hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2015, 09:44:31
Kon de betreffende FET niet vinden en heb een BS170 gebruikt, moest daarom wel een tweede diode in serie met D5 gebruiken vanwege de lagere gate treshold spanning.
Huh? VGS is een minimum drempelwaarde waarbij de FET gaat geleiden (volledig geleid). Of deze nu gespecced is op 2V of 3V maakt niets uit als je er maar minstens die 2V of 3V op zet. Dus je hoeft hem niet te verlagen als je nieuwe FET gevoeliger is  ;)
TENZIJ de VGS hoger is dan de max. waarde bij de tabel maximum values maar dat is in dit geval dus 20VDC  ;)

hifiman

Wel als de FET daardoor altijd blijft geleiden ;-)

Kjelt

Ah ok de andere kant op, tja dan wel. Ik gebruik FETs meestal met digitale push/pull uitgangen dan heb je minder van dat soort ellende  ;D

riwi

Ik vond de nieuwe rear Klipsch speakers erg mooi, zowel kwa uitzien als hoe ze klinken. Op de een of andere manier was er mooiere aansluiting tussen de fronts en de rears waardoor je meer het 'bubble' gevoel had. En de Onkyo klinkt een stuk dynamischer en levendiger dan de vorige versterker.

De buttkickers passen wel goed bij de bass omdat ik in eerste instantie dacht dat het volume erg hard stond. Maar het getril onder je butt vervangt voor mij toch niet de echte bassen en is meer een afleiding vind ik. Of het is een kwestie van wennen dat kan ook  ;D

En we hebben weer een lijstje met filmtitels om op te zoeken en te bekijken :) Het was weer gezellig vrijdag Ronald. Heb je de bananen vlaai al op ? :)

hifiman

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 10:22:19
Ik vond de nieuwe rear Klipsch speakers erg mooi, zowel kwa uitzien als hoe ze klinken. Op de een of andere manier was er mooiere aansluiting tussen de fronts en de rears waardoor je meer het 'bubble' gevoel had. En de Onkyo klinkt een stuk dynamischer en levendiger dan de vorige versterker.
Dank je  :bigsmile: Precies wat ik zelf ook vind  ;D

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 10:22:19
De buttkickers passen wel goed bij de bass omdat ik in eerste instantie dacht dat het volume erg hard stond. Maar het getril onder je butt vervangt voor mij toch niet de echte bassen en is meer een afleiding vind ik. Of het is een kwestie van wennen dat kan ook  ;D
Denk zelf dat dat echt een kwestie van smaak is, de een vind het super van de ander hoeft het niet, ik hoor in de eerste categorie.  :angel: Met muziek zou ik het niet hoeven, bij film vind ik het wat toevoegen aan de entertainment factor.

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 10:22:19
En we hebben weer een lijstje met filmtitels om op te zoeken en te bekijken :) Het was weer gezellig vrijdag Ronald. Heb je de bananen vlaai al op ? :)
8)

Toen jullie vertrokken waren heb ik nog een stuk naar binnen geschoven  :inlove: De volgende ochtend een stuk als ontbijt. 's Middags toen ik visite had ook en had voor de visite ook een stuk bewaard maar ze luste het niet dus die ook nog maar even naar binnen gewerkt.  :clapping:

hifiman

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2015, 11:04:57
Dank je  :bigsmile: Precies wat ik zelf ook vind  ;D
Denk zelf dat dat echt een kwestie van smaak is, de een vind het super van de ander hoeft het niet, ik hoor in de eerste categorie.  :angel: Met muziek zou ik het niet hoeven, bij film vind ik het wat toevoegen aan de entertainment factor.
8)

Toen jullie vertrokken waren heb ik nog een stuk naar binnen geschoven  :inlove: De volgende ochtend een stuk als ontbijt. 's Middags toen ik visite had ook en had voor de visite ook een stuk bewaard maar ze luste het niet dus die ook nog maar even naar binnen gewerkt.  :clapping:


O en ben gister aan Better Call Saul begonnen, eerste twee afleveringen gezien, vind hem erg leuk :-)

Kjelt

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 10:22:19
Ik vond de nieuwe rear Klipsch speakers erg mooi, zowel kwa uitzien als hoe ze klinken. Op de een of andere manier was er mooiere aansluiting tussen de fronts en de rears waardoor je meer het 'bubble' gevoel had. En de Onkyo klinkt een stuk dynamischer en levendiger dan de vorige versterker.
+1 het was een echte vooruitgang. Ook leek het soms alsof het geluid vanuit het middenghoog kwam, reflecties van het plafond? Gaf al een lichte Atmos beleving  ;D
Ik had nog wel de opmerking ooit de bank nog een stukje naar voren te schuiven want door op het puntje van de bank te gaan zitten scheelde meteen al een heleboel in de surround bubble beleving. Ben benieuwd of je daar nog iets mee gaat doen.

CitaatEn we hebben weer een lijstje met filmtitels om op te zoeken en te bekijken :)
Ja, waar is dat lijstje eigenlijk *hint*  ;D

hifiman

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2015, 11:10:09
+1 het was een echte vooruitgang. Ook leek het soms alsof het geluid vanuit het middenghoog kwam, reflecties van het plafond? Gaf al een lichte Atmos beleving  ;D
Thanks  ;D Alhoewel ik het antwoord ook niet (zeker) weet denk ik dat het deels komt door de holografische karakter van de Avalons, maar dat is maar een theorie.. Akoestiek en daarmee relfecties zal uiteraard een grote rol spelen in de beleving van het geluid,.

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2015, 11:10:09
Ik had nog wel de opmerking ooit de bank nog een stukje naar voren te schuiven want door op het puntje van de bank te gaan zitten scheelde meteen al een heleboel in de surround bubble beleving. Ben benieuwd of je daar nog iets mee gaat doen.
Mee eens!  ^^ Of ik er wat mee gaan doen weet ik nog niet, enerzijds wil ik het wel, anderzijds is er ook de wens het een huiskamer te houden en dat het niet teveel gedoe moet zijn om de hele boel te verbouwen als ik een film ga kijken. Ik ben er zeker over na aan het denken dus wie weet..

riwi

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2015, 11:10:09
Ik had nog wel de opmerking ooit de bank nog een stukje naar voren te schuiven want door op het puntje van de bank te gaan zitten scheelde meteen al een heleboel in de surround bubble beleving.
Puur theoretisch gezien zou dat betekenen dat de delay op de rear kanalen iets te lang is. Want als je verder moet gaan zitten dan zouden de timings niet kloppen. Al zal er altijd wel een grens zijn aan wat je met timing kan oplossen en de werkelijk fysieke afstand van de speakers.

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2015, 11:10:09
Ja, waar is dat lijstje eigenlijk *hint*  ;D
Dat heeft iemand die wel een smart phone heeft, ingetyped ;)
Weet niet of ik dat hier even moet/mag kopieren? Deze had ik ingetikt.
Citaat
Lakeview Terrace
Red Tails
Resident Evil Retribution
Dracula Untold
The Signal
Night Crawler


Zo Ronald :) Dan kan je er weer even tegen kwa bananenvlaai  :pompom:

Kjelt

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 12:22:16
Puur theoretisch gezien zou dat betekenen dat de delay op de rear kanalen iets te lang is. Want als je verder moet gaan zitten dan zouden de timings niet kloppen.
Tenzij ik je verkeerd interpreteer  zou ik het daar zelf niet in willen zoeken, want die 70cm naar voren levert slechts een foute delay van 2ms op, dat is wel te overzien.
Ik denk zelf dat het grootste verschil is dat je in plaats van onder de rear speakers echt in het geluidsveld van de rear speakers komt te zitten. Het was in ieder geval niet subtiel het verschil.
CitaatWeet niet of ik dat hier even moet/mag kopieren?
thanks  :clapping:


hifiman

Ik snap de discussie over de delay niet helemaal, als ik de bank naar voren zou schuiven dan pas ik uiteraard de delay aan in de settings van de surround processor.  :police: Of misschien bedoelde je (Richard) dat door in de huidige situatie de delay aan te passen ik dezelfde betere surround beleving zou moeten krijgen als dat ik wat naar voren ga zitten op de bank? Hetgeen ik bij voorbaat niet mee eens zou zijn  ;)

riwi

Dat was wel mijn idee ja. Dat de afstand en de timing moeten kloppen. En dat als je je zit plek moet verplaatsen voor een beter effect dat dan de timing misschien niet helemaal in orde zou zijn.  Maar ik had niet gedacht aan het afstraal gedrag van de achter speaker en je hebt ook dat er wel een minimale afstand tot de achterspeaker moet zijn denk ik. Je kan niet alles met die delay oplossen. Maar die delay is er in principe wel voor bedoeld om afwijkingen tov de 'perfecte cirkel opstelling' te compenseren. Dus zoals Kjelt nu iedereen adviseert om de bank een meter naar voren te schuiven heb ik dan mijn vraagtekens bij  ;D  ::) ik denk wel dat de "perfecte cirkel / bank een meter naar voren" beter is, maar dat je met de delay ook prima kan werken.

Kjelt

en hoe wil je de delay dan instellen van een speaker die boven je hoofd hangt en naar voren,links en rechts afstraalt? Wil je dan de afstand van boven je hoofd tot je oren of de 1e zijreflectiepunten of de voor reflectiepunt nemen als basis?
Ik denk dat als je de bank niet naar voren schuift (wat ik inderdaad iedereen wil aanraden  ;D ) je de speakers nog beter verder opzij kunt monteren (dus links en rechts) en wat meer naar de bank kunt richten. Maar in plaats van de bank een meter naar voren te schuiven kun je de achtermuur ook een meter naar achteren herbouwen  :tounge2:

riwi

Citaat van: Kjelt op maart 16, 2015, 13:55:24
en hoe wil je de delay dan instellen van een speaker die boven je hoofd hangt en naar voren,links en rechts afstraalt? Wil je dan de afstand van boven je hoofd tot je oren of de 1e zijreflectiepunten of de voor reflectiepunt nemen als basis?

Bij de traditionele 4.1 5.1 of 7.1 is er de voorgeschreven cirkel. Enige wat je dan moet aan passen zijn de delays tov de cirkel en de hoeken naar de luisterpositie. Voor Atmos moet je je gewoon houden aan de Dolby voorschriften. Al schijnt dat 'volgens de Dolby engineers' ook niet zo nauw te komen  :nowink:

Kjelt

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 14:01:15
Bij de traditionele 4.1 5.1 of 7.1 is er de voorgeschreven cirkel. Enige wat je dan moet aan passen zijn de delays tov de cirkel en de hoeken naar de luisterpositie.
Maar daar zit hem nu de crux, de luisteraar zit eigenlijk op de circel en niet in de circel bij Ronalds setup oftewel welke delay wil je dan gebruiken?
Ik heb het bij mij thuis ook, op de bank midden in de circel klinkt het als een tierelier, op de bank tegen de muur (reservebank inmiddels dus) zit je op de circel en is het een heel stuk minder.

hifiman


riwi

Citaat van: Audioloog op maart 16, 2015, 16:09:37
Ik ben het in deze eens met Kjelt  ;)

Ik niet. Ik vind dat als je de luidsprekers op de cirkel plaatst onder de juiste hoeken dat je met de delay best zaken kan corrigeren in een 5.1 7.1 setup.
Dan gaan we wel uit van op oor hoogte geplaatste fronts center surrounds. Het is dan niet perse nodig dat je bank exact in het midden van de cirkel staat, hoewel dat misschien wel ideaal zou zijn.

Ik ben het er wel mee eens dat je dit met rears die boven je hangen niet kan krijgen.

Kjelt

Citaat van: riwi op maart 16, 2015, 16:32:11
Ik niet. Ik vind dat als je de luidsprekers op de cirkel plaatst onder de juiste hoeken dat je met de delay best zaken kan corrigeren in een 5.1 7.1 setup.
Dan gaan we wel uit van op oor hoogte geplaatste fronts center surrounds. Het is dan niet perse nodig dat je bank exact in het midden van de cirkel staat, hoewel dat misschien wel ideaal zou zijn.
Ja dan zou je een benadering kunnen krijgen alhoewel ik in mijn setup al duidelijk verschillen in positionering van de side surrounds van 10cm bemerk. Dit komt natuurlijk wel doordat ik direct radiating speakers heb en Ronald heeft volgens mij omni surround dat zou dan minder opvallen.

williams

Hoi Jongens zelf kon ik niet komen afgelopen vrijdag maar ik begrijp dat het erg leuk was ,zeker de met vllaai .
Om even aan te haken over de discussie met de bank naar voren schuiven ,ik zelf was hier verleden week ook mee bezig .
Zoals jullie weten zitten mijn suround speakers vrij dicht op mijn luisterpositie .Daar  ik ook plannen hebt om naar Dolby Atmos over te stappen later in het jaar ,dacht ik laat ik de bank is naar voren schuiven om zo een betere suroundbuble te krijgen .
Ik had de bank ongeveer een 60 cm naar voren geschoven en inderdaad de suround beleving werd een heel stuk beter maar het laag  was helemaal weg .
Het schijnt dat ik op deze luisterpositie in een dip zit kwa het laag .
Heeft een van de heren hier misschien wat advies in ?

JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

Citaat van: williams op maart 16, 2015, 17:15:55
Hoi Jongens zelf kon ik niet komen afgelopen vrijdag maar ik begrijp dat het erg leuk was ,zeker de met vllaai .
Om even aan te haken over de discussie met de bank naar voren schuiven ,ik zelf was hier verleden week ook mee bezig .
Zoals jullie weten zitten mijn suround speakers vrij dicht op mijn luisterpositie .Daar  ik ook plannen hebt om naar Dolby Atmos over te stappen later in het jaar ,dacht ik laat ik de bank is naar voren schuiven om zo een betere suroundbuble te krijgen .
Ik had de bank ongeveer een 60 cm naar voren geschoven en inderdaad de suround beleving werd een heel stuk beter maar het laag  was helemaal weg .
Het schijnt dat ik op deze luisterpositie in een dip zit kwa het laag .
Heeft een van de heren hier misschien wat advies in ?
Nog verder naar voren schuiven tot je weer op een buik zit ipv een knoop  :D
Maar ff serieus ook al zou dit wel werken, heb je de calibratie van je receiver ook opnieuw gedaan op de nieuwe luisterpositie? Ik moet toegeven nu je het zegt dat ik mijn Velodynes eigenlijk ook opnieuw moet gaan afstellen  :o Ook al klonk het bij mij nog steeds wel lekker eigenlijk , Riwi had zelfs complimenten over het strakke laag.

riwi

Als je op de nieuwe luisterplek in een bass dip zit dan zou je kunnen proberen om de subwoofer een halve meter naar voor of achter te schuiven.De lengte/breedte van de kamer bepaalt de frequentie van de bass die dipt dus dat kan je niet wijzigen, maar met een beetje mazzel kan je de plek van de dip verplaatsen door met de sub te schuiven.

Nog even de discussie hierboven terug lezend denk ik : Door de hoog geplaatste achter speakers zoals bij audioloog, williams is het misschien lastiger allemaal. En dan helpt meer afstand tussen de luisterplek en de achterspeakers wel. En dan snap ik ook wel dat je dat niet met een beetje delay verhelpt. Maar algemeen gesproken (met speakers op oorhoogte)  hoeft de luisterplek niet perse het centrum van de cirkel te zijn.

williams

Bedankt voor de wijze lessen jongens ,ik ga hier van het weekend is mee aan de slag .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Zojuist op ebay (china) een kant en klaar DAC boardje met optisch (en coax) in en analoog uit (duh..). voor 12 euro incl verzending  :tounge2:

Deze ga ik gebruiken voor mijn eerder genoemde schakeling om de Marantz monoblokken in de stereo set boven automatisch aan en uit te schakelen. Ik ga dus de optische uitgang van de squeezebox hier pertinent voor gebruiken (galvanische scheiding) ^_^

hifiman

En vandaag eindelijk mijn subdude binnengekregen  :notify: :thumbs-up:

Staat heel netjes vind ik  :satisfied:

Gelijk even wat leuke LFE demo stukjes geluisterd, waar ik eerder op hetzelfde volume een ratel in de kamer hoorde bleef dit nu achterwege  :headbanging:
Ik had ook het idee dat het er zeker niet slechter van is gaan klinken, eerder beter  :pompom:

yorkie13

Heel fraai die sub dude,  maar denk er wel aan dat de output van het laag een behoorlijk stuk
Minder zal zijn.

Misschien de subwoofer Gain  iets verder open draaien op de subwoofer.

Wat betreft de ratel die je had, dat kan komen omdat de subwoofer niet 100% stabiel heeft gestaan op het laminaat.

Die verbetering heb je nu wel, ook zou de bas beter gedefinieerd  moeten klinken.