Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

vergeerr72

Ik denk dat het zou helpen om op verbeteringen component voor component te gaan zoeken. Ik hoor nu alweer DAC, zekeringen, versterker.

1. Maak een voor de set waarin de componenten zetten die jij het fijnst vind klinken. Niet die het beste meten of volgens andere een goede combi moeten zijn.
2. Luister er daar weer een tijdje naar.
3. Bepaal op welk vlak jij verbetering wil en welke component daar de grootste rol in speelt.
4. Zoek op fora (obv van metingen en meningen ) merken dit mogelijk kunnen bewerkstellingen
5. Ga dat component eerst luisteren en niet direct kopen. Probeer het indien mogelijk thuis uit desnoods met de verkoper erbij en besluit dan of het een goede optie is.
6. Zoja, ben je weer op stap 1.

PS Zekeringen zijn leuk maar zijn meer finetuning, kun je beter pas gaan doen als je tevreden over het geheel bent. Wordt anders een dure aangelegenheid.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

HuubF

Citaat van: vergeerr72 op maart 21, 2022, 13:43:22
Ik denk dat het zou helpen om op verbeteringen component voor component te gaan zoeken. Ik hoor nu alweer DAC, zekeringen, versterker.

1. Maak een voor de set waarin de componenten zetten die jij het fijnst vind klinken. Niet die het beste meten of volgens andere een goede combi moeten zijn.
2. Luister er daar weer een tijdje naar.
3. Bepaal op welk vlak jij verbetering wil en welke component daar de grootste rol in speelt.
4. Zoek op fora (obv van metingen en meningen ) merken dit mogelijk kunnen bewerkstellingen
5. Ga dat component eerst luisteren en niet direct kopen. Probeer het indien mogelijk thuis uit desnoods met de verkoper erbij en besluit dan of het een goede optie is.
6. Zoja, ben je weer op stap 1.

PS Zekeringen zijn leuk maar zijn meer finetuning, kun je beter pas gaan doen als je tevreden over het geheel bent. Wordt anders een dure aangelegenheid.

Dat doe ik al een aantal jaren. Dat van die zekeringen meende ik niet erg serieus.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vergeerr72

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 13:47:12
Dat doe ik al een aantal jaren. Dat van die zekeringen meende ik niet erg serieus.
Je dat is nu juist de good stuff...[emoji6]
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

ajbeefde

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 13:47:12
Dat doe ik al een aantal jaren. Dat van die zekeringen meende ik niet erg serieus.

Laat je niet gek maken..... lekker je eigen pad volgen.....  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

noot87

Ik zou gewoon voor € 15.000 wat NAIM versterkers op de kop tikken, dan zie je daarna wel weer.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

HuubF

Citaat van: noot87 op maart 21, 2022, 14:03:54
Ik zou gewoon voor € 15.000 wat NAIM versterkers op de kop tikken, dan zie je daarna wel weer.

Tsja dat kost het al gauw. Goeje tip!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Als je ze van te voren mag testen is het in ieder geval een leuke test.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Dura

https://parttimeaudiophile.com/2022/03/06/harbeth-c7es-3-xd-loudspeakers-review/

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit een interessante set vinden om te beginnen met luisteren, Harbeth C7ES-3 XD met Naïm Supernait 3.
Wat voor jou Huub? Heb je geen zware versterker nodig.

Fijn trouwens dat het alweer beter gaat met je.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

chansig

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 12:54:57
Omdat een SCM50 misschien te groot is voor de kamer zal het wat minder moeten.

Je kamer is toch niet zo klein ? Maw waarom zou deze speaker te groot zijn ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 21, 2022, 17:12:43
Je kamer is toch niet zo klein ? Maw waarom zou deze speaker te groot zijn ?

Gr. Hans

Als ik de kans krijg (en het lef heb) probeer ik het uiteraard.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: Dura op maart 21, 2022, 14:18:10
https://parttimeaudiophile.com/2022/03/06/harbeth-c7es-3-xd-loudspeakers-review/

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit een interessante set vinden om te beginnen met luisteren, Harbeth C7ES-3 XD met Naïm Supernait 3.
Wat voor jou Huub? Heb je geen zware versterker nodig.

Fijn trouwens dat het alweer beter gaat met je.

Op het aanpakken van de akoestiek na de beste tip die ik hier in tijden gezien heb.....

Ik zou op deze Harbeths nog wel een model lager uit de Naim range aandurven zelfs

Man, dat maakt zoveel muziek...

Ben je voor relatief weinig klaar.  Op de akoestische aanpassingen na dan....

Ik lees alweer kabels, dac, zekeringen....  ik word al moe als ik t lees. Laat staan dat ik t moet betalen en omsteken telkens :D

HuubF

Citaat van: twani op maart 21, 2022, 19:36:35
Op het aanpakken van de akoestiek na de beste tip die ik hier in tijden gezien heb.....

Ik zou op deze Harbeths nog wel een model lager uit de Naim range aandurven zelfs

Man, dat maakt zoveel muziek...

Ben je voor relatief weinig klaar.  Op de akoestische aanpassingen na dan....

Ik lees alweer kabels, dac, zekeringen....  ik word al moe als ik t lees. Laat staan dat ik t moet betalen en omsteken telkens :D

DAT VAN DIE ZEKERINGEN WAS EEN GEINTJE!
Edit, lettertype iets verkleind en effect toegevoegd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Dura op maart 21, 2022, 14:18:10
https://parttimeaudiophile.com/2022/03/06/harbeth-c7es-3-xd-loudspeakers-review/

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik dit een interessante set vinden om te beginnen met luisteren, Harbeth C7ES-3 XD met Naïm Supernait 3.
Wat voor jou Huub? Heb je geen zware versterker nodig.

Fijn trouwens dat het alweer beter gaat met je.

Is het karakter van dat type dan zoveel anders dan de 30?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 19:39:48
DAT VAN DIE ZEKERINGEN WAS EEN GEINTJE!
Edit, lettertype iets verkleind en effect toegevoegd.

Sodejutjes!

Helder man! En goed man!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Carrol

Het kan best zijn dat een andere dac kan helpen of een andere versterker met de Topping dac beter zou klinken. Wat ik ga doen weet ik nog niet. Maar mijn oordeel is wel klaar. Misschien nu toch wat gerichter op mijn einddoel af (no-nonsense, krachtig, muzikaal meeslepend en technisch van goed niveau).

Nou ik wel...de Hegel en de topping in de verkoop...🤔
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Rob_Dingen

Het belangrijkste is een speaker die je goed vind en goed samen gaat met je luister ruimte.
Een grotere speaker kan ook meer ellende brengen in het laag en DSP willen we niet.
Daarna een versterker die goed bij de speaker past en afhankelijk van de ruimte akoestiek dan de bron en dan pas wat tweaken met kabels.

Rob

Dura

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 19:42:09
Is het karakter van dat type dan zoveel anders dan de 30?
Weet ik niet, de XD schijnt wel een groot verschil te zijn met de C7ES3, die heeft een vrij afgerold hoog vergeleken met de 30.1 vond ik. De 7-XD schijnt de sweetspot van de nieuwe modellen te zijn, lees ik overal, vooral ook op HUG. Zou hem zelf ook graag eens willen horen, heb daarvoor al tijden lang een verzoek uitstaan bij Overgaauw, maar het schiet niet op. Vind ik ook niet zo dringend, ik ben best tevreden met mijn schoenendoosjes, vooral met een sub er subtiel bij. Maar gaat het allemaal verloren vanwege diefstal of brand of zo, dan begin ik te luisteren bij de 7XD.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

sschot

Het lijkt er op dat een M&G ertoe heeft geleid dat we van bijna in het Walhalla weer terug zijn in het vage vuur, en er vooralsnog weer geen enkel idee hoe hieruit te komen, om in het Walhalla te belanden.

Wat ik persoonlijk (nu) niet begrijp is dat je niet op zoek gaat een een systeem met DSP, omdat dit een aantal facetten die je nu niet onder controle krijgt, dan langs een andere manier kan "oplossen" en ook nog wat nadelige gevolgen van je nog niet te wijzigen akoestiek kan aanpassen.

Ik denk bijvoorbeeld aan een NAD M33. Klinkt niet "digitaal", streamer geïntegreerd en mogelijkheid om Dirac toe te passen. Kan je zo'n doosje niet eens lenen om te proberen?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Kwabbernoot

Citaat van: Wikipedia
Volgens de Vikingen was het Walhalla het rijk van de god Odin. De Vikingen geloofden dat de helden (einherjar) van Odin dagelijks in de strijd sneuvelen om 's avonds door Odins krijgsmaagden, de Walkuren, van het slagveld naar het Walhalla te worden gebracht. Hier werden ze onthaald op varkensvlees (de everzwijnen Andrimner, Särimner en Eldrimner) en honingwijn. Elke ochtend keerden de strijders terug naar de strijd om opnieuw gedood te worden.

Aan de strijd zal het bij Huub in ieder geval niet liggen om het Walhalla te bereiken en hij sneuvelt ook vaak genoeg. Alleen zo jammer dat hij er elke morgen weer uitgeknikkerd wordt om opnieuw de strijd aan te moeten gaan.  :laugh:

Groeten...

HuubF

Citaat van: sschot op maart 21, 2022, 22:22:39
Het lijkt er op dat een M&G ertoe heeft geleid dat we van bijna in het Walhalla weer terug zijn in het vage vuur, en er vooralsnog weer geen enkel idee hoe hieruit te komen, om in het Walhalla te belanden.

Wat ik persoonlijk (nu) niet begrijp is dat je niet op zoek gaat een een systeem met DSP, omdat dit een aantal facetten die je nu niet onder controle krijgt, dan langs een andere manier kan "oplossen" en ook nog wat nadelige gevolgen van je nog niet te wijzigen akoestiek kan aanpassen.

Ik denk bijvoorbeeld aan een NAD M33. Klinkt niet "digitaal", streamer geïntegreerd en mogelijkheid om Dirac toe te passen. Kan je zo'n doosje niet eens lenen om te proberen?

Het probleem was al eerder gesignaleerd. DSP (het accentueren van de bas) leverde geen bevredigend resultaat op. De Hegel heeft het probleem niet. Omdat daarmee weer wat anders aan de hand is gaat hij er desondanks uit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sschot

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 23:01:17
Het probleem was al eerder gesignaleerd. DSP (het accentueren van de bas) leverde geen bevredigend resultaat op. De Hegel heeft het probleem niet. Omdat daarmee weer wat anders aan de hand is gaat hij er desondanks uit.

Ik mis even de aansluiting, zeg jij nu DSP = het accentueren van de bas? Want dat is vooral wat ik niet bedoel, het is vooral zorgen voor balans in laag, mid en hoog, met evt. een lichte aanpassing.

Nu de Hegel de de Topping eruit gaan, (en de Blak of de ABNB eindtrap????) wat wordt het dan? Een Naim all in one bak, die doen niet aan DSP, omdat het puur moet blijven....... Of toch maar losse doosjes, die zorg dragen voor een terugworp in de strijd?

In elk geval, verdere beterschap en heel veel reis plezier! Ik blijf verbazend en glimlachend meelezen!
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

twani

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 19:42:09
Is het karakter van dat type dan zoveel anders dan de 30?

Zit mooi tussen een SHL5 (my style) en een M30 in...

Perfect All the Way...

Mitch--

Citaat van: HuubF op maart 21, 2022, 19:42:09
Is het karakter van dat type dan zoveel anders dan de 30?

Ja nogal anders.... voor mij eist de M30 'meer' de aandacht op, ontrafeld de muziek veel meer, maar het middengebied is magisch, de C7 is meer een 'allemansvriend', klinkt heel snel en met veel apparatuur heel goed en, erg belangrijk althans voor mij, de M30 heeft voor mij altijd te weinig laag gehad, dat maakt de C7 ruimschoots goed (ook de SHL5 die ik ook heb gehad), dus ja, ze zijn behoorlijk anders..:)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

MarKath

Hallo Huub,

Nu even gewoon een hele simpele vraag en dat is wat jij zelf heel graag zou willen.

Even zonder de invloed van alle forumleden (ik maak mij daar ook schuldig aan) maar gewoon jouw eigen wens en doel.

Iedereen heeft goedbedoelde adviezen, maar zoveel mensen, zoveel wensen dus dat is zoiets als door de bomen het bos niet meer zien.

Neem even een time-out en zet voor jezelf nu eens op een rijtje wat je doel is en met welke middelen. Rust in jouw hoofd doet ook de juiste beslissingen nemen, ik heb nu het idee dat jij die stalen bal/kogel in de flipperkast bent :smile:.

Succes,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

ajbeefde

Ik denk juist dat Huub de rust zelf is en het overige publiek er zich meer "druk" om maakt......  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI