hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 31, 2009, 16:05:38
Geen oude laptop of rammel PC liggen?
Mijn laptop heeft ook geen ouderwetse seriele porten  :-X


celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Op mijn laptop hebben ze ook de parallel en seriele poort wegbezuinigd  :baaa:  nu kan ik dadelijk mijn cnc router niet aansluiten.
Zijn er geen USB -> RS232/LPT omzetters te koop oid?

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 31, 2009, 16:10:29
Geen oude Pentium 2 bak liggen?
Ik heb geen ouwe zooi in huis  :devil: , ik ben nogal het opruimerige type zeg maar  ;D

hifiman

Citaat van: Kjelt op januari 31, 2009, 16:14:01
Op mijn laptop hebben ze ook de parallel en seriele poort wegbezuinigd  :baaa:  nu kan ik dadelijk mijn cnc router niet aansluiten.
Zijn er geen USB -> RS232/LPT omzetters te koop oid?
Jazeker, sterker nog ik heb er eentje, maar of dat onder linux gaat werken.. Afijn ik zou het kunnen proberen natuurlijk. Liever haal ik zo'n kaartje als ik de seriele port dan opblaas is het geen ramp zeg maar  :alien:

celerontje

Er bestaat ook een Windows versie van Lirc, WinLirc.
Misschien helpt dat?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari 31, 2009, 16:17:57
Er bestaat ook een Windows versie van Lirc, WinLirc.
Misschien helpt dat?
Niet als je geen seriele port hebt  ;D

celerontje

Maar dan kan je WEL de USB converter gebruiken!
Valt het kwartje? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


searcher

Top Ronald echt klasse ....... ik wacht je pm af en dan  :o

Misschien kan je een mooi afwerk bakje maken zodat je de witte beugels niet meer ziet  :hehe:

                                                                                                                      Gr Searcher



hifiman

Citaat van: searcher op januari 31, 2009, 19:28:54
Top Ronald echt klasse ....... ik wacht je pm af en dan  :o

Misschien kan je een mooi afwerk bakje maken zodat je de witte beugels niet meer ziet  :hehe:

                                                                                                                      Gr Searcher
Je hebt PM.

Ik zat ook al aan zoiets te denken ja. Aan de andere kant, die beugels storen ons (in tegenstelling tot wat we vooraf verwacht hadden) totaal niet!

hifiman

Vandaag is er een mijlpaal bereikt  :)

De set is wat mij betreft voorlopig even af!  :laugh:

En dat zeg ik niet alleen omdat er de komende tijd even geen budget meer is  :P maar vooral omdat ik nu gewoon heel erg tevreden ben met de spullen die er nu staan  :wub: Zowel qua muziek luisteren als qua film kijken ben ik momenteel een gelukkig man  :thumbs-up: Het eerste heeft met name te maken met het bijstellen van mijn verwachtingen en het tweede meer puur met de afgelopen upgrades  :alien:

Ik ga hier nu niet beweren dat ik nooit meer wat ga veranderen, maar de tijd is nu aangebroken om de komende periode eens gewoon te genieten van muziek en films.  :yin-yang:

Kjelt

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2009, 21:43:45
omdat ik nu gewoon heel erg tevreden ben .............   de tijd is nu aangebroken om de komende periode eens gewoon te genieten
O0 :thumbs-up:

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2009, 21:43:45
maar vooral omdat ik nu gewoon heel erg tevreden ben met de spullen die er nu staan  :wub: Zowel qua muziek luisteren als qua film kijken ben ik momenteel een gelukkig man  :thumbs-up: Het eerste heeft met name te maken met het bijstellen van mijn verwachtingen en het tweede meer puur met de afgelopen upgrades  :alien:

8) Ik geloof het deze keer ook nog  :o Ik krijg steeds meer echt het gevoel dat je je verwachtingen onder controle hebt  :)

peter

-madison-

Goeie zaak!
Je hebt dan ook niet de minste spullen staan ;) 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

HTip

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2009, 21:43:45
Vandaag is er een mijlpaal bereikt  :)

De set is wat mij betreft voorlopig even af!  :laugh:

En dat zeg ik niet alleen omdat er de komende tijd even geen budget meer is  :P maar vooral omdat ik nu gewoon heel erg tevreden ben met de spullen die er nu staan :wub: Zowel qua muziek luisteren als qua film kijken ben ik momenteel een gelukkig man  :thumbs-up: Het eerste heeft met name te maken met het bijstellen van mijn verwachtingen en het tweede meer puur met de afgelopen upgrades  :alien:

Ik ga hier nu niet beweren dat ik nooit meer wat ga veranderen, maar de tijd is nu aangebroken om de komende periode eens gewoon te genieten van muziek en films:yin-yang:

:thumbs-up: Belangrijke mijlpaal inderdaad!! En dat is waar je uiteindelijk ook voor doet O0

EDIT: Trouwens nog een mijlpaal... De volgende post is de 4000e :o :o :o
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: )p( op januari 31, 2009, 22:53:57
8) Ik geloof het deze keer ook nog  :o Ik krijg steeds meer echt het gevoel dat je je verwachtingen onder controle hebt  :)

peter
Hoi Peter,

Dat is ook zo. Verschil met vorige keren dat ik iets dergelijks riep is dat ik dat riep omdat ik VOND dat ik tevreden zou moeten zijn met wat ik had, echt happy was ik er op zo'n moment niet mee. Nu dus wel  :) Heb er voor het eerst ook echt een blij gevoel bij.

Nu is het met beeld altijd al makkelijk geweest dan met geluid (vind ik), bij beeld upgrades zijn de resultaten een stuk voorspelbaarder. Bij audio lijkt het soms wel alsof je je eigen staart achterna loopt en die nooit te pakken krijgt :P

Groetjes,

Ronald

hifiman


danielo

Ach een 1tje meer of minder wat maakt dat nou uit...

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

hifiman

Gisteravond ben ik nog even bezig geweest met het winlirc verhaal.

Het begon met de usb -> rs232 convertor die ik niet aan de praat kreeg in vista (met winxp voorheen deed tie het prima :P).
Afijn toen bleek dus op mijn windows pc wel 1 ouderwetse seriele port te zitten dus daar mijn zelf geknutstelde IR receiver aangehangen.

Winlirc ontving commando's maar bleef maar zeuren dat ze invalid waren. Raar want voorheen onder linux werkte dat prima.
Daarnaast heb je dan weer girder of iets dergelijks nodig om commando's te kunnen gaan sturen.

Kortom conclusie van gisteravond: winlirc sucks!  :devil:

hifiman

Vanochtend dus toch maar gedaan waar ik gisteravond geen zin in had, namelijk linux op de windows pc erbij geinstalleerd :P
Windows partitie shrinken, linux partitie aanmaken en toen begon het vele kippen en eieren verhaal  ;D

Gelukkig waren de kip en ei problemen die ik tegenkwam allemaal zaken waar ik in mijn linux leventje al eens eerder mee te maken heb gehad, dus ik heb ze 1 voor 1 kunnen tekkelen  :sly:

Ik noem ze hier nog even:
probleem: debian etch installeren lukte niet omdat sata cdrom niet ondersteund werd
oplossing: debian lenny netinstall iso gedownload, deze ondersteunde mijn cdrom speler wel

probleem: grub maakte er een potje van (heb zowel sata als pata devices in de pc) en zowel linux als windows wilden niet meer booten
oplossing: grub handmatig geconfigureerd en geinstalleerd, toen kon ik windows weer booten en linux ook (ware het niet dat ik tegen het volgende aanliep)

probleem: de 2.6.26-1 kernel bleek mijn sata controller niet te ondersteunen dus het booten resulteerde in een kernel panic
oplossing: lenny geupgrade naar sid unstable, dit maakte geen moer uit helaas want er zaten geen nieuwe kernel images bij  :P
oplosing 2: een debian repository gevonden met nieuwere kernels, deze toegevoegd aan apt-sources , nieuwere kernel erop en hop nu deden de sata disks het en wilde linux normaal booten

probleem: zolang de kernel het niet deed gebruikt ik de linux rescue disk kernel, deze ondersteunde wel mijn sata devices maar niet mijn ethernet controller. Om de bovenstaande nieuwere kernel te kunnen binnen halen was dit wel noodzakelijk
oplossing: nieuwere linux rescue disk gedownload, deze ondersteunde wel mijn ethernet controller

probleem: lirc modules werken niet vanwege de andere kernel (wet van behoud van ellende!)
oplossing: lirc-modules source opgehaald en gecompileerd tegen de sources van mijn nieuwere kernel, nu kon ik de lirc_serial module laden

probleem: lirc_serial module wilde niet laden omdat de UART al bezet zou zijn
oplossing: setserial uart none (of iets van die strekking)

Zo no had ik eindelijk mijn /dev/lirc device en was ik in businnes  ;D

hifiman

Het plan was als volgt: eerst met irrecord een profiel (lircd.conf) maken van de jvc hd350 AB, dan wat codes (toetsen) capturen , deze editen en dan naar de Logitech Harmony zenden.

Zo gezegd zo gedaan, dit is mijn lircd.conf van de jvc hd350 AB:

begin remote

  name jvc
  bits            8
  flags SPACE_ENC|NO_HEAD_REP|CONST_LENGTH
  eps            30
  aeps          100

  header       8537  4107
  one           630  1448
  zero          630   416
  ptrail        633
  pre_data_bits   8
  pre_data       0xCE
  gap          45827
  min_repeat      1
  toggle_bit_mask 0x0

      begin codes
          Ok                       0xF4
          left                     0x6C
          right                    0x2C
          up                       0x80
          down                     0x40
          input                    0x10
          lens                     0x0C
          menu                     0x74
          test                     0x9A
          back                     0xC0
          user1                    0x36
       end codes

end remote


Oh, en had ik al gezegd dat winlirc sucks? Want daar lukte dit dus mooi niet mee (zelfde pc, zelfde seriele port, zelfde IR receiver)  :tounge:

hifiman

De tijd was gekomen om een code te gaan zenden. Even snel een IR led met diode en weerstand in serie aan de DTR van de RS232 port gehangen (zie foto) en met de scope gekeken of er signaal kwam als ik met irsend een commando verstuurde. Dat was het geval, het principe werkte dus in elk geval  :)

Vervolgens met een digitale camera gecheckt of ik licht uit de IR led zag komen. Nee dus... De weerstand gebypassed en jawel nu zag ik een zwak licht uit de led komen.

Vervolgens geprobeerd een code naar de Harmony te sturen en jawel dit werkt geslikt, ik had nu dus een werkende methode om zelf gebakken IR codes naar de Harmony te zenden.  :D

hifiman

So far so good, maar helaas loop ik daar gelijk ook vast. Want kijkende naar de codes die gecaptured zijn van de HD350 AB vallen twee dingen op:
- ze zijn maar 1 digit lang  :'(
- ze lijken niet op de codes die ik de tabel van JVC zie staan  :dozingoff:

Voor de grap (tegen beter weten in) even zelf een hex code van 2 digits in de lircd.conf gezet maar dan krijg ik een foutmelding dat ik een invalid code probeer te zenden.

Afijn ik ben met dit IR gebeuren lekker een uurtje of 6 van de straat geweest maar helaas nog zonder het beoogde doel te halen  :baaa: