Dolby Atmos speakers op Denon AVR-X7200

Gestart door Tjerk1121, januari 12, 2024, 14:24:59

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjerk1121

Goedemiddag,

Soms doe je een impulsaankoop en heb je opeens 2 Dolby Atmos speakers thuis staan  ;D Pas na de aankoop ga je nadenken en vraag je je het volgende af: ik heb op de Denon een eindversterker aangesloten, maar dat is een 5.1 en alle uitgangen zijn al bezet.

Op de Denon zitten ook front height aansluitingen, kan ik nu simpelweg de Dolby Atmos speaker hier op aansluiten, of zijn deze uitgangen niet meer actief omdat ik het menu voor de optie 'externe versterker' heb gekozen?

De handleiding biedt mij niet voldoende duidelijkheid en normaliter zou je zeggen: sluit aan en kijk of het werkt, maar wie weet heeft iemand dit al een keer aan de hand gehad en hoef ik niet het audiomeubel van de muur te halen.

Alvast dank voor jullie reactie.

Marco66

Hoi,

Wellicht handig om even te vermelden welke Denon je hebt en hoe alles is aangesloten /ingesteld nu.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Tjerk1121

Ik heb, zoals in de titel staat, de AVR-X7200 en daar zit een Rotel eindversterker aan die via de PRE-OUT aansluitingen verbonden is.

In het menu 'toewijzen' heb ik voor 'voorversterker' gekozen dus daarom vraag ik me af of de front height aansluitingen nog wel werken, of dat die uitgeschakeld zijn.

Marco66

Je kunt de amp beter instellen als atmos ipv pre.
Blijven je speakerconnecties gewoon bruikbaar en je pre outs werken sowieso altijd volgens mij.
Weet alleen niet of je de heights nog apart kunt instellen als atmos speakers in menu maar is wellicht niet nodig.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Tjerk1121

Vanavond eindelijk de tijd genomen om de Atmos speakers aan te sluiten  :clapping: Om vervolgens na een hoop gepiel en geen geluid in de gebruiksaanwijzing te lezen dat als je de pre-out uitgangen gebruikt de interne versterkers uitgeschakeld worden om eventuele storingen te voorkomen  :sarcasm:

kortom: of er komt een 7.1 eindversterker (de kans is kleiner dan nihil) of ze gaan weer de verkoop in (absoluut)

wijze les: voortaan eerst even vooronderzoek doen  :bigsmile:

pameijer

Voordat je ze impulsief verkoopt, weet je zeker dat de Denon niet op Pre-Amp mode staat? Hij moet namelijk op Atmos mode staan wil je de height-speakerterminals gebruiken.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Marco66

Dat had ik ook al gezegd eerder id.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

bmateijsen


Tjerk1121

#8
Citaat van: bmateijsen op januari 27, 2024, 17:56:00Hij leest inderdaad niet....



Zeker wel :-) Er zitten pre-out uitgangen op de Denon, zodra je die toewijst worden alle andere uitgangen op non-actief gezet. De atmos speakers moeten dus op de eindversterker aangesloten worden, ze op de Denon aansluiten is zinloos omdat die uitgeschakeld zijn. Maar, op de eindversterker zijn geen luidsprekeruitgangen meer vrij.

In het menu 'versterker toewijzen' van de Denon moet ik voor de modus 'voorversterker' kiezen om de eindversterker te laten werken, in de andere modi werkt de eindversterker niet (lees: dan heb ik geen geluid) En, zoals gezegd: op de eindversterker is geen plek meer voor meer speakers. Als ik een 7.1 eindversterker had, dan was het mogelijk geweest.

Denon fungeert als voorsterker? Alle interne versterkers van de Denon zijn uitgeschakeld. Geen uitgangen meer over op de eindversterker? Jammer voor je.....

Duidelijker kan ik het volgens mij niet uitleggen  :headbanging: (of ik moet iets enorm over het hoofd zien)



RvD

Moet werken forumlid Htip gebruikt deze receiver ook in een Atmos opstelling en ik dacht zelfs met 4 Atmos speakers.

Als ik in de handleiding kijk werkt dit ook prima met de interne versterking.

Handleiding
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Artnovion - Sonitus

marco73

#10
op een 11.2 versterker kun je toch makkelijk 7 speakers aansluiten.
Het lijkt me sterk dat je niet alleen b.v. de front speakers via pre out met een externe versterker kunt aansturen
en dat de rest dan ook allemaal via de pre outs moet.
Ik heb even in de handleiding gekeken, maar het kan gewoon.
lees maar eens goed vanaf pagina 223.

https://www.gebruikershandleiding.com/Denon-AVR-X7200W/preview-handleiding-664495.html#pfa9
 
TV:LG43"led, LG c1 55" oled Philipsch 65"led, Hisense 75"led| Beamer Epson  ls11000 | Scherm: 160"| Receiver: Marantz Cinema 40| Streamer: Eversolo DMP-A6 Master Edition | Stereo voorversterker: Naim nac-n272 | Eindversterker: Mark Levinson 533H| Blu Ray speler: Panasonic DP-UB9004 | Front: Klipsch RF7MK3| Center: Klipsch RC64 | Surrounds: Klipsch 402S | Rear Surrounds: Klipsch Rf82MK2 | Front Height: Klipsch RB41 | Rear Height: Klipsch RB41 | Subwoofers front: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 | Xbox X