Het lijstje:

 

Avalon Symbol

Focal-JMLab Micro Utopia BE

Martin Logan Aeon I

Thiel CS 2.4

Harbeth Super HL5

Tag McLaren Calliope

Sonus Faber Cremona Auditor

 

Als eerste de Avalon Symbol.

Deze gaf een prachtig ruimtelijk beeld, tonaal ook goed in balans, maar wat Jack (van Dijk, forumgenoot) al zei:

‘Ik heb de Avalon Symbols wel eens beluisted bij Rhapsody in Hilversum. Voor mij gevoel toch wel een speaker waarbij je eigenlijk nog een subwoofer er bij wilt zetten.’

Kan ik volledig onderschrijven. Er komt geen fatsoenlijk laag uit, je mist een behoorlijk deel, zo veel dat ik het een hinderlijk gemis vind bij een symfonisch werk bijvoorbeeld.

Tevens is het beeld toch iets té veel van het goede, onnatuurlijk ruimtelijk.

 

De JMLab. Die heeft een bijzonder mooi hoog, maar op de een of andere manier maakt deze luidspreker het geheel heel klein, een contrabas lijkt een cello, een groot pijporgel lijkt een of ander draaiorgeltje (qua formaat dan he, niet qua klank ;)). Duidelijk niet mijn speaker.

 

De Martin Logan Aeon i. Die is bijzonder mooi naar mijn mening. De woofer is snel genoeg om de elektrostaat bij te houden, het integreert heel mooi. Klankmatig heel mooi, mooi neutraal. Zet een prachtig beeld neer en doet zeker de grote verdwijntruc ;)

Deze staat zeker op mijn lijstje om nog eens wat beter te beluisteren! En ik heb dus de Aeon aangeboden gekregen, deze gaat beter beluisterd worden ;)

 

De Thiel CS 2.4: bijzonder, heel bijzonder. Buitengewoon mooie speaker, retestrakke bas, heerlijk midden en heel mooi hoog, gewoon enorm genieten. Prachtig beeld, heel snel ook (bijna elektrostatisch snel), supergedetailleerd zoals het hoort (c.q. ik het mooi vind ) maar wel op een natuurlijke manier dus, echt een bijzonder mooie speaker.

http://thielaudio.com/THIEL_Site/images/CS2_4_images/CS2_4outrig_blk.jpg

En nog wat info: http://thielaudio.com/THIEL_Site/Pages/models/Current_Models/cs2_4/cs2_4nws.html

 

Over de Harbeth kan ik heel kort zijn (maar ik doe het niet):

O wat mooi...

Wat een natuurlijke weergave, dit is echt een ontzettend mooi product.

Eerste cd, pianowerk van Chopin door Hélène Grimaud, mijn mond viel bijna letterlijk open van verbazing!

Met je ogen dicht zit je gewoon naar een piano te luisteren en niet meer naar twee luidsprekers die heel mooi piano reproduceren. Wat een ongekend hoog niveau van weergave!

Technisch luisteren probeer ik, maar na anderhalf uur luisteren moet ik constateren dat ik alleen maar van muziek heb zitten genieten...

Complete stukken luister ik uit, niet slechts fragmenten maar complete delen van symfoniën, van pianoconcerten, noem maar op! Het eerste deel van Mahlers Vijfde bijvoorbeeld, helemaal uitgeluisterd! Het stuk duurt bijna 13 minuten, Schoenbergs A Survivor From Warschau, 8 minuten lang, Chopin, Marche Funebre, bijna 10 minuten...

En zo gaat het door, anderhalf uur lang!

Wat een mooie luidspreker, wat een bijzondere ervaring!

En dat op Tag Mclaren apparatuur... ;)

 

Tag McLaren Calliope, deze stonden tot ik de Harbeths hoorden op mijn lijstje om uitgebreider te proberen. Ze zijn heel wat beter dan menig luidspreker (ook duurdere luidsprekers). Ze hebben een heel open, transparant karakter en een erg mooie stage. Heel erg neutraal, erg mooi! Maar nét niet mooi genoeg om van de andere drie te winnen vind ik. Toch een stuk beter dan B&W en nog een heel aantal… ik kan het als volgt zeggen: de vierde plek op mijn lijstje dat beperkt is tot drie ;)

 

Sonus Faber Cremona Auditors ga ik zaterdag 9 juli horen…

 

Wat ook nog op het lijstje stond maar ook al afgevallen is:

B&W Nautilus 804S (dus de NIEUWE serie!!)

B&W Nautilus 805 Signature

JMR Offrande

JMR Evolution 3

Von Schweikert VR-2 en VR-4jr

Audio Physic Tempo/Virgo

Linn Espek en Ninka

Piega P5 MK II

TAF Super Synergie EBS

Audiolab Axis

 

De redenen daarvoor:

De B&W’s vallen me tegen, de huidige B&W’s hebben niet meer het klankkarakter van de Matrixen van weleer, mij te kleurend

JMR, tsja ze schijnen mooi te zijn maar ik hoor van heel veel mensen die de speakers beschrijven dat ze niet mijn smaak zijn (maak ik op uit hun beschrijvingen) en daar ik niet echt de behoefte heb om alles te luisteren van het lijstje heb ik deze geschrapt

Von Schweikert, daarvan twijfel ik eigenlijk nog of ze geschrapt gaan worden of niet. Misschien dat ik ze eens ergens gewoon een kans moet gaan geven.

Audio Physic: de woofers aan de zijkant. Dat gaat nooit goed en mooi lukken in mijn kamer.

 

Linn, het is wel mooi maar het is toch niet helemaal mijn klank. Tevens zijn ze praktisch niet te vinden op de momenten dat het mij uitkomt en ik heb er een hekel aan om afspraken maanden van te voren te moeten maken.

Piega, eigenlijk geen speciale reden waarom ik ze niet probeer, eigenlijk ‘gewoon’ een afvaller omdat ik nog niet echt wat over Piega heb gehoord, daarmee verdwijnen ze dus feitelijk weer in de grote massa…

 

TAF (Terrazo Art Fidelity), ik heb van een goeie vriend van mij, gehoord dat ze hem absoluut niet bevielen omdat het midlaag te dof, te doods was, niet open zeg maar. En wij hebben praktisch dezelfde smaak en dezelfde ideeën over muziek, hifi en de zaken er omheen, daarnaast heeft hij veel ervaring en ik vertrouw hem dan ook in zijn oordeel.

 

Audiolab Axis: maar één reden, namelijk dat ze slechts op één plaats in heel Nederland te luisteren zijn. Niet echt optimaal dus.

 

Wat niet op het lijstje stond maar wél afgevallen is:

 

De Dynaudio Contour S 3.4, klinkt mooi, bijzonder mooi hoog maar nogal ingetogen, mij eigenlijk té ingetogen.

 

De Spendor S9e, mooi, maar het hoog is niet sprankelend genoeg, beeld is heel mooi en is heel mooi neutraal maar het hoog is het nét niet.

 

De Revel M20: in één woord verschrikkelijk, meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen, doet iets vreemds in het hoog onder andere.

 

De B&W Nautilus 804 oude serie is aardig, maar het geld bij lange na niet waard, tonaal wel aardig mooi in balans en wel aardig mooi beeld maar het is te weinig pure kwaliteit voor het geld (2k per stuk, dus vierduizend voor een paar).

 

De Dali Helicon 400, dit is een bijzonder mooie speaker maar niet geschikt voor de ruimte, ik kon de poorten horen (en volgens die man bij Hobo had ik dan wel hele goeie oren :D want de ruimte dempt het laag een beetje, das ook een probleempje bij hen maar ik kon horen dat de Dali gaat boemen in mijn kamer, dat was merkbaar, hij hoorde het zelf ook maar de meeste mensen volgens hem niet), maar voor de rest, je hoort niet vaak zo'n fraai midden/hoog gebied!

 

De Red Rose R3, dit is een klein monitortje van Mark Levinson en klinkt heel fraai, maar ik heb het gevoel dat ie het laag enorm boost ergens op 40 – 60 hz en dat hoeft niet zo nodig voor mij.