hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: squadra op augustus  8, 2009, 10:49:59
Na jouw experimenten weet je w.s. wel op welke frequentie je de meeste problemen hebt?
Dan kan je een analoog filter maken, is niet echt rocketscience...
Daar heb ik ook al vaker aan gedacht maar ik verwacht daar ook niet al teveel van eigenlijk. Je helpt het tijdsgedrag om zeep..

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op augustus  8, 2009, 10:51:52
Daar heb ik ook al vaker aan gedacht maar ik verwacht daar ook niet al teveel van eigenlijk. Je helpt het tijdsgedrag om zeep..
Ik denk dat het niet zoveel invloed heeft.
Het gaat hier niet om iets dat tussen bron & versterker zit.
Je kan deze oplossing voor de sub inzetten, en die is ook niet vrij van delay :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op augustus  8, 2009, 10:56:28
Ik denk dat het niet zoveel invloed heeft.
Het gaat hier niet om iets dat tussen bron & versterker zit.
Je kan deze oplossing voor de sub inzetten, en die is ook niet vrij van delay :)
Je snapt mijn punt niet helemaal Peter  ^-^

Op het moment dat er een staande golf optreedt zwelt deze in een bepaald aantal milliseconden aan tot volle sterkte. Als je dan gaat equalizen op die frequentie dan zal er dus op het ene moment in de tijd een overcorrectie zijn en op een later moment een juiste correctie. Je impulse gedrag klopt dus niet meer. Ik heb het dus niet over de delay.

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op augustus  8, 2009, 11:02:38
Je snapt mijn punt niet helemaal Peter  ^-^

Op het moment dat er een staande golf optreedt zwelt deze in een bepaald aantal milliseconden aan tot volle sterkte. Als je dan gaat equalizen op die frequentie dan zal er dus op het ene moment in de tijd een overcorrectie zijn en op een later moment een juiste correctie. Je impulse gedrag klopt dus niet meer. Ik heb het dus niet over de delay.
De vraag is dan wat erger is, het middel of de kwaal.
Ik vermoed dat een kleine correctie gevoelsmatig een grote winst zal geven.
Als ik jou was zou ik het even proberen, het is een klusje van niets :)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op augustus  8, 2009, 11:12:38
De vraag is dan wat erger is, het middel of de kwaal.
Ik vermoed dat een kleine correctie gevoelsmatig een grote winst zal geven.
Als ik jou was zou ik het even proberen, het is een klusje van niets :)
Een analoog filter tast ook nog eens het fasegedrag aan. Ik ga liever voor de impulse response correctie, dat is mijns inziens the way to go  ;)

oud_account_1

Citaat van: Audioloog op augustus  8, 2009, 11:21:10
Een analoog filter tast ook nog eens het fasegedrag aan. Ik ga liever voor de impulse response correctie, dat is mijns inziens the way to go  ;)
The closed mind is mightier than the ear! >:D
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman


scrutinizer

Ronald probeer eens de groep verantwoordelijk voor je slaapkamer te vinden en schakel deze s'nachts uit.

:nowink:

Of ...probeer het eens op een andere golflengte. :hehe:

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op augustus  8, 2009, 12:03:08
Ronald probeer eens de groep verantwoordelijk voor je slaapkamer te vinden en schakel deze s'nachts uit.

:nowink:

Of ...probeer het eens op een andere golflengte. :hehe:

;)

Anton.

Haha, ik heb vannacht anders best aardig geslapen hoor  :D


Groetjes,

Ronald

celerontje

Ik vraag me nu af:
Waarom zijn velen dan zo enthousiast over de Velodyne Equalizing?
Da's ook niets meer dan een Parametrische Equalizer, toch?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

frank2

Vanwege de enorm goede marketing van BB&G. Daarnaast is Velodyne goed maar duur. Lyndorf is ook populair, en zo geweldig is dat apparaat niet.

Electronisch op wat voor manier dan ook is corrigeren gaat altijd ten koste van het signaal. Gebruik liever iets wat buiten de set om zorgt dat de problemen die er zijn weggewerkt worden.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus  8, 2009, 12:40:56
Ik vraag me nu af:
Waarom zijn velen dan zo enthousiast over de Velodyne Equalizing?
Da's ook niets meer dan een Parametrische Equalizer, toch?
Dat klopt. En het zal per situatie verschillen in hoeverre het "bevalt" denk ik.

R

Weinig genuanceerd.

Citaat van: frank2 op augustus  8, 2009, 14:41:52
Vanwege de enorm goede marketing van BB&G. Daarnaast is Velodyne goed maar duur. Lyndorf is ook populair, en zo geweldig is dat apparaat niet.

Electronisch op wat voor manier dan ook is corrigeren gaat altijd ten koste van het signaal. Gebruik liever iets wat buiten de set om zorgt dat de problemen die er zijn weggewerkt worden.

Ralph71

Citaat van: R op augustus  8, 2009, 14:46:43
Weinig genuanceerd.


Inderdaad, koop Usher (bij forumsponsor WenW)!  :pompom: ;)


Net zo genuanceerd...
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

hifiman

Citaat van: frank2 op augustus  8, 2009, 14:41:52
Electronisch op wat voor manier dan ook is corrigeren gaat altijd ten koste van het signaal. Gebruik liever iets wat buiten de set om zorgt dat de problemen die er zijn weggewerkt worden.
Als je bedoeld dat voorkomen beter is dan genezen dan ben ik dat direkt met je eens. Echter, als het om elektronisch corrigeren gaat vind ik het wat voorbarig om te stellen dat dat altijd slechter is. Ik had de dolby ruisonderdrukking, om maar een voorbeeld te noemen, niet willen missen destijds op mijn casettedecks.

celerontje

Citaat van: Ralph71 op augustus  8, 2009, 15:15:56
Inderdaad, koop Usher (bij forumsponsor WenW)!  :pompom: ;)
De pot verwijt de ketel dat-ie zwart ziet... ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ralph71

Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

celerontje

Oké, dan maar een hele zooi: ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Uiteraard sarcastisch bedoeld! :tongue2: ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Als een spannend jongensboek heb ik gisteren de hele site van  http://www.lampizator.eu/#This_is_LAMPIZATOR_web_site_by_Lukasz gelezen.

Wat vooral mijn attentie heeft gewekt is zijn modificatie aan de Behringer SRC2496. De reden dat ik dit interessant vind zijn de volgende:
- hij beweerd dat het de beste DAC is die hij (na modificatie) ooit gehoord heeft
- laat ik nou een SRC2496 in huis hebben die ik eigenlijk nooit gebruik
- ik sta te popelen om eens wat met buisjes te doen, lijkt me zowel leuk als leerzaam als interessant
- de SRC2496 is niet duur, heb er zelf destijds 129 eurie nieuw voor betaald
- ermee klooien is dus vrij risicoloos in de zin van financieel risico als ik het ding onverhoopt zou slopen, dit itt de transporter waar ik liever niet meer teveel in rommel
- de SRC2496 gebruikt de voorloper van de DAC chip in de transporter, namelijk de AK4393 (AK4396 in transporter)
- voortbordurend op het vorige punt, mocht dit eventuele projectje een groot succes worden dan zie ik mogelijkheden om dit uiteindelijk ook in de transporter toe te passen waarbij alle experimenten (= risico's) dan in de Berhringer zijn gedaan  ;) En zoniet, een extra DAC van goede kwaliteit is nooit weg.
- ik kan zo wat meer ervaring opdoen met solderen aan SMD
- en last but not least, ik ben gewoon zeer benieuwd hoe een tube only analoge output stage klinkt!

Ik weet het nog niet zeker of ik dit ga doen maar ik heb er op zich wel oren naar  :)

ivo1986


hifiman

Citaat van: ivo1986 op augustus  9, 2009, 16:50:46
Ik zie het project graag tegemoet  :).
Ik heb het beestje gisteren even opengeschroefd en zag tot mijn verbazing dat de board layout bij mij totaal anders is, alleen elco's aan de bovenkant van de print en alle ic's aan de onderkant!  :-X

Dit maakt het verhaal gelijk een stuk lastiger. Ook werd ik niet echt vrolijk van de plek waar ik draadjes zou moeten solderen richting de DAC chip, dat wordt echt chirurgenwerk   :P Het enthousiasme begint toch sterk af te nemen nu blijkt dat dit een beetje een mission (almost) impossible is  >:(

Ik zal er eerst nog eens een paar nachtjes over slapen  ^-^

Kjelt

Gewoon doen, niemand leert zwemmen solderen door boekjes websites te lezen  :devil:  ;D
Voor buizen kijk eens bij pollin.de, die is echt cheapo en heeft er een stuk of 80 ook russische.  :thumbs-up:

hifiman

Citaat van: Kjelt op augustus 10, 2009, 09:15:21
Gewoon doen, niemand leert zwemmen solderen door boekjes websites te lezen  :devil:  ;D
Voor buizen kijk eens bij pollin.de, die is echt cheapo en heeft er een stuk of 80 ook russische.  :thumbs-up:
Dat is natuurlijk ook weer zo  ^-^
En bedankt voor de tip!  :)

hifiman

Nog even wat anders.

Toch eens uitgerekend hoe groot een DC ontkoppel condensator dient te zijn bij een ingangsimpedantie van 10K (zoals bij de transporter het geval is). Bij een condensator van 16 uF is je -3 dB punt 1 Hz. Dit betekent dus dat je ruimschoots ver genoeg van de 20 Hz (frequentie ondergrens gehoor) afzit om in het hoorbare gebied fase verschillen te krijgen. Kortom groter dan 16 uF is echt niet nodig zou je zeggen.

Waarom dan toch een 100 uF condensator in de transporter? Dit is het antwoord van de ontwerper:

I tested dozens, and found the main difference between caps here is the amount of distortion below 80Hz or so. Both ceramics and smaller value electrolytics were markedly worse in this regard. The differences were small enough that I couldn't hear them, but they were easily seen with an analyzer. The high end was for the most part unaffected, but some caps did also have a higher noise floor. I don't think you will find PP film caps in these sizes anyway...

Ik vind dit toch een wat raar verhaal, ik heb nog nooit een 100 uF waarde gezien als DC ontkoppelcap in een cd speler ofzo  :-X

hifiman

Even ter archivering voor mezelf:
http://www.wduk.worldomain.net/forum/showthread.php?t=198

Wellicht is dit een goed concept om de gain van mijn versterker wat te verlagen zonder in te leveren op kwaliteit  :) De weerstand zou dan uiteraard een vishay bulk foil type worden.

Voordelen:
- het signaal gaat niet meer door de potmeter maar door een "betere" weerstand
- het maximale volume wordt beperkt, hetgeen ik zeer wenselijk vind als zijnde een "beveiliging"
- ik kan simpel zelf de gain naar wens verlagen
- gain verlaging geld voor alle bronnen

Edit: ik ga dit niet toepassen want ik ben al bezig met een betere oplossing  ;)