hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: HTip op november 16, 2008, 08:48:27
Mooi speakers 8) Erg mooi geïntegreerd in je woonkamer ook.

Heb je verschillende speakers persoonlijk vergeleken of op basis van recensies?

Geldt dat alleen voor een 5.1 opstelling?
Dank je.

Nee ik heb niks vergeleken, het is wat lastig om een winkel binnen te stappen en dan te vragen of je even wat setjes dipole's kan vergelijken... Ik ben afgegegaan op wat meningen van anderen, op de prijs en op het uiterlijk van deze speakers en niet te vergeten de mogelijkheid om ze zowel als dipole als als bipole te kunnen inzetten. ^-^

In een 5.1 opstelling zouden de surrounds aan de zijkant moeten hangen dus zou je dipolen nodig hebben, in een 7.1 opstelling hang je an de zijkant dipolen en aan de achterkant bipolen. Ik heb dus een 4.1 opstelling met dipolen achter.  ;D

HTip

Citaat van: Audioloog op november 16, 2008, 10:30:43
Nee ik heb niks vergeleken, het is wat lastig om een winkel binnen te stappen en dan te vragen of je even wat setjes dipole's kan vergelijken... Ik ben afgegegaan op wat meningen van anderen, op de prijs en op het uiterlijk van deze speakers en niet te vergeten de mogelijkheid om ze zowel als dipole als als bipole te kunnen inzetten. ^-^

In een 5.1 opstelling zouden de surrounds aan de zijkant moeten hangen dus zou je dipolen nodig hebben, in een 7.1 opstelling hang je an de zijkant dipolen en aan de achterkant bipolen. Ik heb dus een 4.1 opstelling met dipolen achter.  ;D
Ik ben zelf ook aan 't kijken extra surroundspeakers als uitbreiding van 5.1 naar 7.1, maar heb alleen plaats voor bi-/dipolen aan de achterwand.

Begrijp ik goed dat niet alle dipoolspeakers inzetbaar zijn als bipool?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

hifiman

Citaat van: HTip op november 16, 2008, 10:37:36
Ik ben zelf ook aan 't kijken extra surroundspeakers als uitbreiding van 5.1 naar 7.1, maar heb alleen plaats voor bi-/dipolen aan de achterwand.

Begrijp ik goed dat niet alle dipoolspeakers inzetbaar zijn als bipool?
Dat klopt, alleen enkele hebben die mogelijkheid!

celerontje

't is toch eigenlijk alleen maar een simpel schakelaartje?
Want een speaker in tegenfase zetten is toch eigenlijk de - en + omdraaien van de desbetreffende driver?
Of denk ik te simpel?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op november 16, 2008, 14:26:51
't is toch eigenlijk alleen maar een simpel schakelaartje?
Want een speaker in tegenfase zetten is toch eigenlijk de - en + omdraaien van de desbetreffende driver?
Of denk ik te simpel?
Klopt 2x

celerontje

Dus als je een oud setje bipolen hebt die toch allang uit de garantie zijn, kan je eventueel ook zelf een schakelaartje erin knutselen. ;D

Ik heb vanaf heden een tip om de ruimtelijkheid van je surroundinstallatie te testen:
Chapter 4 van de film ''Master and Commander''
Je sub BEUKT echt, de kogels vliegen je om de oren.
Ik heb 'm op DVD, maar de Blu-ray zal wel helemaal geweldig klinken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

)p(

Citaat van: celerontje op november 16, 2008, 14:37:56

Ik heb vanaf heden een tip om de ruimtelijkheid van je surroundinstallatie te testen:
Chapter 4 van de film ''Master and Commander''
Je sub BEUKT echt, de kogels vliegen je om de oren.
Ik heb 'm op DVD, maar de Blu-ray zal wel helemaal geweldig klinken.

Ik vind eigenlijk qua ruimtelijkheid de scenes in het schip nog indrukwekkender...waar je zowel boven als onder je het hout hoort kraken waardoor het net is of je er zelf aanwezig bent...fantastisch gedaan  8)

peter

bmateijsen

Citaat van: HTip op november 16, 2008, 10:37:36
Ik ben zelf ook aan 't kijken extra surroundspeakers als uitbreiding van 5.1 naar 7.1, maar heb alleen plaats voor bi-/dipolen aan de achterwand.

Begrijp ik goed dat niet alle dipoolspeakers inzetbaar zijn als bipool?

Je sides en surrounds moeten natuurlijk wel van exact dezelfde luidspreker zijn. ;)

celerontje

Citaat van: )p( op november 16, 2008, 16:18:29
Ik vind eigenlijk qua ruimtelijkheid de scenes in het schip nog indrukwekkender...waar je zowel boven als onder je het hout hoort kraken waardoor het net is of je er zelf aanwezig bent...fantastisch gedaan  8)

peter
Dat klopt ook, zeer mooi gedaan.
Jammer dat Pirates of the Caribbean niet zo is afgemixt.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Audiofiel

Master & Commander is qua geluid überhaupt de beste soundtrack van alle films tot nu toe. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HTip

Citaat van: bmateijsen op november 16, 2008, 16:23:04
Je sides en surrounds moeten natuurlijk wel van exact dezelfde luidspreker zijn. ;)
Weet ik en zou ik ook heel graag willen, maar die kan ik helaas niet plaatsen ::) :-\ In mijn topic staat aan welke ik zit te denken... ;)

Citaat van: Audiofiel op november 16, 2008, 18:11:22
Master & Commander is qua geluid überhaupt de beste soundtrack van alle films tot nu toe. 8)
Dan moet ik die binnenkort ook maar eens gaan luisteren :)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

garmtz

Citaat van: HTip op november 16, 2008, 08:48:27
Geldt dat alleen voor een 5.1 opstelling?

