Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HuubF

#13275
Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 15:32:05
Er is maar 1 manier om echt te weten hoe je akoestiek is en dat is meten. De rest is giswerk.

Dan weet je hoe het met je akoestiek zit. Dat wil nog niet zeggen dat daarna alles goed klinkt. Er is dan nog een behoorlijk grote rest en dat is gelukkig giswerk.

Als je het edele uitzoeken van mooi klinkende componenten giswerk zou willen noemen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Tabcam op juli 22, 2022, 15:27:10
zodra je naar echte vergelijkingen toe wilt, zal de realiteit de formule-imperfecties laten zien. Waarschijnlijk heb je ook nog een soort ruintespeakerbeïnvloedingsfactor nodig en de ruimtewaarde zou waarschijnlijk een variabele waarde moeten hebben, ergens tussen 0.2 voor beroerde ruimtes en 4 voor akoestisch vrijwel perfecte ruimtes.

Dat betekent niet dat waardes van de andere onderdelen niet heel belangrijk zijn, alleen dat je het in een andere ruimte beter dan wel slechter zal klinken.

Dan ga je er in je formule van uit dat een akoestisch perfecte ruimte ook het best klinkt. Ook neem je de factor van menselijke acceptatie van imperfectie niet mee.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted User

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 12:32:58
Door de jaren heen heb ik opgemerkt dat veel audiofielen een "beeld" hebben van hoe hun set moet klinken, ze vergelijken eindeloos apparatuur, maar de toets met realiteitsweergave kennen ze niet. Veel mensen gaan niet naar akoestische live concerten, dus de referentie ontbreekt. Wel veel audiofielen vinden dat de s-klanken te geprononceerd zijn. Wel dat mens spreekt en zingt nu eenmaal met een uitvergrote S-klank. Als je dat storend vind en je set geeft die S-klanken minder door dan verander je de klankbalans.
Helemaal eens!!

Ik heb eens iemand op bezoek gehad, die naar mijn muziek (Pianist Peter Beets) luisterde... "Wat hoor ik toch steeds" vroeg hij. Ik zeg: "Het tikken van zijn voeten op de vloer tijdens het pianospelen"

"Hoort dat zo" vroeg hij?

Tja... dan haak ook ik af....

Markus2

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 15:35:50
Dan ga je er in je formule van uit dat een akoestisch perfecte ruimte ook het best klinkt. Ook neem je de factor van menselijke acceptatie van imperfectie niet mee.

Maar dat hoeft dan toch ook niet? En als wel, waarom dan wel?

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Bebatoli

Een juiste akoestisch aangepaste ruimte klinkt geweldig. Maar ik herhaal nog eens, ik heb het steeds over een zo neutraal mogelijke weergave.

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen imperfecties willen, maar ja, dan komt de autist in mij naar boven, in mijn hoofd kan dit niet.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 15:48:22
Een juiste akoestisch aangepaste ruimte klinkt geweldig. Maar ik herhaal nog eens, ik heb het steeds over een zo neutraal mogelijke weergave.

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen imperfecties willen, maar ja, dan komt de autist in mij naar boven, in mijn hoofd kan dit niet.

Maar ben jij zo iemand die gelooft dat in een akoestisch juist aangepaste ruimte dacjes en versterkertjes hetzelfde klinken?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bebatoli

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 16:01:54
Maar ben jij zo iemand die gelooft dat in een akoestisch juist aangepaste ruimte dacjes en versterkertjes hetzelfde klinken?

Hoe kom je daarbij? Neen, ik geloof juist dat in een goede ruimte de verschillen juist meer uitgesproken zijn. In de vele jaren dat ik met audio bezig ben heb ik bij mezelf ontdekt dat ik apparatuur waardeer die weinig vervormd. Dat had ik zelf niet direct door, tot een goede vriend me daar attent op maakt. Maar behalve goede metingen moet het ook nog goed spelen en mij "raken".

Het grote verschil met jou is dat ik NOOIT iets zal kopen voor ik het eerst minstens een week of 2 thuis heb beluisterd. Ik lees jou topic al lang mee en ik ben er zeker van dat jij een toffe knol bent, alleen zit er telkens zoveel onrust in jou keuzes. Eerst vind je iets geweldigs om het nadien toch minder te vinden. Dat heb ik niet, als ik voor een product ga blijft dat jaren staan.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 16:19:27
Hoe kom je daarbij? Neen, ik geloof juist dat in een goede ruimte de verschillen juist meer uitgesproken zijn. In de vele jaren dat ik met audio bezig ben heb ik bij mezelf ontdekt dat ik apparatuur waardeer die weinig vervormd. Dat had ik zelf niet direct door, tot een goede vriend me daar attent op maakt. Maar behalve goede metingen moet het ook nog goed spelen en mij "raken".

Het grote verschil met jou is dat ik NOOIT iets zal kopen voor ik het eerst minstens een week of 2 thuis heb beluisterd. Ik lees jou topic al lang mee en ik ben er zeker van dat jij een toffe knol bent, alleen zit er telkens zoveel onrust in jou keuzes. Eerst vind je iets geweldigs om het nadien toch minder te vinden. Dat heb ik niet, als ik voor een product ga blijft dat jaren staan.

Haha, nou dan zijn we het eens.   ;)

Wat dat kopen betreft, dat heb ik toevallig vandaag al uitgelegd. Ik koop meestal alleen tweedehands en ik ben met een soort laatste zoektocht bezig voordat het gehoor (of ikzelf) het begeeft. De mensen die mijn spullen kopen zijn vaak opvallend tevreden dus ik koop niet zo maar iets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 16:28:45
De mensen die mijn spullen kopen zijn vaak opvallend tevreden dus ik koop niet zo maar iets.

Speechless.... :-X

Ik volg je tocht met veel plezier overigens en hoop dat de nieuwe monitoren helemaal je ding gaan zijn!

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 16:19:27
Hoe kom je daarbij? Neen, ik geloof juist dat in een goede ruimte de verschillen juist meer uitgesproken zijn. In de vele jaren dat ik met audio bezig ben heb ik bij mezelf ontdekt dat ik apparatuur waardeer die weinig vervormd. Dat had ik zelf niet direct door, tot een goede vriend me daar attent op maakt. Maar behalve goede metingen moet het ook nog goed spelen en mij "raken".

Het grote verschil met jou is dat ik NOOIT iets zal kopen voor ik het eerst minstens een week of 2 thuis heb beluisterd. Ik lees jou topic al lang mee en ik ben er zeker van dat jij een toffe knol bent, alleen zit er telkens zoveel onrust in jou keuzes. Eerst vind je iets geweldigs om het nadien toch minder te vinden. Dat heb ik niet, als ik voor een product ga blijft dat jaren staan.
Ik ben het met je eens, maar je weet best dat dit zelden mogelijk is. Je bent natuurlijk zelf bevoorrecht m.b.t. connecties/ werkzaamheid in de audiowereld die dit mogelijk maken. Ik schat in dat de meeste audio-aankopen hier niet gepaard gaan met thuis op proef luisteren. Zou mooi zijn.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Bebatoli

Geloof je dat nu zelf ?

Hoeveel verschillende sets heb je de laatste 2 jaar al gehad. Of dat nieuw of tweedehands is maakt niet uit. Je hebt nu een speaker gekozen die je nog nooit thuis hebt beluisterd. Uiteindelijk gaat het toch om behoorlijk wat centen, nietwaar. Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik denk persoonlijk dat velen het met mij eens zijn maar het niet willen schrijven omdat je erg sympathiek bent.
Ik heb elke keer het gevoel dat je jezelf wat wijsmaakt.

Ik hoop oprecht dat je nieuwe speaker je uitstekend bevalt, maar of het de laatste loodjes zullen zijn.......
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Bebatoli

Citaat van: Vinyl_Fuchs op juli 22, 2022, 16:46:27
Ik ben het met je eens, maar je weet best dat dit zelden mogelijk is. Je bent natuurlijk zelf bevoorrecht m.b.t. connecties/ werkzaamheid in de audiowereld die dit mogelijk maken. Ik schat in dat de meeste audio-aankopen hier niet gepaard gaan met thuis op proef luisteren. Zou mooi zijn.

