Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

P_j_V, Unkhman, Littletycoon en 8 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: katwax op april 12, 2021, 13:31:49
Tijd voor iets groter dan de Micro, waar je wat meer grip aan hebt -> kijk een perfecte reden om iets anders te kiezen  ;D

De nuc die je nu hebt hangen is met ventilator toch? Zelfs in een kast hoor je dat was mijn ervaring, bij zeer stille passages stoorde ik mij er ook aan.

Ja die NUC is irritant inderdaad. Het lijkt wel of hij in de kast extra veel geluid maakt.

Ik ben nog aan het beslissen of ik weer een end point zoek of de Ayre direct aan een computer hou. Het geluid is nu erg genadeloos maar wel superstrak.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: HuubF op april 12, 2021, 14:46:20
Ja die NUC is irritant inderdaad. Het lijkt wel of hij in de kast extra veel geluid maakt.

Ik ben nog aan het beslissen of ik weer een end point zoek of de Ayre direct aan een computer hou. Het geluid is nu erg genadeloos maar wel superstrak.
Ik ben voorstander van zo weinig mogelijk, dus ik zou de computer route kiezen, maar een Mr zal goedkoper zijn en kan je de huidige configuratie op de Nuc gebruiken (plug&play).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Al wikkend en wegend moest ik wat. De microRendu doet het echt niet meer en de Auralic Aries vond ik te klinisch. Na de Ayre QB-9 even direct op de Roon server te hebben gehad wist ik dat het geluid daardoor erg correct maar nog klinischer werd. Daarna leek de Auralic weer een muzikaal wondertje.

In deze periode probeer ik terug te grijpen op alles wat ik de afgelopen 10 jaar heb ondervonden. Er is geen tijd meer voor experimenten. Ik heb jaren gebruik gemaakt van Fidelizer, software van ene Keetakawee Punpeng, een man uit Zuid Korea. Hij wist alle trucs om met Windows 10 de geluidskwaliteit zo goed mogelijk te krijgen. Op AudioScienceReview zag ik vandaag dat het als 'fraudulent software' werd bestempeld. Ik denk dan: dat zit dus wel goed.

Welnu, hij heeft ooit de Nimitra uitgebracht (volgens sommigen 200 euro op AliBahBah), een fanless Windows 10 computer met niets meer dan nodig om streaming software te kunnen draaien. Mooi klokje voor de USB (onzin) en natuurlijk zijn eigen Fidelizer software. Er stond er al maanden één te koop. Aanvankelijk konden we het niet eens worden over de prijs maar na zo'n lange tijd natuurlijk wel.

De Nimitra kan op allerlei manieren worden geconfigureerd. Omdat het gewoon een computer is kun je er een beeldscherm, muis en toetsenbord aanhangen dus met mijn 48 jaar ervaring in de ICT ging dat natuurlijk prima lukken.

Not.

Na een dag communicatie met Keetakawee zijn we stap voor stap van een Roon Ready setup gegaan via een betere USB driver voor de Ayre naar uiteindelijk naar een Roon Core configuratie. De oplettende lezertjes herkennen de analogie met de better-than-life (but annoying) directe aansluiting op de Roon Rock server. Het verschil is dat de Nimitra vriendelijk en warm klinkt, waardoor het dus helemaal niet erg is dat het geluid een beetje preciezig wordt.

Omdat het laag in mijn oren nog wat te wollig klonk, heb ik de Roksan Blak versterker weer op de Niagara 1200 aangesloten. Geluid kun je linksom of rechtsom beïnvloeden, of het nou een kabeltje is, de infrastructuur, een apparaat of, ahum, de akoestiek. En natuurlijk wordt het geluid beter na 250cc whiskey (ik zit nog niet op de helft).

Al met al gaat het dus prima hier! Lekker experimenteren maar ook best wel resultaten. Nu nog even besluiten of ik een veel te dure voeding voor de Nimitra ga kopen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scoc

Sorry maar vind je nu zelf niet dat een beetje hifi set in een meubel hoort ipv zo op de grond. Is toch zonde van je set. Zoveel geld aan componenten en kabels ... dat vind ik toch bizar. Als je per ongeluk met de stofzuiger of dweil bezig bent zit je zo direct tegen je hifi spullen ... bijzonder.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

HuubF

Citaat van: scoc op april 15, 2021, 00:08:22
Sorry maar vind je nu zelf niet dat een beetje hifi set in een meubel hoort ipv zo op de grond. Is toch zonde van je set. Zoveel geld aan componenten en kabels ... dat vind ik toch bizar. Als je per ongeluk met de stofzuiger of dweil bezig bent zit je zo direct tegen je hifi spullen ... bijzonder.

Stofzuigers en dweilen worden hier spaarzaam ingezet. Stevig op de grond klinkt (hier) beter dan in meubel. Dat wordt vergemakkelijkt door die kast. Kabels liggen een centimeter of 5 van de grond.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op april 14, 2021, 23:54:36
Op AudioScienceReview zag ik vandaag dat het als 'fraudulent software' werd bestempeld. Ik denk dan: dat zit dus wel goed.
En eerder al op Head-Fi.org, eevblog.com, DIYAudio.com, reddit.com, canuckaudiomart.com enzovoort. Dat het geen effect heeft werd trouwens aangetoond op Archimago.blogspot.be met metingen.

Dus waar waarom moet je weer uithalen naar audiosciencereview.com, wat hebben die jou ooit misdaan? Er zitten daar trouwens verschillende leden die het wel gebruiken.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Raphie

Audiofiele PC's (even los van een goede soundcard) bestaan niet.
Er valt aan windows niks te tweaken wat een betere geluidskwaliteit op levert.
Je blijvende onrust is verbazingwekkend circulair Huub, ga nou eens gewoon genieten.
JBL PRX Power!

ajbeefde

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 00:15:18
Stofzuigers en dweilen worden hier spaarzaam ingezet.

Wordt op den duur wel een hele vieze kleffe boel......  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Contour

Lekker bezig weer Huub! Veel te dure voedingen werken altijd goed, gelijk doen...

Kwabbernoot

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 08:18:55
En eerder al op Head-Fi.org, eevblog.com, DIYAudio.com, reddit.com, canuckaudiomart.com enzovoort. Dat het geen effect heeft werd trouwens aangetoond op Archimago.blogspot.be met metingen.

Dus waar waarom moet je weer uithalen naar audiosciencereview.com, wat hebben die jou ooit misdaan? Er zitten daar trouwens verschillende leden die het wel gebruiken.

Het gaat te goed, denk ik. Het topic valt daardoor een beetje stil dus moet er weer een beetje geprikt worden.

Groeten...

Geert (gvc)

Ik wist niet dat het forum net als Youtube betaald per view 😉
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 08:18:55
En eerder al op Head-Fi.org, eevblog.com, DIYAudio.com, reddit.com, canuckaudiomart.com enzovoort. Dat het geen effect heeft werd trouwens aangetoond op Archimago.blogspot.be met metingen.

Dus waar waarom moet je weer uithalen naar audiosciencereview.com, wat hebben die jou ooit misdaan...

Je kijkt met een gekleurde bril. Zij mogen wel uithalen en ik niet? Na 67 jaar kan ik prima leven met mensen die een compleet andere mening hebben dan ik.

Maar ik zeg wel gewoon wat ik vind. Het spijt me voor je.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op april 15, 2021, 09:44:30
Het gaat te goed, denk ik. Het topic valt daardoor een beetje stil dus moet er weer een beetje geprikt worden.

Groeten...

Serieus, raar dat je dat als 'prikken' ziet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Raphie op april 15, 2021, 08:26:53
Audiofiele PC's (even los van een goede soundcard) bestaan niet.
Er valt aan windows niks te tweaken wat een betere geluidskwaliteit op levert.
Je blijvende onrust is verbazingwekkend circulair Huub, ga nou eens gewoon genieten.

Deze onrust ontstond omdat mijn microRendu het niet meer deed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Huub, als niet Roon gebruiker ben ik niet helemaal mee met je termen.

Roon Rock is een Linux OS based installatie van Roon.
Roon Ready -> kan gebruikt worden door Roon, maar je moet nog een server hebben met Roon
Roon Core -> Roon Server + Roon Ready?

Je bent alvast van je ventilator af in dit geval toch? Kan je geen voeding gebruiken die je onlangs gekocht hebt voor de Mr?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 10:07:07
Je kijkt met een gekleurde bril. Zij mogen wel uithalen en ik niet? Na 67 jaar kan ik prima leven met mensen die een compleet andere mening hebben dan ik.

Maar ik zeg wel gewoon wat ik vind. Het spijt me voor je.  ;)

Heeft Audiosciencereview.com uitgehaald naar jou? Ik dacht het niet, dus wie heeft er een gekleurde bril op? Waarom vind je het nodig om hen te viseren als je zo goed met andere meningen om kan?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 10:09:19
Serieus, raar dat je dat als 'prikken' ziet.
Raar dat je het zelf niet ziet, met 67 jaar levenswijsheid.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Citaat van: katwax op april 15, 2021, 10:14:11
Huub, als niet Roon gebruiker ben ik niet helemaal mee met je termen.

Roon Rock is een Linux OS based installatie van Roon.
Roon Ready -> kan gebruikt worden door Roon, maar je moet nog een server hebben met Roon
Roon Core -> Roon Server + Roon Ready?

Je bent alvast van je ventilator af in dit geval toch? Kan je geen voeding gebruiken die je onlangs gekocht hebt voor de Mr?

Klopt denk ik. De Linux software is gesplitst in Rock en Ready, de iOS en Windows variant kun je als compleet pakket of Ready laten opereren.

Je kunt je dac gewoon op de Rock variant zetten, dat levert een merkwaardig gedetailleerd maar erg vermoeiend geluid op. Het voordeel van de gesplitste Ready software is dat fabrikanten dat in hun eigen clients kunnen inbouwen. Vrijwel elke streamer is tegenwoordig Roon Ready. Daarmee klinkt Roon dus ook evenzoveel keer verschillend.

Hier kan ik Roon op allerlei verschillende manieren draaien en het klinkt allemaal anders: van koud naar warm en van analytisch naar muzikaal. En dat allemaal nog voordat het signaal de dac in gaat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 10:27:18
Heeft Audiosciencereview.com uitgehaald naar jou? Ik dacht het niet, dus wie heeft er een gekleurde bril op? Waarom vind je het nodig om hen te viseren als je zo goed met andere meningen om kan?

Audiosciencereview is geen mens, hoor. Ik lees regelmatig op audiosciencereview en ik heb er ook wat gepost, niet veel maar wel voldoende om een indruk te krijgen van hoe het daar toe gaat. Een opmerking dat er een groot klasseverschil tussen een identiek metende Topping en Auralic zit valt daar niet goed, en als je dat blijft beweren word je eraf gelazerd.

Ze hebben mij niets aangedaan en ik doe hun niets aan. Ik geef alleen mijn mening.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 10:29:33
Raar dat je het zelf niet ziet, met 67 jaar levenswijsheid.

Omdat jij denkt de waarheid in pacht te hebben vind je dat ik loop te sarren. Lijkt mij simpel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Maar Huub, het is toch makkelijk, je was weg van de oplossing via de Micro Rendu, deze is stuk, ik zeg gewoon vervangen door misschien een van de grotere broers en klaar is Kees, of in dit geval Huub.

Heb je en een upgrade, en een min of meer zeker pad naar een perfecte luisterervaring.


Met vriendelijke groet,

Kermy

HuubF

Citaat van: kermy op april 15, 2021, 10:55:38
Maar Huub, het is toch makkelijk, je was weg van de oplossing via de Micro Rendu, deze is stuk, ik zeg gewoon vervangen door misschien een van de grotere broers en klaar is Kees, of in dit geval Huub.

Heb je en een upgrade, en een min of meer zeker pad naar een perfecte luisterervaring.

Dat was ook de bedoeling en dat blijft een alternatief pad. De fanless Nimitra kan in een rol als server prima een end point bedienen. En ondertussen lijkt de Ayre dac het prima direct op de Nimitra te doen. Dat verwachtte ik eerlijk gezegd ook wel omdat de QB-9 is ontworpen om direct op een computer aan te sluiten.

Dus ik kan nu juist alle kanten uit.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 10:44:55
Audiosciencereview is geen mens, hoor.
Precies, het is een community van heel veel mensen met uiteenlopende meningen. Lang niet iedereen daar denkt dat alle DAC´'s hetzelfde klinken. Dus waarom heel die community eenzijdig framen?

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 10:44:55
Een opmerking dat er een groot klasseverschil tussen een identiek metende Topping en Auralic zit valt daar niet goed,.
Zo´n opmerking zal gevolgd worden door een vraag naar je testmethode. Wat verwacht je anders van een forum met ´science´ in de naam?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 10:46:46
Omdat jij denkt de waarheid in pacht te hebben vind je dat ik loop te sarren. Lijkt mij simpel.
Omdat ik durf vragen waarom je een bepaald forum viseert vind je blijkbaar dat je telkens onder de gordel mag trappen? Echt beneden niveau.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 11:52:23
Omdat ik durf vragen waarom je een bepaald forum viseert vind je blijkbaar dat je telkens onder de gordel mag trappen? Echt beneden niveau.

Jij vindt iets wel heel gauw onder de gordel.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)