ik kan wel zeggen dat SFTP een stugge kabel is door die extra mantel dat is lastig kabels trekken. Maar als jij nu 5e hebt zou ik dat voor nu lekker zo laten  ;D

Als je voor cat6a besluit te gaan moet je inderdaad wel de bijbehorende cat6a opbouwdozen en utp stekkers gebruiken.
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

katwax

Citaat van: Marcel078 op februari 16, 2023, 08:44:25Als je voor cat6a besluit te gaan moet je inderdaad wel de bijbehorende cat6a opbouwdozen en utp stekkers gebruiken.

Kan je dat ook toelichten wat het verschil is in die opbouwdozen? Als ik puur naar de connectors kijk op foto, dan zie ik niet direct verschil.
Btw UTP stekker kan ik je met zekerheid zeggen dat daar geen verschil in zit.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Marcel078

Het verschil in opbouwdozen en ook bij connectoren zit in de afscherming. (shielded - STP) en (unshielded - UTP)
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

katwax

Citaat van: Marcel078 op februari 16, 2023, 09:19:59Het verschil in opbouwdozen en ook bij connectoren zit in de afscherming. (shielded - STP) en (unshielded - UTP)

Ja dat je moet kijken naar STP of UTP dat klopt, maar dat heeft niets te maken met dat het cat5 of cat6 is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Marcel078

#23
Citaat van: katwax op februari 16, 2023, 08:53:42Kan je dat ook toelichten wat het verschil is in die opbouwdozen? Als ik puur naar de connectors kijk op foto, dan zie ik niet direct verschil.
Btw UTP stekker kan ik je met zekerheid zeggen dat daar geen verschil in zit.

De aderen van de cat6a kabel zijn iets dikker dan cat5e en zouden dus iets beter moeten passen in een cat6a connector. Er zijn vast wel technische verschillen maar die ken ik verder niet. En in een cat6a stekker zitten de aderen in een zigzag patroon en bij cat5e in een strakke lijn naast elkaar (geen idee waarom)


Cat 5/5e: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-9ed963904276683f7fdbd932c631290d-lq
Cat 6/6a: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-04a388fdc2a0f838b2e008db5ef8d426-lq

Maar waarom zou je een cat6a kabel afmonteren met cat5e connectoren?
AVM PA 8.x | IOM M500 | Acoustic Energy AE309 | Linn Majik DS/0 | Micro Seiki DD40

katwax

#24
Omdat een RJ45 een RJ45 is.
Maar vraag van TS was ivm WCD, waar ik op eerste zicht ook geen verschil zie.

De aders voor cat6 zijn qua minimum eisen dikker dan cat5e, dus mogelijk gaat daar verschil wel zitten en gaat men bij cat6 stekker deze openingen iets wijder maken. Dit zou dan ook voor WCD gelden.

Nu heb ik in praktijk zelfde rj45 connector (utp) zowel op cat5e als cat6 geknepen zonder problemen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543