Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Michel205 en 3 gasten bekijken dit topic.

B-art

Finse zender in flac nu inderdaad, bij mij ook gelukt. Ben aan het luisteren
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Raphie

Je vergeet 1 ding, je bent over de 60 je gehoor is niet meer zoals het 25 jaar geleden was.
Maar je bent lekker bezig, het geeft je een harslag en het is een bron van endomorfine. Dat is het belangrijkste. Of je dan wél of géén gelijkt hebt maakt dan niet meer uit, als je maar gelukkig bent.
JBL PRX Power!

DofN

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 07:11:15
Waarom zou je, als je het effect eenmaal hebt ervaren, later besluiten dat je het niet meer hoort? Ik zou dan denken: er is wat aan de hand. Maar je kunt kennelijk ook in een soort toestand terechtkomen waarbij je kunt denken dat je hallucineerde toen je het wel hoorde. Serieus, ik begrijp daar geen bal van.

Als je eenmaal weet en ervaren hebt hoe groot de kracht van inbeelding kan zijn, is dat niet zo moeilijk te snappen. Mensen nemen hun waarnemingen over het algemeen veel te serieus. Vooral als het om audio gaat. Uit getuigenonderzoek bijvoorbeeld is gebleken dat mensen vaak foute en tegenstrijdige herinneringen hebben aan een voorval. Inbeelding is krachtig en ook heel mooi. Het kan de wereld een stuk leuker en spannender maken. Of de muziekervaring grootser/mooier.

Over oudere mannen en hun muziekhobby gesproken. Ik was laatst op bezoek bij iemand die de dag ervoor nog luisteraars over de vloer had gehad. Allemaal al wat oudere mannen. Ik hoorde meteen dat een tweeter stuk was. Dat is niet knap, ik ben gewoon 20 jaar jonger en dan hoor je dat nog. Zij hebben niets gehoord.. En ze waren erg te spreken over de set. Er is zelfs een verslagje van verschenen dat het allemaal zo goed klonk, beter dan ze gewend waren enz. Kracht van de inbeelding? Vullen de hersenen geluid aan wat niet meer gehoord wordt omdat de hersenen weten dat het geluid er kan zijn? Hersenen doen dat, heb ik weleens gelezen. Wat al niet mogelijk is, en wat al niet gebeurt in het hoofd.

@edit taalfoutje.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Markus2

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 07:11:15
Ik begin inderdaad steeds meer muziek te luisteren, dat wel.

De meesten hier hebben ook een zoektocht achter de rug. Voor sommigen eindigt die zoektocht om de een of andere reden in een soort ontkenningstoestand. Waarbij ze dan anderen proberen te redden door ze steeds weer uit te leggen dat het allemaal toch niets uitmaakt. Bij mij werkt het compleet anders.
Daar is niets mis mee, een ieder bepleit de eigen ideeën.
Citaat
Er zijn heus wel eens momenten geweest dat ik ze stiekum gelijk moest geven. Zoals bij de aandacht voor akoestiek. Maar door de bank genomen herinner ik mij prima wat voor sounds, geluidjes en verschilletjes ik de afgelopen, zeg, 25 jaar heb gehoord. Bij welke apparaten dat was, in welke situatie. Of dat klopt kan ik natuurlijk onmogelijk bewijzen.
Ik denk niet dat ik me daadwerkelijk "de sounds" van de gloriemomenten weet te herinneren, de momenten zelve en het eventuele gevoel erbij wèl.
Citaat
In de loop der tijd heeft me dat langzaam maar zeker toegedreven naar een smaak en spullen die daar bij passen. Die is overigens totaal niet exclusief of zo. Het lijkt soms alsof ik een soort niche terecht ben gekomen, een uitzondering ben. Onzin. De Naim setup die ik heb is volkomen normaal, de keuze om daar een ATC SCM40 aan te hangen komt ook wel vaker voor. De set is niet extreem duur, het huis is niet extreem, ik ben niet extreem.

Alleen de keuze om mijn tegels en lamp niet weg te doen is misschien voor sommigen een beetje apart. Maar ja, ik hoor het nou eenmaal en het staat er toch. En ook hierin sta ik niet alleen. Waarom zou je, als je het effect eenmaal hebt ervaren, later besluiten dat je het niet meer hoort? Ik zou dan denken: er is wat aan de hand. Maar je kunt kennelijk ook in een soort toestand terechtkomen waarbij je kunt denken dat je hallucineerde toen je het wel hoorde. Serieus, ik begrijp daar geen bal van.
Dat is geloof ik niet om simpele wijze te testen daar het effect van de lamp tijd nodig heeft om tot (volle) werking te geraken en nà verwijdering het effect ervan nog enige tijd aanwezig zal blijven (volgens de overlevering).

