hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dre73

CitaatEn ik draai dus met 4x de MK1

brave meid ;D
maar toch........
mk1 doet het bij mij lekker aan de vv en de bron,mk2 doet het lekkerder aan de eindversterkers.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Citaat van: dre73 op augustus  9, 2008, 19:46:49
brave meid ;D
maar toch........
mk1 doet het bij mij lekker aan de vv en de bron,mk2 doet het lekkerder aan de eindversterkers.
1x MK1 ruilen tegen een MK2?  ;)

dre73

Citaat1x MK1 ruilen tegen een MK2?

hoe kun je nu willen ruilen zonder de tunami`s gehoord te hebben? ;D(en van ruilen komt....)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

dre73

hahaha,als je alles mk1 hebt zou ik dat lekker zo laten,want dan begint de hele zoektocht weer opnieuw ;)
wel zou ik alles wel eens met de mk1 willen horen ;D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Citaat van: dre73 op augustus 10, 2008, 10:39:39
hahaha,als je alles mk1 hebt zou ik dat lekker zo laten,want dan begint de hele zoektocht weer opnieuw ;)
wel zou ik alles wel eens met de mk1 willen horen ;D
Ik maakte ook maar een geintje (over dat ruilen), ik laat het lekker zoals het is  ^-^

Wel overweeg ik de randaarde in de powercords aan de apparaatzijde los te halen (nadat aangetoond is middels een multimeter dat de RCA massa aan randaarde ligt, zoniet dan is er ook geen reden tot loskoppelen).

dre73

CitaatWel overweeg ik de randaarde in de powercords aan de apparaatzijde los te halen

er zijn toch maar heel weinig apparaten waarbij de aarde is aangesloten?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Uitje

Citaat van: Audioloog op augustus  9, 2008, 15:40:40


Bij deze wil ik Uitje nogmaals hartelijk danken voor het beschikbaar stellen van zijn net nieuw aangeschafte transporter en voor de gezellige avond!  8)



Geen dank, vond het zelf ook weer een zeer geslaagde avond. Vond het zelf ook leuk om te horen dat er toch weer zo'n verschil zat tussen de DAC van de transporter en de PS Audio DAC.

hifiman

(dit is min of meer een kopie van mijn post in een ander topic maar omdat ik het belangrijke info vind om vast te leggen in mijn eigen topic heb ik mij dus bij wijze van uitzondering even schuldig gemaakt aan dubbelposten)

Vandaag aandacht besteed aan het aardingsverhaal.

Het plan is:

  • 1 centraal aardpunt zodat er geen aardlussen onstaan
  • dat er geen signaalretourstromen van unbalanced interlinks via de randaarde kunnen gaan lopen
  • vervuiling afkomstig van de randaarde beperken

Uiteraard noem ik hier alleen de apparaten die een randaarde aansluiting hebben.

De resultaten van deze simpele metingen waren vrij schokkend:

BK 300XLS/PR subwoofer
RCA massa NIET aan randaarde, zoals het hoort dus, prima!  :) Randaarde lekker laten zitten dus.

PS Audio Ultralink II DAC
RCA massa digitale in/outputs = randaarde  :-X
RCA massa analoog uit -> 1k Ohm tov randaarde
XLR massa = randaarde

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

Genesis Digital Lens
RCA massa = randaarde  :-X

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

TEAC VRDS-10 CD Loopwerk
RCA massa digital uit ligt niet aan randaarde (XO3 tentlabs module)  :) Randaarde lekker laten zitten. (ik heb overigens zelf randaarde aangebracht in dit apparaat).

Marantz SR-7400 Surround Receiver
Alhoewel er in dit apparaat een stekker met randaarde gaat, blijkt er geen randaarde pin aanwezig te zijn (was me nog nooit
opgevallen) en dit apparaat heeft dus feitelijk geen randaarde  :) Randaarde in powercord stekker dus lekker laten zitten.

Behringer DSP1124 (subwoofer equalizer)
RCA massa = randaarde  :-X

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

Behringer SRC2496 (koptelefoon DAC)
RCA massa = randaarde  :-X

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

Samsung LCD TV
RCA massa = randaarde  :-X

Ik heb de randaarde verbroken in het powercord aan de apparaat zijde.

Optoma H79 projector
RCA massa = DVI massa = randaarde  :-X

Omdat ik met dit apparaat in het verleden problemen heb gehad (opdonder als ik metalen behuizing van de dvd speler, toen nog de oppo aanraakte) heb ik hier wijselijk de randaarde laten zitten.

Om toch retoursignaal door de aarde (zo noem ik het maar even...) te voorkomen zal ik dus even naar de Samsung Blu-Ray speler waar de projector middels DVI-HDMI kabel aan hangt moeten kijken. Van de Samsung loopt er alleen een digitale coax naar de Marantz Receiver. Uit meten blijkt dat op de samsung de massa van de hdmi en de spdif digital out aan elkaar hangen.
Dit is mijns inzien op te lossen middels het plaatsen van een pulse trafo in de samsung blu-ray speler. Ik denk dat ik dit (vanwege garantie) in eerste instantie even ga proberen te realiseren met een externe pulse trafo in de vorm van een "koppelstukje". Andere oplossing is eventueel een coax naar optisch convertor. Ik moet nog even kijken hoe en wat maar ik ga er in elk geval wat mee doen!

Lyngdorf SDAi2175 geintegreerde versterker
De Lyngdorf SDAi2175 versterker heeft ook zijn RCA massa aan randaarde  :-X De randaarde in het powercord voorlopig even lekker laten zitten zodat er nu 1 centraal (rand)aarde punt is.

(niet helemaal waar, de randaarde van de projector ligt via de digitale coax van de blu-ray speler via de marantz surround receiver ook weer naar de lyngdorf toe maar daar gaan we wat aan doen middels coax->optisch of een pulse-trafo ertussen)

Alle analoge semi-balanced RCA interlinks nu dus omgedraaid zodat de afscherming in alle gevallen aan de versterkerkant ligt.


hifiman

Hoe klinkt het nu? Eerste indruk is dat het wat luchtiger klinkt, was losser van de speakers, maar ik heb nog geen gelegenheid gehad om rustig (zonder kook bijgeluiden) te luisteren  :P  In elk geval is het goed om een systeem te hebben qua aarding. Ik zal later als ik rustig kan luisteren ook nog even die blu-ray spdif loshalen en kijken of dat nog verschil maakt.

celerontje

Aarding via de projector is zeker geen optie? ???

Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de coax uit de Blauw-rog ;D speler.
Als je geen verschil hoort, scheelt dat een hoop gedoe.

Mocht je een cat5 HDMI extender aanschaffen, dan heb je zolang je geen shielded CAT kabel gebruikt, geen directe groundverbinding volgens mij.
Er wordt bij zulke extenders wel een shielded kabel met idem dito connectors geadviseerd, maar zolang de afstand niet te groot wordt kan het ook zonder.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Ondertussen (ik bleek nog een pulse trafo op voorraad te hebben) ook de blu-ray speler spdif uitgang galvanisch gescheiden middels een pulse trafo. Aangezien het toch een zelf aangelegde RG-59 betrof ging gewoon de schaar erin  ;D

Daarmee is het hele "1 centrale aarde" verhaal nu afgerond  :D De hele grap heeft toch me toch bij elkaar een uur of 5 bezig gehouden  :-X

Ik kan deze kabel altijd nog verkopen als MIT kloon  ;)

Uiteraard nog even getest en ik hoor zo gauw (met dolby digital) geen verschil en gelukkig ook geen rare bijgeluiden die duiden op problemen met het spdif signaal  :P

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 10, 2008, 18:51:34
Aarding via de projector is zeker geen optie? ???
??? Aangezien de projector niet bepaald een centraal punt is in de set niet nee  ;D

Citaat van: celerontje op augustus 10, 2008, 18:51:34
Ik ben benieuwd of je verschil hoort met de coax uit de Blauw-rog ;D speler.
Als je geen verschil hoort, scheelt dat een hoop gedoe.
Ik heb gekozen voor eerst gedoe en dan luisteren  ;D
Nu is er echt maar 1 centraal aardpunt en kan het luisteren gaan beginnen :P

Citaat van: celerontje op augustus 10, 2008, 18:51:34
Mocht je een cat5 HDMI extender aanschaffen, dan heb je zolang je geen shielded CAT kabel gebruikt, geen directe groundverbinding volgens mij.
Er wordt bij zulke extenders wel een shielded kabel met idem dito connectors geadviseerd, maar zolang de afstand niet te groot wordt kan het ook zonder.
Goed punt (voor de toekomst, voorlopig blijven we even met geluid over spdif draaien)

celerontje

Ik weet dat je gewoon met S/PDIF blijft draaien, dus:
Mocht je een HDMI switch en extender kopen, dan zit dankzij de extender, je BD speler niet meer met een directe ground aan je Beamer en kan je zonder problemen je BD speler met S/PDIF aan Marantz aansluiten.

En misschien kan je voor nu ook zo'n pulse trafo in de S/PDIF van je Dreambox naar de Marantz maken?
Je gaf tijdens de M&G aan dat je deze express had losgekoppeld.

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus  9, 2008, 17:34:38

En dat terwijl alle apparatuur mits niet defect toch hetzelfde zou moeten klinken  ;)
Of je moet van vervorming houden  ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 10, 2008, 19:55:26
En misschien kan je voor nu ook zo'n pulse trafo in de S/PDIF van je Dreambox naar de Marantz maken?
Je gaf tijdens de M&G aan dat je deze express had losgekoppeld.
Dat klopt, maar nu de randaarde losgekoppeld is van de behringer src2469 die via coax naar de marantz loopt zou dit geen issue meer moeten zijn en is een pulse trafo dus niet meer noodzakelijk om de aarde te verbreken.

hifiman

Citaat van: dekkersj op augustus 10, 2008, 22:30:24
Of je moet van vervorming houden  ;D
Wat bedoel je precies Jacco?

Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk, beweer jij dat alle DACs (mits niet defect) hetzelfde klinken  ???

dre73

CitaatIk ben wel nieuwsgierig eigenlijk, beweer jij dat alle DACs (mits niet defect) hetzelfde klinken

daar gaan we ::)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Zat ik gistermiddag net op de bank (na alle verrichte werkzaamheden), besefte ik mij opeens dat ik nog ergens een dubbele aarding had zitten  :-X Namelijk, de projector -> component -> yuv/rgb convertor -> scart naar dreambox -> scart van dreambox naar TV -> TV via analoog RCA naar versterker  :P

Aangezien ik slechts een paar keer per jaar TV kijk via de projector heb ik er niet moeilijk over gedaan en de scart plug uit de YUV/RGB converter getrokken. Als ik dan een keer wil kijken zal ik deze er handmatig even in moeten stoppen :P

hifiman

Citaat van: dre73 op augustus 11, 2008, 10:46:04
daar gaan we ::)
Niet de bedoeling om daar een hele discussie over te starten, ben alleen beniewd naar het antwoord, dat is alles.

hifiman

Gisteravond heb ik dan eindelijk eens serieus kunnen luisteren.

Ik moet er gelijk even bijzeggen dat het nu enorm moeilijk is om de verschillen die ik hoor nog toe te kunnen kennen aan enerzijds de nieuwe powercords die ik vrijdagavond heb aangesloten en anderzijds de aardings wijzigingen van afgelopen zondagmiddag. Dat is natuurlijk het nadeel als je 2 zaken vlak na elkaar wijzigt. Echter met name het tweede (de aardingswerkzaamheden) zie ik met name als "good practice" en "baat het niet dan schaadt het niet". Van de netsnoeren was afgelopen vrijdagavond al duidelijk geworden dat deze een verandering teweeg brengen.

Afijn, that been said, hoe klinkt het nu t.o.v. voor het weekend ? Dit zijn mijn indrukken:
- geluid wat losser van de speakers
- stemmen in het midden staan wat hoger
- geluiden die zich buiten de speakers afspelen zijn opeens nog wat verder buiten de speakers
- het laag komt wat beter uit de verf
- transientweergave lijkt wat minder goed

Allen positieve zaken op het laatste punt na. Ik licht dat punt even toe. Als jullie Nils Lofgren met het album Acoustic Live kennen dan weet je hoe echt die gitaaraanslagen klinken, alsof de snaren gewoon op "knappen" staan zo klinkt het. Welnu dat "effect" lijkt nu minder te zijn  ::) Blijkbaar geldt nog steeds: there is nog such thing as a free lunch. (alhoewel de powercords verre van free waren  :P ).
Of toch verbeelding? Wat meer luisteren zal uitsluitsel moeten geven.

Even nog voor de duidelijkheid, het klinkt helemaal niet verkeerd op dit moment  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 10:57:05


Even nog voor de duidelijkheid, het klinkt helemaal niet verkeerd op dit moment  :)

Dat hoef je niet telkens weer te vermelden, we geloven je nu wel Ronald  ;) :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op augustus 11, 2008, 11:29:16
Dat hoef je niet telkens weer te vermelden, we geloven je nu wel Ronald  ;) :)
A ok, dan is deze disclaimer niet meer nodig dus  ;D

dekkersj

Citaat van: Audioloog op augustus 11, 2008, 10:43:04
Wat bedoel je precies Jacco?

Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk, beweer jij dat alle DACs (mits niet defect) hetzelfde klinken  ???
Ja. Kan niet anders. De afwijking die een DAC geeft, is kleiner dan wat ons gehoor kan detecteren. Voor het gehoor zijn ze dus gelijk. In de praktijk heb je te maken met amplitudeverschillen en dat is dan alles qua hoorbaarheid. Jitter heeft nog nooit iemand aangetoond.

Bovendien hebben ze allemaal een nette voeding of zouden dat kunnen hebben voor een appel en een ei (een elektronicus lief aankijken of een krat bier aanbieden  ;D ). Speciale voorzieningen aan de voedingskant zijn dan ook niet nodig.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

celerontje

Ik wil niemand kwaad maken hoor, maar durf je dit echt glashard te beweren, dekkersj?
Jij zegt dus dat zolang de gemeten amplitude gelijk is, dat je geen verschil hoort?
De enige manier om tot deze conclusie te komen is met getalletjes goochelen, bij zelf luisteren lijkt het me onmogelijk om deze conclusie te trekken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!