Wel, wij hebben NOOIT iets verkocht wat een klant niet eerst op proef heeft gehad. Wij waren daar echt niet de enige in. In elk geval zou ik het duidelijk maken aan de winkel, op proef of anders geen koop. Eventueel betaal je een borg (wat wij nooit hebben gedaan) die nadien afgehouden word van je aankoop ofwel krijg je die integraal terug als het je niet bevalt. Wil de winkel daar niet in meegaan, pech !
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 16:51:50
Wel, wij hebben NOOIT iets verkocht wat een klant niet eerst op proef heeft gehad. Wij waren daar echt niet de enige in. In elk geval zou ik het duidelijk maken aan de winkel, op proef of anders geen koop. Eventueel betaal je een borg (wat wij nooit hebben gedaan) die nadien afgehouden word van je aankoop ofwel krijg je die integraal terug als het je niet bevalt. Wil de winkel daar niet in meegaan, pech !
Dat had ik van jou ook wel verwacht gezien jouw betoog (is mijn inziens ook het juiste concept), maar dan waren jullie toch in de minderheid.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 16:48:06
Geloof je dat nu zelf ?

Hoeveel verschillende sets heb je de laatste 2 jaar al gehad. Of dat nieuw of tweedehands is maakt niet uit. Je hebt nu een speaker gekozen die je nog nooit thuis hebt beluisterd. Uiteindelijk gaat het toch om behoorlijk wat centen, nietwaar. Dat gaat er bij mij echt niet in. Ik denk persoonlijk dat velen het met mij eens zijn maar het niet willen schrijven omdat je erg sympathiek bent.
Ik heb elke keer het gevoel dat je jezelf wat wijsmaakt.

Ik hoop oprecht dat je nieuwe speaker je uitstekend bevalt, maar of het de laatste loodjes zullen zijn.......

Je moet de quote-knop gebruiken anders is niet duidelijk op wie je reageert.

Als jij het gevoel hebt dat ik mezelf wat wijs maak kun je beter stoppen met het lezen van dit topic. Of je reageert direct, niet na een tijdje gelezen te hebben met een soort eindconclusie komen. Dat vind ik een beetje laf.

Ik heb juist het gevoel dat hifi-verkopers niet allemaal de wijsheid in pacht hebben. Daarom maak ik gebruik van alle informatie die voor mij interessant is. En die informatie omvat zowel objectieve als subjectieve elementen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 16:59:44
Je moet de quote-knop gebruiken anders is niet duidelijk op wie je reageert.

Als jij het gevoel hebt dat ik mezelf wat wijs maak kun je beter stoppen met het lezen van dit topic. Of je reageert direct, niet na een tijdje gelezen te hebben met een soort eindconclusie komen. Dat vind ik een beetje laf.

Ik heb juist het gevoel dat hifi-verkopers niet allemaal de wijsheid in pacht hebben. Daarom maak ik gebruik van alle informatie die voor mij interessant is. En die informatie omvat zowel objectieve als subjectieve elementen.
Niet gelijk zo in de aanval. Ik schat Bebatoli in als een authentieke persoon met kennis van zaken. Blijft dat smaken verschillen en dat is toch een mooi gegeven. Grijze muizen zijn er elders al genoeg.
Main set: NAT Audio Plasma R (vv) en 2x Se1 mk2 (ev), Marantz ND8006, Sony SCD 555 ES, ASR Basis Exclusive x2 phonoversterker, Transrotor Massimo Nero TMD incl. 12 inch Reed 2G Macassar Ebony met Denon DL-A100, Klipsch La Scala (1998 met ALK mod.)

Bebatoli

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 16:59:44
Je moet de quote-knop gebruiken anders is niet duidelijk op wie je reageert.

Als jij het gevoel hebt dat ik mezelf wat wijs maak kun je beter stoppen met het lezen van dit topic. Of je reageert direct, niet na een tijdje gelezen te hebben met een soort eindconclusie komen. Dat vind ik een beetje laf.

Ik heb juist het gevoel dat hifi-verkopers niet allemaal de wijsheid in pacht hebben. Daarom maak ik gebruik van alle informatie die voor mij interessant is. En die informatie omvat zowel objectieve als subjectieve elementen.

Komaan, als je niet tegen een beetje tegengas kan....

Ik ben op dit moment helemaal geen verkoper meer en ik heb de wijsheid niet in pacht, ik stel alleen vast dat je blijft kopen en verkopen. Als jij dat op zich leuk vind is dat prima, maar heeft het nog iets te maken met genieten van mooie muziek?

Zo, ik laat je.

Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 17:12:55
Komaan, als je niet tegen een beetje tegengas kan....

Ik ben op dit moment helemaal geen verkoper meer en ik heb de wijsheid niet in pacht, ik stel alleen vast dat je blijft kopen en verkopen. Als jij dat op zich leuk vind is dat prima, maar heeft het nog iets te maken met genieten van mooie muziek?

Zo, ik laat je.

Je hoeft me niet te laten hoor!

Maar te veel aannames vragen om wat weerwoord. Het is niet voor niets dat de mensen hier enigszins voorzichtig met me omgaan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bebatoli

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 17:43:25
Je hoeft me niet te laten hoor!

Maar te veel aannames vragen om wat weerwoord. Het is niet voor niets dat de mensen hier enigszins voorzichtig met me omgaan.

Neen Huub, vaststellingen.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 17:46:05
Neen Huub, vaststellingen.

Tsja, dat duidt toch net iets teveel op een roestige mening.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bebatoli

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 17:50:51
Tsja, dat duidt toch net iets teveel op een roestige mening.


Ik durf van mezelf heus wel beweren dat ik een zeer open minded persoon ben,
ik merk juist dat jij vastgeroest bent, je hebt wat beperkte ervaringen met bepaalde systemen of principes en veralgemeend het. Dat zal ik zeker niet doen. Het valt je blijkbaar zwaar om tegengas te krijgen, al is die goed bedoeld.
Set beneden: Bluesound Node2,  Kii Three+BXT - Set luisterruimte: NAD M50,  Mola Mola Makua met phonostage & DAC, 2x Cambridge Edge W en Magnepan MG 20.1  Bekabeling: Grimm TPM interlinks, Jorma Duality speaker cable, EAT power cables.

Contour

Elk tegengas zal Huub alleen maar meer doen genieten maandag van zijn nieuwe speakers / koelkasten...  ;D

HuubF

Citaat van: Bebatoli op juli 22, 2022, 18:19:58

Ik durf van mezelf heus wel beweren dat ik een zeer open minded persoon ben,
ik merk juist dat jij vastgeroest bent, je hebt wat beperkte ervaringen met bepaalde systemen of principes en veralgemeend het. Dat zal ik zeker niet doen. Het valt je blijkbaar zwaar om tegengas te krijgen, al is die goed bedoeld.

Nou ik ben niet bang voor tegengas hoor! Ik stel het wel op prijs als ik er ook nog wat aan heb. Dus inbreken in een topic om vervolgens iemand duidelijk te maken dat hij he-le-maal verkeerd bezig is vind ik een beetje beperkt.

Maar gefeliciteerd, je hebt de eerste dag doorstaan. Welkom!  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: HuubF op juli 22, 2022, 15:35:50
Dan ga je er in je formule van uit dat een akoestisch perfecte ruimte ook het best klinkt. Ook neem je de factor van menselijke acceptatie van imperfectie niet mee.
Dat zal niet voor elke luidspreker gelden, wel voor de beste luidsprekers. Er zat al luidspreker/ruimte en luidspreker/versterker matching bij.

Qua menselijke factoren, die zijn lastig in een formule te vatten die voor iedereen geldt. Het gaat om een eerste indruk qua vergelijken maar goed, ook bij ASR ben ik het niet vaak met de eenzijdige nummers eens, liever een veel uitgebreidere metingen dan alleen SINAD bv.

Nu ik erover nadenk ik vind de Duitse puntenweergave om zo dicht mogelijk bij 1 komen wel een mooie.  Als je alle getallen met 1 laat beginnen en naarmate je meer afwijkt een hoger cijfer kan je alles lekker gemakkelijk vermenigvuldigen. Factor voor belangrijkheid en wie weet lijkt het ergens op :P.

Na ja, hoop dat je binnenkort lekker van de KH402 kan genieten!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

twani

Ik denk dat in dit topic meerdere meningen prima naast elkaar kunnen bestaan.

Tenminste, zo heb ik Huub wel leren kennen.




HuubF

Citaat van: twani op juli 22, 2022, 19:47:22
Ik denk dat in dit topic meerdere meningen prima naast elkaar kunnen bestaan.

Tenminste, zo heb ik Huub wel leren kennen.

Tuurlijk.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)