Het grote DALI Topic

Gestart door Maneblusser, februari 20, 2015, 10:00:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaudio

Citaat van: chansig op mei  9, 2016, 16:27:08
Maakt het nog bijzonderder. Super gehoor oid ?

Zeker omdat laag geen richting heeft en vanuit dat feit zou je kunnen aannemen (dat doe ik dan maar even gemakshalve) niet op die wijze het stereobeeld kan beïnvloeden.

Als ik een denkfout maak...dan hoor ik het graag. Leer ik vandaag misschien toch weer iets bij.

Gr Hans

Theoretisch zou het inderdaad niet logisch zijn, maar toch is het zo. Probeer het zelf maar eens. Eea zal natuurlijk ook afhankelijk zijn van de akoestiek, setup, afstelling etc etc. Vooral bij stem weergave (mannenstem) en basgitaar valt het mij op. Mijn gehoor is niet meer wat het geweest is trouwens [emoji6]

xlr8

Is ook logisch en volg bovenstaande voor 100% ..zelfde ervaring(en) dus.

Hoe hoger je filtert hoe meer het beschreven fenomeen naar voren komt.

chansig

Ja...dan is het redelijk verklaarbaar. Ik ging er gemakshalve even vanuit dat je een sub niet boven de lokaaliseerbare grens laat meespelen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Alex Groningen

Nu al een tijdje diverse reviews aan het lezen op het world wide web. Hierin kom ik toch een hoop positief nieuws tegen over de Dali Rubicon, van zowel journalisten als eigenaren. Dit alles maakt mij zo nieuwsgierig dat ik binnenkort een luisterafspraak wil maken om de Rubicon 2, 6 en 8 te gaan beluisteren. De looks spreken mij in ieder geval al aan.

Gawain

Ik ga doorofnight achterna qua luidsprekerkeuze [emoji5]

Vanaf komende zaterdag avond mag ik hier voortaan mijn muziek luisteren via de Euphonia MS5's [emoji3]

Ze komen eerst naast de Helicon 400 mk2's te staan om nog een tijdje te kunnen vergelijken tussen beide luidsprekers. Maar daarna zullen de Helicon's waarschijnlijk het veld gaan ruimen.

Voorlopig zullen ze gaan spelen op de Nad M2, maar zit al voorzichtig rond te kijken om een stapje hoger op de "versterker-ladder" te gaan..

Waarschijnlijk weer een losse voor- en eindversterker. Moet nog goed uitzoeken en tzt luisteren wat mooi uitpakt, voorlopig denk ik aan of een Audio Research DSPre voorversterker of de veel goedkopere Parasound P5 en dan als eindversterking één van de volgende Bryston 4bsst2, een Boulder, iets van Audio Research maar wil geen buizen, Bel Canto ref500m of ook Parasound.. Tips en ervaringen zijn zeeer welkom. Heb een lichte voorkeur voor de Bel Canto's en de Bryston, zou hier wel een 1 op 1 vergelijking van willen horen :D

DofN

Zo dan, gaaf! Gefeliciteerd met je MS5.. Je hebt het marktplaats setje gekocht?

Ik ben heel benieuwd hoe ze klinken.. Als het mag en als je niet te ver weg woont, wil ik ze weleens komen luisteren?

Citaat van: Sjaudio op mei  9, 2016, 01:00:20
Mag me vanaf deze week ook bij de Dali club aansluiten. Paartje Ikon 1 MK2 in het wit besteld, direct met witte stands. Ben benieuwd hoe ze het hier gaan doen!




Gefeliciteerd! Veel plezier ermee. Stijlvol zo in het wit.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Woowwwwww mooi, netjes  ;D
Had ik niet ergens gelezen dat je ze niet zou kopen??  ;)
Mocht je de Helicons echt weg doen, kan je me altijd berichten  ;)
Ben wel benieuwd hoe die klinken.
En mooie upgrades in het vooruitzicht  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Gawain

Citaat van: doorofnight op mei 10, 2016, 19:49:03
Zo dan, gaaf! Gefeliciteerd met je MS5.. Je hebt het marktplaats setje gekocht?

Citaat van: pvd_66 op mei 10, 2016, 20:45:49
Woowwwwww mooi, netjes  ;D
Had ik niet ergens gelezen dat je ze niet zou kopen??  ;)
Mocht je de Helicons echt weg doen, kan je me altijd berichten  ;)
Ben wel benieuwd hoe die klinken.
En mooie upgrades in het vooruitzicht  ;D

Klopt [emoji5] Kon mezelf toch niet helemaal inhouden om ze eens te gaan beluisteren. Was voordat ik ze op mp had gezien ook zeker niet van plan te upgraden, ook omdat mijn huiskamer aan de kleine kant is voor deze luidsprekers. Maar na ruim 2 uur naar deze luidsprekers geluisterd te hebben was ik wel erg onder de indruk en kon ik, deze misschien wel eenmalige kans, niet aan me voorbij laten gaan [emoji3]

Heb alleen het idee dat nu straks de Nad M2 de Euphonia's niet volledig tot hun recht zullen laten komen.

DofN

Waarom zou de NAD M2 dat niet doen? Dat is een topversterker.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Woutoro32

Musical Fidelity m6 500i.
Rust, controle en detaillering. En power! Zonder controle te verliezen. Wat een ding.
When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story!

DofN

Misschien neem ik mijn SDA2400 wel mee op luisterbezoek. Als die de MS5 niet aan het zingen krijgt..

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

#211
Citaat van: doorofnight op mei 10, 2016, 22:56:48
Waarom zou de NAD M2 dat niet doen? Dat is een topversterker.

Het is zeker een fantastische versterker, twijfel ook enorm en misschien is het verstandig deze ook voorlopig in de set te laten.

Maar iets knaagt aan me dat het met de Arc dspre en een Bryston 14bst of 4bsst2 wellicht allemaal nog mooier is. Lastig, zeker omdat deze niet thuis te testen zijn [emoji53]

Gawain

Citaat van: Woutoro32 op mei 10, 2016, 23:14:50
Musical Fidelity m6 500i.
Rust, controle en detaillering. En power! Zonder controle te verliezen. Wat een ding.

Zo ook een flinke krachtpatser idd [emoji15] Alleen dan zou er ook nog een losse dac aangeschaft moeten worden, dat is voor mij wat minder handig.

pvd_66

Citaat van: Alex Groningen op mei 10, 2016, 16:43:05
Nu al een tijdje diverse reviews aan het lezen op het world wide web. Hierin kom ik toch een hoop positief nieuws tegen over de Dali Rubicon, van zowel journalisten als eigenaren. Dit alles maakt mij zo nieuwsgierig dat ik binnenkort een luisterafspraak wil maken om de Rubicon 2, 6 en 8 te gaan beluisteren. De looks spreken mij in ieder geval al aan.

Mooie speakers zowel qua uiterlijk als weergave, ik heb de R8 vrij uitgebreid beluisterd.
Succes als je gaat luisteren 😄
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Alex Groningen

Citaat van: pvd_66 op mei 12, 2016, 12:49:45
Mooie speakers zowel qua uiterlijk als weergave, ik heb de R8 vrij uitgebreid beluisterd.
Succes als je gaat luisteren 😄

Bedankt.

Wat betreft uiterlijk zouden ze helemaal bij mij passen. Nu maar snel zien achter te komen of de sound ook helemaal mijn ding is.
Ben benieuwd. Zodra ik ze heb kunnen beluisteren, dan zal ik mijn oordeel hier neerzetten.

Sjaudio

#215
Met 3 woofers en 3 baspoorten en een kast van 45 cm diep moet je die Rubicon 8 toch wel flink de ruimte geven lijkt me... Dat kan in een hifi zaak nog wel leuk klinken, maar thuis kan dat echt TE worden.

Of hebben jullie allemaal zo'n grote woonruimte met plaats teveel [emoji1]
Ik ben benieuwd.


Alex Groningen

Citaat van: Sjaudio op mei 12, 2016, 16:36:10
Met 3 woofers en 3 baspoorten en een kast van 45 cm diep moet je die Rubicon 8 toch wel flink de ruimte geven lijkt me... Dat kan in een hifi zaak nog wel leuk klinken, maar thuis kan dat echt TE worden.

Of hebben jullie allemaal zo'n grote woonruimte met plaats teveel [emoji1]
Ik ben benieuwd.




Nee, zo groot woon ik niet. Mocht ik eenmaal mijn lijstje klaar hebben, dan wil ik de overgebleven luidsprekers ook nog beluisteren in het nieuwe huis. Mocht de Rubicon 8 te groot zijn dan kan ik altijd nog terug naar de 6. Zou het zo zijn dat het een huis gaat worden met een te kleine woonkamer, dan hebben we nog de 2 ;)

Sjaudio

Citaat van: Alex Groningen op mei 12, 2016, 17:39:54

Nee, zo groot woon ik niet. Mocht ik eenmaal mijn lijstje klaar hebben, dan wil ik de overgebleven luidsprekers ook nog beluisteren in het nieuwe huis. Mocht de Rubicon 8 te groot zijn dan kan ik altijd nog terug naar de 6. Zou het zo zijn dat het een huis gaat worden met een te kleine woonkamer, dan hebben we nog de 2 ;)


Lijkt me strak plan!

DofN

Citaat van: Gawain op mei 11, 2016, 00:07:46
Zo ook een flinke krachtpatser idd [emoji15] Alleen dan zou er ook nog een losse dac aangeschaft moeten worden, dat is voor mij wat minder handig.

En staan ze bij je thuis, die machtige MS5? En hoe bevalt dat met de NAD M2?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Citaat van: doorofnight op mei 16, 2016, 10:26:08
En staan ze bij je thuis, die machtige MS5? En hoe bevalt dat met de NAD M2?

Jazeker [emoji3] Zaterdag avond heeft de vorige eigenaar ze gebracht (mijn auto is veels te klein voor dit soort joekels van luidsprekers[emoji14]). Daarna hebben we een aantal uren zitten luisteren onder t genot van een wijntje.

We hebben een aantal keren geswitcht naar de Helicon's en ook van de Nad M2 naar de Parasound P3 voor- en A21 eindversterking combi.

Wat meteen opviel was, dat gebruik makende van mijn platenspeler + phono als bron, de M2 wat ruis produceerde en de P3/A21 niet, die is helemaal stil wanneer het stil moest zijn. Ik vraag me af of dit wellicht komt door de omzetting analoog naar digitaal en dan weer terug naar analoog in de M2. Gebruikmakende van de digitale M50 als bron heeft de M2 hier namelijk helemaal geen last van. Ook een analoog aangesloten Oppo heeft hier geen last van.

De vergelijking met de Helicon's, welke al een fantastisch mooi plaatje weten neer te zetten doen de Euphonia's daar nog een schepje bovenop. Wat enorm knap is van de Helicon's, is dat het stereobeeld enorm vergelijkbaar is tussen deze twee luidsprekers. Maar de echtheid en detaillering is met de Euphonia's toegenomen.

Dan de Parasound versterking, deze is iets warmer dan de Nad, maar leek vooral ook meer controle over de Euphonia's te hebben. Erg mooi in combinatie met mijn platenspeler en phono. Er zat helaas geen dac in waardoor een vergelijking met de Nad M50 als bron niet gemaakt kon worden.

Maar ik ben bang dat ik dus toch ga rondkijken voor andere versterking om de Euphonia's helemaal tot hun recht te laten komen :) Zit nu te denken aan Audio Research met Parasound combi.

chansig

Als je je speakers echt tot zijn recht wil laten komen zal je wat aan je akoestiek kunnen gaan doen. Vele malen meer resultaat in vergelijking met het vervangen van je versterker

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Gawain

Citaat van: chansig op mei 16, 2016, 15:25:43
Als je je speakers echt tot zijn recht wil laten komen zal je wat aan je akoestiek kunnen gaan doen. Vele malen meer resultaat in vergelijking met het vervangen van je versterker

Gr Hans

Klopt helemaal, de akoestiek is hier niet ideaal en helaas is hier in dit huis daar nu weinig aan te veranderen. Maar ondanks dat zetten ze in deze situatie al zo'n mooi plaatje neer en nu ik gehoord heb dat het zelfs nog een stapje mooier kan... Tsjaaa dan gaat het weer kriebelen.. Maar voor het volgende huis wordt er zeker gekeken naar de akoestiek [emoji3]

chansig

Gekke mensen die audiofielen... :D

Veel plezier met het zoeken naar een andere versterker. Ik begrijp dat de NAD M2 het niet helemaal goed doet ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

pvd_66

Citaat van: Gawain op mei 16, 2016, 14:51:17
Jazeker [emoji3] Zaterdag avond heeft de vorige eigenaar ze gebracht (mijn auto is veels te klein voor dit soort joekels van luidsprekers[emoji14]). Daarna hebben we een aantal uren zitten luisteren onder t genot van een wijntje.

We hebben een aantal keren geswitcht naar de Helicon's en ook van de Nad M2 naar de Parasound P3 voor- en A21 eindversterking combi.

Wat meteen opviel was, dat gebruik makende van mijn platenspeler + phono als bron, de M2 wat ruis produceerde en de P3/A21 niet, die is helemaal stil wanneer het stil moest zijn. Ik vraag me af of dit wellicht komt door de omzetting analoog naar digitaal en dan weer terug naar analoog in de M2. Gebruikmakende van de digitale M50 als bron heeft de M2 hier namelijk helemaal geen last van. Ook een analoog aangesloten Oppo heeft hier geen last van.

De vergelijking met de Helicon's, welke al een fantastisch mooi plaatje weten neer te zetten doen de Euphonia's daar nog een schepje bovenop. Wat enorm knap is van de Helicon's, is dat het stereobeeld enorm vergelijkbaar is tussen deze twee luidsprekers. Maar de echtheid en detaillering is met de Euphonia's toegenomen.

Dan de Parasound versterking, deze is iets warmer dan de Nad, maar leek vooral ook meer controle over de Euphonia's te hebben. Erg mooi in combinatie met mijn platenspeler en phono. Er zat helaas geen dac in waardoor een vergelijking met de Nad M50 als bron niet gemaakt kon worden.

Maar ik ben bang dat ik dus toch ga rondkijken voor andere versterking om de Euphonia's helemaal tot hun recht te laten komen :) Zit nu te denken aan Audio Research met Parasound combi.

Mooi verhaal  ;D zonde van die ruis ..
Heb een Audio Research LS25MKII gehad, een superding. Zette een gigantische stage neer, veel lucht om de instrumenten en was absoluut niet wollig.
Heb je die Parasounds te leen?
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Gawain

Citaat van: chansig op mei 16, 2016, 15:57:55
Gekke mensen die audiofielen... :D

Veel plezier met het zoeken naar een andere versterker. Ik begrijp dat de NAD M2 het niet helemaal goed doet ?

Gr Hans

Haha ja, maar een beetje gek is niet erg toch.. De Nad M2 doet het fantastisch, alleen het is een volledig digitale versterker. De combi met een very low output mc element en phono is hij gewoon niet voor gemaakt ben ik bang. Het zou kunnen dat het uitgangssignaal van de phono nog steeds aan de (te) lage kant is voor de Nad M2, maar misschien dat iemand anders daar meer van weet. Als ik de phono namelijk iets minder laat versterken merk je dat het signaal gaat vervormen. Opzoek naar een analoge keten dus :)