Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Sirius666

Citaat van: chansig op juli  6, 2018, 11:52:24
Vraag is of ze van hoorbare invloed zijn op het geen je uiteindelijk hoort.

Op het Naim forum mooie constructies gezien als het gaat om het loshangende filter. Je weet wat je te doen staat. Wel even bedenken dat wanneer je een poot onder je speaker gaat plaatsen met zand. Het verschil in hoogte ook iets doet met het geluid. Ws minder dan het losmaken van het filter maar toch.

Gr. Hans

En op Huub's lage luisterniveau. Niet onbelangrijk bij deze fascinerende materie :D Het lijkt mij dat het vervangen van de rubberen voetjes afdoende zal zijn. Het is toch al een speaker op leeftijd...

Wat ik mij dan weer afvraag.....een tweeter 'moet zo'n beetje rond ooghoogte zitten. Hoe zit dat dan bij de Allea's waar de tweeter onder zit?

DofN

Ik lees al jaren dat dit onzin is, en dat nog nooit aangetoond is, ook niet door NAIM, dat de weergave door dergelijke tweaks hoorbaar voor mensen positief verandert. Zolang er geen bewijs, of op zijn minst een logische verklaring, is mijn conclusie dat de tweak werkt op zijn minst gebaseerd op een minimale hoeveelheid aan informatie.

Dat jij en een handvol NAIM eigenaren verschillen waarnemen geloof ik best maar valt m.i. onder de categorie: minimale informatie. Dat jij (en je bent niet de enige) die minimale informatie uiterst serieus neemt en hier conclusies aan verbindt (kennelijk werkt het), vind ik fascinerend (en verbijsterend).
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: chansig op juli  6, 2018, 11:52:24
De trillingen hadden toch invloed op de schakelingen ? Door het filter weg te houden van de kast is die invloed dus verdwenen.

Trillingen bestaan hoor, simpel. In verschillende soorten en maten. Van heel erg tot heel weinig. Van heel langzaam tot heel snel.

Vraag is of ze van hoorbare invloed zijn op het geen je uiteindelijk hoort.

Lees net ergens dat een mechanische trilling waardes van condensatoren/spoel kan veranderen. Dit betekent dan een slecht ontwerp of gebruik van slechte spulletjes. Lijkt erop dat Naim zijn werk dus niet echt serieus heeft genomen als het gaat om deze speaker. Maar mooi dat je door een simpele ingreep de boel weer in orde kan maken.

Op het Naim forum mooie constructies gezien als het gaat om het loshangende filter. Je weet wat je te doen staat. Wel even bedenken dat wanneer je een poot onder je speaker gaat plaatsen met zand. Het verschil in hoogte ook iets doet met het geluid. Ws minder dan het losmaken van het filter maar toch.

Gr. Hans

De vraag van DON had betrekking op mijn misschien wat al te gemakkelijke conclusie.

Ik denk inderdaad dat het aannemelijk is dat trilling van elektronica een probleem zou kunnen zijn. Je leest er net teveel over om het te negeren en de tweak van gisteren bevestigt het (met 2 kanttekeningen).

Je gaat dan wel bedenken waar nog meer verbetering te halen valt. Naim raadt aan de set niet tussen de speakers te zetten maar aan de zijkant. Gaat gemakkelijk want ze raden ook aan de NACA5 luidsprekerkabel langer dan 3,5 meter te maken.

En het krankzinnig dure Naim audiorack (NaimFrame) krijgt ook ineens zin.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Voor racks geldt ook dat er geen sluitende theoretische onderbouwing is, noch bewijs, dat de kwaliteit van de weergave hoorbaar toeneemt naarmate de prijs van het rack toeneemt  8)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: HuubF op juli  6, 2018, 12:04:23
De vraag van DON had betrekking op mijn misschien wat al te gemakkelijke conclusie.

Ik denk inderdaad dat het aannemelijk is dat trilling van elektronica een probleem zou kunnen zijn. Je leest er net teveel over om het te negeren en de tweak van gisteren bevestigt het (met 2 kanttekeningen).

Je gaat dan wel bedenken waar nog meer verbetering te halen valt. Naim raadt aan de set niet tussen de speakers te zetten maar aan de zijkant. Gaat gemakkelijk want ze raden ook aan de NACA5 luidsprekerkabel langer dan 3,5 meter te maken.

En het krankzinnig dure Naim audiorack (NaimFrame) krijgt ook ineens zin.
Precies....dan gelijk de kastjes er tussen uit (kost gelukkig geen geld). Zal wel minder effect hebben dat het verplaatsen van de componenten naar de zijkant. Maar alle kleine beetjes helpen. Mooi rack, spikes eronder, rack op een Belgische hardstenentegel. Komt helemaal goed.

Beetje zonde om binnen nu en bv een week langs te gaan komen. Geluid is over paar maanden compleet anders. Misschien beter even wachten totdat je het allemaal naar je zin hebt ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 12:02:51
Ik lees al jaren dat dit onzin is, en dat nog nooit aangetoond is, ook niet door NAIM, dat de weergave door dergelijke tweaks hoorbaar voor mensen positief verandert. Zolang er geen bewijs, of op zijn minst een logische verklaring, is de conclusie dat een die tweak werkt op zijn minst gebaseerd op een minimale hoeveelheid aan informatie.

Dat jij en een handvol NAIM eigenaren verschillen waarnemen geloof ik best maar valt m.i. onder de categorie: minimale informatie. Dat jij (en je bent niet de enige) die minimale informatie uiterst serieus neemt en hier conclusies aan verbindt (kennelijk werkt het), vind ik fascinerend (en verbijsterend).

Je suggereert daarmee ook een beetje dat we de neiging hebben het verkeerd te zien.

Laat ik het zo stellen: als ik een ICT systeem moet maken, over moet steken op een kruising of in een wildpark een leuke foto wil maken hanteer ik strengere regels. Maar als je nou leuk bezig wil zijn met je hifi-setje mag je toch wel af en toe een snel conclusietje trekken op basis van wat je hoort?

We zijn natuurlijk niet geheel achterlijk. Als blijkt dat een conclusie niet klopt lopen we daar vanzelf weer tegenaan.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 12:06:55
Voor racks geldt ook dat er geen sluitende theoretische onderbouwing is, noch bewijs, dat de kwaliteit van de weergave hoorbaar toeneemt naarmate de prijs van het rack toeneemt  8)

Als je bijna alleen op het gehoor afgaat is het natuurlijk heel anders. Verwarrend, soms te duur maar uiterst onderhoudend. Zo ben ik ook tegen De Lamp (aan)gelopen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Ik sluit niet uit dat je met een andere mindset over een jaar opeens geen verschillen waarneemt tussen kabels, racks en tweaks mbt electronische schakelingen. En ook niet dat het zo blijft. Het is misschien wel een keuze? En dat sluit aan bij je vraag. Uiteraard mag je snelle conclusies trekken: jouw keuze. Ik had alleen niet zo goed door dat het een snelle conclusie is. Wat dat ook maar precies moge betekenen :)








You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: HuubF op juli  6, 2018, 12:14:16
Als je bijna alleen op het gehoor afgaat is het natuurlijk heel anders. Verwarrend, soms te duur maar uiterst onderhoudend. Zo ben ik ook tegen De Lamp (aan)gelopen.

Breek me de bek niet open over de informatie ordenende koolstof lamp :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 12:21:47
Ik sluit niet uit dat je met een andere mindset over een jaar opeens geen verschillen waarneemt tussen kabels, racks en tweaks mbt electronische schakelingen. En ook niet dat het zo blijft. Het is misschien wel een keuze? En dat sluit aan bij je vraag. Uiteraard mag je snelle conclusies trekken: jouw keuze. Ik had alleen niet zo goed door dat het een snelle conclusie is. Wat dat ook maar precies moge betekenen :)

Nou die andere mindset gaat niet meer komen ben ik bang.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

frank2

Gelukkig heeft Huub geen bewijs nodig of iets waar is of niet, je luistert en dat is voldoende, je hoort verschillen die heel verklaarbaar zijn, dus is het de moeite waard om dit verder uit te diepen. En ja die verschillen zijn er, er worden niet voor niets zoveel voetjes verkocht voor onder speakers apparaten
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: frank2 op juli  4, 2018, 14:58:46
De lengte van ls kabel maakt klanktechnisch geen verschil, heb het nooit kunnen horen.

Anderen horen het wel. Dus is het zo.

Citaat van: frank2 op juli  6, 2018, 12:47:10
je luistert en dat is voldoende, je hoort verschillen die heel verklaarbaar zijn, dus is het de moeite waard om dit verder uit te diepen. En ja die verschillen zijn er...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

i2Paq

Citaat van: frank2 op juli  6, 2018, 12:47:10
je hoort verschillen die heel verklaarbaar zijn

Verklaar ze dan eens? Want ik vindt het onverklaarbaar dat men verschil in weergave hoort als men een filter los schroeft of een lamp aanzet.


CitaatEn ja die verschillen zijn er, er worden niet voor niets zoveel voetjes verkocht voor onder speakers apparaten

Ik heb deurstoppers onder mijn apparaten gezet zodat ik er makkelijker onder kan stoffen.

Naast dat het heel audiofiel staat neem ik geen enkel verschil waar.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Citaat van: i2Paq op juli  6, 2018, 13:18:47
Verklaar ze dan eens? Want ik vindt het onverklaarbaar dat men verschil in weergave hoort als men een filter los schroeft of een lamp aanzet.


Ik heb deurstoppers onder mijn apparaten gezet zodat ik er makkelijker onder kan stoffen.

Naast dat het heel audiofiel staat neem ik geen enkel verschil waar.

Bijzonder interessante informatie voor mensen die wel verschillen horen!  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

i2Paq

Citaat van: HuubF op juli  6, 2018, 13:25:48
Bijzonder interessante informatie voor mensen die wel verschillen horen!  :worship:

Leef je uit:


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Cool, een ontkoppelaar in de vorm van een reusachtige penis! Dat moet wel werken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

i2Paq

Citaat van: HuubF op juli  6, 2018, 14:11:14
Cool, een ontkoppelaar in de vorm van een reusachtige penis! Dat moet wel werken.

Het werkt iig. voor de interieurverzorgster, zij kan eindelijk stoffen onder de audio  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Citaat van: i2Paq op juli  6, 2018, 14:29:54
Het werkt iig. voor de interieurverzorgster, zij kan eindelijk stoffen onder de audio  :D

Kijk uit... als ze de kabels beweegt moeten ze weer dagen inspelen!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Citaat van: frank2 op juli  6, 2018, 12:47:10
Gelukkig heeft Huub geen bewijs nodig of iets waar is of niet, je luistert en dat is voldoende, je hoort verschillen die heel verklaarbaar zijn, dus is het de moeite waard om dit verder uit te diepen. En ja die verschillen zijn er, er worden niet voor niets zoveel voetjes verkocht voor onder speakers apparaten

Ik lees woorden die afzonderlijk iets betekenen maar in deze volgorde net zoveel betekenis hebben als de spreekwoordelijke diarree.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 15:53:19
Ik lees woorden die afzonderlijk iets betekenen maar in deze volgorde net zoveel betekenis hebben als de spreekwoordelijke diarree.

Hoho mijn naam staat er ook tussen hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Zo de ATC's en de Rel staan te koop. Nog steeds vind ik de Allae's opvallend mooi klinken. Nu is het nog een beetje zoeken naar de juiste luidsprekerkabel. Ondanks dat ik de NACA5 kabel nu correct heb geconfigureerd klink hij om de één of andere reden toch nog wat ieler dan de Audioquest-van-de-rol die ik nog had liggen. Nah ja, er moet iets te onderzoeken overblijven denk ik dan maar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 15:53:19
Ik lees woorden die afzonderlijk iets betekenen maar in deze volgorde net zoveel betekenis hebben als de spreekwoordelijke diarree.
Dan zou ik er gewoon schijt aan hebben in plaats van een steek onder water geven. Overigens heeft diarree voor mij wel degelijk betekenis, toch een teken dat er iets mis is met mijn lijf. Naast de gebruikelijke gebreken. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HuubF

De speakers staan na een paar uurtjes schuiven zó dat ruimtelijkheid en klank zo goed mogelijk zijn. De Audioquest speakerkabels heb ik voorzien van de Naim pluggen van de NACA5. Morgen krijg ik een witte NACA5 (om mijn vriendin te plezieren) maar dat zal wel weggegooid geld zijn. Ik heb nog even de Snaic tussen VV en EV vervangen door een Audioquest variant maar dat gaat teveel ten koste van de Naim sound.

De hele week mochten er absorberende Gamma-platen achter de speakers staan maar die tijd is voorbij. Daar moet ik snel wat anders op vinden.

Het hifi-meubel heb ik ter discussie gesteld. Nu is het een Ikea compromisgedrocht na 3 keer omsleutelen maar dat moet anders. De apparaten gaan naar de zijkant op een fatsoenlijk rack en het meubel wordt weer meubel. Ik mag een tekening inleveren. Mijn vriendin kennende gaat mij dat veel overtuigingskracht kosten maar is het uiteindelijk een hamerstuk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)