hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman


hifiman

Citaat van: dre73 op juli 17, 2015, 09:45:27
En toen was 2015 om! :D
Ik heb een begin gemaakt met todo punt nummer 1  ;)

Ik ga deze PSU  ( http://elinux.org/RPi_5V_PSU_construction ) bouwen als voeding voor de raspberry pi / hifiberry digi combi.
Op de raspberry pi heb ik alvast squeezeplayer lite gezet zodat ik straks feitelijk een squeezebox kloon met digital spdif output heb welke ik gehoormatig ga AB vergelijken met mijn logitech transporter (welke ik daarbij  als DAC voor de pi zal gebruiken). Feitelijk vergelijk ik dan dus de pi/ hifiberry als transport met het transport gedeelte van de transporter. 


hifiman

 Het bovenstaande voedingkje is af. Binnenkort ga ik testen of een raspberry pi met hifiberry en deze voeding kan doorgaan voor een goed digitaal transport.  8)

hifiman

#9253
Onlangs in de aanbieding een setje Klipsch Synergy B-2 boekenplank speakertjes gekocht voor 49 euro per stuk. Niet dat ik er serieuze plannen mee heb, maar voor dit geld zijn het leuke speakertjes om eens mee te nemen of uit te lenen, weet ik veel, ik moest ze gewoon hebben  :P

hifiman

#9254
En omdat ik het niet kan laten, gelijk maar weer even de condensators in het filter vervangen door Wima's. Wederom een significante gehoormatige verbetering!  O0

Ik heb ondertussen al in heel wat speakers de condensators in het hoog/midden vervangen door Wima MKP en keer op keer bleek dit zonder enige twijfel een verbetering. En voor het geld hoef je het niet te laten, alhoewel in dit geval 15 euro per speakers extra wellicht wat aan de hoge kant is  ;)

Audiofiel

Leuk! Ook met andere of meer exotische condensatoren gaat zo'n verbetering op. Hoewel een Mundorf Silver-Gold-Oil in zo'n klein speakertje natuurlijk niet een logische keuze zou zijn. ;)


Heb je dat bipolaire elcootje op de eerste foto ook nog vervangen? Of laat je die zitten (is tenslotte alleen in laagsectie)? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

#9256
Citaat van: Audiofiel op augustus  6, 2015, 16:25:01
Leuk! Ook met andere of meer exotische condensatoren gaat zo'n verbetering op. Hoewel een Mundorf Silver-Gold-Oil in zo'n klein speakertje natuurlijk niet een logische keuze zou zijn. ;)


Heb je dat bipolaire elcootje op de eerste foto ook nog vervangen? Of laat je die zitten (is tenslotte alleen in laagsectie)? ::)
In de meeste gevallen ging het bij mij om wat goedkopere luidsprekers met daarin de bekende gele no name condensatoren. Deze vervangen door Wima's is altijd raak.
Alhoewel in mijn Tannoy Saturn S8 luidsprekers de Wima's het ook wonnen van een russische papier in olie condensator.  8)

In high end speakers zou ik ook wat anders gebruiken, maar feit is dat de Wima's een ontzettend goede prijs/kwaliteits verhouding hebben.

De bipolaire elco heb ik laten zitten, deze heeft een waarde van 25 uF en dan wordt een folie condensator al snel te groot (fysiek), met deze mods ging het nog net passen.

De speakers staan overigens te spelen op een chinese klasse-D T-amp van 25 euro. Je bek valt open als je hoort hoe deze combi klinkt voor zo weinig geld.  :inlove:

Audiofiel

Bipolaire zou ik ook laten zitten. Condensatoren in speakers is net als koken, met bij een andere maaltijd hebben dezelfde ingrediënten soms een andere uitwerking.


Citaat van: Audioloog op augustus  6, 2015, 16:30:51
De speakers staan overigens te spelen op een chinese klasse-D T-amp van 25 euro. Je bek valt open als je hoort hoe deze combi klinkt voor zo weinig geld.  :inlove:

Dan tel je de bron zeker niet mee in de prijs? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Haha, dat klopt, dat is een squeezebox touch, nog steeds niet echt duur, maar vergeleken bij de speakers en amp wel ;-)

Kingpin

Citaat van: Audioloog op juli 27, 2015, 13:20:27
Ik heb een begin gemaakt met todo punt nummer 1  ;)

Ik ga deze PSU  ( http://elinux.org/RPi_5V_PSU_construction ) bouwen als voeding voor de raspberry pi / hifiberry digi combi.
Op de raspberry pi heb ik alvast squeezeplayer lite gezet zodat ik straks feitelijk een squeezebox kloon met digital spdif output heb welke ik gehoormatig ga AB vergelijken met mijn logitech transporter (welke ik daarbij  als DAC voor de pi zal gebruiken). Feitelijk vergelijk ik dan dus de pi/ hifiberry als transport met het transport gedeelte van de transporter.
Als je de RPi alleen als renderer gaat gebruiken en het geheel niet meer dan 1A trekt zou je eens moeten kijken naar een voeding op basis van de Ti TPS7A4700.
Deze heeft een erg laag ruisvloer en ripple, zeker op 5V.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

williams

Zo te lezen heb je weer een leuk hobbyprojectje opgezet .
Ik kom dan binnenkort hier is naar luisteren en dan neem ik gelijk mijn 2 Marantz eindblokken mee.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: Kingpin op augustus  6, 2015, 18:35:56
Als je de RPi alleen als renderer gaat gebruiken en het geheel niet meer dan 1A trekt zou je eens moeten kijken naar een voeding op basis van de Ti TPS7A4700.
Deze heeft een erg laag ruisvloer en ripple, zeker op 5V.
Dank voor de tip! De vraag is even hoe kritisch die laatste procentjes ruis nog zijn in het geval dat ik alleen digitaal uit (via trafo) gebruik..

hifiman

Citaat van: williams op augustus  6, 2015, 19:03:13
Zo te lezen heb je weer een leuk hobbyprojectje opgezet .
Ik kom dan binnenkort hier is naar luisteren en dan neem ik gelijk mijn 2 Marantz eindblokken mee.
Ja tuurlijk, je bent welkom!  :coffee: Stellen we gelijk ook even de ruststroom opnieuw af van de mono blokjes, die zou na een jaar of 10 wat verlopen kunnen zijn  :hehe:

Kingpin

Citaat van: Audioloog op augustus  6, 2015, 19:15:25
Dank voor de tip! De vraag is even hoe kritisch die laatste procentjes ruis nog zijn in het geval dat ik alleen digitaal uit (via trafo) gebruik..
Nou, van mV naar µV naar nV ripple zijn toch heel wat procentjes die op een Touch wel hoorbaar zijn is mijn ervaring en die van anderen tijdens een shootout.
Anyway een goede voeding op je Logitech zal het altijd beter doen dan de bijgeleverde adapter.
Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

riwi

Hi Ronald,

Ik heb wel interesse evt in deze compacte speakers. Ik zoek nog wat voor op zolder op mijn thuiswerk plek. Dus als je uit gehobby'd bent er mee dan lijkt me dat wel wat. Dus alsje er uiteindelijk een nieuw huis voor zoekt... :)

Groeten Richard

hifiman

Citaat van: Kingpin op augustus  6, 2015, 23:28:38
Nou, van mV naar µV naar nV ripple zijn toch heel wat procentjes die op een Touch wel hoorbaar zijn is mijn ervaring en die van anderen tijdens een shootout.
Anyway een goede voeding op je Logitech zal het altijd beter doen dan de bijgeleverde adapter.
Suc6
Das waar! Overigens gisteren eens serieus vergeleken, raspberry pi met squeezeplayer lite met hifiberry digi en deze voeding versus logitech transporter. Het was geen match, de hifiberry klonk hard en niet mooi in het hoog, geen subtiel verschil helaas.

hifiman

Citaat van: riwi op augustus  7, 2015, 23:27:06
Hi Ronald,

Ik heb wel interesse evt in deze compacte speakers. Ik zoek nog wat voor op zolder op mijn thuiswerk plek. Dus als je uit gehobby'd bent er mee dan lijkt me dat wel wat. Dus alsje er uiteindelijk een nieuw huis voor zoekt... :)

Groeten Richard
Hee Richard,

Het is niet mijn insteek om ze weer weg te doen voorlopig. Ik heb even gekeken voor je en ze zijn er nog voor die lage prijs, gratis verzending. Je zou ze ook kunnen bestellen en ik doe die Wima filter upgrade wel voor je als je dat wilt.

Groetjes,

Ronald

riwi

Citaat van: Audioloog op augustus  8, 2015, 08:51:45
Hee Richard,

Het is niet mijn insteek om ze weer weg te doen voorlopig. Ik heb even gekeken voor je en ze zijn er nog voor die lage prijs, gratis verzending. Je zou ze ook kunnen bestellen en ik doe die Wima filter upgrade wel voor je als je dat wilt.

Groetjes,

Ronald

Hi,

Ja sorry, ik had je verkeerd gelezen/begrepen. Ik denk er over na, als ik weer thuis ben. Bedankt voor het aanbod van de modificatie in ieder geval alvast.

Richard

hifiman

Citaat van: riwi op augustus  8, 2015, 12:15:41
Ja sorry, ik had je verkeerd gelezen/begrepen. Ik denk er over na, als ik weer thuis ben. Bedankt voor het aanbod van de modificatie in ieder geval alvast.
Ok, no problem  8)

Kjelt

Hi Audioloog,
zat naar het schema van die voeding te kijken maar snap de beveiliging niet helemaal geloof ik.
Stel dat de 7805 faalt dan moet die TVS 9V ofzo naar 5V8 verstoken maar je ziet helemaal niet dat er iets fout is, dus is het weken maanden later de TVS diode die naar de filistijnen gaat en er alsnog 9V op je raspberry komt te staan. Moet er niet een crowbar circuit in achter de zekering die de boel kortsluit bij overspanning en de zekering door laat smelten?

Overigens heb ik zelf op de pi2 een 5V 2A Din voeding gezet, ook tegen overspanning beveiligd en MTBF van 800000 uur ofzo  8)
Er zijn ook goedkopere inbouw voedingen die zijn meteen 5A maar kosten 18 euro of zo, conrad "tdk-lamba LS-25-5" maar eens zoeken. Dik LC filter er achter en je bent ready to go.
Kingpins oplossing is ook heel mooi maar die zou ik voor de DAC ofzo gebruiken.

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus  8, 2015, 14:14:53
Hi Audioloog,
zat naar het schema van die voeding te kijken maar snap de beveiliging niet helemaal geloof ik.
Stel dat de 7805 faalt dan moet die TVS 9V ofzo naar 5V8 verstoken maar je ziet helemaal niet dat er iets fout is, dus is het weken maanden later de TVS diode die naar de filistijnen gaat en er alsnog 9V op je raspberry komt te staan. Moet er niet een crowbar circuit in achter de zekering die de boel kortsluit bij overspanning en de zekering door laat smelten?

Overigens heb ik zelf op de pi2 een 5V 2A Din voeding gezet, ook tegen overspanning beveiligd en MTBF van 800000 uur ofzo  8)
Er zijn ook goedkopere inbouw voedingen die zijn meteen 5A maar kosten 18 euro of zo, conrad "tdk-lamba LS-25-5" maar eens zoeken. Dik LC filter er achter en je bent ready to go.
Kingpins oplossing is ook heel mooi maar die zou ik voor de DAC ofzo gebruiken.
Hee Wicher,

De zenerdiode snapte ik ook niet helemaal en heb ik weggelaten.

En tsja de pi kost 35 euro, ik neem het risico wel van zonder beveiliging ;-)

Ja zeker, die voeding van Kingpin is top. Bedankt ook voor de andere tips.

hifiman

#9271
Al jaren luister ik met plezier naar mijn (gemodificeerde) transporter en squeezeboxen (touch model). Ik paste daarbij polyphase upsampling naar 24bits/96 kHz toe omdat deze na uitgebreide luistertests met een (audio) vriend destijds als best klinkende uit de bus kwam.

Kort geleden deze luistertests opnieuw gedaan en verschillende configuraties beluisterd, daarbij kwamen 2 winnaars uit de bus die allebei hun sterke punten hebben. Wederom polyphase en op de gedeelde eerste plaats ook meridian (d.w.z. een simulatie van meridian upsampling middels sox). Omdat beiden hun sterke punten hebben wilde ik een manier hebben om ze beiden te kunnen gebruiken en makkelijk te kunnen schakelen middels iconen op mijn ipad waar ook de ipeng app opstaat om het squeezebox spul mee te bedienen. Bij deze deel ik mijn oplossing met jullie. Nothing fancy maar het werkt :-)

Voordelen polyphase upsampling: Deze methode klinkt "technisch" het best en heeft een zeer goede focus van instrumenten en stemmen

Voordelen meridian upsampling: Organischer, muzikaler, maar een wat minder duidelijke focus van instrumenten en stemmen.

Beiden klinken erg goed en uiteraard speelt smaak en match met de set/ akoustiek/ enz.. ook een rol.

PS. Het cgi bin verhaal wil ik nog verbeteren (security en misschien iets met radio buttons), maar wilde eerst even iets werkbaars hebben.

Mijn realtime upsampling implementatie in logitechmedia server:

1. Compileer sox14.2 (nieuwere versies ondersteunen geen polyphase upsampling) en kopieer de sox binary naar /usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox14.2

2. Compileer sox 14.4.2 en kopieer de sox binary naar /usr/share/squeezeboxserver/Bin/i386-linux/sox14.4.2


sudo su
apt-get -y install git build-essential xmlto automake autoconf libtool \
gettext checkinstall libmp3lame-dev libid3tag0-dev libsndfile1-dev libflac-dev \
libflac++-dev libmad0-dev libsysfs-dev libpng12-dev libasound2-dev \
libpulse-dev libspeex-dev libsamplerate0-dev libwavpack-dev libogg-dev libao-dev
apt-get -y remove sox
cd /tmp
git clone git://sox.git.sourceforge.net/gitroot/sox/sox
cd sox
autoreconf -i
make clean
./configure --prefix=/usr --without-oss --without-sunaudio
make -s
make install
clear
sox --version


3. Maak de custom convert files aan:

/etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.polyphase:

mp3 flc * *
[sox14.2] -v0.96 --buffer 32768 -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0

wav flc * *
[sox14.2] -v0.96 --buffer 32768 -t wav -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0

flc flc * *
[sox14.2] -v0.96 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 -c2 -r96000 - polyphase -cutoff 1.0


/etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.meridian:

mp3 flc * *
[sox14.4.2] -v0.96 --buffer 32768 -q -t mp3 -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S

wav flc * *
[sox14.4.2] -v0.96 --buffer 32768 -q -t wav -r44100 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S

flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
  [flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.96 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


4. Creeer upsample switching scripts:

/usr/local/bin/polyphase.sh

#!/bin/bash
cp /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.polyphase /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
/etc/init.d/logitechmediaserver restart > /dev/null 2>&1


/usr/local/bin/meridian.sh

#!/bin/bash
cp /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf.meridian /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
/etc/init.d/logitechmediaserver restart > /dev/null 2>&1


/usr/local/bin/which-upsampler.sh

#!/bin/bash
if grep --quiet polyphase /etc/squeezeboxserver/custom-convert.conf
then
  echo polyphase
else
  echo meridian
fi


5. Creeer cgi scripts

/usr/lib/cgi-bin/polyphase

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Polyphase</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to polyphase'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/polyphase.sh
exit 0


/usr/lib/cgi-bin/meridian

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Polyphase</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to polyphase'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/polyphase.sh
exit 0
root@hammie:/usr/lib/cgi-bin# cat meridian
#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Meridian</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo 'Changing upsampling to meridian'
echo '</body>'
echo '</html>'
sudo /usr/local/bin/meridian.sh
exit 0


/usr/lib/cgi-bin/upsampling

#!/bin/bash
echo "Content-type: text/html"
echo ""
upsampler=`sudo /usr/local/bin/which-upsampler.sh`

echo '<html>'
echo '<head>'
echo '<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">'
echo '<title>Upsampling</title>'
echo '</head>'
echo '<body>'
echo $upsampler
echo '</body>'
echo '</html>'
exit 0


6. Pas de /etc/sudoers file aan middels commando visudo:

www-data    ALL = NOPASSWD: /usr/local/bin/meridian.sh, /usr/local/bin/polyphase.sh, /usr/local/bin/which-upsampler.sh


7. Creeer iconen op ipad/ipod/iphone

Schakel naar polyphase upsampling:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/polyphase

Schakel naar meridian upsampling:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/meridian

Vraag huidige upsampling methode op:
Maak vanuit safari een icoon wijzend naar http://ip-squeezeboxserver/cgi-bin/upsampling

That's all folks :-)

Kingpin

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2015, 13:52:58
Al jaren luister ik met plezier naar mijn (gemodificeerde) transporter en squeezeboxen (touch model). Ik paste daarbij polyphase upsampling naar 24bits/96 kHz toe omdat deze na uitgebreide luistertests met een (audio) vriend destijds als best klinkende uit de bus kwam.
Is het niet beter om niet up-te-samplen en gewoon de originele pcm file door te sturen naar je Touch?
Omzetting laten doen in je NAS/PC WAV/FLAC>LPCM.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

hifiman

#9273
Citaat van: Kingpin op augustus 11, 2015, 17:04:22
Is het niet beter om niet up-te-samplen en gewoon de originele pcm file door te sturen naar je Touch?
Omzetting laten doen in je NAS/PC WAV/FLAC>LPCM.
De upsampling vond ik verreweg het beste klinken...  :music: Ik zou zeggen, probeer het ook eens  :headbanging:

Kingpin

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2015, 17:40:24
De upsampling vond ik verreweg het beste klinken...  :music: Ik zou zeggen, probeer het ook eens  :headbanging:
Mijn DSP upsampled alles al naar 24/96 dus nog een omzetting lijkt me niet verstandig.
Zo is het nu: NAS > Touch > DSP > DAC > versterker
Kan idd eens proberen op de Touch, dan hoeft de DSP geen conversie doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack