hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 18:42:28
Okay gaat hij......luisteren naar 2 mensen en problem solved... 8)
Blij te horen dat het zo simpel is  ;D

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 18:42:28
Naar Garmt.....ditch the Transporter....(koop bv. een leuk loopwerkje en je externe NOS DAC...(dus toch fff langs BB&G ;D)...)
De transporter blijft, die keuze is gemaakt, ik wil niet meer "terug" naar het draaien van cd's. Maar weer naar een externe dac is iets wat ik zeker serieus wil overwegen en als eerste wil ik inderdaad wel weer eens een NOS DAC proberen, maar voor zover ik weet doet BB&G niet in NOS dacs...

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 18:42:28
Naar Anton......zet die luidsprekers naar voren (al is het maar als je luistert !!!)
Tuurlijk, die speakers naar voren doe ik als ik er echt voor ga zitten, heb niet voor niks markerings-gaatjes in mijn laminaat geboord  ;D Maar het zou fijn zijn als het met de speakers naar achter ook "lekker" klinkt.

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 18:42:28
Met je "drang naar perfectie" zijn dit wel de minimale dingen die je kunt doen... :devil:
Ik weet nu beter wat ik wil en dat is een zo goed mogelijk geluid met als gegeven streaming  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 19:02:35
Blij te horen dat het zo simpel is  ;D
Ik weet nu beter wat ik wil en dat is een zo goed mogelijk geluid met als gegeven streaming  ;)

....destination known... ;

Ben dan toch wel benieuwd of je dat streamen up-to-your-standard krijgt......toch weer een beetje...unknown... :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 19:18:29
....destination known... ;
Ach waar je al geweest bent wil je niet meer naar toe niet waar  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op maart 23, 2009, 19:18:29
Ben dan toch wel benieuwd of je dat streamen up-to-your-standard krijgt......toch weer een beetje...unknown... :devil:
Ik zie niet in waarom niet, het heeft in theorie meer potentie dan een cd loopwerk... Nu de praktijk nog  ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 19:21:17
Ach waar je al geweest bent wil je niet meer naar toe niet waar  ;)
Ik zie niet in waarom niet, het heeft in theorie meer potentie dan een cd loopwerk... Nu de praktijk nog  ;)


Je geeft gelukkig jezelf antwoord............ ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op maart 23, 2009, 16:45:34
Ik wil wel weer eens een NOS dacje proberen en/of en dac'je met buisjes  ^-^

Je had een mooie basis kwa chipset ......  :music:

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman


hifiman

Even wat conclusies na redelijk wat geluisterd te hebben de laatste tijd  :xmas:

Het verhaal subwoofer integratie heb ik weer overboord gegooid, alhoewel het best wat toevoegde ben ik er nu toch wel van overtuigd dat een goede integratie met mijn Avalons en 1 subwoofer nooit goed gaat lukken. Wellicht dat het met twee stuks (elk vlak bij een speakers) wel zou lukken maar ik heb vooralsnog geen plannen om dit ook echt te gaan doen.

Roomcorrectie staat ook weer uit. Puur technisch luisterend corrigeert het wat zaken maar de muziek weet me totaal niet meer te pakken, ik vind het uiteindelijk gewoon helemaal niks. Jammer, maar ik had mezelf beloofd het roomcorrectie verhaal nog een keer een serieuze kans te geven, dat heb ik nu gedaan en mijn conclusie is dat het volgens het Erik van Voorst statement (in mijn set, met mijn perceptie en dan fuck it ofzo  ;D  ;) ) het hem niet gaat worden.

Dan nog een woordje over de Avalon speakers. Ik heb er de laatste tijd serieus aan gedacht om ze weg te gaan doen, echter na gisteren op de beide shows in Rotterdam een en ander gehoord te hebben (altijd weer even goed zo'n "reality check"), en na de speakers nog eens naar voren te hebben gezet (op de Anton plek) ben ik toch bang dat ik spijt ga krijgen als ik deze speakers weg zou doen.

Na gisteren positief verrast te zijn over het superrelaxte muziekale geluid van een audio life set (zonder echt nadelen gehoord te hebben zoals ik eerlijk gezegd had verwacht) ben ik nu voornemens weer eens een NOS DAC (waarschijnlijk zelfbouw) in mijn set te gaan proberen. Misschien brengt dat wel (voor een deel) wat ik zoek.. Ik besef ook wel dat de sert van audio life uit meer bestond dan alleen een NOS DAC, maar toch..

De reis wordt vervolgd en we weten in elk geval weer een beetje beter welke kant we opgaan  ^-^

Erik van Voorst (in memoriam)

Goed zo jongen...je ziet het licht... ;D

Volgens mij heeft Audiolife een 2e hands nos dac op de plank (Audionote gemod door de Jong) staan......even lenen en je weet alles... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 29, 2009, 09:24:42


Roomcorrectie staat ook weer uit. Puur technisch luisterend corrigeert het wat zaken maar de muziek weet me totaal niet meer te pakken, ik vind het uiteindelijk gewoon helemaal niks. Jammer, maar ik had mezelf beloofd het roomcorrectie verhaal nog een keer een serieuze kans te geven, dat heb ik nu gedaan en mijn conclusie is dat het volgens het Erik van Voorst statement (in mijn set, met mijn perceptie en dan fuck it ofzo  ;D  ;) ) het hem niet gaat worden.


Helder Ronald. Ik had gehoopt dat drc3 ook in jouw set iets zou toevoegen tov van de oudere versies. Ik blijf dus de enige diehard hier die met drc3 draait  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart 29, 2009, 10:27:40
Helder Ronald. Ik had gehoopt dat drc3 ook in jouw set iets zou toevoegen tov van de oudere versies. Ik blijf dus de enige diehard hier die met drc3 draait  ;D

peter
Haha, inderdaad ja. Het frappante is dat ik het in jouw set wel degelijk een verbetering vond (alhoewel ik dat maar kort heb kunnen beoordelen natuurlijk), ik schijf het feit dat het bij mij een minder succes is toe aan het feit dat er meer te compenseren valt. Ach ja, je moet wat verzinnen om je keuzes rationeel te verantwoorden  ;D

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op maart 29, 2009, 10:23:34
Goed zo jongen...je ziet het licht... ;D
;D

Citaat van: Erik van Voorst op maart 29, 2009, 10:23:34
Volgens mij heeft Audiolife een 2e hands nos dac op de plank (Audionote gemod door de Jong) staan......even lenen en je weet alles... ;)
Misschien moet ik dat maar eens doen, maar eerst maar eens kijken wat dat grapje zou moeten kosten  ;)

Edit: Het betreft een Audio Note DAC3 (met modificatie De Jong Systems) voor 2 euro ruggies.

)p(

Citaat van: Audioloog op maart 29, 2009, 11:02:31
Haha, inderdaad ja. Het frappante is dat ik het in jouw set wel degelijk een verbetering vond (alhoewel ik dat maar kort heb kunnen beoordelen natuurlijk), ik schijf het feit dat het bij mij een minder succes is toe aan het feit dat er meer te compenseren valt. Ach ja, je moet wat verzinnen om je keuzes rationeel te verantwoorden  ;D

Hehe...geldt wellicht ook voor mij tav van de verbeteringen die ik ervaar...mijn oren bedriegen mij zo vaak...maar je hebt wel gelijk ik hoor hier nauwelijks of het wel of niet aanstaat als ik er niet echt op let...en jol is het nog nooit opgevallen aan/uit of een andere target en zij kan heel goed luisteren...

peter

hifiman

Citaat van: )p( op maart 29, 2009, 11:12:58
Hehe...geldt wellicht ook voor mij tav van de verbeteringen die ik ervaar...mijn oren bedriegen mij zo vaak...maar je hebt wel gelijk ik hoor hier nauwelijks of het wel of niet aanstaat als ik er niet echt op let...en jol is het nog nooit opgevallen aan/uit of een andere target en zij kan heel goed luisteren...

peter
Het verschil hier met en zonder is echt heel erg groot en direkt hoorbaar.  :alien:

hifiman

Na het statement van vanochtend over het behouden van de Avalon luidsprekers heb ik toch nog wat op te biechtten  ;D

We gaan even 2 weken terug in de tijd. Dat was namelijk ongeveer het moment dat ik echt serieus begon te overwegen om de avalons de deur te wijzen en andere luidsprekers te gaan aanschaffen. De gedachte hierachter was niet zozeer om "betere" luidsprekers te vinden, maar om een sidegrade te doen naar luidsprekers die minder lastig te matchen zijn en liefst ook wat vergevingsgezinder zijn. De avalons kunnen fantastisch klinken maar daar is wel de juiste apparatuur voor nodig. Of om een mede eigenaar te quoten:

In conclusion, the Monitors are great speakers worthy of the Avalon name but leave wondering whether you are toying with your hobby or your hobby is toying you

Om een lang verhaal nog wat langer te maken, ik ben vanaf dat moment gewoon eens lekker gaan rondkijken (op internet bedoel ik, alsmede op dit forum) naar wat er al zo is op monitor gebied in de prijsklasse < 4000 euro per paar. 

Ik ben toen begonnen met mijn eigen topic van 2 jaar geleden nog eens door te lezen (ik was toen ook op zoek naar monitoren):
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=57884.0

Wederom werd ik daarbij (net als toen) nieuwsgierig naar de MBL 311E monitor luidsprekers. Ik heb deze nog steeds niet gehoord (ahum, tot 2 uur geleden dus, maar daar kom ik zo op  ;D ).

Een week geleden vond ik bij toeval een aanbieding van een demo set MBL 311E met volledige garantie voor de helft van de adviesprijs. Dat zou betekenen dat ik na verkoop van de Avalons maar heel weinig zou hoeven bij te leggen, dus financieel gezien op zich een interessante optie.
Wegens tijdgebrek (dwz vrijnemen op de juiste momenten is op dit moment toevallig net even een issue) was het er nog niet van gekomen om langs te gaan (3 uur rijden heen en terug) om ze te luisteren.

Ok de klok nu even terug naar gistermiddag. Terugreizend in de trein van de Doelen show naar huis zie ik opeens bij toeval een advertentie van Radio Correct waarin de MBL 311E wordt aangeboden. Ze blijken daar ook in de aanbieding te zijn (zij het een stuk duurder) , maar gezien de geringe afstand en het feit dat ze vandaag open waren ben ik dus zojuist even langs geweest om even uit nieuwsgierigheid toch te luisteren  ;D

Nu wist ik vantevoren wel dat Radio Correct niet de ideale zaak is om iets te beluisteren maar ik had nog extra pech, deze speakers (aangesloten op MBL versterking en cd speler) stond te midden van de TV sets. Nu was het gelukkig relatief rustig maar na 10 minuten geluisterd te hebben tussen de omroepberichten, de klanten die effe lekker voor 1 speakers gaan staan , een jankende baby en meer van dat soort ongein ben ik er maar weer vandoor gegaan  :-X De speakers stonden slechts anderhalve meter uit elkaar en links en rechts was ook nog eens omgewisseld  ;D

Ondanks deze barre luisteromstandigheden hebben ze in elk geval zeker geen slechte indruk bij me achtergelaten, integendeel ze klonken geweldig! Nou ja, voor zover je dat objectief kunt beoordelen in dit geval dan  :-\ Positief is natuurlijk wel dat ik ONDANKS deze omstandigheden ze toch een heel goede indruk bij me achterlieten, met andere woorden het smaakt wel naar meer. Wat ik bij de Avalons omschijf als "ze klinken wat kaal" was met de MBL's in elk geval verdwenen. Maar ja, de vraag is natuurlijk of dat nog zo is als ze hier bij mij in de kamer aangesloten op mijn set staan...

