hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 12:19:15
Ja. Kan niet anders. De afwijking die een DAC geeft, is kleiner dan wat ons gehoor kan detecteren. Voor het gehoor zijn ze dus gelijk. In de praktijk heb je te maken met amplitudeverschillen en dat is dan alles qua hoorbaarheid.
Ok dan weet ik genoeg  ;D Ik zal je verder niet vermoeien met mijn mening hierover. Althans niet in mijn eigen topic  >:D

Edit: Ik vrees dat ik het toch niet kon laten  ;D

dekkersj

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 12:31:08
Ik wil niemand kwaad maken hoor, maar durf je dit echt glashard te beweren, dekkersj?
Jij zegt dus dat zolang de gemeten amplitude gelijk is, dat je geen verschil hoort?
De enige manier om tot deze conclusie te komen is met getalletjes goochelen, bij zelf luisteren lijkt het me onmogelijk om deze conclusie te trekken.
Ik word ook helemaal niet kwaad. De rust zelve  ;)

Voor een goed vergelijk moet je eerst de amplitude gelijk maken tussen 2 DAC's. Daarna zul je zelf merken dat het verschil helemaal niet hoorbaar is. Niet aankomen met halve producten (zoals non-oversampling DAC's etc) of kapotte of oscillerende ontwerpen.

Ga het maar na: de lineariteit is zo goed dat het nog beter is dan een 16bit systeem en dan heb je het over fouten <-90dBFS. Dat is onder de gehoorgrens. Het kan dus niet anders dat er geen verschil is. Het zou juist heel vreemd zijn (en een indicatie dat er iets goed fout is!) als er verschillen zijn.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

celerontje

Maar daar zit het punt!
Jij baseerd je uitleg op getallen!
En niet alles is te verklaren in getallen, schema's en meetrapporten.
Als de mens alles zou kunnen meten, hadden we al een wetenschappelijk beeld van het hiernamaals gehad, bij wijze van spreken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Jacco, bijna elke DAC klinkt anders (en inderdaad laat ik NOS DACs even buiten beschouwing), het verschil tussen mijn PS Audio Ultralink II DAC en bijvoorbeeld de Behringer SRC2496 is zo ontzettend groot, je zou het eens moeten komen horen! (en mijn vergelijk ervaring is zeker niet beperkt tot deze twee DACs).

garmtz

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 10:57:05
Allen positieve zaken op het laatste punt na. Ik licht dat punt even toe. Als jullie Nils Lofgren met het album Acoustic Live dan weet je hoe echt die gitaaraanslagen klinken, alsof de snaren gewoon op "knappen" staan zo klinkt het. Welnu dat "effect" lijkt nu minder te zijn  ::)

Misschien is de transientweergave nu schoner, dus BETER en moet je daar aan wennen. Als ik soms "Keith don't Go" hoor (liever niet, maargoed... ::)) op sommige sets, kan ik me scheren met de transienten. Op een echt goede set klinkt de track veel 'zachter' (geen aanzet/vervorming) en NATUURLIJKER.

dekkersj

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 12:42:50
Maar daar zit het punt!
Jij baseerd je uitleg op getallen!
En niet alles is te verklaren in getallen, schema's en meetrapporten.
Als de mens alles zou kunnen meten, hadden we al een wetenschappelijk beeld van het hiernamaals gehad, bij wijze van spreken.
Dat heeft er natuurlijk niets mee te maken.

En ik baseer mijn oordeel ook op uitgebreide luistertesten waarbij de koppeling apparaat - luisteraar is uitgeschakeld geweest. Dan verdwijnen de verschillen als sneeuw voor de zon en blijkt dat de getallen gelijk hadden. Maar je hoeft het niet aan te nemen natuurlijk.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 12:45:29
Jacco, bijna elke DAC klinkt anders (en inderdaad laat ik NOS DACs even buiten beschouwing), het verschil tussen mijn PS Audio Ultralink II DAC en bijvoorbeeld de Behringer SRC2496 is zo ontzettend groot, je zou het eens moeten komen horen! (en mijn vergelijk ervaring is zeker niet beperkt tot deze twee DACs).
Na gelijktrekken is ook dat verschil verdwenen. Of er moet iets goed mis zijn in de elektronica.

Maar laat ik het eens proberen om te draaien: wat maakt het nu dat de ene DAC anders klinkt dan de andere? Op technisch gebied dan en dan ook graag met getallen er bij. Als ik me goed herinner ben jij ook technicus dus jij zult dat goed onder woorden moeten kunnen brengen. Laten we eens de diepte in gaan.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 13:02:28
Na gelijktrekken is ook dat verschil verdwenen. Of er moet iets goed mis zijn in de elektronica.
Ik zou het je graag eens laten horen!

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 13:02:28
Maar laat ik het eens proberen om te draaien: wat maakt het nu dat de ene DAC anders klinkt dan de andere? Op technisch gebied dan en dan ook graag met getallen er bij. Als ik me goed herinner ben jij ook technicus dus jij zult dat goed onder woorden moeten kunnen brengen. Laten we eens de diepte in gaan.
Ik heb geen idee Jacco! Maar dat is dan ook het verschil tussen ons, zeker ik voel mij technicus in hart en nieren (daarmee niet zeggen dat ik net zoveel weet als jou), maar als ik een verschil hoor en ik kan het niet verklaren dan ga ik niet gelijk concluderen dat het dus tussen de oren zit. Wel ga ik er vanuit dat er een technische verklaring aan ten grondslag ligt.

En tuurlijk er zijn ook veel zaken waarbij ik mijn bedenking heb in de audio wereld en ja vaak zijn verschillen zo klein dat ik ook niet zeker weet of ik nu echt verschil hoor of dat het suggestie is, maar de verschillen tussen een goedkope en een dure dac horen wat mij betreft niet in die categorie.


hifiman

Citaat van: garmtz op augustus 11, 2008, 12:53:06
Misschien is de transientweergave nu schoner, dus BETER en moet je daar aan wennen. Als ik soms "Keith don't Go" hoor (liever niet, maargoed... ::)) op sommige sets, kan ik me scheren met de transienten. Op een echt goede set klinkt de track veel 'zachter' (geen aanzet/vervorming) en NATUURLIJKER.
Dat zou heel goed kunnen Garmt. De komende tijd gewoon eens lekker luisteren dus en dan pas concluderen of het onder de streep nu echt een verbetering is geweest.  ^-^

Joris1971

Citaat van: garmtz op augustus 11, 2008, 12:53:06
Misschien is de transientweergave nu schoner, dus BETER en moet je daar aan wennen. Als ik soms "Keith don't Go" hoor (liever niet, maargoed... ::)) op sommige sets, kan ik me scheren met de transienten. Op een echt goede set klinkt de track veel 'zachter' (geen aanzet/vervorming) en NATUURLIJKER.

Op welke cd staat het nummer van Keith don't go eigenlijk?

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:07:40
Ik zou het je graag eens laten horen!
Bereid je dan maar serieus voor op de uitkomst dat het niet hoorbaar blijkt te zijn. Dat is tot dusver nog altijd de uitkomst geweest van dergelijke testen. Die dan weer niet op mijn set zijn getest, maar op set's van verschillend pluimage. Van duur tot minder duur. En ook niet door mij alleen vastgesteld, maar anderen die het wel eens wilden meemaken of zeiden een goed gehoor te hebben.

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:07:40
Ik heb geen idee Jacco! Maar dat is dan ook het verschil tussen ons, zeker ik voel mij technicus in hart en nieren (daarmee niet zeggen dat ik net zoveel weet als jou), maar als ik een verschil hoor en ik kan het niet verklaren dan ga ik niet gelijk concluderen dat het dus tussen de oren zit. Wel ga ik er vanuit dat er een technische verklaring aan ten grondslag ligt.
Alleen als het aannemelijk is moet je op zoek gaan naar een technische verklaring. Als het niet aannemelijk is: organiseer een serieuze test en 99 tegen 100 dat het fantasie blijkt te zijn. Je hoeft het niet aan te nemen, maar ik doe dit al sinds 2004 en het komt keer op keer weer uit. Hoe je het ook test maakt niet uit, als het maar blind gebeurt en met voldoende trials. Probeer het maar eens.