Ik heb overigens ooit eens, heel vriendelijk, wat van dat (magische) snot toegestuurd gekregen. Mijn ervaringen daarmee waren neutraal; In de zin van geen negatieve -en geen positieve invloeden.
Citaat
Maar goed, mijn zoektocht. Het afgelopen jaar heb ik wat spullen aangeschaft die het geluid dat ik mooi vond nog wat oprekten: de NAP250dr en SCM40. Voor iemand die bijna met pensioen gaat best duur maar het geld meer dan waard want ik erger me niet meer aan dingetjes in het geluid. Dat was de afgelopen 25 jaar het grootste probleem: na een paar weken was er altijd wel wat. Nu niet meer. Ik hang lekker op de bank, internet erbij, krantje, kopje koffie en lekker luisteren zonder probleem.

En de flac van Rondo Classic Klasu Pro klassieke internetradio doet het nu ook. Roon geeft ook netjes aan dat het losless is. Heerlijk!
Terreuroudere in de dop, jij!

;D

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Raphie

Exact, niks meer aan toe te voegen.

Citaat van: doorofnight op maart  3, 2019, 09:11:46
Als je eenmaal weet en ervaren hebt hoe groot de kracht van inbeelding kan zijn, is dat niet zo moeilijk te snappen. Mensen nemen hun waarnemingen over het algemeen veel te serieus. Vooral als het om audio gaat. Uit getuigenonderzoek bijvoorbeeld is gebleken dat mensen vaak foute en tegenstrijdige herinneringen hebben aan een voorval. Inbeelding is krachtig en ook heel mooi. Het kan de wereld een stuk leuker en spannender maken. Of de muziekervaring grootser/mooier.

Over oudere mannen en hun muziekhobby gesproken. Ik was laatst op bezoek bij iemand die de dag ervoor nog luisteraars over de vloer had gehad. Allemaal al wat oudere mannen. Ik hoorde meteen dat een tweeter stuk was. Dat is niet knap, ik ben gewoon 20 jaar jonger en dan hoor je dat nog. Zij hebben niets gehoord.. En ze waren erg te spreken over de set. Er is zelfs een verslagje van verschenen dat het allemaal zo goed klonk, beter dan ze gewend waren enz. Kracht van de inbeelding? Vullen de hersenen geluid aan wat niet meer gehoord wordt omdat de hersenen weten dat het geluid er kan zijn? Hersenen doen dat, heb ik weleens gelezen. Wat al niet mogelijk is, en wat al niet gebeurd in het hoofd.
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 07:11:15
Ik begin inderdaad steeds meer muziek te luisteren, dat wel.

De meesten hier hebben ook een zoektocht achter de rug. Voor sommigen eindigt die zoektocht om de een of andere reden in een soort ontkenningstoestand. Waarbij ze dan anderen proberen te redden door ze steeds weer uit te leggen dat het allemaal toch niets uitmaakt. Bij mij werkt het compleet anders.

Er zijn heus wel eens momenten geweest dat ik ze stiekum gelijk moest geven. Zoals bij de aandacht voor akoestiek. Maar door de bank genomen herinner ik mij prima wat voor sounds, geluidjes en verschilletjes ik de afgelopen, zeg, 25 jaar heb gehoord. Bij welke apparaten dat was, in welke situatie. Of dat klopt kan ik natuurlijk onmogelijk bewijzen.

In de loop der tijd heeft me dat langzaam maar zeker toegedreven naar een smaak en spullen die daar bij passen. Die is overigens totaal niet exclusief of zo. Het lijkt soms alsof ik een soort niche terecht ben gekomen, een uitzondering ben. Onzin. De Naim setup die ik heb is volkomen normaal, de keuze om daar een ATC SCM40 aan te hangen komt ook wel vaker voor. De set is niet extreem duur, het huis is niet extreem, ik ben niet extreem.

Alleen de keuze om mijn tegels en lamp niet weg te doen is misschien voor sommigen een beetje apart. Maar ja, ik hoor het nou eenmaal en het staat er toch. En ook hierin sta ik niet alleen. Waarom zou je, als je het effect eenmaal hebt ervaren, later besluiten dat je het niet meer hoort? Ik zou dan denken: er is wat aan de hand. Maar je kunt kennelijk ook in een soort toestand terechtkomen waarbij je kunt denken dat je hallucineerde toen je het wel hoorde. Serieus, ik begrijp daar geen bal van.

Maar goed, mijn zoektocht. Het afgelopen jaar heb ik wat spullen aangeschaft die het geluid dat ik mooi vond nog wat oprekten: de NAP250dr en SCM40. Voor iemand die bijna met pensioen gaat best duur maar het geld meer dan waard want ik erger me niet meer aan dingetjes in het geluid. Dat was de afgelopen 25 jaar het grootste probleem: na een paar weken was er altijd wel wat. Nu niet meer. Ik hang lekker op de bank, internet erbij, krantje, kopje koffie en lekker luisteren zonder probleem.

En de flac van Rondo Classic Klasu Pro klassieke internetradio doet het nu ook. Roon geeft ook netjes aan dat het losless is. Heerlijk!

Netjes omschreven en voor zover duidelijkheid gegeven aan jouw beleving van dit alles.. :thumbs-up:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Goed verhaal. Ben het alleen niet eens met hoe je degeen omschrijft die een ander pad kiezen. Maar dat is jou beleving...evenals de rest.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Heb je alle esoterica wel eens een weekje weggezet en later weer toegevoegd?

Ik wel en de magie was weg... Niet doen dus! Maar dat is wel hoe ik tot het verwijderen van de tegels uit mijn setje ben gekomen destijds.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart  3, 2019, 09:39:42
Heb je alle esoterica wel eens een weekje weggezet en later weer toegevoegd?

Ik wel en de magie was weg... Niet doen dus! Maar dat is wel hoe ik tot het verwijderen van de tegels uit mijn setje ben gekomen destijds.

Ik heb ooit de tegels verkocht en vervangen door corks omdat die veel goedkoper waren. Het effect viel mij op den duur tegen dus al gauw had ik weer tegels in huis (nadat ik die tegel van jou had geleend). Later kwam ik er achter dat die corks niet het goedje van Berret bevatten wat waarschijnlijk de reden was van de matige werking.

Dus ik heb voor mezelf wel wat bewijs. Ik kan ook precies omschrijven wat het effect is op het geluid. Maar ze een weekje weghalen... nope.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Raphie op maart  3, 2019, 08:15:27
Je vergeet 1 ding, je bent over de 60 je gehoor is niet meer zoals het 25 jaar geleden was.
Maar je bent lekker bezig, het geeft je een harslag en het is een bron van endomorfine. Dat is het belangrijkste. Of je dan wél of géén gelijk hebt maakt dan niet meer uit, als je maar gelukkig bent.

Precies. Endorfine toch? Komt ook vrij bij hardlopen maar op de bank is het wel zo comfortabel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op maart  3, 2019, 09:34:55
Goed verhaal. Ben het alleen niet eens met hoe je degeen omschrijft die een ander pad kiezen. Maar dat is jou beleving...evenals de rest.

Klopt, strikt mijn beleving, jaren van ploeteren en strijd in een notendop. Ik ben ook benieuwd naar de beleving van anderen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ejorne

Citaat van: doorofnight op maart  3, 2019, 09:11:46
Vullen de hersenen geluid aan wat niet meer gehoord wordt omdat de hersenen weten dat het geluid er kan zijn? Hersenen doen dat, heb ik weleens gelezen. Wat al niet mogelijk is, en wat al niet gebeurt in het hoofd.

Waarmee te concluderen valt dat luistertesten, al dan niet dubbel blind, niet onze grenzen van waarneming in kaart brengt maar de mate van verbeelding of het gebrek daarvan in bepaalde omstandigheden. Ik denk dat de enige juiste methode om de grenzen van onze waarneming in kaart te brengen is dmv medische scans zoals mri of zo.  :hehe:

chansig

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 10:09:02
Klopt, strikt mijn beleving, jaren van ploeteren en strijd in een notendop. Ik ben ook benieuwd naar de beleving van anderen.

Ik ook...maar kijk uit anders wordt je verweten dat je anderen iets opdringt of probeert te redden. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Ejorne op maart  3, 2019, 10:12:06
Waarmee te concluderen valt dat luistertesten, al dan niet dubbel blind, niet onze grenzen van waarneming in kaart brengt maar de mate van verbeelding of het gebrek daarvan in bepaalde omstandigheden. Ik denk dat de enige juiste methode om de grenzen van onze waarneming in kaart te brengen is dmv medische scans zoals mri of zo.  :hehe:

Geen idee waarom dat de conclusie zou zijn. Eerder dat hetgeen je ziet je auditieve waarneming beïnvloedt en daarmee je dus ook iets zegt over waarneming. Evenzo ook iets over de inbeelding/verbeelding.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ejorne

Citaat van: chansig op maart  3, 2019, 10:22:17
Geen idee waarom dat de conclusie zou zijn. Eerder dat hetgeen je ziet je auditieve waarneming beïnvloedt en daarmee je dus ook iets zegt over waarneming. Evenzo ook iets over de inbeelding/verbeelding.

Gr. Hans

Uiteraard, dus daarmee dan ook datgene dat vooral uit de test naar boven komt.
Zo is er ooit eens een meting gedaan met, ik meen, mri waaruit bleek dat er verschil in hersenactiviteit aanwezig was bij hoogfrequente informatie in muziek terwijl de dbt dat niet deed aantonen.

chansig

Zou kunnen maar dat maakt jouw conclusie toch niet waar ? Of horen we alleen hoogfrequent als we zien dat het er is (in de vorm van bv een kastje) ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: Ejorne op maart  3, 2019, 10:43:53
Uiteraard, dus daarmee dan ook datgene dat vooral uit de test naar boven komt.
Zo is er ooit eens een meting gedaan met, ik meen, mri waaruit bleek dat er verschil in hersenactiviteit aanwezig was bij hoogfrequente informatie in muziek terwijl de dbt dat niet deed aantonen.

Dat waren PET scans die klinisch aantoonde dat wij hogere frequenties vaststellen.....

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 09:58:32
Dus ik heb voor mezelf wel wat bewijs. Ik kan ook precies omschrijven wat het effect is op het geluid. Maar ze een weekje weghalen... nope.  ;)

Als die bewijslast voor jou voldoende is, helemaal prima toch.


Ejorne

Citaat van: chansig op maart  3, 2019, 10:45:47
Zou kunnen maar dat maakt jouw conclusie toch niet waar ? Of horen we alleen hoogfrequent als we zien dat het er is (in de vorm van bv een kastje) ?

Gr. Hans

Nee, de mensen die de PET (ipv MRI, met dank aan scrutinizer) wisten niet waarnaar ze luisterde. Een blinde test dus.
Maar ik denk niet dat we het hier weer inhoudelijk over dbt testen hoeven te hebben, ik wilde alleen wat tegengas bieden aan verschillende oogkleppen reacties hier...  :P

chansig

Tsja oke, fijn die poging tot balans. Volgens mij was er niet eens een discussie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart  3, 2019, 11:10:38
Als die bewijslast voor jou voldoende is, helemaal prima toch.

Voor mij is het voldoende als ik iets blijf horen. Als ik een waarneming niet voor mezelf kan reproduceren valt het af.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op maart  3, 2019, 12:10:41
Voor mij is het voldoende als ik iets blijf horen. Als ik een waarneming niet voor mezelf kan reproduceren valt het af.

Zo is dat, Huub.

Citaat van: Baardmannetje op maart  2, 2019, 16:54:37
Ik ben zeker blij... Althans met mijn setje wel.

;D

Mijn voorstel was meer ten faveure van jou nog eens dat correcte geluid te laten horen maar dan met die door jouw zo belangrijke geachte esoterica. Niet om iemand te overtuigen ofzo... Mij zeker niet.

Maar wie dan wel....Huub? :sneaky2:

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Contour

Koester dat Huub, dat je op je eigen oren durft te vertrouwen, heren als Chansig durven dat niet meer en zoeken constant de bevestiging door metingen. Helaas voor hun vertelt een vlak grafiekje slechts een fractie van het verhaal. Dus dan blijf je logischer wijze steken op een suboptimaal resultaat, maar dat meet wel goed...  :laugh:

RalphH

Ik zie een gat in de markt. De boer op naar alle opnamestudio's en kabels, lampen, kurkjes en tegels aanprijzen. Er is nog veel te verbeteren aan de bron, die is nu suboptimaal. :laugh:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

scrutinizer

Citaat van: RalphH op maart  3, 2019, 14:01:30
Ik zie een gat in de markt. De boer op naar alle opnamestudio's en kabels, lampen, kurkjes en tegels aanprijzen. Er is nog veel te verbeteren aan de bron, die is nu suboptimaal. :laugh:

Die is in veel gevallen nog suboptimaal, ja ..... Even los van lampen, kurkjes en tegels.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....