Laat ik het zo zeggen, ik heb genoeg gehoord om ze te hebben durfen kopen als ik nog niks zou hebben en de "halve" prijs in acht genomen waarvoor ik ze zou kunnen kopen! Maar als het gaat om een conclusie of ik er goed aan doe de avalons door deze speakers te vervangen, op die vraag kan ik helaas nog niet echt een zinnig antwoord geven..





hifiman

Voordat ik naar Radio Correct vertrok vanochtend had ik dus min of meer de conclusie getrokken dat ik beter de Avalons kan houden en de NOS DAC route maar weer eens moet gaan verkennen.

Nu twijfel ik weer, wat is wijsheid.. Andere speakers en daarmee een meer vergevingsgezinde set creeeren waarbij de hobby niet meer met mij speelt maar ik weer met de hobby. Of de Avalons behouden en toch proberen de rest van de keten het naar de zin van de Avalons (en mij  ;D ) te maken..

Tsja op dit moment weet ik het echt even niet.. De enige manier om daar achter te komen is de MBL speakers hier te beluisteren maar dat zit er in de praktijk niet in vrees ik. Een NOS DAC beluisteren thuis zie ik dan inderdaad wel weer als een reeele mogelijkheid, maar de MBL's blijven natuurlijk ook geen maanden te koop staan (voor die prijs), plus er is geen budget voor een DAC (op dit moment) terwijl een speaker sidegrade (in dit geval) weinig hoeft te kosten.

Ik prefereer overigens een oplossing waarbij ik niet alteveel geld meer in de stereo set steek (voorlopig), maar dan moet dat wel een bevredigende oplossing zijn want anders begint het hele upgrade spel weer van voren af aan natuurlijk  :whatsthat:

garmtz

Ik zou niet naar de MBL's overstappen, maargoed, dat ben ik... Als je toch overweegt de MBL te beluisteren, doe dat dan in je eigen omgeving en liefst voor een week. Er moet toch zeker een mogelijkheid zijn dit te doen? NOS doet bepaalde zaken goed, maar is ook niet zaligmakend. Tenminste, het gaat nog steeds om de totale kwaliteit van de DAC.

Je zit nu in en dead-lock situatie: een minder 'revealing' speaker verhult bepaalde zaken en zal dus uiteindelijk niet zo goed kunnen gaan klinken als de rest van de set goed is als de Avalon. Echter, de versterker en bron upgraden zal weer meer geld kosten, tenzij je heel slim 2e hands gaat shoppen. Ik denk dat scrutinizer wel wat tips voor je heeft in deze... ;)

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 29, 2009, 13:54:56
Ik zou niet naar de MBL's overstappen, maargoed, dat ben ik...
Hoi Garmt,

Ken je de monitors in kwestie eigenlijk?  (heb je ze wel eens beluisterd bedoel ik)

Citaat van: garmtz op maart 29, 2009, 13:54:56
Als je toch overweegt de MBL te beluisteren, doe dat dan in je eigen omgeving en liefst voor een week.
Dat zou inderdaad ideaal zijn, maar dat zit er niet in, ik ken maar 2 zaken die hem verkopen en beiden hebben nog 1 set staan (de 311 wordt sinds kort niet meer gemaakt). Bij de verweg halve prijs dealer hoef ik er denk ik net zo min over te beginnen als bij Radio Correct  :confused:

Citaat van: garmtz op maart 29, 2009, 13:54:56
Er moet toch zeker een mogelijkheid zijn dit te doen? NOS doet bepaalde zaken goed, maar is ook niet zaligmakend. Tenminste, het gaat nog steeds om de totale kwaliteit van de DAC.
Dat is waar. Daarom wil ik ook niet zomaar de eerste de beste NOS DAC proberen, ik denk dat inderdaad richting Audio Note maar dat zijn geen goedkope jongens  ;D

Citaat van: garmtz op maart 29, 2009, 13:54:56
Je zit nu in en dead-lock situatie: een minder 'revealing' speaker verhult bepaalde zaken en zal dus uiteindelijk niet zo goed kunnen gaan klinken als de rest van de set goed is als de Avalon.
Ik weet het niet Garmt. Het "kale" van de Avalons is iets wat ik met mijn vorige speakers niet heb waargenomen, sterker nog met de elektrostaten die ik een blauwe maandag heb gehad was ik eigenlijk supertevreden hoe het klonk (op de laagextensie na dan). Deze zijn zoals je weet om praktische redenen (en om de vrede met de wederhelft te bewaren  ;D ) de deur uitgegaan. Dat geweldig klinken (in mijn perceptie) was met de Lyngdorf en een Squeezebox met Monica NOS DAC destijds! Tuurlijk, de Avalons zullen de potentie hebben om nog beter te klinken, maar dat zal wederom wat flinke investeringen betekenen hetgeen ik eigenlijk liever niet wens te doen.

