Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op april 21, 2018, 15:27:58
... Afgezien van wat inleidende beschietingen heb ik er nog nooit echt tijd in gestoken. Ik heb alles thuis om het te doen (subs, een potige versterker en alle kabels) maar, tja... Dat zegt eigenlijk ook wel genoeg.

Ik ben wel benieuwd wat jij er van gaat vinden...

Ik doe het ook meer omdat het leuk is om er even mee te experimenteren. Op zich vind ik het laag al goed genoeg en ik ben niet zo'n bass-head.

Als ik echt zit te luisteren hoor ik die onvolkomenheden ook niet meer zo. Ik vind een perfecte da omzetting veel belangrijker want daar begint het toch mee. That's where the Qutest comes in. Een geweldig apparaatje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: HuubF op april 22, 2018, 09:26:58
Ik doe het ook meer omdat het leuk is om er even mee te experimenteren. Op zich vind ik het laag al goed genoeg en ik ben niet zo'n bass-head.
Ook niet als je weet wat ervan/door opknapt?
Citaat
Als ik echt zit te luisteren hoor ik die onvolkomenheden ook niet meer zo. Ik vind een perfecte da omzetting veel belangrijker want daar begint het toch mee. That's where the Qutest comes in. Een geweldig apparaatje.
Zou je de onvolkomenheden van d/a omzetting ook kunnen negeren bij echt luisteren?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Markus2 op april 22, 2018, 10:51:16
Ook niet als je weet wat ervan/door opknapt?Zou je de onvolkomenheden van d/a omzetting ook kunnen negeren bij echt luisteren?

Ik heb juist zo'n ding gekocht om dat te onderzoeken...

Nee de kwaliteit van de da omzetting is voor mij het meest belangrijk. En inmiddels heb ik al zó veel dacs in huis gehad dat ik denk dat feilloos te kunnen beoordelen voor mezelf.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

B-art

musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

HuubF

Citaat van: B-art op april 22, 2018, 14:05:03
Geen last van scherpe s-klanken met de chord qutest Huub? https://www.alpha-audio.nl/2018/01/chord-electronics-onthult-qutest-dac/

Nee totaal niet. Gewoon het fraaie evenwichtige geluid dat ik al van Chord kende maar dan aan alle kanten net weer ietsje beter.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

B-art

Degene die daar over klaagt op het alpha audio forum heeft dan waarschijnlijk een mismatch met de speakers. Toen ik zelf nog B&W speakers had, had ik ook last van een scherpe s-klank.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

chansig

Of de akoestiek...lijkt mij meer waarschijnlijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

En de Neodymium soft dome tweeter zal wel helpen denk ik.
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Markus2

Citaat van: HuubF op april 22, 2018, 11:58:29
Ik heb juist zo'n ding gekocht om dat te onderzoeken...
Dat snap ik, maar vond je opmerking daarom ook zo typisch. ;)
Citaat
Nee de kwaliteit van de da omzetting is voor mij het meest belangrijk. En inmiddels heb ik al zó veel dacs in huis gehad dat ik denk dat feilloos te kunnen beoordelen voor mezelf.
Oké. Dan gaan we het daar niet over hebben.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Gemineye

Citaat van: chansig op april 22, 2018, 14:34:47
Of de akoestiek...lijkt mij meer waarschijnlijk.

Gr. Hans

Word jij nu een akoestiek getuige? Op ongepaste momenten bij iedereen aanbellen om het over hun akoestiek te gaan hebben? [emoji51]

[emoji6][emoji6]
:)

Markus2

Citaat van: B-art op april 22, 2018, 14:59:21
En de Neodymium soft dome tweeter zal wel helpen denk ik.
Wat doet deze anders dan een soft dome tweeter welke voorzien van een meer reguliere magneet (hoewel Neodymium welhaast meer regulier is)?
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: Gemineye op april 22, 2018, 17:31:40
Word jij nu een akoestiek getuige? Op ongepaste momenten bij iedereen aanbellen om het over hun akoestiek te gaan hebben? [emoji51]

[emoji6][emoji6]
'

Als het al het geval zou zijn, dan is het dus erger dan een DAC invloed getuige of een versterker getuige, bron getuige, een elektrische groep getuige, een kabel getuige etc, etc ?

Ik bepaal overigens niet het ongepaste moment, dat doet meestal de ander. Om welke reden dan ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Gemineye

Citaat van: chansig op april 22, 2018, 17:44:20
'

Als het al het geval zou zijn, dan is het dus erger dan een DAC invloed getuige of een versterker getuige, bron getuige, een elektrische groep getuige, een kabel getuige etc, etc ?

Ik bepaal overigens niet het ongepaste moment, dat doet meestal de ander. Om welke reden dan ook.

Gr. Hans

Haha, was geintje hoor. Zag nu toevallig een hele serie replies van je over akoestiek Haha
:)

chansig

Ah oke...dus gewoon een grapje zonder serieuze ondertoon. Prima....altijd leuk. Doe dit zelf zo vaak.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

B-art

Citaat van: Markus2 op april 22, 2018, 17:33:26
Wat doet deze anders dan een soft dome tweeter welke voorzien van een meer reguliere magneet (hoewel Neodymium welhaast meer regulier is)?

Ik doelde op de soft dome tweeter in het algemeen t.o.v. de metal dome van B&W
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

Timvg

B&W's worden weleens 'gevoiced' met gehyped hoog (en midbas)

805D3



802D3



802D



804D



etc.. zijn er ook neutralere bij.. maar te scherpe 's' klanken en B&W in één zin en je hoeft niet erg ver te zoeken. Heeft iets te maken met hun voicing en tweeter, maar niet met alu/ti/.. tweeters in 't algemeen.

HuubF

Daarom klinken veel B&W's (in ieder geval die ik heb gehad) vreselijk krasserig als ze net uit de doos komen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Citaat van: Timvg op april 22, 2018, 20:26:26
B&W's worden weleens 'gevoiced' met gehyped hoog (en midbas)

805D3



802D3



802D



804D



etc.. zijn er ook neutralere bij.. maar te scherpe 's' klanken en B&W in één zin en je hoeft niet erg ver te zoeken. Heeft iets te maken met hun voicing en tweeter, maar niet met alu/ti/.. tweeters in 't algemeen.

Naar mijn idee liggen de bulten in de grafieken te hoog in de bandbreedte om verantwoordelijk gehouden te worden voor de scherpe , overgeprononceerde s'-klanken van stemmen (die zich in een ander gebied begeven)?

:)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

De Chord Qutest begint een beetje te landen hier. Het is een fraai geluid moet ik zeggen. Kostte weer wat maar ik vind het relatief een koopje. Klassiek op NPO 4 (128 kbs) klinkt geweldiger dan ooit.

Leuk klein apparaatje om weer eens mee te nemen bij luisterbezoekjes.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Markus2 op april 22, 2018, 22:45:36
Naar mijn idee liggen de bulten in de grafieken te hoog in de bandbreedte om verantwoordelijk gehouden te worden voor de scherpe , overgeprononceerde s'-klanken van stemmen (die zich in een ander gebied begeven)?

:)

Dan mag je over het woordje 'Daarom' heenlezen.  ;D

Gehoormatig hadden alle B&W's die ik nieuw heb gekocht (704, 705, 685) of nieuw heb gehoord (703, 804) iets specifieks wat andere nieuwe speakers minder hadden: een afschuwelijk krasserig hoog. Dat verdween na een paar weken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Timvg

Citaat van: Markus2 op april 22, 2018, 22:45:36
Naar mijn idee liggen de bulten in de grafieken te hoog in de bandbreedte om verantwoordelijk gehouden te worden voor de scherpe , overgeprononceerde s'-klanken van stemmen (die zich in een ander gebied begeven)?

:)

Het begint toch aardig te stijgen rond de 6-8khz.. afhankelijk van de opname kan het zich ook hogerop bevinden.
Ik heb geen ervaring buiten wat korte luistersessies met B&W's. Ik lees enkel een aantal eigenschappen die mensen toewijzen aan dit merk, en ga dan even naar de metingen kijken.. en ja, er zit toch wel een lijn in.
Mijn punt was enkel om dit niet te veralgemenen naar alle Alu of Ti dome tweeters - toevallig omdat B&W ervoor kiest om ze zo te implementeren (hun Diamond tweeters zijn net hetzelfde zoals je kan zien).

Markus2

Als ik de grafieken zo mag geloven, is er inderdaad sprake van "company -of serial-voicing".
Je punt was me helder.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Een avondje en ochtendje geëxperimenteerd met de DSPeaker Antimode 8033 II... maar dat valt niet mee. Het werkt, het nut is duidelijk, het punt gemaakt.

Maar toch heb ik hem weer uitgezet, geen idee waarom. De kwaliteit van het laag is verrassend lastig te beoordelen. En al helemaal of het lekker klinkt. Is het de DSP? Is het té strak? Zit er inderdaad een fractie vertraging in waardoor de vaart er een beetje uit is? Is de subwoofer niet geschikt voor dit soort experimenten?

Later nog maar eens proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Te strak laag bestaat mijn inziens niet. Voor de rest geen idee wat je gehoord hebt. Een goed weergegeven laag is mijn inziens niet moeilijk te beoordelen. Een smaak gerelateerd laag is ws lastiger om te beoordelen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op april 24, 2018, 07:34:06
Te strak laag bestaat mijn inziens niet. Voor de rest geen idee wat je gehoord hebt. Een goed weergegeven laag is mijn inziens niet moeilijk te beoordelen. Een smaak gerelateerd laag is ws lastiger om te beoordelen.

Gr. Hans

Echt goed laag gaat sowieso niet lukken met de één na goedkoopste ATC en de kleinste REL. Nieuwe/grotere speakers zitten er voorlopig niet in. Ik moet dus een compromis beoordelen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)