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:07:40
En tuurlijk er zijn ook veel zaken waarbij ik mijn bedenking heb in de audio wereld en ja vaak zijn verschillen zo klein dat ik ook niet zeker weet of ik nu echt verschil hoor of dat het suggestie is, maar de verschillen tussen een goedkope en een dure dac horen wat mij betreft niet in die categorie.
Doe maar eens een serieuze test en je zult je mening moeten bijstellen. Dat voorspel ik je.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dre73

ik vind dat je dergelijke test alleen op je eigen set kan doen ,omdat je die door en door kent en daardoor iedere verandering makkelijker kunt waarnemen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

)p(

En vergeet niet dat je ook echt grote verschillen hoorde bij Alain toen we dachten dat er omgeschakeld was...  :-X  ;D

Overigens was ik nog erger...ik hoorde eerst niets, maar na Martins en jouw beschrijvingen hoorde ik het ook..hehe.. :-[  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 13:35:08
En vergeet niet dat je ook echt grote verschillen hoorde bij Alain toen we dachten dat er omgeschakeld was...  :-X  ;D

Overigens was ik nog erger...ik hoorde eerst niets, maar na Martins en jouw beschrijvingen hoorde ik het ook..hehe.. :-[  ;D
Dat klopt Peter! Daar speelde suggestie dus blijkbaar een grote rol! Ik dacht namelijk ook verschillen te horen NADAT anderen dat hadden uitgesproken.

Daarom zijn er ook zat situaties waarin ik zelf twijfel heb, echter er zijn er ook waarin ik dat niet heb en 1 daarvan is dus met de genoemde dac's.

dekkersj

Ik vind het prima dat jij vindt dat er verschillen zijn tussen DAC's. Daar gaat het mij ook verder helemaal niet om. Ik laat alleen een tegengeluid horen met daarbij een onderbouwing. Verder is het up to you  ;)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 11, 2008, 13:45:57
Ik vind het prima dat jij vindt dat er verschillen zijn tussen DAC's. Daar gaat het mij ook verder helemaal niet om. Ik laat alleen een tegengeluid horen met daarbij een onderbouwing. Verder is het up to you  ;)
En ik zou het nu juist mooi vinden als jij bij mij langs komt , de verschillen tussen die dac's hoort en dan even onderbouwt hoe dat kan  ;D

celerontje

Ronald, wat vindt je het fijne aan deze hobby?
Tweaken of luisteren?

En over je S/PDIF soldeerkunsten gesproken: Een full bitrate DTS track van een Blu-ray werkt ook probleemloos?
Aangezien de bitrate daarvan hoger is.

En wat zijn de eerstvolgende HT/Audio aankopen die je in gedachten hebt?

@Jacco: neem inderdaad een setje DAC's mee naar Ronald en ga lekker epirimenteren zou ik zeggen!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 13:50:46
Ronald, wat vindt je het fijne aan deze hobby?
Tweaken of luisteren?
Beiden  ;D

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 13:50:46
En over je S/PDIF soldeerkunsten gesproken: Een full bitrate DTS track van een Blu-ray werkt ook probleemloos?
Aangezien de bitrate daarvan hoger is.
Dat moet nog gaan blijken , zoniet dan weet ik waar de oorzaak ligt :P

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 13:50:46
En wat zijn de eerstvolgende HT/Audio aankopen die je in gedachten hebt?
Waarschijnlijk als eerste nu een nieuwe bron "a la de squeezebox". Maar het kan ook zijn dat ik eerst nog wat ga experimenteren met een scheidingstrafo.

Citaat van: celerontje op augustus 11, 2008, 13:50:46
@Jacco: neem inderdaad een setje DAC's mee naar Ronald en ga lekker epirimenteren zou ik zeggen!
Haha een setje dacs meenemen nog wel, ik heb er hier al twee waartussen ik claim verschil te horen, dus dat is al genoeg toch?

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:43:18

Daarom zijn er ook zat situaties waarin ik zelf twijfel heb, echter er zijn er ook waarin ik dat niet heb en 1 daarvan is dus met de genoemde dac's.

Een makkelijke test is te doen met je parallel filter...10 maal wel of niet laten inpluggen...je mag zolang luisteren als je wilt...

peter

celerontje

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 13:54:39
Beiden  ;D
Dat moet nog gaan blijken , zoniet dan weet ik waar de oorzaak ligt :P
Waarschijnlijk als eerste nu een nieuwe bron "a la de squeezebox". Maar het kan ook zijn dat ik eerst nog wat ga experimenteren met een scheidingstrafo.
Haha een setje dacs meenemen nog wel, ik heb er hier al twee waartussen ik claim verschil te horen, dus dat is al genoeg toch?

Altijd een leuk carnavalslied: ''Een doosie DAC's''
Heelaa hup, we doen eens iets geks, we gaan lekker luisteren met een doosie DAC's lalalalaa ;D

En wanneer heb je je HDMI infrastructuur ;) op het programma staan?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 13:57:53
Een makkelijke test is te doen met je parallel filter...10 maal wel of niet laten inpluggen...je mag zolang luisteren als je wilt...

peter
Haha was het maar waar Peter! Bij het inpluggen van dat filter knalt namelijk 1 op de zoveel keer ( 1 op 4 schat ik zo) de automaat eruit en daarmee gaat ook de squeezecenter pc uit. Eer alles weer draait ben je 5 minuten verder :P

hifiman


)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 14:04:22
Haha was het maar waar Peter! Bij het inpluggen van dat filter knalt namelijk 1 op de zoveel keer ( 1 op 4 schat ik zo) de automaat eruit en daarmee gaat ook de squeezecenter pc uit. Eer alles weer draait ben je 5 minuten verder :P


Oei...laat maar dan..hehe

peter

hifiman

Even een geheugensteuntje aan mijzelf na een nachtje woelen in bed  ;D

De volgende zaken ten uitvoer brengen:

  • tijdelijk een schakelaar aanbrengen op randaarde naar stereo versterker en kijken of er hoorbaar verschil is met/zonder randaarde
  • zelf aangelegde randaarde in cd transport weer verwijderen, apparaat is er niet voor ontworpen en doel was met name een beter netsnoer. Als ik het zie zitten tevens een chassisdeel plaatsen zodat er een LAT netsnoer op kan.

De volgende opties nader onderzoeken:

  • analoge connecties van de op de TV aangesloten dvd speler (oppo) en karaoke dvd speler (maxgear) eventueel verwijderen van de stereo versterker, deze twee zaken worden nauwelijks gebruikt en als ze dan een keer nodig zijn dan kan dit via de Marantz waar deze apparaten reeds digitaal op aangesloten staan.
  • AC outlet van Marantz SR-7400 naar Berhringer DSP1124, erg handig gaat de behringer tegelijk aan en uit met de Marantz, tevens kan dit dan dus met de AB ipv handmatig  ;)
  • DC trigger Marantz SR-7400 gebruiken om middels audio-grade relais de HT en Stereo set galvanisch te scheiden indien er alleen stereo wordt geluisterd
  • RC5 uitgang SR-7400, kan ik daar wat nuttigs mee  ???
  • TV optie van de SR-7400 nader bekijken, composiet video signaal in -> Marantz automatisch aan en op TV input
  • wat staat er op de digital out van de marantz sr-7400 tijdens decoding van DD/DTS signalen? Niet toevallig de frontkanalen in PCM  stereo ?    ::) Overigens kan ik er niks mee want zelfs al is dit zo dan zal dit niet volume(marantz)geregeld zijn.
  • 384 kHz (schakelfrequentie Lyngdorf) filteren op lichtnet 

Tot zover even wat hersenspinsels :P