Het voelt inderdaad op dit moment wel als een deadlock situatie..

Citaat van: garmtz op maart 29, 2009, 13:54:56
Echter, de versterker en bron upgraden zal weer meer geld kosten, tenzij je heel slim 2e hands gaat shoppen. Ik denk dat scrutinizer wel wat tips voor je heeft in deze... ;)
Ik heb dus zelf het idee dat de Lyngdorf versterker voor mij nog steeds een prima keuze is, ook toen we deze vergeleken met 2 andere versterkers van jou een tijdje terug kwam de Lyngdorf erg goed uit de verf.

Qua bron snap ik je opmerking wel, de Transporter is inderdaad niet de beste bron, vandaar ook mijn gedachte daar weer een externe dac aan te hangen tezijnertijd.

Ik weet niet of Scrutinizer nog een tip heeft voor een afvallige (streaming)  ;D  ;)

Groetjes,

Ronald


molle

Wat is eingenlijk een NOS DAC. Ik vind er maar weinig over terug. Ben eigenlijk ook een beetje op zoek naar een relatief goedkope DAC voor mijn Wadia 170i. Iemand een idee?
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

hifiman

Citaat van: molle op maart 29, 2009, 14:09:58
Wat is eingenlijk een NOS DAC. Ik vind er maar weinig over terug. Ben eigenlijk ook een beetje op zoek naar een relatief goedkope DAC voor mijn Wadia 170i. Iemand een idee?
Een DAC die geen oversampling doet en meestal ook geen filtering doet. Meet technisch gezien een nachtmerrie maar toch zweren een hoop mensen erbij  ;D Voordeel is dat ze door hun simpelheid vaak goedkoop zijn (Audio Note even niet meegeteld).

Linkje: http://www.sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html

molle

Citaat van: Audioloog op maart 29, 2009, 14:16:57
Een DAC die geen oversampling doet en meestal ook geen filtering doet. Meet technisch gezien een nachtmerrie maar toch zweren een hoop mensen erbij  ;D Voordeel is dat ze door hun simpelheid vaak goedkoop zijn (Audio Note even niet meegeteld).

Ok. En waar kan ik dit vinden? Heb net nog op het net een MF X-DAC zien staan maar weet niet of het iets is.
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

hifiman

Citaat van: molle op maart 29, 2009, 14:19:56
Ok. En waar kan ik dit vinden? Heb net nog op het net een MF X-DAC zien staan maar weet niet of het iets is.
In elk geval niet bij de media markt  ;D

Gewoon effe zoeken op NOS dac's... Er zijn er zat, van bouwpakket tot kant en klaar, van een paar tientjes tot duizenden euro's.

MF maakt geen NOS DAC's bij mijn weten..

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

molle

Citaat van: Audioloog op maart 29, 2009, 14:21:54
In elk geval niet bij de media markt  ;D

Gewoon effe zoeken op NOS dac's... Er zijn er zat, van bouwpakket tot kant en klaar, van een paar tientjes tot duizenden euro's.

MF maakt geen NOS DAC's bij mijn weten..

De MF is inderdaad geen NOS maar een gewone DAC ;) Thx. Effe googelen ;D
STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

hifiman

Citaat van: molle op maart 29, 2009, 14:27:05
De MF is inderdaad geen NOS maar een gewone DAC ;) Thx. Effe googelen ;D
Yep, hoef je je bank(stel) niet voor uit.  ;)

frank2

Een zeer goede DAC (vlgs een audiokenner) is de ps audio digilink2. Is al een wat oudere dac. Is tweedehands te koop bij mijn dealer.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren