digitale kabel

Gestart door freddy, november 23, 2002, 16:52:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freddy

Hoi,


Ik lees vaak dat de rol van interlinks en kabels niet onderschat moet worden, maar welk verschil kan er waargenomen tijdens het kijken naar een film, als je bijv.
een coax gebruikt van zeg 30 EURO en daarna een van 90 EURO. Realistischere explosies, spraak, betere overall geluidskwaliteit?

Profigold levert kabels voor rond de 35 EUR, verder kan ik hier in de buurt komen aan Van den Hul, Ixos en Qed; deze zijn 2 tot 3 keer zo duur. Mijn HT zal uiteindelijk rond de 3000 EUR gaan kosten.

Laatste vraag: wat is eigenlijk het verschil tussen een coax en een normale kabel; heeft dit te maken met weerstand of zo? Ik heb geen idee welke te kiezen.  Advies!!!

Alvast bedankt,


freddy

J.A.F._Doorhof

Hi,

Digitale interlinks kunnen veel verschil maken.
Denk aan bv betere intergratie tussen front en rears (hoe stom het ook klinkt), en een betere weergave overall.

Digitale interlinks dienen te voldoen aan 75Ohm impendantie (bij coax, maar in principe moet je ook voor coax gaan).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

EiSl

En hierbij kan je ter volledigheid toevoegen:

Met de digitale interconnecties heeft de kabelsoort 'geen' invloed meer zoals deze wel met analoge verbindingen heeft.
Reden: over de interlink gaan alleen maar '0'-'1' informatie (bit-stream) en geen audio-spectrum.

J.A.F._Doorhof

Tja,

Toch weer jammer ;D.

Er zit onomstotelijk bewezen een wereld van verschil in klank tussen digitale interlinks, er is gewoon net als bij analoge interlinks een verschil in plaatsing, diepte, focus etc.

Dus OOK bij digitale interlinks is er een hoorbaar verschil.

Er reizen namelijk GEEN 1-en en 0-en over de kabel, maar gewoon net als bij analoge interlinks een stroom signaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Citaat van: EiSl op november 27, 2002, 10:08:26
En hierbij kan je ter volledigheid toevoegen:

Met de digitale interconnecties heeft de kabelsoort 'geen' invloed meer zoals deze wel met analoge verbindingen heeft.
Reden: over de interlink gaan alleen maar '0'-'1' informatie (bit-stream) en geen audio-spectrum.
*zucht* :(

Robbo

Tja, deze discussie hebben we onlangs nog gehad.

ub4b

Citaat van: Robbo op november 27, 2002, 15:38:02
Tja, deze discussie hebben we onlangs nog gehad.

Hier gaan we weer ... na de reacties van Garmt en Frank heb ik deze discussie met een aantal Alcatel ingenieurs nog eens overgedaan. Beide zijn trouwens ook audiofielen :D

Zij moeten in hun telecom apparatuur zelf zwaar rekening houden met jitter en ik durf wel te beweren dat mijn origineel bericht juist was, een stelling die ook het Duitse audio magazine volgt.

Met een RAM buffer krijg je in principe jitter weg, op voorwaarde dat de bits in volgorde toekomen en er geen data errors zijn. Er zijn namelijk geen retransmissies op een SP/DIF, dus als er iets fout gaat moet je gewoon slikken.

Met een degelijke kabel zouden de twee laatste problemen zich niet mogen voordoen.

Nu in het Nederlands :

Naast 0 of 1 op de kabel (onderscheidbaar gezien beiden een eigen voltage-bereik hebben = analoog signaal) kunnen er variaties zitten tussen de bitjes, aka jitter. Soms komt er eentje te laat aan, soms wat vroeger, een beetje zoals de ruimte tussen filerijders. Zelfs al kan je doorrijden dan varieert dat tussen de voertuigen ook een beetje als een accordeon.

Jitter kan in principe wel opgekuist worden alleen kiezen de fabrikanten er meestal niet voor dit op de juiste manier te doen. Of dit nu bewust of onbewust is laat ik voortaan aan jullie over, ik geef gewoon de feiten.

Een RAM buffer is een mooie oplossing, maar soms wordt beweerd dat zelfs met RAM buffering er nog een verschil tussen kabels is.

Even uitleggen waarom het niet hoeft te zijn zoals het lijkt ...

Als je v.b. een digitaal SP/DIF signaal van een CD speler op een DAT tape opneemt, of via een geluidskaart met digitale inputs als WAV file saved, dan moet je weten dat deze beide informatiedragers geen extra informatie opnemen waarin de jitter waarden staan.

Ook op een CD zijn deze jitter waarden niet digitaal gecodeerd. Wel onstaat jitter omdat :

  • een transport niet perfect lineair loopt
  • de putjes op de CD niet perfect zijn gebrand of geperst. Dit gebeurt wel eens met goedkope CDR's
  • trillingen in het toestel
  • tal van andere mechanische en electronische factoren
Je krijgt als het ware een bitstroom die in de file staat en dus moet versnellen en dan weer eens vertragen. Door deze stroom in een FIFO (first-in first-out) buffer te plaatsen en deze buffer heel synchroon uit te gaan lezen los je het probleem op.

Het is wel gekend dat de DSP's in pre/pro's syncen op de master clock van de inkomende bitstroom. Heb je een slechte clock in je CD dan heb je prijs. Vandaar dat Frank zijn clock upgrades het goed doen.

Dan mag je nog zoveel bufferen zoveel je wilt, het uitgaande signaal naar je D/A converter blijft dan niet synchroon, je voegt alleen maar een vertraging in het geluid.

Misschien daarom dat sommigen nog steeds verschil horen tussen kabels op een pre/pro die zogenaamd RAM buffering toepast. Als je echter de uitsturende clock onafhankelijk zou kunnen maken van de inkomende clock (die gewoon van het SP/DIF signaal wordt gehaald, ook wel master clock genoemd) en het allerlaatste stukje electronica tussen de buffer en de D/A converter kwa jitter optimaal gedesigned is ben je er eigenlijk van af.

Enige wat je niet mag hebben is een buffer underrun zoals bij CD branders, dus de inkomende stroom vertraagt zodanig erg dat de buffer leeg geraakt. Gezien CD spelers een constante bitrate hebben met daarin kleine variaties zou het eigenlijk gemiddeld niet mogen uitmaken.

In elk geval kan je altijd terugdenken aan het verhaal met het WAV bestand. In een WAV bestand zit dus geen jitter en je kan dus in principe een digitale stroom ontjitteren zolang de twee voorwaarden in m'n stelling voldaan zijn.

Ik sta open voor gefundeerde opbouwende kritiek. We weten allemaal dat we op heel wat toestellen van de huidige generatie verschil ondanks eentjes en nulletjes, maar probeer je bewust te worden WAAROM je het hoort.

Ik ben vooral geinteresseerd in het waarom, niet gewon van "zeg ub je bent weer aan het zagen en ik hoor verschil , punt uit". Hiermee komen we gewoon niet verder.

J.A.F._Doorhof

 ???
De opmerking hier was, dat er geen verschil kon zijn tussen digitale interlinks......

En dat is er dus wel.
Jitter is niet relevant voor die vergelijking, hoewel het wel één van de factoren is.

Er zit gewoon verschil tussen interlinks, punt....

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"