hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: celerontje op april 30, 2009, 16:35:32
Klinken de interne speakers van de TV dan te slecht om even het journaal te kijken?
Foei, het idee alleen al  :blink: (nooit geprobeerd  ;D )

celerontje

Onze Philips 32'' klinkt best aardig, maar ik heb laast een Samsung gehoord die belabberd klonk.
Heb je een macro in je Harmony die automatisch de stereoversterker aanzet?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op april 30, 2009, 16:43:47
Onze Philips 32'' klinkt best aardig, maar ik heb laast een Samsung gehoord die belabberd klonk.
Heb je een macro in je Harmony die automatisch de stereoversterker aanzet?
Nee want die kan niet uit  :P Wel wordt de correcte input geselecteerd.

celerontje

Kan niet uit? :o
Hoeveel slurptax betaal je over die Naim? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Overigens wordt ik met de dag nieuwsgieriger hoe een NOS Dacje zou bevallen.   :lookaround:
Maar goed ik loop nu wat te hard van stapel, eerst maar eens de Avalons en Lyngdorf verkopen  :-X

hifiman

Citaat van: celerontje op april 30, 2009, 16:48:41
Kan niet uit? :o
Hoeveel slurptax betaal je over die Naim? ;D
Het is geen klasse A dus dat valt wel mee, en hij heeft dus echt geen standby stand  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 16:27:35
Daar staat tegenover dat ik het wat aan de heldere en zelfs wat "schelle" kant vind.

Met welke cds of nummers?

peter

hifiman

Citaat van: )p( op april 30, 2009, 16:58:10
Met welke cds of nummers?

peter
Alle.  :turn: Het is mijn algemene (eerste) indruk na veel verschillende soorten muziek beluisterd te hebben.

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 16:32:09
Omdat ik het toch allemaal wat "te" begon te vinden qua "helderheid" met de RG-6 heb ik de cardas luidsprekerkabel eens verhuisd naar de low sectie van de speakers (uiteraard met behoud van de cardas linkjes). Dit temt toch net even die helderheid wat en lijkt me beter te bevallen.  ^-^

Moet de kabel niet inspelen dan? Daarnaast maakt een plug natuurlijk echt veel uit...



)p(

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 16:59:06
Alle.  :turn: Het is mijn algemene (eerste) indruk na veel verschillende soorten muziek beluisterd te hebben.

Ik bedoelde dat schelle...kan je daar specifieker over zijn...of is dat ook een algemeen gevoel?

peter

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 16:27:35
Vandaag de tweede dag dat ik met de RG-6 als interlink muziek luister. Af en toe zet ik weer even de cardas terug om zo een indruk te krijgen wat ik prefereer. Met de RG-6 is het technisch zowiezo duidelijk beter, meer detail, betere transientweergave, een opener geluid waarin je "meer" hoort. Daar staat tegenover dat ik het wat aan de heldere en zelfs wat "schelle" kant vind. Wellicht dat dit een kwestie van inspelen is? Of toch klankmatig een wat andere kabel als de wat oudere versie die Scrutinizer bij zich had. Of de pluggen (ik draai nu met intertechnik lockable rca's die ik nog had liggen, ben overigens wel voornemens om de pluggen te vervangen door de MIT RG-6 RCA pluggen). Al met al zou het mij niet verbazen als ik uiteindelijk de voorkeur zou geven aan het wat warmere en vergevingsgezindere karakter van de cardas. Ik ga nu echter nog geen conclusies trekken, ik geef de RG-6 een kans en over een tijdje wordt vanzelf wel duidelijk welke mij het prettigst in de oren klinkt.

De interlink van de TV en die van de surround versterker ondertussen ook vervangen door MIT RG-6. Het grappige is dat het met TV een achteruitgang lijkt omdat je alles beter hoort (de compressie artefacten zijn nu opeens wel erg duidelijk hoorbaar) terwijl het met film een vooruitgang lijkt omdat er meer detail is en het allemaal wat levendiger (hetgeen de set wel kon hebben met film kijken vind ik) klinkt. Ik zeg voorzichtig "lijkt" omdat zowel TV als film slechts kort even beluisterd zijn. De tijd zal uitwijzen wat ik er uiteindelijk van ga vinden. Kan me echter niet voorstellen dat ik terug wil naar de oude interlinks want deze klonken nogal "versmeerd".

What goes up must come down ...... :hehe:

Ik denk dat de RCA 'twist on' en uhh .....vooral geduld :devil: het een en ander weer in perspectief brengen, Ronald.
Montage techniek en ontwerp heeft zo zijn voordelen. ;)
Vooral het veelvoudig ompluggen geeft je ( buiten het beschadigen van de RCA-delen en het daardoor verslechterd contactoppervlak) geen optimale indruk(ken) .... let it settle for a while. ;)


Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: )p( op april 30, 2009, 17:03:07
Ik bedoelde dat schelle...kan je daar specifieker over zijn...of is dat ook een algemeen gevoel?

peter
Dat bedoel ik Peter, is een algemeen gevoel.

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 16:48:50
Overigens wordt ik met de dag nieuwsgieriger hoe een NOS Dacje zou bevallen.   :lookaround:
Maar goed ik loop nu wat te hard van stapel, eerst maar eens de Avalons en Lyngdorf verkopen  :-X

LOL :laugh:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op april 30, 2009, 17:03:57
Ik denk dat de RCA 'twist on' en uhh .....vooral geduld :devil: het een en ander weer in perspectief brengen, Ronald.
Aktiepunt 1: morgen bestel ik 4 van die plugjes  ^-^
Aktiepunt 2: ehhh, effe geen akties meer  ;)

Citaat van: scrutinizer op april 30, 2009, 17:03:57
Vooral het veelvoudig ompluggen geeft je ( buiten het beschadigen van de RCA-delen en het daardoor verslechterd contactoppervlak) geen optimale indruk(ken) .... let it settle for a while. ;)
I know, probeer dat ook te ehhh "minimaliseren"  :lookaround:

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Audioloog op april 30, 2009, 17:11:27
Aktiepunt 1: morgen bestel ik 4 van die plugjes  ^-^
Das in elk geval ondertussen gebeurd  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op mei  7, 2009, 10:39:38
Die zitten er nu toch inmiddels wel aan... ;D
Nope, ga ze van het weeked ophalen in Naaldwijk  ^-^

celerontje

Uit een ander topic:
Citaat van: Audioloog op mei  9, 2009, 20:49:45
De Naim XS is zowiezo een super mooie versterker, heb hem een tijdje in huis gehad en vond dit een zeer muzikale versterker die ook nog eens veel detail en "ruimte" laat horen  :)
Staat ie er niet meer? :o :-\
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Het is even stil geweest in dit topic en het is weer eens tijd voor een update  ^-^

Om gelijk maar even met de deur in huis te vallen, de demoset "Harbeths en Naim Nait XS versterker" heb ik afgelopen weekend geretourneerd naar BB&G en ik heb besloten, in tegenstelling tot het beeld dat ik hier geschetst heb, deze set toch niet aan te schaffen.  :shaun:

De reden hiervoor is tweeledig. Enerzijds bleek de 2de hands markt dusdanig op zijn gat te liggen dat ik nauwelijks reakties kreeg op mijn te koop staande Avalon speakers en Lyngdorf versterker (de nieuwe set zou grotendeels uit de opbrengst van de oude gefinancierd worden), dit schoot dus niet zo op en ik was bang na verkoop van de Lyngdorf uiteindelijk met een onverkoopbare set speakers achter te blijven.

Anderzijds kwam ik na wat ge-experimenteer tot een verrassende conclusie. Ik zal dat even nader toelichten. Ik sloot onlangs de Avalons eens aan op de Naim. Dit Klonk gelijk een stuk volwassener (body in het geluid). Eigenlijk kwam ik tot de conclusie dat dit geluid mij toch meer aansprak met de kanttekening dat het nog steeds wat aan de donkere kant was. Vervolgens sloot ik de Lyngdorf aan op de Avalons en toen schrok ik gewoon. Jeetje dit klinkt echt niet lekker en ik snapte gelijk weer waarom ik op zoek was gegaan naar wat anders. Hup, de naim weer terug en jawel dit klonk weer heerlijk muziekaal.  :-X De RG-6 interlink ertussen ipv de cardas en het donkere karakter was ook grotendeels verdwenen. Mijn conclusie hieruit was voor mijzelf verrassend maar wel heel duidelijk. Ik heb geen andere speakers nodig maar een andere versterker! Ik heb altijd ten onrechte gedacht dat het de Avalons waren die mij niet bevielen maar eigenlijk kwam ik er nu achter dat dit toch grotendeels de mismatch met de Lyngdorf was die voor het gevoel van ongenoegen zorgde.

Ik heb dus besloten de Avalons te houden en op zoek te gaan naar een andere versterker.  :hehe:



hifiman

Toch vond ik de avalons nog steeds ietwat aan de donkere kant en daarom heb ik besloten om bij wijze van experiment het filter van de avalons wat aan te passen. Ik heb de serieweerstand naar de tweeter verlaagd en dit bleek verrassend goed uit te pakken. Het donkere was er vanaf en het hele geluidsbeeld leek wat meer de kamer in te komen hetgeen wat mij betreft een welkome verandering is.


hifiman

Nog wat foto's van het filter.


hifiman


hifiman

Na een aantal dagen gespeeld te hebben met deze wijziging beviel dit zo goed dat ik besloot de tijdelijke weerstand te vervangen door eentje van goede kwaliteit (duelund). Tsja 18 euro voor een weerstand is erg veel, maar 18 euro voor een speaker modificatie is dan weer verwaarloosbaar  :tounge2:

hifiman

Naast deze modificatie had ik ook de basreflexpoortjes van de Avalons al een aantal dagen dichtgestopt met schuimrubber. Normaliter zou dat voor een kleuring in het geluid zorgen, maar deze speakers zijn geen "echte" basreflexspeakers, getuige ook het feit dat tie vol zit met dempingswol.

Het dichtstoppen resulteerde in veel minder laag, geen boemerig laag meer, geen excessieve pieken en het meest belangrijke van alles, er is nu veel meer te horen in het laag, het is geen "brei" meer.  :)

ivo1986

Hadden Anton en Erik uiteindelijk toch gelijk.

Maar waarom houd je niet de naim?
Kun je later evt ook nog met een hicap upgraden.

Of wil je eerst meer versterkers proberen?