Kassa test HDMI kabels & kwaliteit HDMI kabels

Gestart door Rick-DTS, november 26, 2008, 13:31:08

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz


Alleycat

#76
Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 01:03:31
Achterhaald omdat dit voorbeeld al jaren naar voren gehaald wordt om zogenaamd aan te geven dat mensen die verschillen horen het zich inbeelden. Een totaal verkeerd gekozen metafoor en al vaak uitgelegd waarom.

Er niet mee eens dus. Waarom?
Wijnproeven is nogal iets anders dan muziek luisteren en/of film kijken. Tevens vind ik dat de serieuze ervaren luisteraars te kort wordt gedaan met zo'n opmerking, waarbij wordt gesuggereerd dat zij zich alles inbeelden.
Dat er mensen zijn die voldoen aan het beeld en een suggestieve beslissing maken, begrijp ik best, maar daarnaast zijn er ook velen die wel duidelijk een onderscheidend vermogen hebben en deze partijen niet over 1 kam geschoren mogen worden.

Zelf ooit ook een criticus geweest maar met een open vizier. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds kritisch naar wat allemaal wordt beweerd.
Omdat ik bereid ben om alles uit te proberen ben ik er wel achter gekomen dat het toch allemaal niet zo zwart-wit is als dat men soms denkt/hoopt.

Tuurlijk zijn er soms geen verschillen hoorbaar, maar helaas vaak ook wel. Ik ben geen technicus op dat vlak, maar kan heel goed interpreteren wat er gebeurd.
Voor mij dus duidelijk dat er verschillen zijn tussen kabels, of dat nu luidsprekerkabels zijn of stroomkabels. Nooit gelooft. toch gehoord.\
Wanneer mensen dus blijven volhouden dat het niet zo is of niet kan, hebben ze of nooit geluisterd of geloven ze veel in een theorie die niet compleet is. Dat neem ik ze niet kwalijk, maar vindt het wel te kortzichtig. Zelf ga ik er dus vanuit dat er schijnbaar zaken zijn die we nog niet ontdekt hebben.

Of dat de berekeningen niet de juiste parameters bevatten om de juiste afwijkingen te meten.
Hoe dan ook, geen verschil is uitgesloten, maar wat de oorzaak is weet ik ook nog niet.

Als mensen dan opnieuw met allerlei metaforen op het onderwerp komen, dan krijg ik een gevoel van ::) ::)

En voor mijn gevoel terecht ;)

Helemaal geen mooie post! Hij noemt iets kortzichtig maar weet zelf niet waarom ? Hij heeft zelf dus niet door dat zijn beeldvorming (geluid  ;D) ook niet alleen voorkomt uit puur zuivere technishe analyze wat hij wel graag wil maar dus niet kan uitleggen. De "wijn metafoor"is ook indeze deels van kracht.
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0

Ramius

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 01:03:31
Ik vind dat de serieuze ervaren luisteraars te kort wordt gedaan met zo'n opmerking, waarbij wordt gesuggereerd dat zij zich alles inbeelden. Er zijn ook velen die wel duidelijk een onderscheidend vermogen hebben.

Ben zelf nog altijd een criticus maar met een open vizier. Omdat ik bereid ben om alles uit te proberen ben ik er wel achter gekomen dat het toch allemaal niet zo zwart-wit is als dat men soms denkt/hoopt.

Tuurlijk zijn er soms geen verschillen hoorbaar, maar helaas vaak ook wel. Ik ben geen technicus op dat vlak, maar kan heel goed interpreteren wat er gebeurd.
Voor mij dus duidelijk dat er verschillen zijn tussen kabels, of dat nu luidsprekerkabels zijn of stroomkabels. Nooit geloofd, toch gehoord.
Wanneer mensen dus blijven volhouden dat het niet zo is of niet kan, hebben ze of nooit geluisterd of geloven ze veel in een theorie die niet compleet is. Dat neem ik ze niet kwalijk, maar vindt het wel te kortzichtig. Zelf ga ik er dus vanuit dat er schijnbaar zaken zijn die we nog niet ontdekt hebben.

In jouw verhaal kan ik mij ook goed terugvinden. :D

Ik ben er eveneens van overtuigd dat de mens nog lang niet alle wijsheid in pacht heeft en dat wij nog maar in de beginfase zitten in vele domeinen of misschien nog nergens staan in andere... of zelfs helemaal niets afweten van het bestaan van nog andere... ;)

Het doet me steeds weer denken aan dat verhaal van de aarde is toch plat... kom nou rond, ben je gek!!!  :-X

Gelukkig waren er toen al een handvol believers... ;) ;D

Grtz
Ramius


Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

marconist

Citaat van: Ramius op november 30, 2008, 11:22:34

Het doet me steeds weer denken aan dat verhaal van de aarde is toch plat... kom nou rond, ben je gek!!!  :-X

Gelukkig waren er toen al een handvol believers... ;) ;D


Sinds de Middeleeuwen is algemeen aangenomen dat de aarde een bol is.
Dus niet plat of rond.  ;D  Er zijn inderdaad nog steeds believers die denken dat het anders is.

Om te voorkomen dat je weer een argument in de "not" modus gebruikt, is dit wellicht aardig om te lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aristotle#Aristotle.27s_scientific_method

Ejorne

Citaat van: marconist op november 30, 2008, 12:00:46
Sinds de Middeleeuwen is algemeen aangenomen dat de aarde een bol is.
Dus niet plat of rond.  ;D  Er zijn inderdaad nog steeds believers die denken dat het anders is.

Juist, en zo zijn er anno 2008 nog steeds mensen (ofwel sceps/techneuten) die beweren dat er geen verschil tussen kabels is. Maar er zal mogelijk een tijd komen dat er informatie vrij komt die de huidige incomplete informatie aanvult waarmee ineens duidelijk wordt dat er toch verschil is.  :P


marconist

Citaat van: Ejorne op november 30, 2008, 12:12:45
Maar er zal mogelijk een tijd komen dat er informatie vrij komt die de huidige incomplete informatie aanvult waarmee ineens duidelijk wordt dat er toch verschil is.  :P


Ja, hoor.

garmtz

marconist, kom je een keer kabelverschillen beluisteren bij ons op de zaak? Lijkt me gezellig...! :)

marconist

Citaat van: garmtz op november 30, 2008, 12:20:12
marconist, kom je een keer kabelverschillen beluisteren bij ons op de zaak? Lijkt me gezellig...! :)


Ja, lijkt mij ook gezellig.  ;)
Eén voorwaarde: dat het niet al te ver verwijderd is van mij woonplaats in de buurt van Schiphol.
Throw a date!

Ejorne

Citaat van: marconist op november 30, 2008, 13:01:08
Eén voorwaarde: dat het niet al te ver verwijderd is van mij woonplaats in de buurt van Schiphol.
Throw a date!

Is niet echt ver, volgens mij zit je op de kruising a2/a9 al zo ongeveer op de helft...

tiptop

#84
Citaat van: garmtz op november 30, 2008, 07:59:46
Mooie post...
Dank je :)

Citaat van: Alleycat op november 30, 2008, 10:38:39
Helemaal geen mooie post! Hij noemt iets kortzichtig maar weet zelf niet waarom ? Hij heeft zelf dus niet door dat zijn beeldvorming (geluid  ;D) ook niet alleen voorkomt uit puur zuivere technishe analyze wat hij wel graag wil maar dus niet kan uitleggen. De "wijn metafoor"is ook indeze deels van kracht.
::) denk ik dus maar weer.
Als je goed leest staat dat er helemaal niet. Wat er wel staat is precies mijn uitleg waarom ik het kortzichtig vind. Probeer het maar eens objectief te lezen ;)
Mijn behoefte is dus ook helemaal niet een van "graag willen" in de richting van verschillen. Het lijkt er mij meer op dat je een gelijk wil halen daarom de interpretatie van mijn verhaal en de preciese context anders voorstelt.. Maar ook dat gebeurd nogal vaak. Of er wordt gewoon niet ingegaan op argumenten die ik aanhaal, omdat er geen zinnig weerwoord op te geven is. Waarom? Omdat niemand het antwoord nog weet.
Ik (en velen met mij) geven waarnemingen aan die het begin van een onderzoek kunnen zijn. Aangezien ik zelf de capaciteit niet bezit om het uit te zoeken, was de hoop dat een van de heren technici een keer een open blik er naar toe zou werpen en de hypothese dat er verschillen zijn aanvaard en verder kijkt dan de neus lang is :)

Een gemiste kans lijkt me, als je wel de capaciteit bezit. ;)

Verder geloof ik heilig dat minimaal 80% van mijn waarneming omtrent verschillen te vertrouwen zijn en kan je niet de ontelbare waarnemingen van duizenden mensen bagataliseren of negeren. Zelfs al zou daar maar uiteindelijk 1% van waar zijn (wat ik uberhaupt niet geloof), is het er dus nog en bewijst het dat de mensen die het zwart-wit zien ongelijk hebben.

De kans dat er namelijk geen verschillen zijn acht ik zo extreem klein, dat die mogelijkheid redelijkerwijs uitgesloten kan worden.(is mijn mening)
Het bewijs daarvoor ligt in je eigen waarnemingen en niet in het horen zeggen door mij (of enig ander persoon die die de waarnemingen heeft gedaan), dus ik zou zeggen, ga zelf eens luisteren :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

#85
Citaat van: marconist op november 30, 2008, 13:01:08
Ja, lijkt mij ook gezellig.  ;)
Eén voorwaarde: dat het niet al te ver verwijderd is van mij woonplaats in de buurt van Schiphol.
Throw a date!

Hilversum, dus relatief dichtbij... We zijn open van donderdag t/m zaterdag... :)  A.s. vrijdag zitten we al vol.

marconist

Citaat van: garmtz op november 30, 2008, 13:17:15
Hilversum, dus relatief dichtbij... We zijn open van donderdag t/m zaterdag... :)  A.s. vrijdag zitten we al vol.

Hilversum is prima.
Vrijdag a.s allemaal Sinterklazen op bezoek?  ;) ;)

De week daarop lijk ik wel te kunnen. Kun je een dag/tijd aangeven dat e.e.a. in enige rust kan gebeuren. Ik bedoel dus buiten je klanten piekuur.

fca

Citaat van: garmtz op november 30, 2008, 13:17:15
Hilversum, dus relatief dichtbij... We zijn open van donderdag t/m zaterdag... :)  A.s. vrijdag zitten we al vol.

Ik veronderstel dat de drukte voornamelijk bestaat uit Aldi kabels ompakken in Supra verpakking, niemand heeft het toch door. ;) ;) ;) ;)

tiptop

Citaat van: fca op november 30, 2008, 13:59:31
Ik veronderstel dat de drukte voornamelijk bestaat uit Aldi kabels ompakken in Supra verpakking, niemand heeft het toch door. ;) ;) ;) ;)
Weer een beetje jammer, zo'n opmerking. :P :'(
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

celerontje

Beetje sarcamse kan toch wel? ;D

En dan nu het ''Onze Kabel''
Onze kabel, die in den wachtbuizen ligt.
Uwe stekker worden gestoken.
Uw storingen kome.
U wilt goed beeld zoals in den winkels.
Geef ons heden een storingvrij beeld
En vergeef ons onze grieven.
Gelijk ook wij anderen kabeldiscussies vergeven.
En leidt ons niet in twijfel maar verlos ons van de storing.
Want van U is het HD beeld in pracht en heerlijkheid, maar door inovatie en slijtage niet tot in den eeuwigheid.
Amen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

garmtz

Citaat van: marconist op november 30, 2008, 13:25:42
Hilversum is prima.
Vrijdag a.s allemaal Sinterklazen op bezoek?  ;) ;)

De week daarop lijk ik wel te kunnen. Kun je een dag/tijd aangeven dat e.e.a. in enige rust kan gebeuren. Ik bedoel dus buiten je klanten piekuur.


PM

fca

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 14:13:40
Weer een beetje jammer, zo'n opmerking. :P :'(

beste je draaft door let op het knipoogje.
denk aan je hart.

Snowmaster

#92
Tiptop, mooie reactie en netjes verwoord.

Ben sinds een weekje bezig twee HD decoders te testen. Dat heeft niets uit te staan met kabels, maar.....de eerste 10 uur kon ik niet echt de fase ontdekken in een blindtest. Verschil zag en hoorde ik wel, maar geen beter of slechter. Omdat één decoder stilstond met zijn ontwikkeling bij het inspelen, draaide ik maar eens de stekker om na zo'n 25 uur spelen.... :o :o :o......
Nu weet ik weer wat fase is  8). Lang niet zo'n extreem verschil gehoord en gezien bij een apparaat.
Dit zijn ook van die zaken waar menigeen niet in geloofd. Maar nu weer on topic  ;).

Verschillen in digitale kabels zijn zichtbaar in beeld en geluid. Zelfs het inspelen van digitale kabels is probleemloos merkbaar bij goede omstandigheden. Wel is het veel minder nadrukkelijk aanwezig dan bij een analoge verbinding.
Hier ligt bijvoorbeeld een 10 meter lange Supra Trico voor beeld en geluid. Daar waren de verschillen zeer zeker merkbaar. Door zijn lengte kwam dat wat nadrukkelijker naar voren.
Een topper trouwens die kabel, zeker voor zijn prijs.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Alleycat

#93
Citaat van: Snowmaster op november 30, 2008, 15:31:38
maar.....de eerste 10 uur kon ik niet echt de fase ontdekken in een blindtest. Verschil zag en hoorde ik wel, maar geen beter of slechter. Omdat één decoder stilstond met zijn ontwikkeling bij het inspelen, draaide ik maar eens de stekker om na zo'n 25 uur spelen....

Zelfs het inspelen van digitale kabels is probleemloos merkbaar bij goede omstandigheden. Wel is het veel minder nadrukkelijk aanwezig dan bij een analoge verbinding.


Sorry hoor ik ben echt een liefhebber van Qualiteit en het mag wat kosten etc en een enigzins technische achtergrond. Maar wat staat hier nou !!? wil je geloven dat ik er helemaal niets van begrijp "het inspelen van digitale kabels" ??????????????????????????/ ??? ;D :( >:D O0 en ja ik ken de invloed van het niet in fase zijn maar waarom zo warrig uitgelegd ?
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0

Snowmaster

#94
Citaat van: Alleycat op november 30, 2008, 18:21:21
Sorry hoor ik ben echt een liefhebber van Qualiteit en het mag wat kosten etc en een enigzins technische achtergrond. Maar wat staat hier nou !!? wil je geloven dat ik er helemaal niets van begrijp "het inspelen van digitale kabels" ??????????????????????????/ ??? ;D :( >:D O0 en ja ik ken de invloed van het niet in fase zijn maar waarom zo warrig uitgelegd ?

???...huh ?  Heb ik iets misdaan  ;) ?
Ik probeer fase niet uit leggen hoor, maar ik ging gewoon op "mijn bek" doordat de decoder niet in fase stond. Dit was alleen tijdens de eerste speeluren nog niet zo goed zichtbaar.
Tsja, ik weet dat menigeen roept dat inspelen alleen voor analoge kabels geldt, maar mijn ervaringen zijn echt anders. Zolang je met materialen werkt, heeft een materiaalkeuze altijd invloed op een signaal.  Dit geldt ook voor de materialen waar je set op staat. Ook dat is gewoon hoorbaar, maar nu dwaal ik af  ;).
Of het duidelijk waarneembaar is voor iedereen is een heel ander verhaal. Bij digitale kabels is het een heel stuk lastiger om te horen dan bij analoog maar het verloopt op dezelfde wijze, alleen veel minder nadrukkelijk hoorbaar.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

tiptop

Citaat van: fca op november 30, 2008, 15:23:55
beste je draaft door let op het knipoogje.
denk aan je hart.

Oh, OK. Dat krijg je met verhitte discussies, iets te snel in de verdediging. Sorry ;)

Was trouwens niet boos hoor....alleen teleurgesteld ;D

@Alleycat/ snowmaster.
Een paar weken geleden nog een dac opgesteld in een set. Daarbij steeds gewisseld tussen de kabel van de eigenaar en die van mij.
In het begin was het verschil wel te horen, maar niet zo duidelijk. Het klonk met beide nogal scherp en plat.
Na een uurtje werden de verschillen een stuk duidelijker en was ook bij beide de scherpte afgenomen en de stage groter. Ook nam werd de plaatsing stabieler en bij mijn kabel nam de dynamiek ook flink toe. (vooral het laag leek een paar octaven erbij te krijgen.

Oh ja,
Ga me alsjeblieft niet vragen mijn "claim" te bewijzen met technisch onderlegde formules etc.. De kan ik niet en wil ik niet. Ik ben slechts de waarnemer van een fenomeen, niet de onderzoeker ;)
Kan je alleen aanraden om vooral veel situaties te beluisteren voor de eigen ervaring :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Snowmaster

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 21:56:35
Na een uurtje werden de verschillen een stuk duidelijker en was ook bij beide de scherpte afgenomen en de stage groter. Ook nam werd de plaatsing stabieler en bij mijn kabel nam de dynamiek ook flink toe. (vooral het laag leek een paar octaven erbij te krijgen.

Mooi is dat hè? 
Ondertussen kan ik vaak al zien of horen of ergens potentie in zit als ik iets aansluit, dat klinkt misschien maf maar ondertussen herken je veel eigenaardigheden van electronica.  Heel vaak start het met veel hoog en scherpte, vervolgens komt er meer dynamiek en bas, als laatste komt meestal het midden en wordt het langzaam homogener. In die laatste fase is mijn decoder nu beland  8)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Alleycat

Citaat van: tiptop op november 30, 2008, 21:56:35
(vooral het laag leek een paar octaven erbij te krijgen.

????????????? mijn laatste reactie op deze onzin, succes jullie !!!!
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0

bmateijsen

Citaat van: Alleycat op december  1, 2008, 09:24:13
????????????? mijn laatste reactie op deze onzin, succes jullie !!!!

Graag met respect reageren, dat behoort tot onze standaard forumregels.
Gebeurt dat niet, dan heeft dit consequenties.

Groet,

Bjorn

Alleycat

Akkoord,

Dan wordt het dus:

Het lijkt mij onmogelijk dat door het inspelen van digitale kabels het bas nivo enkele octaven daalt. succes jullie.
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0