THX heeft ook aanbevelingen voor 7.1. Hierbij plaats je de sides nog steeds exact naast je en de rears met hun tweeters in fase 'wijzend' naar de sides. Oftewel, bij je rears verwissel je dan rechts en links.

hifiman

Citaat van: garmtz op november 17, 2008, 09:19:12
THX heeft ook aanbevelingen voor 7.1. Hierbij plaats je de sides nog steeds exact naast je en de rears met hun tweeters in fase 'wijzend' naar de sides. Oftewel, bij je rears verwissel je dan rechts en links.
Hoi Garmt,

Is het niet andersom? De rears met de tweeters in fase richting de sweetspot ?

Immers anders zou je ook L en R niet hoeven te verwisselen...

bmateijsen

Citaat van: HTip op november 16, 2008, 20:52:49
Weet ik en zou ik ook heel graag willen, maar die kan ik helaas niet plaatsen ::) :-\ In mijn topic staat aan welke ik zit te denken... ;)
Dan moet ik die binnenkort ook maar eens gaan luisteren :)

Dan kan je beter gewoon 5.1 blijven draaien..  Sides en surrounds vormen namelijk een phantom surround, dus het is cruciaal dat ze exact hetzelfde zijn. Anders is het net als stereo met 2 verschillende luidsprekers ;D

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 17, 2008, 09:23:11
Hoi Garmt,

Is het niet andersom? De rears met de tweeters in fase richting de sweetspot ?

Immers anders zou je ook L en R niet hoeven te verwisselen...

Voor de sides moeten de tweeters in fase zijn met de fronts, voor de rears moeten de tweeters die naar de sides wijzen in fase zijn met de sides. Dus wat voor de sides links en rechts is, is voor de rears andersom... ;)

Als rears heeft een dipool alleen zijn 'nul' naar de fronts gericht. feitelijk kun je niet spreken van in of uit fase met de fronts, alleen met de sides is dit evident. Verder is het geluid t.o.v. de fronts meer gedecorreleerd dan met de sides, dus in fase met de sides is in dat geval belangrijker dan met de fronts...

* zoekt op THX naar de informatie, is voor mij ook lang geleden... ;) *

Er staan geen aanbevelingen meer op de THX site voor dipool rears. THX beveelt direct-stralende rears aan, dicht tegen elkaar geplaatst.


hifiman

Citaat van: garmtz op november 17, 2008, 10:04:09
Voor de sides moeten de tweeters in fase zijn met de fronts, voor de rears moeten de tweeters die naar de sides wijzen in fase zijn met de sides. Dus wat voor de sides links en rechts is, is voor de rears andersom... ;)
A ok, dan hebben we het dus over hetzelfde want in dat geval zijn de tweeters die naar de sweetspot gericht staan dus in fase met de fronts (in hoeverre dat relevant is of niet is weer een ander verhaal).

Citaat van: garmtz op november 17, 2008, 10:04:09
Als rears heeft een dipool alleen zijn 'nul' naar de fronts gericht. feitelijk kun je niet spreken van in of uit fase met de fronts, alleen met de sides is dit evident. Verder is het geluid t.o.v. de fronts meer gedecorreleerd dan met de sides, dus in fase met de sides is in dat geval belangrijker dan met de fronts...

* zoekt op THX naar de informatie, is voor mij ook lang geleden... ;) *

Er staan geen aanbevelingen meer op de THX site voor dipool rears. THX beveelt direct-stralende rears aan, dicht tegen elkaar geplaatst.
Mijn situatie: 5.1 met de surrounds achter ipv opzij wordt inderdaad zowiezo niet beschreven, het is een compromis helaas...

Raphie

zou me er geen zorgen over maken: je hebt je indirecte afstraal gedrag al doordat de speaker boven je hangen. en niet op oorhoogte.

Niet alleen esthetisch goed dus, maar ook qua afstraling een doordacht "compromis"
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Raphie op november 17, 2008, 10:37:32
Niet alleen esthetisch goed dus, maar ook qua afstraling een doordacht "compromis"
En Raphie goedgekeurd!   :D  ;)

Raphie

JBL PRX Power!

garmtz

Inderdaad een prima oplossing hoor, maar ik wilde Audioloog even aangeven wat de theorie ons allemaal leert. Vervolgens die theorie fijn praktisch aanwenden natuurlijk... ;D

searcher

Citaat van: Audioloog op november 15, 2008, 16:21:17
Dank je, dat ik het nog mag meemaken dat jij een positieve uitspraak doet in mijn topic  ;D  ;)

;D Raphie kan wel vriendelijk zijn  ;)

Mooie oplossing Ronald maar nu wel laten hangen  ;) :D



tiptop

Hoi Ronald,

Had even je topic een paar dagen niet meer gezien.

Mooi zo de surroundluidsprekers 8)

Wanneer worden ze gemod? ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.


HTip

Citaat van: bmateijsen op november 17, 2008, 09:31:07
Dan kan je beter gewoon 5.1 blijven draaien..  Sides en surrounds vormen namelijk een phantom surround, dus het is cruciaal dat ze exact hetzelfde zijn. Anders is het net als stereo met 2 verschillende luidsprekers ;D
Dacht ik al :-\ Ga er nog eens goed over nadenken. Als ik andere vragen heb, stel ik ze wel in mijn eigen topic ;) Bedankt in ieder geval voor het meedenken...

En Ronald, al meer geluisterd en nog steeds tevreden?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive