Musical Fidelity X series “the missing link “

Gestart door Ralf67, april 23, 2018, 20:35:45

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Contour


Ralf67

Ik blijf voorlopig even met de Impulse Black Magico met de baspoort dicht spelen.

Klinkt toch wel echt strak.

Geen idee of een baspoort me foam plug versus de inhoud van de luidsprekerkasten klopt.

Ga ik eens simuleren.

Van de Madisons site

Box suggestions:

0.45 - .65 cubic foot sealed box with 20% filling for an F3 of 55Hz

0.75 cubic foot box with 2" vent by 6.5" long for an F3 of 41Hz

1.0 cubic foot box with 2" vent by 5.6" long for an F3 of 37Hz

1.25 cubic foot box with 2" vent by 4.9" long for an F3 of 34Hz

1.35 cubic foot box with 2" vent by 4.5" long for an F3 of 33Hz

Contour

Het was toch een originele kast, hoezo zou de poort dan niet kloppen?

Ralf67

Ik zeg niet dat de poort niet klopt, maar gesloten komt deze woofer ook heel mooi tot zijn recht.

Dan wel in de 12m2 kamer.

En subtiel aangevuld door de ScanSpeak 23W subwoofer.

Ik ga dus eens op jacht naar een vergelijkbaar gesloten ontwerp met de 18W8531G00

JeroenGRT

Die 18w woofer hoort gewoon in een gesloten kast , heb dit zelf ook ervaren met de vertigo. Speelt veel strakker 😀
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Contour

Goede tip, maar had Ralf al niet eens een Vertigo in huis gehad?

Ralf67

Ja, daar voor in de plaats staan er nu de Optimos.

TL is net iets minder lomp, en speelt super strak.

En ze staan er nog steeds , net zoals de SVS subwoofers en de Exposure monoblokken.

Contour


Ralf67

De ruimte waarin ze spelen doet ook veel.

JeroenGTR had de Vertigos verbouwd en er een 23W subwoofer onder gezet, gecrossed op 50 hz

Rob_Dingen

Citaat van: Ralf67 op juni  8, 2021, 18:52:47
Ik zeg niet dat de poort niet klopt, maar gesloten komt deze woofer ook heel mooi tot zijn recht.

Dan wel in de 12m2 kamer.

En subtiel aangevuld door de ScanSpeak 23W subwoofer.

Ik ga dus eens op jacht naar een vergelijkbaar gesloten ontwerp met de 18W8531G00
Ik ken de sub helemaal niet dus kan er langs zitten.
Maar het laag in jou ruimte word voor het grootste deel veroorzaakt door jou ruimte en plaatsing van de speakers en sub.
Dat zegt dus helemaal niets over het systeem basreflex of gesloten.
Op het moment dat je de poort van je speaker dicht stopt heb je gewoon minder laag en kan dat in jou ruimte tot verbetering zorgen.
Dus eigenlijk ben je aan het doen wat veel zelfbouwers doen, de zaak afstemmen op jou smaak en ruimte.
Goed bezig zou ik zeggen.

Rob

Ralf67

Klopt helemaal, en de 18W doet het toevallig heel goed in een gesloten afstemming.

Proberen is eenvoudig, en een stuk goedkoper dan weer andere luidsprekers aanschaffen.

Ralf67

En eindelijk weer een Musical Fidelity X-24K dacje gevonden.

Als het goed is morgen binnen.

https://www.stereophile.com/content/musical-fidelity-x-24k-da-processor-page-2

Ralf67

Genoeg input voor de volgende audio componenten.

MacBook Pro via X-link

XRay cd speler

Tact DSP

Ralf67

Hier ook maar even plaatsen.

Kwam een interessante manier van tweaken  van het laag tegen.

But the bass was still lacking, so I called the factory. Albert Von Schweikert told me that, for the UniField 3's first production run (which included my review pair), they'd stuffed the lower woofer cabinets with Dacron polyfill, to tune the speaker to be placed up against the walls of small apartments. Subsequently, they'd found that most customers preferred pulling the speakers out into the room. So did I. Von Schweikert said that the bass can be "tuned" by adding or subtracting Dacron polyfill, and that if I wanted to have more bass with the speakers placed farther out into the room, I'd have to remove all the Dacron. In my room, I only wanted more deep bass and slam, so he told me to take a wire coat hanger, bend it 90 degrees 1" from one end, insert this hook into the port, twist it around until all the Dacron was wound around the shaft, then pull it all out. I did.

Ofwel alle demping eruit, bij te weinig laag.
Bij teveel laag juist Dacron polifil toevoegen.

Ralf67

Vandaag de Musical Fidelity X24K dac (weer) binnen gehad.

Straks eens gaan luisteren.

Verder extra duikboot op de MF X-RAY cd speler geplaatst.

Ralf67

En nu een weekje vakantie, dus morgen verder met de renovatie van de filters van de Scan Speak Reference plus.

Ik ga toch de nieuwe filters inbouwen.

chansig

Citaat van: Ralf67 op juni 11, 2021, 16:45:23
Vandaag de Musical Fidelity X24K dac (weer) binnen gehad.

Straks eens gaan luisteren.

Verder extra duikboot op de MF X-RAY cd speler geplaatst.

Ooit zelf wel eens geprobeerd, dus ik mag het zeggen: De cd speler op zijn kop leggen. De lens centreert dan automatisch en zou beter klinken. Geen idee meer of ik verschil waarnam of niet.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Zonder cd gaat dat prima, maar in de X-RAY zit een Sony loopwerkje .

Hier is helaas weinig aan te tweaken, zit nogal vol.

Verder neem ik je suggestie totaal niet serieus  :D

Heb wel even de kap eraf gehaald.

chansig

Ws was ik bevattelijk voor de uitleg: centreren en daardoor minder foutcorrectie. Oid...eigenlijk geen idee. Gelukkig geen cd speler meer, ws zou ik het nog proberen ook.

Het is alleen wat lastig met je cd plaatsen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Onder de 💿 💿 mijn streamer, een MacBook Pro.

Wordt bijna nooit gebruikt.

Ralf67

Is er verschil tussen de X-Ray direct op de x-10d en de XRay via de X-24K dac ?

Zeker een verschil, de X24K dac is mist een scherp randje in het geluid.

Is even wennen, zeker omdat de X10-10D bedoeld als buizenbuffer het scherpe randje juist weg moet halen.

Misschien toch eens ander Ecc88 buisjes plaatsen.

Rob_Dingen

In de regel dikt een buisje nooit de scherpte aan zelfs het tegenover gestelde en zul je dat denk ik elders moeten zoeken.
Wel zit er verschil in de ene of andere E88CC.
Ikzelf gebruik altijd de Philips E88CC.
Wat niet wil zeggen dat het de aller beste zijn heb namelijk niet alle merken getest.

Rob

Ralf67

Huidige ecc88 zijn Philips buisjes.

Volgende interlinnk van den Hul the First gebruikt.

XRay >the First > x10D >the First > X-Pre

In de XPre zitten weer Electro Harmonix ecc88 buisjes


.

scrutinizer

The First een randje .... ::)
En een buffer is niets anders dan een signaal throughput met een verlaagde uitgangsimp. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Ralf67

Bij direct switchen tussen X-Ray +x-10D versus X-24K.

De X24K dac is uit 1998, en de X-Ray kwam later op de markt.

Kan er weinig anders van maken.

Maar inderdaad leuk om eens uit te zoeken wat de echte oorzaak is.