hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2010, 18:04:24
....dan kan ik op tijd komen.... ;D
:D

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2010, 18:04:24
Leuk dat je/jullie eruit zijn dat geeft altijd lekker veel rust...
Even afgezien van het feit dat dat bijna zeker een upgrade in cpu en/of moederbord implicieert: ja inderdaad   ;D

Citaat van: Erik van Voorst op januari 23, 2010, 18:04:24
Ik heb een paar recente top cd's...die neem ik tzt wel mee... ;)
:thumbs-up:

Groetjes,

Ronald

hifiman

Door wat vragen die ik gesteld heb aan de sox mailinglist is er een bug met de sox 14.3 rate -v upsampling boven water gekomen. De sox developer antwoorde mij dit:

OK, this is a limitation in sox's understanding of the capabilities
of Flac. Sox thinks that Flac is only capable of encoding 16 bits, so
sox uses dithering to prepare the signal for a 16-bit encoder. This
processing essentially turns the signal back into a 16-bit signal,
which Flac is able to compress better. I'll take a look to see if Sox
should handle this situation differently. Thanks for your comments.


Helaas krijg ik verder tot op heden niet veel respons op mijn wedervragen op dit antwoord. Hoe ik het interpreteer is als volgt:

Bij het gebruiken van de rate -v optie in sox 14.3 bij het upsamplen van flac files van [email protected] naar 24@96 constateert sox ten onrechte dat het hier om 16 bits output gaat en gaat daarom dithering toepassen. Het lijkt er echter op dat de output wel degelijk 24 bits is, dit te controleren in de header van de resulterende flac file. Dit (in dit geval ten onrechte) ditheren is overigens te voorkomen door de optie -D mee te geven.

Ik vroeg mij uiteraard af of deze bug ook van toepassing is op het polyphase verhaal in sox 14.2 (14.3 ondersteund geen polyphase meer). Door simpelweg de volume factor flink te verhogen heb ik kunnen vaststellen dat er niet gedithered (geen dither clipping errors) wordt in het geval van polyphase upsampling. Het lijkt er dus op dat het goedklinkende polyphase dus gewoon goed klinkt "by design" en niet "per ongeluk" vanwege een bug.  ;)

Tot zover mijn interpretatie van het verhaal, als ik op de sox mailinglist nog mbt dit verhaal relevante feiten boven water kan krijgen dan zal ik deze hier posten.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op januari 25, 2010, 10:50:10
Het lijkt er echter op dat de output wel degelijk 24 bits is, dit te controleren in de header van de resulterende flac file. Dit (in dit geval ten onrechte) ditheren is overigens te voorkomen door de optie -D mee te geven.

Je zou ook de bestandsgrootte kunnen vergelijken toch?
Indien je wel een (echte) 16 bits 16/96 versie maakt zal de bestandsgrootte aanzienlijk minder groot moeten zijn...

hifiman

Citaat van: Ejorne op januari 25, 2010, 13:57:23
Je zou ook de bestandsgrootte kunnen vergelijken toch?
Indien je wel een (echte) 16 bits 16/96 versie maakt zal de bestandsgrootte aanzienlijk minder groot moeten zijn...
Dat klopt, ook op basis daarvan lijkt het bij polyphase dus allemaal goed te gaan  ^-^

Bij sox 14.3 met rate -v werd de file opeens de helft kleiner dan met polyphase (sox 14.2) het geval was, na het toevoegen van de -D optie (no dithering) was dit verschil verdwenen!

hifiman

Maar goed, de keuze voor polyphase had ik reeds gemaakt, dus bovenstaande bug is feitelijk niet interessant  :D Wilde alleen even zeker weten of de bug niet ook gold voor het polyphase verhaal maar er is niets dat daar op wijst.

Op mijn vraag/verzoek aan de sox developer om polyphase weer te herintroduceren in nieuwere sox versies werd helaas niet gereageerd.

Blijft nog over de afweging om voor pakweg 60 euro een iets snellere CPU te kopen (2,7 GHz versus 2 GHz) of gelijk maar het hele moederbord te vervangen en een nog snellere CPU te nemen   :whatsthat: Overigens heb ik geen last meer gehad van problemen ondanks het (vanwege de realtime upsampling) regelmatig halen van de 100% cpu gebruik op 1 core, echter vind dit geen gewenste situatie dus daar wil ik wel wat aan doen.

Edit: heb zojuist voor 5 tientjes inc. verzending een Athlon 64 X2 5400+ 2,8 GHz dual core besteld om de 2 GHz dual core te vervangen zodat ik niet direkt een nieuw moederbord nodig heb  ^-^

hifiman

Processortje is onderweg en kan dus vanavond of morgenavond in de pc gezet worden  ^-^ Nooit gedacht dat ik mijn lange stereo zoek en upgrade tocht zou gaan afsluiten met de vervanging van een AMD Athlon processor   :D

Gisteren nog even muziek zitten luisteren en ik zei toen hardop tegen mijn wederhelft hoe tevreden ik nu ben over hoe het nu klinkt.  :wub:  (was al tevreden vanaf de aanschaf van de Avatars, maar de hexlink interlink en de upsampling hebben voor mij toch net even een dikke punt op de I gezet).  :music:


Kjelt

Citaat van: Audioloog op januari 27, 2010, 09:22:27
Gisteren nog even muziek zitten luisteren en ik zei toen hardop tegen mijn wederhelft hoe tevreden ik nu ben over hoe het nu klinkt.  
Mooi!  :threadclosed:   :D  :D  :D

sentinall

ziet er netjes uit allemaal :-)


veel plezier ermee.

Uitje

Citaat van: Audioloog op januari 27, 2010, 09:22:27
Nooit gedacht dat ik mijn lange stereo zoek en upgrade tocht zou gaan afsluiten met de vervanging van een AMD Athlon processor   :D


Je blijft grappig....... alsof je hiermee je zoektocht gaat afsluiten en vanaf nu blij op de bank gaat zitten luisteren naar je setup  :P
Dream on  :devil:

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 27, 2010, 09:52:26
Mooi!  :threadclosed:   :D  :D  :D
Nee nee, de thread kan nog niet dicht want op HT gebied dient er nog een en ander ge-upgrade te worden dit jaar  ;)

hifiman


hifiman

Citaat van: Uitje op januari 27, 2010, 11:00:22
Je blijft grappig....... alsof je hiermee je zoektocht gaat afsluiten en vanaf nu blij op de bank gaat zitten luisteren naar je setup  :P
Dream on  :devil:
Geloof het of niet, ik ben al maanden tevreden hoor, zowel met stereo als met HT overigens   :angel: Neemt niet weg dat ik op HT gebied nog wat wensen heb, op stereo gebied zou ik echt niet weten wat ik nog zou willen wijzigen op dit moment  :yin-yang:

Kom anders binnenkort weer eens een bakkie doen, ben wel benieuwd wat jij er nu van vind (stereo). Vorige keer dat je hier was draaide ik nog met een andere interlink en zonder upsampling.  ^-^ Kan ik ook de Dune gelijk demo-en aan je  :popcorn:

Groetjes,

Ronald

sentinall

je hebt met jaloers gemaakt :-P

maar nee, ik ben net begonnen en ik moet eerlijk bekennen dat de upgrade ziekte heeft toegslagen

Binnen 2 weken het volgende gekocht ter upgrade:

2 x dms02.5 s3 Deze ga ik zondag upgraden naar 2 x dm603s3 ivm 4G's.
1 x sub bK xxls400
1 x marantz sr 8002
31 meter W&M bekabeling

Ofwel veel geld in 2 weken tijd :-)

Wil nu nog een beamer met elektrisch scherm en dan ben ik voorlopig uitgekocht.

Zal binnenkort ook eens eea vast gaan leggen op foto.

Blijf deze zeker even volgen ;-)

Uitje

Ga ik zeker doen. Kom op zeer korte termijn even bij je langs, want ik ben inderdaad benieuwd of ik bij jou wel verschil hoor met en zonder upsampling. Vondt het resultaat bij mij namelijk niet om over naar huis te schrijven.
Ben ook zeker benieuwd naar de Dune.

hifiman

Citaat van: Uitje op januari 27, 2010, 11:13:45
Ga ik zeker doen. Kom op zeer korte termijn even bij je langs, want ik ben inderdaad benieuwd of ik bij jou wel verschil hoor met en zonder upsampling. Vondt het resultaat bij mij namelijk niet om over naar huis te schrijven.
Ben ook zeker benieuwd naar de Dune.
Dat heb je met zo'n kijkshop setje he  :D  ;)

Ik hoor het wel!

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: sentinall op januari 27, 2010, 11:13:08
Binnen 2 weken het volgende gekocht ter upgrade:

2 x dms02.5 s3 Deze ga ik zondag upgraden naar 2 x dm603s3 ivm 4G's.
1 x sub bK xxls400
1 x marantz sr 8002
31 meter W&M bekabeling

Ofwel veel geld in 2 weken tijd :-)

Wil nu nog een beamer met elektrisch scherm en dan ben ik voorlopig uitgekocht.

Veel plezier met je nieuwe aankopen  :headbanging:


hifiman

Gisteravond de nieuwe 2,8 GHz cpu in de linux "server" gezet. Sox vreet nu in principe niet meer dan 40%  (op 1 core) met af en toe een uitschietertje. Een stuk beter dan voorheen in elk geval  8)

Voor de grap, na een tijdje muziek draaien de kast even opengemaakt en aan de cpu koeler gevoeld: gewoon 100% koel, niet eens lauw ofzo.  :thumbs-up:

hifiman

Nieuwsgierig geworden door een topic over minimum phase filters (bij upsampling) ga ik toch ook maar eens hiermee experimenteren, in software dan wel te verstaan  ;)

Je kunt bij het sox rate effect van sox namelijk ook de optie -a (Allow aliasing/imaging above the pass-band) en -M (minimum phase, de default is namelijk lineair phase) meegeven.  Tevens kan de bandbreedte van het filter nog wat beperkt worden door -b 85 (default 95%) te gebruiken, hierdoor zou de transient weergave nog wat verbeteren.

The benefits of allowing aliasing/imaging are reduced processing time, and reduced (by almost half) transient echo artefacts.


flc flc * *
[sox]  -v0.965 --buffer 32768 -t flac -r44100 -2 -c2 $FILE$ -t flac -C0 -3 -c2 -r96000 -D - rate -Mav -b 85


Draai nu net met deze opties, eens kijken hoe dat uitpakt en of we zo middels upsampling met relaxte filtering een beetje het NOS geluid kunnen verkrijgen ^-^  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op februari  1, 2010, 18:56:20

Draai nu net met deze opties, eens kijken hoe dat uitpakt en of we zo middels upsampling met relaxte filtering een beetje het NOS geluid kunnen verkrijgen ^-^  ;)

:o...een contradictie in terminus  ;)

Ik zou bijna willen zeggen....ik weet nog een manier  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op februari  1, 2010, 19:40:49
:o...een contradictie in terminus  ;)
Haha, dat was ook precies het commentaar wat ik probeerde uit te lokken  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op februari  1, 2010, 19:40:49
Ik zou bijna willen zeggen....ik weet nog een manier  :devil:
Trappistenbier?  :coffee:

hifiman

Zit nu effe te luisteren naar polyphase upsampling met een relaxter filter.

Als ik mezelf zo hoor praten zou ik bijna zelf maar het bekende busje bestellen  :-X

Erik van Voorst (in memoriam)

.....oren in de overdrive... ;D :-X

Het lijkt mij werkelijk een vreselijk moeilijke opgaaf om het allemaal in de juiste volgorde van ...mooiste manier van muziekweergave te plaatsen... :o
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op februari  1, 2010, 20:51:13
.....oren in de overdrive... ;D :-X

Het lijkt mij werkelijk een vreselijk moeilijke opgaaf om het allemaal in de juiste volgorde van ...mooiste manier van muziekweergave te plaatsen... :o
En dat is het ook, was er alweer vrij snel mee gestopt en ben weer gewoon muziek gaan luisteren  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op februari  1, 2010, 21:59:41
En dat is het ook, was er alweer vrij snel mee gestopt en ben weer gewoon muziek gaan luisteren  ;)

Tip, maak een plugin die alleen na x uren luisteren een verandering toestaat in de weergave  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op februari  1, 2010, 22:36:27
Tip, maak een plugin die alleen na x uren luisteren een verandering toestaat in de weergave  :)

peter
:thumbs-up: