Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VlisChris

Als het anders kon zou ik het ook anders doen :)
Enige dat ik verder kan doen is er een 2e 10 stops filter opschroeven :)
Midden op de dag een seconde of 30 halen wordt anders "moeilijk" zonder zo klein te diafragmeren.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

s0000884

#1701
Citaat van: Gaeje op augustus 11, 2011, 01:41:13
Heb ik ook eens laten doen bij art en craft (belgie). 40 euro was dat, vond ik niet gering, en toen ik thuis kwam en wat test fotos maakte (op f22 idd) zat er links onder een gigantische hoop smurrie. Alsof ze al het vuil in een hoekje geveegd hadden... Kon meteen weer terug.
Met CPS heb ik gratis 2x per jaar schoonmaak en calibratie van alle body's + lenzen door een canon-authorized bedrijf (moet ik maar eens weer gaan doen...). Tip voor canon-gebruikers: kijk eens na of je hiervoor in aanmerking komt. Scheelt heel wat gedoe; geen zorgen meer op f/22. Van Nikon weet ik niet of hun programma NPS het ook heeft; zou goed kunnen.

s0000884

Citaat van: CyrusOne op augustus 13, 2011, 09:24:54
F/22? Man, dan zit je ver voorbij de optimale resolutie van je objectief en krijg je enorm last van diffractie. F/22 moet je echt alleen inzetten als het beslist niet anders kan, want bij 95% van de objectieven wordt de kwaliteit al ras minder voorbij F/13-F/16.
Dit is te algemeen gesteld. Op een 7D met een veel hogere pixeldichtheid is het verhaal heel anders dan op een 5D. En tussen lenzen zitten ook verschillen. Als je f/22 DoF nodig hebt, dan heb je het gewoon nodig; dan maar wat minder scherpte.

Cyrus·

@S000000000000000000000884:

Als je spreekt over pixeldichtheid, dan kijk je alleen naar de sensor. Je vergeet dat het objectief zelf al last krijgt van opbreking en verminderde resolutie bij zeer kleine diafragma-openingen. Dit effect staat volkomen los van welke body er achter hangt en het is algemeen bekend dat de optische prestaties van een objectief gaan afnemen vanaf pakweg F/13-F/16 en kleiner. Dat was in de tijd van de analoge fotografie al zo en daar is in feite nog niets aan veranderd, al heeft men door voortschrijdend inzicht en ontwikkeling der techniek op dit punt natuurlijk wel vooruitgang geboekt (beter glas, andere slijpwijzen, speciale coatings etc).

Lees hier maar eens verder.

Overigens ging het Christiaan niet om een enorme DOF te bereiken, maar om lange sluitertijden in te kunnen zetten bij veel licht. Dan is het enorm terugknijpen van diafragma niet de oplossing, het inzetten van een ND-filter juist wel.   
Groeten,
Edwin

Cyrus·

#1704
In het kader van diffractie nog een leuke link. Sowieso een leuke site over de technische kant van fotografie.

Kortom: eerst bepaalt het objectief de kwaliteit en als daar al flinke diffractie optreedt, al dan niet in combinatie met andere - ongewenste - effecten, zoals vervorming, flare en/of CA, dan kan de beste sensor ter wereld er ook niets meer aan helpen. Dat moet je je als fotograaf altijd blijven realiseren. De body kan nog zo goed zijn, maar de optiek bepaalt altijd nog voor het grootste deel de foto. Daarna bepalen de keuzes van de fotograaf (diafragma-sluitertijd-ISO-combinatie en scherpstellen) en dan pas komt de invloed van de sensor.

edit: link aangepast
Groeten,
Edwin

s0000884

#1705
Citaat van: CyrusOne op augustus 14, 2011, 10:27:16
Als je spreekt over pixeldichtheid, dan kijk je alleen naar de sensor. Je vergeet dat het objectief zelf al last krijgt van opbreking en verminderde resolutie bij zeer kleine diafragma-openingen.
Onscherpte door diffractie wordt veel eerder zichtbaar bij hoge pixeldichtheden, het ging mij juist om dat verband. Op lagere pixeldichtheden (bijv. oude MF backs) kan je zo op f/32 schieten.
Citaat
Dit effect staat volkomen los van welke body er achter hangt en het is algemeen bekend dat de optische prestaties van een objectief gaan afnemen vanaf pakweg F/13-F/16 en kleiner.
Het diffractie-effect staat los van de body, het gevolg voor de kwaliteit van de foto die uit je camera komt dus niet. Lees eens bij kopje 'Diffraction-limited imaging' op http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction. Daar zie je dat de absolute radius van de cirkel die als punt moet worden afgebeeld op de chip of film afhangt van golflengte en f/getal. Als ik 2 keer grotere pixels heb (4 keer groter oppervlak) is het maximaal toegestane f/getal (diffraction limited aperture) bij gelijkwaardige scherpte-afname dus ook 2 keer groter. Op een 5D mag je dus veel verder afstoppen dan op een 7D voordat je op foto's, zoals ze uit de camera's komen, diffractie gaat zien.

Eigen ervaring: met geschikte lens (bijv de nieuwe 100L macro) heb je op een oude 5D op f/16 nog nergens last van.

treky22

Sinds vandaag:
Nikon D90
Nikon 18-105
Nikon 70-300
Lowepro Slingshot 200aw
+ nog wat accesoires
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Hootie

#1707
treky22
CitaatSinds vandaag:
Nikon D90
Nikon 18-105
Nikon 70-300
Lowepro Slingshot 200aw
+ nog wat accesoires

Veel plezier ermee.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

svmnb

Wat leuk spul voor mijn recent aangeschafte PEN cameraatje gekocht.



Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

vieze freddie

Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Starred

Citaat van: svmnb op december 13, 2011, 20:32:51
Wat leuk spul voor mijn recent aangeschafte PEN cameraatje gekocht.


De 20mm is een toplens. Kijk ook eens naar de Oly 45/1.8, dat is een perfecte lens voor oa portretten

Rob Eric Blank

Misschien niet een juiste plaats, maar hoe bevalt de Olympus PEN? Vooral wat aangaande de focussnelheid?

Hootie



Voor de back up. 2 TB harde schijf.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

Poldo

Voor mensen die een mooie upgrade willen maken heb ik de volgende advertentie online gezet in de markt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119520.0

Deze gaat weg wegens chronisch gebrek aan tijd, helaas.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Rob Eric Blank

Citaat van: Poldo op januari 12, 2012, 14:15:33
Voor mensen die een mooie upgrade willen maken heb ik de volgende advertentie online gezet in de markt:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119520.0

Deze gaat weg wegens chronisch gebrek aan tijd, helaas.
Mooie set.

Rob Eric Blank


Starred

Citaat van: Rob Eric Blank op januari 11, 2012, 10:24:33
Misschien niet een juiste plaats, maar hoe bevalt de Olympus PEN? Vooral wat aangaande de focussnelheid?

Ansich erg goed. Ik heb echter een wat ouder model en daar is de focussnelheid en iso bereik nog een stukje lager dan de huidige modellen (ep3), die razendsnel zijn.

In februari komt er een pro-model m43 uit van Olympus. Hier kijk ik naar uit  :)

Hootie

Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Tube-freak

Nog even over dat F22 diafragma.  Dat ligt eraan of je full frame gebruikt of DX frame DSLR of dat kan of niet (maar dat weet Christiaan wel, hoeven wij hem niet uit te leggen).  Ook ligt het eraan wat voor lens het is.  Op een wide angle lens heb je op F8 alles scherp (op mijn D7000 in elk geval wel), op een 200mm lens heb je op F8 nog heel veel bokeh en moet je diafragma wel een stuk verder gaan om alles scherp te krijgen.  Volgens mij is F8 op een DX body eigenlijk F12 vanwege de 1,5 cropfactor die niet enkel voor focal lenght geld maar ook voor diafragma.

Ik vraag me af of je niet gewoon Met een paar stops EV compensatie kan werken dat je toch nog lange sluitertijden kan doen.
Je ziet soms wel eens mooie fotos van watervallen of riviertje met lange sluitertijden zodat het water helemaal sprookjesachtig eruit ziet. 

Geen idee of je ook 30 seconden kan exposen overdag, ben zelf nog niet zo ver dat ik dat allemaal begrijp.  Ik begrijp nauwelijks welke lichtmeter ik moet gebruiken in welke situatie en custom white balance is ook nog een klok en klepel verhaal. De exosure driehoek begrijp ik wel maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook mooie fotos krijgt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Rob Eric Blank


Rob Eric Blank

Nu overweeg ik de TC 2.0 III converter te kopen. Normaal niet zo enthousiast over 2x converters, maar de Nikon TC 2.0 III zou betere resultaten leveren dan de oudere TC 1.4 II.

eric_audio

NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Cyrus·

Citaat van: Tube-freak op januari 13, 2012, 02:15:53
Volgens mij is F8 op een DX body eigenlijk F12 vanwege de 1,5 cropfactor die niet enkel voor focal lenght geld maar ook voor diafragma.
Nee: het F-getal is een vaste verhouding tussen brandpuntsafstand en lensopening. 80mm F/8 is dus 80mm brandpuntsafstand en 10mm lensopening. Daar verandert de cropfactor niets aan. Wat wél het geval is, is dat de scherptediepte wordt vergroot met de cropfactor. Dus stel: je hebt bij 80mm F/8 een scherptediepte van 10cm op een FF camera, dan wordt dat een scherptediepte van 15cm op een DX-camera. Dit kan een effect hebben op het bokeh, maar dat is niet per definitie zo.

Citaat van: Tube-freak op januari 13, 2012, 02:15:53
Ik vraag me af of je niet gewoon Met een paar stops EV compensatie kan werken dat je toch nog lange sluitertijden kan doen.
Je ziet soms wel eens mooie fotos van watervallen of riviertje met lange sluitertijden zodat het water helemaal sprookjesachtig eruit ziet. 

Geen idee of je ook 30 seconden kan exposen overdag, ben zelf nog niet zo ver dat ik dat allemaal begrijp. 

Daar helpt de belichtingscompensatie niet. Je zult dan ver moeten diafragmeren, maar bij een te klein diafragma krijg je last van opbrekingsverschijnselen. Als je overdag met lange sluitertijden wil werken, zul je een ND-filter moeten gebruiken, daarmee kun je tot 10 stops langere sluitertijden gebruiken, gegeven een bepaald diafragma.

Citaat van: Tube-freak op januari 13, 2012, 02:15:53
Ik begrijp nauwelijks welke lichtmeter ik moet gebruiken in welke situatie
Dat heeft niets met lange sluitertijden te maken.

Citaat van: Tube-freak op januari 13, 2012, 02:15:53
custom white balance is ook nog een klok en klepel verhaal. De exosure driehoek begrijp ik wel maar dat wil nog niet zeggen dat je dan ook mooie fotos krijgt.

De witbalans heeft niets met de exposure driehoek te maken.  De witbalans bepaalt de kleuring van je opname, aan de hand van de kleurtemperatuur van het witpunt en speelt geen rol in de vraag of de foto te donker, te licht of correct belicht is.

De camera heeft een aantal voorinstellingen aan boord (flits, kunstlicht, TL-licht etc) maar die gebruik ik zelden. Doorgaans laat ik de witbalans op "auto", aangezien die bij een D7000 beslist nauwkeurig is: ik hoef eigenlijk nooit grote correcties achteraf aan te brengen. En mocht dat toch nodig zijn: naderhand kun je bij de RAW-ontwikkeling  zonder verlies van kwaliteit naar hartelust de witbalans corrigeren.

De Custom-stand biedt de mogelijkheid om met een grijskaart de witbalans specifiek in te stellen op het aanwezige licht. Dat gebruik ik eigenlijk alleen maar bij studio-fotografie. Sowieso is dat buiten niet in te zetten, omdat het licht buiten nooit constant is.   

Voor wat meer achtergrondinformatie: zie o.a. hier en hier.
Groeten,
Edwin